Jak spuścić paliwo z baku na zimę? Czy należy spuszczać benzynę?

Zima niemal w pełni. Temperatury na minusie, przez co wiele skuterów, motorowerów i motocykli zapada w miejscu garażowania na zimowy sen. W związku z tym wielu pyta czy należy spuszczać benzynę z baku? Jeśli tak to jak tego dokonać?

Zadanie nie jest aż tak trudne jak mogłoby się to wydawać. Na pewno właścicielom motocykli i motorowerów jest dużo prościej. Dlaczego? Ponieważ przewody paliwowe zazwyczaj są w łatwo dostępnym miejscu.

2297-ws2_000000Najłatwiejszym sposobem na pozbycie się paliwa z baku jest zdemontowanie jednego z elementów przewodów którymi doprowadzane jest paliwo do silnika. Najmniej czasu zajmuje zdjęcie opaski zaciskowej z filtra paliwa. Przy okazji można pokusić się o jego wymianę. W motocyklach i motorowerach benzyna doprowadzana jest do gaźnika grawitacyjnie. Nie znajdziemy tutaj pompy paliwa. Przez co rozszczelnienie układu skutkuje natychmiastowym pozbyciem się benzyny. Warto to robić ze sporą dozą ostrożności bez dodatkowego odkręcania korka baku. Dzięki temu utworzy się delikatne podciśnienie stopniowo wyrównywane przez odpowietrznik na szczycie korka.

Pamiętaj jednak bezwzględnie, że paliwo jest skrajnie łatwopalne, a jego opary w łatwy sposób mogą ulec zapłonowi. Dlatego palenie tytoniu, próba uruchomienia silnika podczas opróżniania zbiornika może skończyć się trwałym okaleczeniem Ciebie jak i ukochanego sprzętu. Niechciane paliwo należy również zlewać do naczynia do tego przeznaczonego. Większość butelek po napojach stanowi spore zagrożenie. Dlaczego? Bowiem ich powierzchnia nie jest antystatyczna. Na skutek tarcia butelka może się naelektryzować i wyzwolić iskrę. To identyczny mechanizm jak przy pocieraniu wełnianego swetra czy balonika. Owszem, wiele osób w taki sposób przechowuje benzynę, ale czy warto ryzykować? Prościej kupić za kilkanaście złotych mały kanister na stacji czy w markecie.

Inną metodą, jednak nieco bardziej skomplikowaną jest wypompowanie paliwa ze zbiornika. Do tego jednak konieczna jest specjalna pompa, którą zazwyczaj dysponuje niewielu z nas.

Skutery-Skuterowo-com-FotoID-02211W skuterach sprawy nieco się komplikują. Często przewody paliwowe są skrzętnie schowane przed otoczeniem (i słusznie). Dostanie się do węży oraz filtra jest często równoznaczne ze zdjęciem kanapy. Trudniej jest też podstawić odpowiednie naczynie do którego benzyna będzie spuszczana.
Kolejnym utrudnieniem są wszelkiego rodzaju pompy paliwowe i elektrozawory. Jeśli mimo zdjęcia opaski zaciskowej i filtra paliwa paliwo swobodnie nie opuszcza zbiornika, wówczas może być konieczne “przekopanie silnika”. Pamiętaj jednak, aby to robić przy wyłączonym zapłonie. Dlaczego? Lepiej, aby w obecności oparów paliwa nie była wytwarzana iskra. Ryzyko wybuchu może nie jest porażające, ale dla świętego spokoju lepiej przestrzegać tej zasady.

Po co na zimę spuszczać paliwo z baku? Zwolennicy tej procedury uważają, że benzyna przez okres tych kilku miesięcy traci swoje właściwości i może okazać się niezdatna do użytku na wiosnę. To jest jednak mit. Możecie nam zaufać – przez ten okres nic poważnego się z paliwem nie stanie. Nie utrudni to też rozruchu.

Inni z kolei biorą pod uwagę fakt, że podczas zimy paliwo będzie się skraplało na ścianach zbiornika powodując korozję. To prawda. Jednak należy pamiętać, że wnętrze baku będzie lepiej chronione wówczas, gdy pozostawimy jednoślad zatankowany pod korek. W takiej sytuacji korozja nie ma szans. Inaczej będzie gdy zbiornik będzie pusty. Wówczas wilgoć z otoczenia będzie swobodnie zajadała się wnętrznościami baku.

Należy również pamiętać, że niektóre jednoślady, jak również samochody posiadają plastikowy zbiornik paliwa. W tym przypadku cała akcja w zupełności traci sens.

Ciąg dalszy pod materiałem wideo

Spuszczać czy nie spuszczać? Jakie jest Wasze zdanie?

Leszek Śledziński

Emerytowany dziennikarz motoryzacyjny portalu Jednoślad.pl

Inne publikacje na ten temat:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button