Junak 905: motorower, który wygląda i jeździ jak motocykl. Prawo jazdy nie będzie potrzebne

Nie masz prawa jazdy na motocykl? Jest na to sposób: Junak 905

W skrócie
  • Junak 905F to motorower, który wygląda jak rasowa 125-tka!
  • Jeśli ukończyłeś 18-lat przed 19 stycznia 2013 roku, to nie potrzebujesz żadnych uprawnień do kierowania motorowerami.
  • Junak 905F kosztuje zaledwie 6099 zł.
  • Nauka jazdy na motorowerze od najmłodszych lat.
  • Junak 905F. Wszystko co powinieneś wiedzieć o tym modelu!

Brak dokumentu prawa jazdy, to dla wielu osób spory problem – szczególnie w czasach pandemii. Dzięki motocyklom w tani i bardzo bezpieczny sposób dojedziemy praktycznie wszędzie, a prawo jazdy nie będzie nam potrzebne. Jak to możliwe? To proste: Junak 905!

Jakiś rok temu świat stanął na głowie. W obawie przed pandemią zamknęliśmy się w domach, na twarze przyodzialiśmy maski, a motocykle stały się bezpieczniejsze niż PKS do pracy. Brzmi abstrakcyjnie, ale tak w rzeczy samej jest. Jest tylko jeden problem: pandemia przyszła nieoczekiwanie, a nie każdy posiadał uprawnienia do kierowania motocyklami, czy samochodami. Na szczęście na rynku jest motocykl nieoczywisty: Junak 905.

Część z Was oburzy się, że klasyczny motorower nazywam motocyklem, ale gdybyś nie znał danych technicznych i nie miał pojęcia jaki jednoślad stoi przed Tobą, to założę się o kocioł paliwa, że z uporem maniaka byś twierdził, że to sprzęt klasy 125. To dobry omen!

Junak 905: Rozmiar ma znaczenie!

Chodzi o to, że rozmiary motorowerów są predystynowane nie tylko krojem osoby młodej, ale przede wszystkim wynikają z dbałości o zachowanie jak najniższej masy. Tutaj tego nie znajdziemy. Junak 905 uchodzi za sprzęt słusznej wagi (121 kg), ale na szczęście całkiem nieźle radzi sobie z tym silnik. Poza tym, większa masa najczęściej równa się przewymiarowaniu poszczególnych elementów, co ma kolosalne znaczenie dla trwałości jednostki. Wiesz dokładnie o co chodzi: chcesz zaoszczędzić parę gramów na masie ramy? Daj mniejszy przekrój rur i po sprawie, a przy okazji wykonanie będzie tańsze! Oczywiście, w przypadku motocykli za kupę szmalu, używa się materiałów rodem z najnowszych łazików marsjańskich, ale ustalmy: Junaka czy motocykl tego pokroju kupujesz dlatego, że nie chcesz wydać kupki szmalu, a do roboty musisz czymś dojeżdżać. Dlatego jeśli mówimy o nieco większej masie, ale znacznie większej wytrzymałości na naprężenia itd. to wchodzę w to calutki.

allowfullscreen=”allowfullscreen”>Chciałbym również zaznaczyć, że ten tekst kieruję również do osób, które z różnych przyczyn nie mogą jeździć na motocyklach większych niż 50 cm3, a szczególnie do wszystkich, którzy swoją 18-tkę świętowali przed 19 stycznia 2013 roku i nie muszą zdawać na prawo jazdy kat. “AM”. Pandemia zaskoczyła wszystkich i nie każdy był przygotowany na jazdę motocyklem, w celu uniknięcia kontaktu z osobami postronnymi. No i jest jeszcze jedna grupa osób, które z takich pojazdów skorzystają, ale o nich wolę nie pisać. Pozwólcie, że będę udawać, że nie istnieją.

Junak 905: Ile jest warty nowy motorower od Junaka?

Z drugiej strony dzisiaj rano dowiedziałem się, że w wielu ośrodkach WORD Junak 905 jest motocyklem egzaminacyjnym! Cóż, to jest świetna nowina, ponieważ jeszcze przed zdaniem prawka AM za nieco ponad 6 tys. zł możesz kupić sobie ten jednoślad, chodzić na kurs i w tym samym czasie przed domem piłować swoje umiejętności. Podwójna wygrana! Ważny jest też fakt, że po zdanym egzaminie nadal nie będziesz umieć jeździć (przepraszam za brak pocieszenia, ale to fakty), właśnie dlatego pierwsze kilometry z “lejcami” w kieszeni będziesz mógł poświęcić na odnalezienie się w miejskiej dżungli, a nie na myślenie o tym jak wyłączyć kierunkowskaz. Ja wiem, że osoby bardziej doświadczone będą teraz sapać i prychać, ale miałem okazję w życiu wyrabiać uprawnienia na najróżniejsze pojazdy i wiem, że po ich uzyskaniu człowiek potrzebuje sporo czasu, aby skupić się na zadaniu zanim obsługę pojazdu pozostawi pamięci mięśniowej. Mniej komplikacji = większe bezpieczeństwo, a to dla mnie kwestia podstawowa.

Wróćmy jeszcze do ośrodków WORD. Jeśli Junaki są tam katowane na egzaminach, to naprawdę już chyba nie muszę się uzewnętrzniać nad temat wytrzymałości tych sprzętów.

A może by tak spełnić marzenie dziecka?

Kilka dni temu miałem okazję odwiedzić ziomka, który ma sporo młodsze rodzeństwo. Młodzi, gniewni chodzą do podstawówki, ale zdecydowanie częściej chodzą z głową w chmurach i marzą, aby jak najszybciej zacząć jeździć na motocyklach. Nie ma co się im dziwić, bo motocykle to najwspanialsza rzecz na świecie, ale jak to mówią: z wielką mocą, przychodzi wielka odpowiedzialność, dlatego trzeba dobrze to przemyśleć. W tej sytuacji, w związku z tym, że cała rodzina jeździ na motocyklach, młodzi kupili za ciężko uzbierane pieniądze po swoim jednośladzie (jeden z nich dostał właśnie Junaka, stąd ten przykład) i mogą teraz o nie dbać, wystawiać z garażu, przestawiać, gazować i kręcić ósemki po podwórku.

Junak 905F
Junak 905F nie wygląda jak klasyczna 50-tka. To naprawdę spory sprzęt – osoby postronne nigdy nie zorientują się, że przyjechałeś motorowerem!

Niby niewiele, niby bez sensu, ale to dzięki najprostszym sprawom wyrobimy automatyzmy, poznamy zasady działania motocykla, nauczymy się dbałości o sprzęt, a wszystko to będzie procentować w przyszłości. Pozostaje jeszcze opcja na wspólne spędzenie czasu w sobotnie przedpołudnie czy przejażdżkę w miejscu izolowanym. To oczywiście kwestia do osobistego rozważenia przez każdego rodzica osobo, ale są sytuacje, w których wiesz, że wejście na motocykl w końcu nastąpi. Może faktycznie lepiej jest to zrobić wcześniej? Pytanie pozostawię bez odpowiedzi, ale liczę że w komentarzach napiszecie jaka jest Wasza opinia na ten temat.

Ciąg dalszy pod materiałem wideo

Junak 905. Panie, przejdź pan do rzeczy!

Junak 905 nie jest najnowszą propozycją Junaka i niech to będzie dla nas największym atutem tego sprzętu. Chodzi o to, że gdyby ten model okazał się chińskim niewypałem, to Junak z prędkością światła zawinąłby go z katalogu. Tak się nie stało, a Junaki 905 sprzedawane są już blisko czwarty rok. W ramie znajduje się czterosuwowy silnik o pojemności 49 cm3 zasilany wtryskiem paliwa. Piec generuje 3,8 KM i pozwala na rozpędzenie się do 45 km/h, ale nic nie stoi na przeszkodzie, aby go odblokować i zostać piratem drogowym.

Junak 905 F
Silnik to sprawdzona czterosuwowa jednostka o mocy 3,8 KM. To naprawdę niezły wynik. Poza tym piec zasilany jest wtryskiem paliwa, co ma znaczący wpływ na kulturę pracy, bezawaryjność czy zdolność do wkręcania się na obroty.

Junak M12 Vintage 125 najchętniej kupowanym motocyklem w Polsce w 1. połowie 2020 roku

W opcji “street terror” pogonisz go nawet do 65 km/h, co może w praktyce okazać się dosyć ważnym punktem w zatłoczonym mieście (pamiętaj, że po niektórych arteriach możesz jechać nawet 70 km/h – wtedy prędkość jest kluczem do bezpieczeństwa). Ważne: silnik posiada wałek wyrównoważający, więc jeśli pracujesz w biurze sejsmograficznym, to raczej nikt nie powinien wykryć, że lubisz urwać się z roboty. Z drugiej strony jeśli nie zamierzasz jeździć jakoś szczególnie szybko, to Junak oddźwięczy Ci się naprawdę niskim spalaniem, które nie powinno przekroczyć 2 l/100km! O gabarytach odpowiadających motocyklom klasy 125 już wspomniałem, nie wspomniałem natomiast o dźwięku. ten jest zaskakująco basowy i jest to kolejny element, który nie zdradza, że jedziemy “tylko” motorowerem.

Junak 905 F
Na pochwałę zasługuje również kokpit kierowcy – wygląda naprawę dobrze, a na liczniku znajdziemy wszystkie niezbędne informacje.

Korzeni silnika znajdującego się w Junaku 905 możemy dopatrywać się w Hondzie Cub, co ma znaczenie – wolumen sprzedażowy tego motocykla wynosi ponad 100 milionów!

Czy warto kupić Junaka 905 ? Jeśli nie posiadasz prawa jazdy “A” lub “B”, to jak najbardziej. To sprawdzony i rzetelnie skonstruowany sprzęt, który zastąpi z powodzeniem komunikacje miejską i będzie doskonałym kompanem podczas stawiania pierwszych jednośladowych kroków. Poza tym idzie wiosna, a świat z pokładu motoroweru czy motocykla zawsze wygląda doskonale!

Przeczytaj również:

Nowe motorowery Junaka: Dwusuwowy Furious oraz czterosuwowy RAW 50. Dwa różne światy?

Obejrzyj nasz test Junaka M12 125 Vintage:

 

Inne publikacje na ten temat:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button