Ile kosztuje przerobienie motoroweru na 125 cm2? Czy Warto?

Wcielamy się w rolę posiadacza skutera/motoroweru 50 ccm chcącego zalegalizować własnoręcznie wykonaną modyfikację polegającą na zamianie silnika 50 ccm na 125 ccm. Co z tego wyszło? Czego się dowiedzieliśmy?

Wiemy już z opublikowanego wczoraj artykułu na Skuterowo.com, że po przekładce silnika na większy nie możemy tak ot po prostu wyjechać na ulicę i śmigać pojemnością 125 mając małe tablice i OC wystawione na 50 ccm. Zadzwoniliśmy zatem do Urzędu Komunikacji Dzielnicy Śródmieście w Warszawie. Przedstawiliśmy się wyrażając chęć przerejestrowania pojazdu z 50 na 125 ccm. Miła i stanowcza pani skierowała nas do okręgowej stacji kontroli pojazdów – “diagnosta musi wydać zaświadczenie” – usłyszeliśmy.

Odpalamy wyszukiwarkę w poszukiwaniu pobliskiego OSK. Wyjaśnienie kwestii wymaga kilku słów: “Dzień dobry, do motoroweru 50 ccm zainstalowałem silnik 125, ponieważ chcę na nim posiadając kategorię B prawa jazdy“. Diagnosta zaśmiał się w słuchawkę – “jest Pan dzisiaj trzecią osobą, która do mnie dzwoni z tym pytaniem. My nie wydajemy żadnych zaświadczeń i nie bierzemy odpowiedzialności za to co ludzie sobie wsadzają do motorowerów. Nie jestem samobójcą, abym sam taką decyzję podjął. My tutaj na miejscu nie mamy sprzętu, żeby sprawdzić jaką pojemność ma ten silnik. Do tego potrzebna jest jeszcze hamownia na której konieczny jest pomiar mocy. Nie ma szans, żebyśmy to ogarnęli. Nie mogę komuś na słowo przybić pieczątki, bo nie chcę spędzić kilku miesięcy w więzieniu”.

To co mamy zrobić, pytam. Dokąd iść? – Pytamy.

“Proszę zadzwonić do jakiegoś rzeczoznawcy. Nie chcę Pana zniechęcać, ale jeszcze nikt od niego do nas nie wrócił, a pracuję tutaj 19 lat.” – dodaje diagnosta z OSK.

Nasz kolejny telefon kierujemy do PZM licząc na pomoc rzeczoznawcy. Wkrótce przełączono nas do kompetentnego człowieka. Znów opowiadamy tę samą historię w której rzekomo przerobiliśmy motorower na motocykl 125. Finalnie pytamy jaki to koszt i czy ktoś się tego podejmie.

“To będzie kosztowało spokojnie z 1000 zł. Raczej mało który rzeczoznawca ma możliwość samodzielnie dokonać wszystkich pomiarów. Potrzebna jest hamowania motocyklowa do której trzeba ten (motocyklorower) przetransportować. Na niej zrobić pomiar mocy. Gdzieś ten pojazd trzeba też zważyć. Nie może to być waga sklepowa. Do tego jeszcze trzeba zdjąć głowicę i dokonać pomiaru pojemności – to kolejne roboczogodziny. Szkoda zachodu. Nawet jak ktoś się tego podejmie to weźmie za to nie mniej, niż tysiąc, ale mówię o tym Panu tak orientacyjnie. Przy tym naprawdę trzeba się zagrzebać. Jak dla mnie to gra nie warta świeczki, dopuści sobie Pan.”

Zrezygnowani podziękowaliśmy, życząc miłego dnia. Nasza zmyślona historia pomogła nam oszacować skalę pracy jaką trzeba włożyć w przerobienie motoroweru na motocykl 125, którym będzie można jeździć na prawie jazdy kat. B. Dokonaliśmy rachunku przybliżającego Wam koszty całej operacji:

1. Silnik, 4T, 139 FMB, 125 ccm produkcji chińskiej: 840 PLN.
2. Praca mechanika, Warszawa: 370 PLN.
3. Wydanie opinii przez rzeczoznawcę: +- 1000 PLN.
4. Badania techniczne: 62 PLN.
5. Tablica, dowód rejestracyjny 111,50 PLN.
6. Polisa OC: +-100 PLN.

Ciąg dalszy pod materiałem wideo

Suma kosztów związanych z przerobieniem motoroweru na motocykl 125 ccm: 2 183.50 PLN.

Koszt nowego motocykla klasy made in China: od 4 500 PLN.
Pytanie czy się opłaca? Może lepiej sprzedać motorower, dołożyć nieco i kupić nówkę 125? Jak uważacie?

Sprawdź również nasze nowe forum: Motocykle i Skutery 125 ccm

Przemysław Borkowski

Kocha wszystko co ma dwa koła i silnik - nawet ten elektryczny. Gdyby wiertarka miała koła, też by na niej jeździł. Prywatnie fan dobrego rockowego brzmienia i kultur orientalnych.

Inne publikacje na ten temat:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button