Motocykl dla kobiety – jak wybrać go poprawnie i na co zwrócić szczególną uwagę?

Dla każdego coś dobrego!

W skrócie
  • Idealny motocykl dla kobiety - czy taki w ogóle istnieje?
  • Drogie kobiety - przy wyborze waszego motocykla koniecznie zwróćcie uwagę na te aspekty!
  • Dla każdego coś fajnego!

Motocykli na rynku jest bardzo dużo. Jedne lepiej nadają się na początek naszej przygody inne gorzej. A co, jeżeli szukalibyśmy idealnego motocykla na początek dla kobiety? Czy byłby on inny od tego polecanego mężczyźnie? Na te aspekty płeć piękna szczególnie musi zwrócić uwagę szukając dla siebie możliwe najlepszego modelu.

Motocykle są dla każdego, a ogromna różnorodność na rynku sprawia, że każdy, ale to naprawdę każdy motocyklista znajdzie coś dla siebie. Są modele duże, ciężkie i ociekające chromem z potężnymi jednostkami napędowymi, ale są także małe i lekkie jednocylindrowce, które fantastycznie sprawdzą się szczególnie na początku waszej przygody z jednośladami. Bez względu jednak na sam segment i typ, płeć piękna powinna szczególną uwagę zwrócić na kilka ważnych aspektów, dzięki którym wasze kilometry przejechane w kanapie wymarzonego motocykla będą sprawiały wam maksymalną przyjemność i pozwolą na uniknięcie kompletnie bezsensownych zachowań niebezpiecznych i stresujących.

Oczywiście takie poradniki nie dotyczą jedynie kobiet, gdyż wielu mężczyzn również bardzo często prosi nas o porady dotyczące wybrania odpowiedniego modelu. Jest to zadanie niezwykle trudne i czasochłonne, jednakże przez wiele lat jazdy i nabraniu najróżniejszych doświadczeń można jednoznacznie wywnioskować na jakie czynniki szczególnie należy zwrócić uwagę, aby jazda na dwóch kołach nie przerodziła się w prawdziwy koszmar.

Najważniejsze informacje:

  1. Drogie panie – na te czynniki szczególnie powinnyście zwrócić uwagę podczas poszukiwań waszego wymarzonego motocykla.
  2. Jaki model będzie idealny dla pań?
  3. Nie jest wstydem jazda na małym motocyklu, wstydem jest nieogarnianie dużego… Małe pojemności są dobre dla każdego i podpisuję się pod tym obiema rękami i nogami!
  4. Wybierajmy mądrze, aby motocykle sprawiały nam radość i przyjemność – na wszystko przyjdzie czas.

Wszystko o egzaminie państwowym na motocykl:

Egzamin państwowy na kategorię AM, A1, A2 i A – zadania, ćwiczenia i zasady

Pamiętajcie, że bez względu na płeć warto jest przede wszystkim mierzyć siły na zamiary. Motocykle to nie są niegroźne zabawki, a niezwykle szybkie, zazwyczaj ciężkie i całkiem pokaźnych rozmiarów maszyny, które mogą naprawdę nieźle namieszać. W przypadku dwóch kółek warto jest sobie systematycznie dozować kolejne emocje, które związane są z coraz to większymi silnikami czy gabarytami, bo dopiero po wielu latach w siodle i dziesiątkach tysięcy kilometrów przejechanych w najróżniejszych warunkach sami zrozumiecie, że nie zawsze największy czy najszybszy jest najlepszy. Na podstawie własnych doświadczeń sami będziecie już wiedzieli, w którym momencie waszej motocyklowej przygody popełniliście błąd i jaki powinien być wasz jednoślad. Na wszystko potrzeba czasu, a ten szczególnie ważny jest, gdy liczymy go zza kierownicy dwóch kółek.

Doświadczenie

Niech nie zwiodą was topowe modele doświadczonych producentów, a także opisy sprzedających, którzy na wszystkie sposoby chcą wam wyjaśnić, że piekielnie mocna Yamaha R1 RN12 stworzona przez inżynierów jako motocykl na tor i ubrana w niezbędną homologację idealnie nada się na pierwszy motocykl, bo nie będziecie odwijać manetki. Bzdura. Zaczynajmy stopniowo przyzwyczajać się do samego prowadzenia, fizyki jazdy, ale także przyspieszeń i hamowań, które będą drastycznie rosnąć wraz z coraz to większymi modelami. Dajmy sobie czas na poznanie różnych zachowań, a także na podszlifowanie naszych umiejętności, aby moc, która drzemie w naszym motocyklu nigdy nas nie wystraszyła, a była naszym sprzymierzeńcem.

Zacznijmy od pojemności stosunkowo niewielkich, które nie będą wzbudzały w nas niepokoju. Nie tylko taki motocykl wybaczy nam zdecydowanie więcej błędów, ale będzie swego rodzaju nauczycielem, który cierpliwie przeprowadzi nas przez najróżniejsze sytuacje na drodze, drobne wtopy na parkingu czy pokaże pierwsze obcowanie z serwisem. Jest bezpieczniejszy, ale także bardziej wyrozumiały. Jest pokorny, ale przy tym wyjątkowo mądry. Małe pojemności są idealne nie tylko dla początkujących, ale także niezwykle doświadczonych motocyklistów i nigdy nie dajcie sobie wmówić, że jest inaczej.

Ciąg dalszy pod materiałem wideo

Gabaryty

Waga

Głównym problemem kobiet, które chcą rozpocząć swoją przygodę z motocyklami jest przede wszystkim sama waga maszyn. Nie bez powodu zatem pierwszy podpunkt wiązał się z doświadczeniem, bo śmiem twierdzić, że to właśnie na jego podstawie przechodzimy kolejne levele, aby finalnie być przygotowanym na zmianę naszego dotychczasowego motocykla. Waga jest głównym problemem, który zazwyczaj doprowadza do wielu banalnych, wręcz wstydliwych upadków, a te z kolei piętnują naszą awersję do dwóch kółek.

Dodatkowo samo manewrowanie, przestawianie naszego motocykla w garażu czy stawianie go na centralnej stopce będzie nieco problematyczne. Im motocykl lżejszy tym łatwiej będzie nam się nauczyć kilku sztuczek, które pomogą wam w codziennej jeździe. Różne warunki czy nawierzchnie po zaledwie już kilku sezonach spędzonych w siodle motocykla nie będą dla was przeszkodą, gdyż świetnie będziecie wiedziały w jaki sposób zaparkować, aby nie mieć problemów z wyjazdem czy w którym miejscu złapać za dodatkowy uchwyt pasażera, aby jednoślad bez użycia siły wskoczył na “centralki”. Doświadczenie to klucz do sukcesu, a w jego nabieraniu koniecznie musicie sobie pomagać. Wobec tego nie zaczynajcie od najcięższych maszyn na rynku, które owszem, swoimi gabarytami sieją postrach wśród motocyklistów i innych uczestników dróg, ale postawcie na modele znacznie mniejsze, które nie będą was męczyć, a przy okazji sporo was nauczą i jeszcze więcej wybaczą.

Wysokość

Są pewne parametry motocykli, które przeskoczyć jest bardzo ciężko. Wielu producentów już od długiego czasu próbuje na wszystkie sposoby wprowadzać najróżniejsze rozwiązania, a także akcesoria, dzięki którym osoby niższe będą mogły skutecznie walczyć z wysokością siedziska. Wobec tego już wiele modeli posiada najróżniejsze regulacje kanapy, ale także w momencie zakupu można kupić dedykowany zestaw, który pozowali wam nieco obniżyć motocykl. Takie rozwiązania są oczywiście normą w przypadku najnowszych maszyn, ale jest bardzo niewielkie grono motocyklistów i motocyklistek, którzy swoje pierwsze dwa koła kupują w salonie.

W przypadku jednośladów używanych sprawa ma się jednak nieco inaczej, gdyż jakiekolwiek obniżenie motocykla będzie wymagało sporych nakładów finansowych, a także wizyty w serwisie. Nie wszystkie z nich są również podatne na tego typu modyfikacje, dlatego może warto zamiast ogromnego ADV postawić na coś o nieco niższej wysokości siedziska, aby w każdej sytuacji stopa pewnie dotykała do podłoża, gwarantując nam tym samym pewność jazdy. Nie ma nic gorszego, niż pchanie się od razu “na wysokiego konia”, sparzenie się – a potem stwierdzenie, że motocykle są nie dla mnie.

Budżet

Pamiętajcie, że z pierwszym motocyklem jest dokładnie tak samo jak z samochodem – zawsze może zdarzyć się wam mniej lub bardziej przykra wpadka. Może to być niewielka wywrotka pod garażem czy upadek naszej maszyny w momencie stawiania jej na boczną nóżkę. Czasami zabraknie nogi, a czasami zdradliwy może okazać się piach na poboczu. Zostawmy sobie sporą rezerwę w naszym budżecie zarówno na zakup dobrej odzieży motocyklowej, ale również serwis czy niespodziewane wydatki. Starajmy się również nie przekraczać założonego budżetu i uwierzcie mi, że naprawdę na rynku można kupić motocykle z każdego segmentu zarówno za 5000 złotych, jak i za 50 000 złotych. Jednakże pamiętajcie, że nauka zawsze sporo kosztuje, dlatego im będzie taniej, tym mniejsze będą starty.

Stawiajmy na sprawdzone

Rozglądając się za naszym pierwszym motocyklem szczególnie weźmy pod uwagę modele, które najcześciej wybierane są przez szkoły jazdy. Śmiem twierdzić, że są one kwintesencją tego, o czym drogie panie miałyście okazję przeczytać w powyższym artykule. Są stosunkowo niewielkich gabarytów, z nisko umiejscowionym siedziskiem i o niewielkiej wadze, a dodatkowo mają szeroką kierownicę, co znacznie wpływa na łatwość prowadzenia. Są pancerne i bezawaryjne, a ich działalność w szkołach jazdy sprawia, że na rynku dostępnych jest mnóstwo części zamiennych, a także akcesoriów, do których możemy zaliczyć chociażby ochronne gole czy crash-pady.

Kobieta na motocyklu

Modele te są znane przez mechaników, dzięki czemu nie będzie problemów z ich ewentualną naprawą, jednakże to właśnie odpowiedni wybór już samej marki będzie dla was gwarancją uśmiechu i zadowolenia. Odpuście pięknie wyglądające maszyny, które już w momencie wyjazdu z salonu powinny w gratisie otrzymywać przyczepkę lub auto-lawetę, aby kosztowne awarie skutecznie nie zgasiły w was motocyklowej pasji. Słuchajmy się tych, którzy mają już w swoich kufrach spory bagaż doświadczeń i przynajmniej na początku naszej drogi stawiajmy na sprawdzone, pewne i przetestowane pod każdym względem motocykle.

Same zauważyłyście, że nie poruszałem zbyt dosadnie zagadnienia dotyczącego samej mocy czy pojemności. Dobrze wiecie, że bardzo często obie te wartości nie idą ze sobą w parze, a moim zdaniem są znacznie ważniejsze czynniki, które finalnie wpłyną na wasze odczucia z jazdy, pewność siebie i przede wszystkim bezpieczeństwo. Bądźcie rozsądne i zaufajcie tym, którzy pierwsze problemy, gleby i błędne decyzje mają już za sobą. Zaoszczędzicie na tym sporo łez, smutku, zdrowia i pieniędzy.

Stodwudziestkipiątki dla każdego:

Tanie i dobre motocykle 125 dla początkujących. Ranking TOP5 najlepszych motocykli na prawo jazdy B

Wiktor Seredyński

Od małego oglądał się za motocyklami do tego stopnia, że kilkukrotnie nabił sobie guza na głowie na przydrożnej lampie. Fan dalekich podróży, garażowego majsterkowania, ale także wyścigowej jazdy na torze. Wszystkie rzeczy związane z motocyklami odbywają się oczywiście w akompaniamencie Dire Straits. Podróż i jazda jest celem, a motocykle sposobem na spełnione życie.

Inne publikacje na ten temat:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button