Motocykl 125 vs skuter 125. Wady i zalety

Wybór pierwszego jednośladu jest trudny, zwłaszcza jeśli mówimy o 125-ach. Najczęściej poruszana kwestia na forach? Wybór pomiędzy motocyklem 125 a skuterem 125. Dziś debatujemy nad tym, które rozwiązanie będzie lepsze. 

Zaczniemy od pointy: nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Dany pojazd będzie lepiej spisywał się w danej aplikacji. Skuter lepiej sprawdzi się w mieście, motocykl lepiej jako przedsionek do nauki jazdy. Pojazdy mają specyficzne dla siebie wady i zalety. Spróbujemy popatrzeć na nie z każdej strony i – jak się uda – na koniec artykułu będziecie umieli odpowiedzieć na pytanie, który pojazd jest lepszy dla Was.

Motocykl 125 – zalety i wady

Pozycja za sterami determinuje to jaki pojazd będzie dla Ciebie lepszy.

Motocykl klasy 125 to przede wszystkim pełnoprawny motocykl. Nie dajcie sobie wmówić, że do cieszenia się z motocyklizmu należy mieć czterocylindrową rzędówkę z Japonii o mocy przekraczającej 100 KM. To nieprawda. 125-ką można pojechać w trasę, można pojechać na tor wyścigowy, można codziennie dojeżdżać do pracy. 

Jak mamy to już za sobą: jakie będą największe plusy motocykla w tej kategorii? Przede wszystkim motocykl 125 oferuje standardowe dla motocykli przyrządy, manualną skrzynię biegów i typową dla motocykli pozycję (na cruiserze 125 nie będzie siedzieć się znacząco inaczej niż na cruiserze o pojemności powyżej 500 ccm). Dzięki temu jeżdżenie na motocyklu 125 pozwoli trenować przed ewentualną przesiadką na większy motocykl. Trenować odpowiednie zachowania, przyzwyczajać się do pozycji, zmiany biegów, obsługi przyrządów na kierownicy. 

Kolejnym plusem, chociaż mocno pobocznym, jest przynależność do „motocyklowej braci”, co w przypadku skuterów nie jest takie oczywiste. 

Motocykl 125 – zalety:

  • idealny sposób na naukę przed przesiadką na większą pojemność
  • manualna skrzynia biegów 
  • przynależność do grupy

Motocykl 125 – wady:

  • mniej praktyczny od skutera

Skuter 125 – wady i zalety

Skuter 125 ccm nie musi być mały!

Skutery nadal są mocno niedocenione w Polsce. A szkoda, bo to jedne z najbardziej praktycznych pojazdów jakie można znaleźć na drogach. Nieduże, ultra-tanie w eksploatacji i pozwalające wygodny sposób przemieszczać się z punktu A do B. Największą zaletą skuterów, w tym skuterów 125, jest prostota użytkowania. Wystarczy wskoczyć za stery, nacisnąć przycisk rozrusznika, przekręcić manetkę i już jedziemy. Bezstopniowe skrzynie biegów, hamulce przy manetkach i wygodna pozycja sprawiają, że po krótkim szkoleniu każdy ze skuterem sobie poradzi.

Kolejnym ogromnym plusem bez dwóch zdań jest duża przestrzeń bagażowa pod siedzeniem. W większości skuterów zmieścimy tam kask i motocyklową kurtkę. Do tego między nogami można znaleźć niewielkie wieszaki na zakupy. Skuterem można dojechać do pracy, skoczyć na szybkie zakupy, na siłownię czy do szkoły. Wszystko sprawnie, bez stresu i wygodnie.

Ciąg dalszy pod materiałem wideo

Minusy? W skuterach wyposażonych w małe koła trzeba uważać na jakość dróg. Krzesełkowa pozycja nie każdemu będzie odpowiadać, choć to kwestia preferencji. 

Skuter 125 – plusy:

  • najbardziej praktyczny pojazd w mieście
  • automatyczna skrzynia biegów
  • prostota użytkowania

Skuter 125 – minusy:

  • małe koła
  • „niemotocyklowa” pozycja za sterami

Skuter 125 vs motocykl 125

Wybór w sumie jest jasny. Jeśli chcesz poczuć się jak motocyklista i zależy Ci na motocyklowych wrażeniach z jazdy, wybierz motocykl 125. Jeśli przede wszystkim stawiasz na praktyczność – wybierz skuter 125. Tak, to takie proste.

Jak wybrać pierwszy motocykl? Sprawdź TUTAJ

[trending]

Inne publikacje na ten temat:

6 opinii

  1. Skutery są wspaniałe. Znacznie lepsza wygoda i komfort niż na motocyklu.
    Prawie każdy motocyklista z czasem i tak przesiada się na maxi skuter. Skutery są fenomenalne.

  2. Czy ja wiem czy małe koła, jeśli skuter 125 to propozycja jest jedna maxi skuter, szeroki i gruby bieżnik i płyniemy. W motocyklach o pojemności 125 to prawda są większe opony (wielkość cal) ale są one o wiele cieńsze co np. w mieście gdzie są szyny i jeżdżą tramwaje nie wydaje się bezpieczne.

    Sam planuje na następny sezon zakup 125 maxi skuter moje typy to gilera Nexus, Aprilia Sr max, honda Forza, yamaha x-max. Pozdrawiam

  3. Np. taka Yamaha Nmax – nie jest to skuter- kibelrk, siedzi się wygodnie, duzo miejsca na bagaż, świetnie się prowadzi, pali 2,5 l/100 km,a dynamiki mogą jej pozazdrościć motocykle klasy 125

  4. Nie ma najważniejszej zalety skutera – zdecydowanie lepiej chroni przed deszczem/ wiatrem/zimnem, da się zamontować motokoc, przez co możemy istotnie wydłużyć sezon. A przypadku wykorzystania na dojazdy do pracy, to bardzo istotne.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button