Motocyklowa kamizelka odblaskowa: Tania inwestycja w bezpieczeństwo

W czerwcu tego roku miałem przyjemność spotkać się z kilkoma kolegami z Forum Skuterowo.com i odbyć dwie przejażdżki. Poruszaliśmy się przy krawędzi prawego pasa ruchu z prędkością około 50 km/h. Oczywiście byliśmy wyprzedzani. Staraliśmy się nie być zawalidrogami. Niestety szerokość dróg i natężenie w ruchu często uniemożliwiało wyprzedzenie pojedynczego skutera nie mówiąc o pięciu. Takie trudności miały zwłaszcza  ciężarówki sunące pod ładunkiem.  Mimo, że jechaliśmy tak, aby między nas mógł wjechać wyprzedzający pojazd to czasami kilka kilometrów trwało wyprzedzenie naszej grupy.  Zdałem sobie sprawę, iż jednym z najczęściej występujących zagrożeń dla użytkowników skuterów jest wyprzedzanie przez inne pojazdy. Zamykając całą grupę porównywałem jak jesteśmy widoczni od tyłu.

Czterech na pięciu było ubranych w ciemne bądź szare bluzy lub wiatrówki. Jeden kolega założył jasno zieloną kurtkę.  Każdy z nas dosiadał innej marki pojazd. W czasie jazdy każdy z nas miał włączone światła mijania.  Jechaliśmy dość znacznej odległości trasę przebiegającą różnymi drogami, w zmiennych warunkach drogowych i porach dnia. Doszedłem do wniosku, że przepis o używaniu świateł mijania lub do jazdy w dzień przez całą dobą jest jednym z pozytywnych posunięć naszego ustawodawcy. Nawet przy dobrej widoczności jadący skuterem koloru czarnego na ciemno ubrany kolega zlewał się z otoczeniem. Jego pojedyncza żarówka w tylnej lampie oraz białe paski na kasku byłyby jedynymi elementami mogącymi przykuć  wzrok kierowców zbliżających się pojazdów. Najmniej widoczni byliśmy jadąc przez lasy, zacienione tereny w czasie deszczu i kiedy było pochmurno. Skutecznie wyróżniały się w w/w warunkach skutery posiadające dużą lampę tylną. Z daleka i wyraźnie niezależnie od warunków były widoczne tylne światła Kymco Vitality i Rometa 717. Gorzej już wypadły Piaggio Fly 50 oraz Router Sport 50. Innymi akcentami, które wpływały na nasze bezpieczeństwo były kolory naszych pojazdów i kasków. Szary i czarny skuter oraz tych samych kolorów kaski zlewały się z otoczeniem. Czerwień dwóch skuterów oraz dwóch kasków były elementami wyróżniającymi się i zwracającymi uwagę  w otoczeniu.  Moja Jawka ma już ponad 30 lat. W czasach jej świetności była zupełnie inna technika oraz obowiązywały inne przepisy. W tylnej lampie mojego pojazdu znajduje się jedna 5 watowa żarówka świateł pozycyjnych. Motorower ten nie był wyposażony w światło stop. W przednim reflektorze znajduje się żarówka 15/15 wat. Światła te świecą podobnie jak latarki z wyczerpującą się baterią. Ponadto tylną lampę przysłania bagażnik. Część z nas mając świadomość zagrożeń jakie mogą nas spotkać na drodze i poprawić swoją widoczność włożyła kamizelki odblaskowe, a jeden z nas kurtkę o krzykliwym jasno zielonym kolorze.

W czasie konieczności dokonania naprawy pojazdu bądź wykonywania innych czynności w obrębie pasa ruchu warto być widocznym dla innych uczestników w ruchu drogowym.
W czasie konieczności dokonania naprawy pojazdu bądź wykonywania innych czynności w obrębie pasa ruchu warto być widocznym dla innych uczestników w ruchu drogowym.

Zaobserwowałem, że były one rzucającym się w pierwszej kolejności elementem jadącego skutera obserwowanego od tyłu.  Ponadto czułem się pewniej odziany w kamizelkę gdy moja Jawka chwilowo zaniemogła na dość ruchliwej trasie bez pobocza. Zmuszony byłem ustawić ją na krawędzi pasa ruchu i tak dokonywać naprawy.

Śledząc forum widzę, że wielu użytkowników używa swoich skuterów i motorowerów na dojazdy m.in. do pracy i pokonują nawet  i po 30 km w jedną stronę. Moja sugestia jest taka. Jeśli twój skuter jest szary lub czarny, ubierasz się w ciemny strój do jazdy to warto zainwestować w kamizelkę odblaskową. W znaczący sposób wzrośnie twoje bezpieczeństwo na drodze.  Myślę także, że inni uczestnicy drogi będą także postrzegać jeźdźca odzianego w taką zbroję jako poważnie traktującego ruch drogowy uczestnika.

Moją kolejną sugestią jest aby Skuterowo w sklepie wprowadziło do sprzedaży taką część garderoby skuterowca do obrotu. Kamizelkę koloru jasno zielonego, wyposażoną w szerokie pasy fluorescencyjne zapinaną na suwak, gdyż rzepy nie wytrzymują podmuchów wiatru. Na kamizelce powinno znaleźć się także logo naszego forum, które nosiłbym z przyjemnością.

Fot.: Wojciech Muchla

dychul

Virago XV535 Jawa 50 223 (Mustang) WSK 125 Jawa 50 20 (Pancerka)

Inne publikacje na ten temat:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button