Moim Zdaniem: Jak Tuningować Silnik 4T?

Skutery z silnikami 139 QMB/QMA to dobre jednoślady na zapoznanie się z tematyką motocyklową.  Zachęcają swoją ceną, co nie koniecznie musi znaczyć, że są “złe”. To prawda, osiągami nie stoją w tej samej klasie, co skutery markowe jednak wykonując kilka “operacji” można zrobić z naszego czterosuwa prawdziwego potworka.

Co robić, kiedy zaczyna brakować nam mocy? Pierwszą i konieczną rzeczą będzie zdjęcie blokad ze skutera. Wierzcie mi, że tuning nie da wiele jeżeli blokady wciąż nie pozwalają naszemu skuterkowi swobodnie przekazywać moc na tylne koło. Zdarza się,że skutery nie mają blokad seryjnie, a nie przekraczają prędkości 55 km/h . Co to znaczy? Pozostaje tuning.

Seryjne sprzęgło i wariator
Seryjne sprzęgło i wariator

No dobrze, więc od czego zacząć? Gdzie dokonywać zakupów? Na rynku pełno jest części określanych jako “bubel i szmelc” więc starajmy kupować się części z tych wyższych, niestety droższych półek. Na początek polecałbym zakup dobrego wariatora. To zapewni poprawę przyspieszenia jak i prędkości maksymalnej.  Osobiście polecam trzy wariatory do skuterów z silnikiem 4t :

– Polini Speed Control

– Malossi Multivar

– Naraku High Speed (posiadam go w moim skuterze – śmiało mogę powiedzieć, że zdaje egzamin).

Następnie doradzałbym zakup cylindra o pojemności przynajmniej 72cc, który podniesie moc. To stosunkowo droga część i nie każdego stać na wydanie prawie 1000 złotych na zestaw jednej z najlepszych firm. Tu mogę pocieszyć, dobry cylinder można kupić za 150 – 200 złotych i po dokładnym  dotarciu przewyższa żywotnością seryjny cylinder 50ccm. Firmy godne uznania jeżeli mamy dużo do włożenia w skuter?

– Naraku 72ccm

– Airsal 80ccm

Ciąg dalszy pod materiałem wideo

-Tec 80ccm

Przy podwyższonej już pojemności warto pomyśleć o wałku rozrządu, który dodatkowo podniesie osiągi dzięki innym krzywkom (inaczej otwiera zawory). Później możemy zmienić sprzęgło,które poprawi moment przyspieszenia i usunie często spotykane piszczenie podczas startowania. Godne polecenia sprzęgła to :

– Sprzęgło racingowe Polini 2G EVO II

-Sprzęgło sportowe Naraku Black Edition

Jeżeli decydujemy się na zmianę cylindra na 90cc powinniśmy rozważyć zakup większego gaźnika. Przy wymianie na mniejszą pojemność niż 90cc  wystarczy wymiana dyszy.

– Gaźnik sportowy Naraku 19 mm – (zalecany do 80cc, jednak nie  konieczny)

– Gaźnik Naraku  24 mm –  (zalecany do 90cc, a nawet konieczny)
– Kruciec ssący Naraku 24mm  –  (przeznaczony do gaźnika 24mm)
– Podkładka Naraku Jet Flow ALU-CNC]

Seryjny dzwon wariatora
Seryjny dzwon wariatora

Warto również zmienić dzwon sprzęgła, który poprawi chłodzenie całego układu jak i jego pracę.

-Polini SpeedBell EVOII

– NARAKU R-Vent

Prędzej czy później do wymiany będzie pasek, który nie jest przystosowany do przekazywania mocy ,którą dysponuje już nasz skuter. Warto rozważyć te z pasków:

– Malossi X- kevlar

-High Quality Naraku (pasuje do skuterów z kołami 10cali)

– Naraku Endurance  (pasuje do skuterów z kołami 12 cali)

Filtr stożkowy poda większą ilość powietrza do gaźnika (to będzie potrzebne dla większego cylindra). Prawda jest taka, że filtr stożkowy nie musi być firmowy byleby był gąbkowy! To podstawa dobrego filtrowania. Stożki siatkowe znacznie gorzej oczyszczają powietrze.

Jeżeli zostaną wprowadzone wyżej wymienione zmiany należy również zmienić moduł zapłonowy na taki, z inną niż seryjną mapą zapłonu. Polecam moduły Naraku.

Świeca. Powinniśmy zwracać uwagę na świece irydowe,które poprawią pracę silnika.

Wysokie spalanie można kompensować odpowiednią regulacją gaźnika.
Wysokie spalanie można kompensować odpowiednią regulacją gaźnika.

Na koniec pozostaje regulacja mieszanki dyszami, jak i przekładni sprężynami centralnymi, rolkami wariatora i sprężynkami sprzęgła. Po takim tuningu nasz skuter będzie osiągał moc około 8 KM i prędkości rzędu 90 -100 km/h nie będą mu obce.  Pamiętajmy jednak,że nie powinniśmy się zajmować tuningiem jeżeli nie mamy na ten temat pojęcia. Skuter wymaga wielu regulacji  – źle przeprowadzone mogą prowadzić do zatarcia. Oddajmy więc skuter w dobre ręce jeżeli dobrze mu życzymy. Warto wiedzieć,że spalanie wzrasta znacznie i po całkowitym tuningu może dosięgnąć nawet 5-6 litrów/100 km.

Skuterowo.com nie ponosi odpowiedzialności za uszkodzenia spowodowane niewłaściwym zrozumienie metody tuningu opisanego w artykule. Jeżeli masz wątpliwości co do przebiegu procesu poproś o pomoc na Forum Skuterowo.com lub zastosuj się do wskazówek producenta. W świetle obowiązujących przepisów skuter przekraczający prędkość 45 km/h i/lub posiadający pojemność skokową silnika większą niż 50 ccm jest motocyklem.

Inne publikacje na ten temat:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button