Jazda Skuterem lub Motorowerem Bez Blokad. Co grodzi za odblokowanie jednośladu?

Skuterowo.com pyta eksperta o konsekwencje jazdy odblokowanym skuterem lub motorowerem. Czy jest to niebezpieczne? Co za to grozi? Czy warto jeździć bez blokad? Co na to policja?

Co się stanie jeśli jedziemy odblokowanym skuterem, a zatrzyma nas policja?

Ponieważ jedziemy odblokowanym skuterem, czyli pojazd rozwija większą prędkość niż jest to wpisane, czyli to już nie jest motorower tylko motocykl to już mamy problem, bo nie mamy upoważnienia uprawnień do kierowania tym pojazdem, czyli tutaj już powinniśmy mieć prawo jazdy A. Mówimy o obecnych czasach. Musielibyśmy mieć kategorię A lub kategorię A1. Jeżeli jedziemy motorowerem i nie mamy takich uprawnień, a ten motorower rozwija większą prędkość niż prędkość 45 km/h jest to pojazd inaczej zaklasyfikowany. Policja może zabrać dowód rejestracyjny, bo pojazd jest niewłaściwie zaklasyfikowany i również może odholować pojazd (skuter/motorower), czy zabrać pojazd, jeżeli nie ma osoba odpowiednich uprawnień do kierowania tym pojazdem i poza tym pojazd jest nie właściwie zaklasyfikowany to nie można się takim pojazdem poruszać.

Przemysław Borkowski

Kocha wszystko co ma dwa koła i silnik - nawet ten elektryczny. Gdyby wiertarka miała koła, też by na niej jeździł. Prywatnie fan dobrego rockowego brzmienia i kultur orientalnych.

Inne publikacje na ten temat:

45 opinii

  1. Podsumowując, osobom pełnoletnim bardziej ‘opłaca’ się jazda motocyklem bez uprawnień niż odblokowanym motorowerem.
    Różnica w traktowaniu przy normalnej kontroli drogowej;
    1. Jadę motocyklem bez prawka, mam OC, wpisy w dowodzie się zgadzają, wszystko gra, dostaję 500 zł (jeśli nie mam innej kategorii) i na tym temat się zamyka, bo w tym przypadku policja nie holuje motocykli, chociaż może.
    2. Jadę odblokowanym skuterem lub o zwiększonej pojemności, mam OC, nie mam prawka, policja stwierdza, że motorower może jeździć szybciej niż te 45 km/h. Tracimy dowód rejestracyjny, tracimy motorower, dostajemy karę za brak OC i mandat za jazdę bez uprawnień.
    W przypadku kolizji z naszej winy sprawa wygląda dużo gorzej w obu przypadkach.

  2. maxell, teoretycznie tak, ale policja diametralnie różnie podchodzi do jazdy szlifierką (która wyciąga 240 km/h)bez uprawnień i pierdzipędem bez uprawnień. O ile stwierdzenie braku uprawnień na szlifierkę zawsze skończy się poważnymi konsekwencjami, o tyle większość policjantów wie, że każda polska 50-tka jest odblokowana i machają na to ręką.
    Przepis jest ale martwy…
    Najgorzej jest nie w przypadku kontroli drogowej, ale ewentualnego zdarzenia typu kolizja, wypadek, ofiary… jak się ma pecha to można sobie życie zmarnować już za młodu

  3. Powiem tak, jak by każdy miał zważać na nasze Polskie a w dodatku głupie prawo, to byłyby same korki na tych drogach.

    Zresztą, musieliby sprawdzać co i jak, a jak to rutynowa kontrola to nie będą widzieli że skuter ma zdjęte blokady, chyba że będą za tobą jechać to co innego. 😉

  4. Kolego Dahed, policjant w uzasadnionym podejrzeniu ma prawo wsiąść na Twój skuter i nim po prostu pojechać. Może nie zrobi tego zwykły policjant z WRD, ale taki na motocyklu może być dociekliwy i upierdliwy.
    Poza tym, jeśli masz w skuterku obrotomierz, to nawet jechać nie musi.
    Ale mówimy oczywiście o skrajnych przypadkach.
    A swoją drogą, każdy biorący udział w wypadku, myślał wcześniej, że jemu to przecież nic się nie stanie i jego to nie dotyczy.
    Jak to mówią, lepiej zapobiegać niż leczyć 🙂

  5. Przypomnę, motorower to pojazd o pojemności do 50 ccm, którego konstrukcja umożliwia rozwinięcie prędkości max 45 km/h.
    Wszystko inne to motocykle.
    I nie ma to znaczenia, że konstrukcja stara i kiedyś tego ktoś nie przewidział. Pojemność masz do 50 ccm ale konstrukcyjnie jest przystosowany do osiągania większych prędkości – czyli motocykl.
    Prawo w tym durnym kraju jest chore i nic Ci na to nie poradzę 🙂

  6. Romety, Routery, Benzery i pochodne, często nie mają blokad, rozwijają te 70km/h, ale w homologacji producent wypisał, że max 45.

    I niby co w takiej sytuacji powinno się zrobić? Pozwać producenta + stacje diagnostyczną, która wydała homologacje?

  7. maxell nie wiem skąd ty masz takie rewelacje ale to są totalne bzdury:

    “Kolego Dahed, policjant w uzasadnionym podejrzeniu ma prawo wsiąść na Twój skuter i nim po prostu pojechać. Może nie zrobi tego zwykły policjant z WRD, ale taki na motocyklu może być dociekliwy i upierdliwy.”

    Żaden policjant nie ma prawa poruszać się twoim pojazdem (czy to skuterem czy samochodem) bez twojej zgody aby sprawdzić czy skuter jest zablokowany.

    Poza tym co twoim zdaniem da mu obrotomierz zamontowany w skuterze skuterze ???

    Pokaże maksymalne obroty ???

    Nowy skuter Peugeot Elystar zablokowany kręci na centralnej stopce 8400 obr a pojedzie maks 50 km/h (sprawdzałem to w zeszłym tygodniu na nówce sztuce prosto z salonu) więc co mu to da ???

    Poza tym 99,99% liczników w skuterach przekłamuje od 5 do nawet 20 km/h.

    Jedynie co może jak coś podejrzewa to zatrzymać ci dowód rejestracyjny i wysłać na badanie techniczne.

  8. mojego taty kolega jest policjantem i według prawa policjant może wsiąść na pojazd pod pretekstem sprawdzenia np. hamulców. Da manetkę na full i wyjdzie czy jest rozkręcony

  9. Gary4 tak może sprawdzić hamulce ale robi to bez ruszania z miejsca (kontrolując mnie jak jeżdżę samochodem może ze dwa razy tak robił) a danie manetki na full na stopce centralnej nic mu nie da.

    Poza tym policjanci boją się konsekwencji jakie poniosą w razie uszkodzenia pojazdu.

  10. roomcajz przykro mi ale SN miał inne zdanie na ten temat o czym już ten pismak z WP już nie poinformował.

    Poszukam w internecie i jak znajdę to dam link do strony gdzie jest wyrok SN w sprawie pkt 4 129 paragrafu Kodeksu Drogowego.

  11. Hidden zadał mądre pytanie zna ktoś odpowiedź? Moja Basia na blokadzie też szła więcej niż 45. Miała jedną śrubkę, ja mogę przyrżnąć głupa, że nic o niej nie wiem. Po za nią nic w skucie nie jest ruszane. Ponadto przekroczenie 45km/h musi być udowodnione na czymś certyfikowanym, nasze liczniki takie nie są, więc przejażdżka policjanta nic nie da. Co innego jak kogoś ususzą:)

  12. Proponuję już nie roztrząsać tego.
    Każdy ma ‘jakiś tam’ mózg i powinien zdawać sobie sprawę z konsekwencji działając nie zgodnie z głupim bo głupim, ale jednak prawem.
    Nie zmienimy go, i nie mamy na jego zmianę najmniejszego wpływu.
    Jeśli wyjechałeś z salonu skuterem, który ‘fabrycznie’ jedzie szybciej niż wolno jechać, to i tak bekniesz ty, bo dealer zawsze się wyprze – wyjechałeś, zdjąłeś blokady i tłumaczenie, że taki ci sprzedali na nic się nie zda.
    Ja już nawet zaobserwowałem, że sprzedaje się ‘stuningowane’ już z cylindrami ’80 ccm’ a papierami na 50-tki.
    Milion razy już o tym ‘mówiłem’, zmiana jednej linijki w ustawie zmienia wszystko – powtórzę – zamiast do 50 ccm i prędkości 45 km/h, powinno zostać tylko do 50 ccm.

  13. a ja mam trochę inna propozycję dowolna pojemność, ale moc do 6 Km ( czy tam 4,2 KW)

    po 1 silniki byłyby mniej wysilone, spalanie niższe , a V-max względny , ale z dobrym przyśpieszeniem

  14. śmieszne 🙂 ja na swoim junaku pod górkę jadę ok 55. a jak go dobrze rozbujam na prostej to zamyka licznik. Żadnych blokad nie ściągałem , kupiłem go , przejechałem 400 km nie przekraczając 40 km/h a teraz śmigam . Więc nie ogarniam o.O Chore i tyle

  15. Co do pierwszej wypowiedzi => jadąc motocyklem czy jakimkolwiek innym pojazdem bez prawa jazdy OC pojazdu nie działa. Więc nie wiem czy bardziej się opłaca jeździć większą pojemnością bez uprawnień…

    Może słyszeliście historię o chłopaku, który jechał normalnie i spokojnie swoim motocyklem bez prawa jazdy i stuknął go lekko starszy pan Skodą. Moto i chłopak wylądowali na asfalcie, a motocykl uderzył idące po przejściu dla pieszych dziecko. Młody jeździce płaci mu teraz rentę i na własny koszt naprawiał samochód tamtego człowieka.

  16. A co jak fabryczny skuter Romet 717 4t potrafi z gorki pojechac 90? Fakt ze to musi sie z tej gorki rozpedzic ale zamknie licznik. Na prostej tez jedzie ponad 45 bo i 70 potrafi? A jest fabrycznie nowy na gwarancji wiec chyba nie ma blokady pomimo iz nie byl grzebany.
    Zaden policjant nie moze wsiasc i jechac autem czy skuterem. To jest twoja wlasnosc i nikt nie moze ci jej ruszac. Nawet jak robia przeszukanie to ty musisz im wszystko otwierac i wyjmowac! Wiec jak to ma sie do tego ze wsiadzie i pojedzie?
    Dobra tutaj zapomniano jeszcze o takiej konsekwencji jak mandat. Nie podano tez czym sie konczy jazda motocyklem badz odblokowanym skuterem bez kat A ale np z B. Czyli masz prawo jazdy ale na inna kategorie. Co jak cie zatrzymaja ma motorze np 125ccm i tak jest w papierach ale masz prawko tylko na B? Udawanie glupa chyba odpada bo policja przez radio sprawdzi czy masz prawko wiec mandat 50 zl za brak uprawnien raczej odpada. Wiadomo tez ze za brak jakiekokolwiek prawa jazdy to 500zl ale jak masz owe B a nie masz A to ile sie płaci?

  17. Czytam wasze wypowiedzi i dochodze do jednego wniosku ze według was nie sa potrzebne uprawnienia do niczego.Po co ci uprawnienia wsiadasz do samolotu i lecisz bo tak chcesz.Całe zycie jest ujete w jakies ramy, ktore nim reguluja.Po to sa przepisy zeby zycie było bezpieczniejsze i zeby mozna było wyjsc na ulice wierzac ze po niej jezdza ludzie z uprawnieniami i odpowiedzialni.Faktem jest oczywistym o czym mowilem wiele razy,fora o motorowerach słuza do tuningowania pojazdow do osiagania wiekszych predkosci.I dzieci w wieku 11 lat i w gore nie majace pojecia jeszcze co sie w kolo dzieje wsiadaja na te pierdopedy i osiagaja 100km/h.Czy według piszacych jest to normalne?

  18. Witam, nie prawdą jest do końca to, że odholują nam skuter bądź motorower. Jeżeli pojazd ma faktycznie pojemność skokową od 50-80cm3 i jest prawidłowo zakwalifikowany, to drogówka nie może się do do niczego przyczepić. Dziękuję za uwagę i pozdrawiam. 🙂

  19. Troszkę odkopany teamt ,ale jak tak czytam wypowiedzi niektórych to uśmiech na twarzy mi się pojawia. Po pierwsze silnik jest traktowany jako część zamienna , możesz wsadzić tam większą pojemność ale musisz wówczas zgłosić to wydziału komunikacji zmianę pojemności , tak samo w ubezpieczalni. W przypadku wypadku , jak udowodnili by Ci że skuter miał większą pojemność a płaciłeś za 50ccm to płaciłbyś za naprawę auta poszkodowanego z własnej kieszeni. Po 2 w tym kraju to nie policjant musi udowodnić Tobie winę , tylko Ty musisz udowodnić swoją niewinność.Jak złapie cie policja na jeździe powyżej 45km/h zabierze Ci dowód rejestracyjny i odeśle do diagnosty , jeśli masz kat. A to pozwolą Ci jechać i wystawią pokwitowanie na zabrany dowód na dzień, jak nie masz kategorii A lub A1 , to niestety nie masz uprawnień żeby jechać dalej tym pojazdem. W rzeczywistości mało kiedy zatrzymują skutery i podejmują się takich czynności.Ale według prawa skuter ma mieć nie więcej niż 50ccm i jechać max 45km/h, a czy taki skuter seryjnie jest odblokowany i jedzie więcej to Ty powinieneś zgłosić do serwisu.

  20. elloco i o to chodzi, nie mozesz p[oruszac sie pojazdem bez uprawnien koniec kropka.Wszystkie wasze dywagacje o glupich przepisach sa bledne i po krotce debilne. Takie sa przpisy i koniec podobne lub takie same na calym swiecie.Pisałem Wam wielokrotnie ze popelniacie wykroczenie a, w wyniku wypadku to nawet przestepstwo.Wsiadacie na pierdopeda czyli dostajecie pistolet do reki i teraz problem czy wiecie co z nim zrobic czy nie.Jak nie macie szkolenia i uprawnien naj prawdooopodoniej nie uzyjecie go prawidlowo.Jadac czyms co ma ponad 50cm i jedzie ponad 45km/h nie macie ubezpieczenia czyli wszystkie szkody pokrywacie Wy, czy to do Was nie dociera.Rodzice beda biegac po sadach i ciezko zarobione pieniadze oddadza komus.

  21. Jeszcze zapomniałem dodać że tak samo może być w przypadku jak macie pomontowane jakieś paski LED, diody lub inne oświetlenie które nie posiada homologacji , w takim przypadku jeśli ktoś udowodni że go to oślepiło to wina za wypadek spadnie na cyklistę. W takim przypadku OC też nie obejmuje , bo taki pojazd nie nadaje się do ruchu.

  22. Policjanci dysponują już przenośnymi urządzeniami do pomiaru prędkości. Stawiasz tylne koło skutera na rolki urządzenia, odkręcasz maksymalnie manetkę i jak przekroczysz 45-50km/h to masz przechlapane. Dalej sobie doczytaj co Ci grozi za jazdę bez uprawnień. Przecież jak zapowiadali zmiany w przepisach dotyczących prawa jazdy, to trąbili o tym, że zaostrzą sprawdzanie jednośladów pod kątem uprawnień ich posiadaczy. Więc o co ten krzyk. Trzeba zrobić przynajmniej A1 i jeździć spokojnie.

  23. izdebski12 napisał:

    zmieniał ktoś pas ruchu 45km/h z 1 na 4 aby skręcić w lewo, na drodze gdzie jest 80km/h, i wszyscy jeżdżą ponad 90?

    policjantów nie będzie obchodziło jak się zmienia pas przy takiej i takiej predkości, jak się boisz zmienić pas przy prędkości 45km/h a nie masz uprawnień na więcej to wcale taką drogą nie jedz proste, dziwne Twoje argumenty

  24. izdebski12 napisał:

    a może pokażesz skądś to wyczytał o tych rolkach?

    Z pokazaniem, to może być problem – internet nie oferuje jeszcze takiej technologii, ale kto wie, może niedługo 🙂
    A tak na poważnie, to były to artykuły na portalach o tematyce motoryzacyjnej. Wybacz, ale za dużo czasu by mi zajęło odszukanie tych artykułów.
    Ale proponuję wykorzystać google – poszukaj artykułów, w których mowa o pomiarach prędkości skuterów – na pewno na coś trafisz.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button