Jak prawidłowo dobrać olej do motocykla i skutera 125?

Bardzo prosty temat, który często przewija się na motocyklowych forach. Jaki olej wybrać do motocykla, jaki do motocykla 125 a jaki do skutera? Odpowiedź w trzech punktach.

Jak dobrać olej do motocykla Po pierwsze: dedykowany olej motocyklowy

Czasy, kiedy w nieskomplikowanych motocyklach pracował ten sam olej co w ciągnikach rolniczych są dawno za nami. Wyspecjalizowane, nowoczesne motocykle potrzebują wyspecjalizowanych rozwiązań. Stąd przede wszystkim należy wybrać dedykowany olej motocyklowy. Dotyczy to także niewielkich motocykli i skuterów o pojemności 125 ccm.

Dlaczego? Motocyklowy olej musi radzić sobie ze smarowaniem silnika, mokrego sprzęgła i skrzyni biegów – w odróżnieniu do samochodowych silników, gdzie funkcje te są rozdzielone. Dodatkowo wysokoobrotowe silniki motocyklowe generują wyższą moc z litra pojemności i często pracują w cięższych warunkach (np. motocykle sportowe na torach czy turystyczne enduro w terenie, ale także skutery jeżdżące w mieście). Także skutery czy motocykle 125 potrzebują dedykowanych rozwiązań. Nowoczesna, czterosuwowa jednostka napędowa o pojemności 125 ccm rozwija nawet 10 000 obr./min. Odpowiednie właściwości oleju są niezbędne do utrzymania odpowiedniej sprawności silnika.

Olej motocyklowy charakteryzuje się innymi własnościami niż olej samochodowy, nie należy o tym zapominać. A właściwości olejów motocyklowych regulują między innymi normy JASO.

Olej do motocykla. Po drugie: zalecany przez producenta

JASO (a dokładniej JASO T 903:2011 oraz najnowsze JASO T 903_2016) to opracowane przez Japończyków wymagania dotyczące olejów motocyklowych. Najwyższą z nich jest JASO MA2, którą spełniają wszystkie oleje do motocykli czterosuwowych MOTUL. Norma JASO MA2 określa parametry przenoszonego tarcia podczas ruszania z maksymalnym momentem obrotowym (DFI), maksymalny moment załączonego sprzęgła przy wzrastającym obciążeniu (SFI) i czas poślizgu sprzęgła podczas ruszania z maksymalnym momentem obrotowym (STI). W praktyce im parametry korzystniejsze, tym wyższą normę osiąga olej i tym lepiej pracuje sprzęgło.

W takim razie: jak dobrać olej? Można skorzystać z książki serwisowej naszego motocykla, ale jeśli jej nie posiadamy wystarczy wejść na dedykowaną stronę www.dobierz-olej.pl gdzie po marce i modelu danego motocykla otrzymamy informację o odpowiednim oleju.

Ważne: nowoczesne oleje syntetyczne można ze sobą mieszać, bez względu na jego producenta, pod warunkiem utrzymania właściwych parametrów oleju. Jest to przydane gdy potrzebujemy dolać olej w trasie. Najważniejsze, aby dolewany olej spełniał wymaganą przez producenta motocykla klasę jakościową (wyżej wspomniane JASO, np. MA2) oraz w miarę możliwości tę samą klasę lepkości (SAE, np. 10W-40). Jeżeli nie jest dostępny olej o tej samej klasie lepkości, to bezpieczniej jest użyć olej o wyższej lepkości wysokotemperaturowej (opisanej w klasie SAE po „myśliniku”). Nie wolno używać oleju o niższej klasie wysokotemperaturowej – grozi to uszkodzeniem silnika. Zatem zamiast oleju SAE 10W-40 można użyć np. 15W-50 ale nie wolno używać 10W-30.   

Oczywiście zalecamy korzystać z jakościowych produktów dedykowanych do danego modelu.

Ciąg dalszy pod materiałem wideo

Jaki olej do skutera? Po trzecie: syntetyczny

To proste: oleje syntetyczne posiadają najlepsze właściwości i są proponowane jako docelowe rozwiązanie przez wszystkich producentów motocykli. Ich częścią są detergenty utrzymujące niższe tarcie, dbające o odpowiednią temperaturę czy wpływające na normy emisji spalin. Dzięki zastosowaniu olejów syntetycznych interwały serwisowe mogły wydłużyć się nawet do 15 000 km. Oleje pół-syntetyczne czy mineralne nie są w stanie zaoferować tak dobrych właściwości, zwłaszcza w perspektywie dłuższego okresu pracy.

Minus? Oleje syntetyczne są droższe. Ale w przypadku jednośladów różnice nie są duże, sięgają maksymalnie kilkudziesięciu złotych.

A co z dwusuwami? Olej do motocykla lub skutera 2T

Nowe 125-ki praktycznie nie występują wyposażone w silniki dwusuwowe. Dwutakty nie są w stanie spełniać norm emisji spalin Euro 4, a technologia małopojemnościowych silników 4T jest na tyle bezawaryjna i dopracowana, że większość producentów oferuje właśnie czterosuwy. Jednak na rynku wtórnym nadal jest sporo dwusuwowych 125-ek.

W dwusuwowych silnikach olej dodawany jest do paliwa (bezpośrednio do zbiornika lub poprzez dozownik oleju), więc jego specyfikacja jest zupełnie inna niżeli w przypadku czterotaktów – w 2T olej spala się wraz z paliwem. Norma dla olejów 2T to JASO M 345 (trzy wersje: FB, FC, FD), z czego najwyższą jest norma FD. W przypadku dwutaków stosowanie jakościowego oleju do mieszanki może znacząco podnieść sprawność i trwałość jednostki napędowej i obniżyć zużycie paliwa.

Olej do małego dwusuwa można także dobrać korzystając ze strony www.dobierz-olej.pl

Inne publikacje na ten temat:

3 opinii

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button