Aktualnie czytasz:
Jak zarejestrować skuter, motorower lub motocykl?

Choć na zewnątrz nadal chłodno, to słońce coraz częściej pojawia się na niebie zwiastując, że sezon coraz bliżej. Widać to także w salonach i na aukcjach internetowych, gdzie właścicieli znajduje coraz więcej skuterów. Po zakupie wymarzonego sprzętu jedynym, co dzieli nabywcę przed wolnością śmigania jest rejestracja skutera. Dziś opisujemy jak zarejestrować skuter krok po kroku.

Jeżeli ktoś do tej pory nie rejestrował żadnego pojazdu, zapewne nie wie dokładnie jak przebiega proces rejestracji. Gdy dodamy do tego, że rejestracja skutera nowego, używanego i sprowadzonego trochę się od siebie różnią, powstaje kilka pytań. Mam nadzieję, że znajdziecie na nie odpowiedzi w poniższych poradach.

 

 
Czytaj
REKLAMA

SŁONECZNA OFERTA SUZUKI

AdvertisementStreet czy Adventure? Teraz w tej samej cenie!

Zarejestrowanie nowego skutera jest najprostsze.

Rejestracja nowego skutera (kupionego w Polskim salonie). Wraz z zakupem nowego skutera powinniśmy otrzymać od salonu Fakturę VAT, zawierającą dane sprzedającego oraz kupującego, markę i model pojazdu, numer ramy oraz cenę. Oprócz tego do faktury powinien być też dołączony Wyciąg ze świadectwa homologacji, który określa, że dany pojazd jest przeznaczony do ruchu i spełnia określone wymagania (w naszym przypadku motoroweru), niekiedy dodatkowym załącznikiem może być także dowód opłacenia cła (jeśli skuter został wyprodukowany poza UE). Wraz z tymi dwoma (lub trzema) dokumentami oraz dowodem osobistym udajemy się do Wydziału Komunikacji, pod który podlegamy.

 
Czytaj
REKLAMA

UNIWERSALNE KUFRY BOCZNE. KOMPLET ZA 529,00 zł. Darmowa wysyłka

Uniwersalne motocyklowe kufry boczne ADV wraz ze stelażami w zestawie. Wykonane z lekkiego, wytrzymałego i odpornego na uderzenia polipropylenu. Posiadają elementy odblaskowe. Zamykane na zamek. Dwa kluczyki w komplecie. Wysyłka w 24h.

W WK w informacji powinniśmy dostać do wypełnienia Wniosek o rejestrację, na którym znajdują się dane posiadacza pojazdu (nasze), oraz informacje o pojeździe. Musimy także udać się do okienka kasowego w celu uiszczenia opłaty 111zł 50gr, która w rozbiciu wygląda następująco:

  • dowód rejestracyjny – 54zł + 0,50zł opłata ewidencyjna
  • pozwolenie czasowe – 13,5zł + 0,50zł opłata ewidencyjna
  • tablica rejestracyjna – 30zł
  • znak legalizacyjny – 12,5zł + 0,50zł opłata ewidencyjna
Wniosek o Rejestrację można pobrać z internetu i już w domu przygotować ten dokument, zyskując czas w urzędzie

Wniosek o Rejestrację można pobrać z internetu i już w domu przygotować ten dokument, zyskując czas w urzędzie

Z wypełnionym wnioskiem i potwierdzeniem wpłaty idziemy do informacji po numerek, a następnie do odpowiedniego okienka. Przedstawiamy tutaj Fakturę, Wyciąg z homologacji, Wniosek o rejestrację oraz potwierdzenie zapłaty i dowód osobisty. Po wprowadzeniu wszystkich danych do komputera urzędnik wyda nam tablice rejestracyjną z naklejką legalizacyjną, tymczasowy dowód rejestracyjny oraz przybije na fakturze pieczątkę „Pojazd zarejestrowano (nr rejestracyjny i data)”. Będziemy musieli także podpisać kilka papierków. Na stały dowód rejestracyjny musimy czekać około miesiąca, warto wcześniej telefonicznie sprawdzić, czy dowód jest już do odbioru.

Z dowodem rejestracyjnym udajemy się do towarzystwa ubezpieczeń, aby wykupić polisę OC – odpowiedzialności cywilnej. Najtaniej zapłacimy w PZU lub w Warcie – koszt powinien wynieść maksimum 100zł.

Teraz możemy już przystąpić do procesu docierania skutera.

Rejestracja używanego skutera (zarejestrowanego w Polsce). Kupując używany skuter, sprzedający powinien nam przekazać dowód rejestracyjny oraz polisę ubezpieczenia OC (ważną na przynajmniej 30 dni). Umowę kupna-sprzedaży warto sporządzić na wydrukowanym z komputera formularzu lub odręcznie napisać, gdyż niekiedy urzędnicy robią problem np. z umowami z gazety Anonse (choć owe problemy są w świetle prawa bezpodstawne).

Polisa OC powinna mieć ważność przynajmniej 30 dni, ponieważ tyle wynosi okres wypowiedzenia umowy, jeżeli chcemy zmienić ubezpieczyciela, np. na firmę w której mamy ubezpieczone inne pojazdy. Jeżeli pozostajemy przy dotychczasowym ubezpieczeniu, powinniśmy się udać do towarzystwa ubezpieczeń w celu zgłoszenia kupna pojazdu i przepisania umowy na naszą osobę (ten obowiązek ciąży także na sprzedającym). Okres 30 dni daje nam czas na zarejestrowanie pojazdu oraz następnie na przepisanie polisy OC – w tej kolejności, gdyż zmianie może ulec numer rejestracyjny pojazdu.

Nie można zapomnieć uzupełnieniu deklaracji PCC-3. Nawet jeśli wysokość transakcji nie zobowiązuje nas do odprowadzenia podatku.

Nie można zapomnieć uzupełnieniu deklaracji PCC-3. Nawet jeśli wysokość transakcji nie zobowiązuje nas do odprowadzenia podatku.

W pierwszej kolejności powinniśmy zgłosić się wraz z dowodem osobistym oraz umową kupna-sprzedaży do Urzędu Skarbowego, aby wypełnić formularz PCC-3, czyli opłacić „Podatek od czynności cywilno-prawnych” – mamy na to 14 dni od daty kupna pojazdu. Ten punkt nie dotyczy osób, które zakupiły skuter na Fakturę VAT np. od komisu, gdyż płatnikiem podatku jest w tym przypadku sprzedający. Podatek od kupna pojazdu wynosi 2% jego wartości, przy czym urzędnicy mogą porównać wartość skutera z umowy z tą ze swojej bazy i np. powiedzą nam, że na formularzu powinniśmy wpisać wyższą kwotę, gdyż cena została zaniżona. W takiej sytuacji pomocna może być adnotacja na umowie k-s, np. że pojazd wymaga poprawek lakierniczych. Po przyjęciu przez urzędnika formularza i podpisaniu go, dostaniemy blankiet do wpłaty podatku z wpisaną odpowiednią kwotą na konto Urzędu Miasta – najlepiej zapłacić ją od razu w okienku. Dla własnego bezpieczeństwa najlepiej wypisać formularz w dwóch egzemplarzach i poprosić o potwierdzenie pieczątką na naszym egzemplarzu – w razie zginięcia deklaracji mamy potwierdzenie, że ją złożyliśmy i dowód wpłaty, że opłaciliśmy. Uwaga, jeżeli pojazd kupiliśmy za cenę poniżej 1000zł, to jesteśmy zwolnieni z podatku, jednak nadal należy złożyć formularz PCC-3 w celu potwierdzenia zwolnienia.

Dalsza część rejestracji przebiega identycznie jak w przypadku zakupu nowego skutera – udajemy się do Wydziału komunikacji w celu wypełnienia wniosku i złożenia opłat. Musimy przy tym zabrać ze sobą dotychczasową tablicę rejestracyjną, gdyż może ona zostać wymieniona na inną z lokalnymi numerami, lub zostanie naklejony nowy znak legalizacyjny. Jeżeli skuter jest na blachach z naszego miasta, powinniśmy zapłacić 30zł mniej za rejestrację, gdyż zostają stare numery rejestracyjne.

Rejestracja skutera sprowadzonego z zagranicy. Proces rejestracji skutera sprowadzonego z zagranicy przedstawimy na podstawie Niemiec, w przypadku innych krajów pochodzenia (zwłaszcza spoza UE) warto zapytać w WK o dokumenty niezbędne do rejestracji. W czasie załatwiania spraw warto za na bieżąco robić po kilka kserówek wszystkich dokumentów, aby w razie czego mieć stosowną podkładkę.

Z uwagi na to, że przed wrześniem 2004 roku motorowery w Niemczech nie podlegały rejestracji (rejestrację otrzymywało się od ubezpieczyciela, wraz z polisą OC), kupując taki pojazd od sprzedającego powinniśmy dostać kartę dopuszczenia do ruchu (Betriebserlaubnis) oraz umowę kupna-sprzedaży – warto na tej ostatniej dopisać po niemiecku, iż ówczesne przepisy nie wymagały rejestracji. W przypadku rejestracji po wrześniu 2004, oprócz owej karty i umowy powinniśmy otrzymać także dowód rejestracyjny (Fahrzeugschein) z wpisem o wyrejestrowaniu (Abmeldung). Jeżeli komuś się wydaje, że brakuje tu zielonego papierka to dla przypomnienia: motorowery i motocykle o pojemności do 125ccm nie posiadają Briefu.

Zarejestrowanie pojazdu z zagranicy jest nieco skomplikowane i kosztowne. Niezbędne są badania techniczne, wynajęcie tłumacza przysięgłego i wizyta w Urzędzie Skarbowym.

Zarejestrowanie pojazdu z zagranicy jest nieco skomplikowane i kosztowne. Niezbędne są badania techniczne, wynajęcie tłumacza przysięgłego i wizyta w Urzędzie Skarbowym.

O ile nie sporządziliśmy umowy kupna-sprzedaży w dwóch językach, to niezbędne będzie przetłumaczenie owej umowy. Nie robi to jednak dla nas różnicy, gdyż trzeba przetłumaczyć dowód rejestracyjny i kartę dopuszczenia do ruchu. Tłumacz przysięgły za stronę A4 bierze średnio 20zł, więc za tłumaczenie wszystkich dokumentów powinniśmy zapłacić nie więcej niż 80zł.

Następnie musimy udać się do okręgowej Stacji Kontroli Pojazdów, w celu wykonania przeglądu zerowego – pierwszego w kraju. W wyniku przeprowadzonego badania otrzymujemy „Dokument identyfikacyjny pojazdu zarejestrowanego po raz pierwszy za granicą”, zawierający wszystkie dane pojazdu, oraz „Zaświadczenie o przeprowadzonym badaniu technicznym pojazdu”, potwierdzający zgodność z wymaganiami dla motorowerów. Koszt tego badania to 116zł. Jeżeli pojazd przywieźliśmy w stanie uszkodzonym, opłata za badania może być odpowiednio wyższa.

Następnie udajemy się do Urzędu Skarbowego, celem złożenia wniosku VAT-24 o wydanie „Zaświadczenia potwierdzającego brak obowiązku uiszczenia podatku od towarów i usług z tytułu przywozu z innego państwa członkowskiego środka transportu”. W owym wniosku musimy umieścić dane zawarte w przetłumaczonych dokumentach oraz w dokumentach z SKP. Jednocześnie musimy dokonać wpłaty na konto Urzędu Miasta kwoty 160zł, a potwierdzenie wpłaty dołączamy do składanego wniosku. W terminie 7 dni będziemy mogli odebrać od US dokument VAT-25, czyli wymienione powyżej „zaświadczenie”.

Reszta procesu rejestracyjnego przebiega dokładnie tak jak przy kupnie nowego skutera w kraju – udajemy się do WK z całym kompletem dokumentów, które zebraliśmy do tej pory oraz z wszystkimi tłumaczeniami. Po dokonaniu wszystkich czynności musimy jeszcze ubezpieczyć skuter i możemy śmigać do woli.

Teraz nie pozostaje nic innego jak nie zapomnieć o odebraniu stałego dowodu rejestracyjnego przed utratą ważności dotychczasowego papieru. Mamy na to miesiąc.

Ważne dokumenty do pobrania:

Więcej w dziale: Rejestracja Skutera.
Ubezpiecz swój skuter 15% taniej.

Fot.: Skuterowo.com

 

Jaka jest Twoja reakcja?
Super!
26%
Interesujące
39%
heh...
9%
Że co?
7%
Grrrr!
2%
Smutne
11%
25 Komentarze
1 2 3
  • adabol
    29 września 2015 at 11:43

    Witam. Moze ktoś sie orientuje. Chciałbym kupić skuter nowy w polsce ale pierwszej rejestracji dokonac w Austrii. Czy tak mogę zrobić ?. Jezeli tak to co nalezy zrobić po kolei ? Czy tlumaczyć jakieś dokumenty ? A moze to sie nie oplaca i lepiej na mijscu kupić uzywany bo nowe sa dosyć drogie ? pozdrawiam

  • blabla
    22 czerwca 2016 at 15:17

    Witajcie,
    Jestem szczesliwym posiadaczem motoru w Belgii. Wracam do kraju i chcialbym go zabrac ze soba. Jakie dokumenty musze przedstawic i jaka procedure przejsc by zajejestrowac motor w PL? Dzieki za pomoc.

  • Dawid
    14 kwietnia 2017 at 12:02

    Witam. Sprowadziłem motocykl yamha virago 124 i mam problem z zarejestrowaniem ponieważ dostałem kartę dopuszczenia do ruchu (Betriebserlaubnis) , homologację oraz umowę kupna-sprzedaży, motocykl jeździł do 2004 roku a wydział komunikacji chce dowód rejestracyjny (Brief) Proszę o pomoc. Pozdrawiam.

    • Jarek
      3 sierpnia 2017 at 12:50

      Ja kupiłem daelima 125 i też mam tylko betrieberlaubnis A oni chcą dowód rejestracyjny.handlarz powiedział że nie było dowodu.potrzebuje jakaś podstawę prawną bo to tylko dociera do urzędników.Proszę o pomoc

  • 21 marca 2019 at 18:02

    Źródło Über FinanceScout24

    FinanceScout24 ist ein Portal der Scout24 AG
    Scout24 AG
    Bothestraße 11-15
    81675 München

    Vorstand:
    Tobias Hartmann (Vorsitzender des Vorstands), Christian Gisy, Dr. Thomas Schroeter, Ralf Weitz

    Vorsitzender des Aufsichtsrats:
    Dr. Hans Holger Albrecht

    Handelsregister: Amtsgericht München, HRB 220696

    Sitz der Gesellschaft: München | USt-IdNr. DE815479604

    informacje dla konsumentów
    Informacje dla konsumentów zgodnie z rozporządzeniem (UE) nr 524/2013:
    Zgodnie z rozporządzeniem w sprawie internetowego rozstrzygania sporów w sprawach konsumenckich platforma internetowego rozstrzygania sporów Komisji Europejskiej jest dostępna pod adresem http://ec.europa.eu/consumers/odr/. Nie uczestniczymy w procedurze rozstrzygania sporów przed komisją arbitrażową konsumentów.

    Motorowery, takie jak skutery i motorowery, nie wymagają rejestracji i nie są objęte podatkiem samochodowym. Niemniej jednak nawet te pojazdy mogą nie mieć ważnego ubezpieczenia na drodze. Potwierdza to znak ubezpieczeniowy.

    Tak zwana tablica rejestracyjna motoroweru jest ważna przez rok od marca i dlatego musi być corocznie odnawiana. W przypadku używania płyty istnieją pewne regulacje prawne, które wymagają nawet prawidłowej instalacji. Wyjaśniamy wszystko, co musisz wiedzieć i czego szukać.

    Pojazdy silnikowe o małej mocy, takie jak motorowery lub pedeleki z silnikiem o dużej mocy, nie mogą być zarejestrowane w Niemczech w urzędzie rejestracyjnym i dlatego nie otrzymują tablic rejestracyjnych. Jednak aby móc uczestniczyć w ruchu, pojazdy te wymagają licencji na prowadzenie działalności i tak zwanej ubezpieczeniowej tablicy rejestracyjnej. Ten znak, zwany również „znakiem motoroweru”, dowodzi istnienia ważnego ubezpieczenia.

    Wymagana jest tablica rejestracyjna dla następujących pojazdów:

    Motorowery, takie jak motorowery, motorowery i skutery, o maksymalnej pojemności 50 cm3 i maksymalnej prędkości 45 km / h
    Motorowery i motorowery z produkcji dawnej NRD z maksymalną prędkością 60 km / h, które zostały po raz pierwszy ubezpieczone przed 1.3.1992
    Quady i wózki o maksymalnej prędkości 45 km / h i maksymalnej pojemności 50 cc
    Segways z napędem elektrycznym i maksymalną prędkością 20 km / h
    Pedeleki z silnikami o mocy powyżej 250 W lub wspomaganie pedału powyżej 25 km / h lub pomoc przy trakcji powyżej 6 km / h
    Rowery z silnikiem pomocniczym (FmH)
    Hulajnoga z pozwoleniem na użytkowanie
    Zmotoryzowane wózki inwalidzkie, które wchodzą w zakres prawa jazdy klasy M i S.
    Czterokołowe lekkie pojazdy o maksymalnej masie 350 kg i maksymalnej prędkości 45 km / h

    Rowery elektryczne i pedeleki, które są poniżej powyższego limitu, nie wymagają znaku ubezpieczenia. Tutaj jesteś ubezpieczony w razie uszkodzenia za pośrednictwem prywatnego ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej. Wszystkie pozostałe wymienione pojazdy podlegają obowiązkowemu prawu ubezpieczenia, dlatego tablica rejestracyjna jest obowiązkowa.

    Ustawodawca może ukarać naruszenia karą pozbawienia wolności do jednego roku lub grzywny. Jeśli spowodujesz wypadek bez ważnego dowodu ubezpieczenia, musisz również zapłacić za całe uszkodzenie, w tym ewentualne szkody.

    Terminy i ważność

    Numer ubezpieczenia jest ważny przez rok od 1 marca. Wygasa 28 lub 29 lutego następnego roku. Ważność nie jest przedłużana automatycznie. Właściciele odpowiedniego pojazdu muszą zatem zadbać o nowy znak ubezpieczenia skutera na czas przed końcem roku ubezpieczenia.

    Ochrona ubezpieczeniowa rozpoczyna się wraz z zawarciem umowy ubezpieczenia, którą zawiera się przy zakupie takiej „tablicy rejestracyjnej ubezpieczenia motoroweru”. Jeśli nie kupisz tablicy rejestracyjnej bezpośrednio na początku roku ubezpieczeniowego, składka na ubezpieczenie motoroweru jest zazwyczaj zmniejszana proporcjonalnie. Jak dokładnie to jest obsługiwane, jest kwestią ubezpieczenia, więc istnieją różnice między dostawcami.
    Jak uzyskać identyfikator ubezpieczenia?
    Numer ubezpieczenia jest dostępny w całym kraju we wszystkich agencjach ubezpieczeniowych na miejscu, a także w wielu bankach, kasach oszczędnościowych i klubach samochodowych. W niektórych firmach ubezpieczeniowych numer ubezpieczenia można teraz złożyć w trybie online. W przeciwieństwie do plotek, numeru ubezpieczenia nie można kupić na stacjach benzynowych. Dlatego, jeśli kupisz pojazd w weekend, musisz poczekać do następnego dnia roboczego, zanim będziesz mógł ubezpieczyć go i zlecić.

    Agencje ubezpieczeniowe zazwyczaj mają kilka tablic rejestracyjnych w magazynie, więc możesz wziąć je bezpośrednio po opłaceniu kwoty ubezpieczenia. Jeśli zamówisz numer ubezpieczenia online, zostanie on wysłany pocztą wraz z certyfikatem ubezpieczenia po otrzymaniu płatności. Więc może potrwać kilka dni, aby trzymać tablicę rejestracyjną w dłoni.

    Wymagane dokumenty i wymagania
    Przy zapisywaniu się na ubezpieczeniową tablicę rejestracyjną wymagane są pewne informacje o pojeździe.

    producent
    Numer identyfikacyjny pojazdu (numer podwozia)
    jednostka napędowa
    Rok budowy
    Informacje te można znaleźć w ogólnym zezwoleniu na eksploatację pojazdu (ABE). Jeśli ubiegasz się o ubezpieczenie w agencji na ziemi, zdecydowanie powinieneś mieć ABE ze sobą. Warunkiem zawarcia umowy jest fakt, że osiągi pojazdu rzeczywiście odpowiadają informacjom w ABE. Jeśli na przykład pojazd jest dostrojony, a tym samym przekracza maksymalne ograniczenie prędkości, ochrona ubezpieczeniowa wygasa. Młodzież, która nie jest jeszcze pełnoletnia i która ubiega się o tablicę rejestracyjną ubezpieczenia dla swojego skutera, musi podpisać umowę z rodzicami.

    Koszt kodu ubezpieczenia różni się w zależności od dostawcy. Składka ubezpieczeniowa zależy między innymi od rodzaju i wartości pojazdu oraz wieku właściciela i kierowcy. Jeśli przewiduje się kierowców poniżej 23 roku życia, premia będzie wyższa dla większości dostawców.

    Podobnie jak w przypadku ubezpieczenia samochodu lub ubezpieczenia motocykla, możesz także wybrać ubezpieczenie dla pojazdów niezatwierdzonych, niezależnie od tego, czy wykupisz ustawową odpowiedzialność, czy rozszerzysz ochronę ubezpieczeniową na część ubezpieczenia kompleksowego. Częściowe pokrycie obejmuje również uszkodzenia spowodowane kradzieżą, eksplozjami i zjawiskami naturalnymi, takimi jak burza, grad i błyskawica. Ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej odpowiada jednak tylko za szkody wyrządzone osobom trzecim przez ubezpieczony pojazd. Z prostą ochroną przed odpowiedzialnością otrzymujesz numer ubezpieczenia od niektórych dostawców już od około 40 euro rocznie. Z częściową ochroną przed skutkami skuterów i innych motorowerów należy spodziewać się składki ubezpieczeniowej od około 70 euro rocznie.

    Struktura tablicy rejestracyjnej ubezpieczenia

    Etykieta ubezpieczeniowa ma szerokość 10,1 cm i wysokość 13 centymetrów. Tablica rejestracyjna składa się z dwóch linii – pierwsza linia zawiera trzy cyfry, a druga trzy litery. Na dole znajduje się moneta „GDV” (skrót od: Gesamtverband der Deutschen Versicherungswirtschaft) i odpowiedni rok ubezpieczenia.

    Kolor czcionki etykiety ubezpieczeniowej zmienia się corocznie między czarnym, niebieskim i zielonym. Ułatwia to policji, na przykład, rozpoznanie na pierwszy rzut oka, czy jest to ważna tablica rejestracyjna. Zwłaszcza na początku nowego roku ubezpieczeniowego policja coraz częściej sprawdza, czy motorowery z ważną ochroną ubezpieczeniową są w ruchu.

    W związku z tym kolor znaku ubezpieczeniowego powtarza się co trzy lata. Ze względu na roczne oznaczenie na dolnej krawędzi tablicy rejestracyjnej nie można ponownie użyć starej tablicy rejestracyjnej po trzech latach. Wskaźnik dla bieżącego roku ubezpieczeniowego 2018 ma niebieskie litery, w przyszłym roku będzie zielony.

    Rok ubezpieczenia koloru (od 01.03 danego roku)
    Czarny 2008 2011 2014 2017 2020
    Niebieski 2009 2012 2015 2018 2021
    Zielony 2010 2013 2016 2019 2022

    Na podstawie kombinacji liter można odczytać, od którego dostawcy pojazd jest ubezpieczony. W przypadku uszkodzenia może to być również ważne dla strony poszkodowanej. Jakie ubezpieczenie kryje się za kombinacją liter, możesz zapytać na stronie internetowej GDV lub dowiedzieć się o centralnym wezwaniu ubezpieczyciela samochodowego pod numerem 0180-25026. Kombinacja liczb służy tylko jako cecha wyróżniająca.

    Pożądane tablice rejestracyjne jak w przypadku konwencjonalnych tablic rejestracyjnych nie są zatem możliwe. Przy odrobinie szczęścia możesz wybrać tablicę rejestracyjną, która najbardziej Ci odpowiada, przynajmniej z tablic rejestracyjnych w agencji ubezpieczeniowej.

    Zgubiona lub skradziona tablica rejestracyjna – co robić?
    Jeśli odkryjesz, że tablica rejestracyjna nie znajduje się już w pojeździe, powinieneś natychmiast zgłosić to swojej firmie ubezpieczeniowej i policji. W przypadku nadużycia po kradzieży możesz zostać obciążony kosztami.

    Ubezpieczenie zazwyczaj wydaje nową tablicę rejestracyjną. W tym celu zazwyczaj musisz zapłacić składkę ubezpieczeniową proporcjonalnie za bieżący rok ubezpieczenia, ale otrzymasz pozostałą kwotę za starą tablicę rejestracyjną. Niektórzy dostawcy również znajdują indywidualne rozwiązania. Jednak wysokie koszty zwykle nie powstają, gdy utracona jest tablica rejestracyjna ubezpieczenia.

    Co się stanie, gdy pojazd zostanie sprzedany z tablicą rejestracyjną?
    Jeśli sprzedajesz lub wycofujesz swój samochód przed końcem roku ubezpieczeniowego, możesz zwrócić tablicę rejestracyjną firmie ubezpieczeniowej i zwrócić składki ubezpieczeniowe, które już zapłaciłeś proporcjonalnie.

    Alternatywnie, w sprzedaży, nowy właściciel może przejąć istniejące ubezpieczenie. W takim przypadku umowa ubezpieczenia musi zostać przepisana nowemu właścicielowi. Następnie ten ostatni płaci proporcjonalnie składki ubezpieczeniowe za bieżący rok ubezpieczeniowy, które są przekazywane przez firmę ubezpieczeniową.

    Nawet jeśli jest to najprostsze i najbardziej niebiurokratyczne rozwiązanie, należy unikać przekazywania ubezpieczenia bez przepisywania go następnemu właścicielowi i dzielenia kosztów prywatnie. Pojazd będzie więc nadal działał pod twoim imieniem i możesz zostać pociągnięty do odpowiedzialności za wszelkie spowodowane szkody.

    Tak wygląda sytuacja w Niemczech