Ile kosztuje wyrobienie Prawa Jazdy AM? Kurs, egzamin i badania lekarskie

Kiedyś sprawa była prosta. W gimnazjum robiło się kartę motorowerową, a kiedy kończyło się 18 lat do prowadzenia skutera wystarczył dowód osobisty. Teraz? Prawo Jazdy AM. Ile ono kosztuje?

Potem ktoś (czyt. nienasyceni politycy) stwierdził, że dla naszego dobra i bezpieczeństwa trzeba ograniczyć dostęp do kierowania jednośladami, a przy okazji zapewnić nowe wpływy do budżetu. Dlatego nagle okazało się, że karta motorowerowa nie jest już dobra i trzeba ją zastąpić prawem jazdy. Dla potencjalnych skuterzystów oznacza to nie tylko konieczność odbycia kursu i zdania egzaminu, ale i wydania odpowiednio większej sumy. Dlaczego nie? W końcu każdy na tym zarobi… ośrodki szkolenia kierowców, instytucje samorządowe, lekarze, WORD, Mennica Państwowa drukująca dokumenty…

No ale skoro już znaleźliśmy się w tej sytuacji, warto sprawdzić czy musimy robić prawo jazdy kategorii AM, jak się do tego zabrać i ile będzie nas to kosztować.

Od 19 stycznia tego roku nie można już zdawać egzaminu na kartę motorowerową. Jeśli chcemy jeździć na skuterze, motorowerze lub lekkim quadzie – musimy zapłacić państwu haracz – opłaty związane z wydaniem prawa jazdy. Nie wykręcą się od tego nawet osoby pełnoletnie. Ale o tym za chwilę.

Ci, którzy jeszcze nie mają 18-tu lat, mogą naciągnąć swoich rodziców na próbę zdobycia następujących uprawnień:

1. Prawo jazdy kategorii AM – pozwalana jazdę motorowerami i lekkimi czterokołowcami (masa własna do 350 kg, prędkość do 45 km/h, silnik o pojemności do 50 ccm).

Aby uzyskać te uprawnienia, trzeba mieć ukończone 14 lat. Zastąpiły one kartę motorowerową.

2. Prawo jazdy kat. A1, które pozwala na prowadzenie motocykli pojemności do 125 ccm, mocy do 15 KM/11 kW i stosunku mocy do masy własnej nie większej niż 0,1 kW/kg oraz na jazdę motocyklami trzykołowymi o mocy do 20 KM/15 kW. Można też jeździć pojazdami z kategorii AM.

Prawo jazdy tej kategorii można uzyskać w wieku 16 lat

Ciąg dalszy pod materiałem wideo

3. Prawo jazdy kategorii B1, które uprawnia do jazdy czterokołowcami o masie własnej nie większej niż 400 kg (pojazdy do przewozu osób) i 550 kg (pojazdy do przewozu towarów) oraz mocy silnika nie większej niż 15 kW (20 KM). Można też jeździć pojazdami z kategorii AM.

Prawo jazdy tej kategorii można uzyskać w wieku 16 lat. Prowadzić z tymi uprawnieniami można specjalne lekkie samochody.

Uzyskanie prawa jazdy to także droga przez urzędową mękę. Aby uzyskać uprawnienia trzeba przejść badania lekarskie i uzyskać zaświadczenie o braku przeciwwskazań do kierowania pojazdami. Potem trzeba zarejestrować się w wydziale komunikacji w starostwie powiatowym lub urzędzie miasta na prawach powiatu, właściwym dla miejsca zameldowania i założyć Profil Kandydata na Kierowcę. Później należy wybrać szkołę nauki jazdy, odbyć szkolenie i zdać egzamin wewnętrzny. Kolejny krok to zapisanie się do Wojewódzkiego Ośrodku Ruchu Drogowego, egzamin teoretyczny i praktyczny. Na koniec pozostaje odebranie dokumentu w Wydziale Komunikacji.

Zanim dostaniemy do ręki upragniony dokument, musimy wyjąć z kieszeni odpowiednie kwoty. W przypadku prawa jazdy kategorii AM będą to:

Badanie lekarskie: 50-100 zł

Kurs: 500 – 1000 zł

Egzamin: 170 zł

Wydanie prawa jazdy: 100,50 zł

Może się więc zdarzyć, że za luksus legalnego prowadzenia skutera zapłacimy nawet prawie 1300 złotych!

Opłaty za egzaminy na pozostałe kategorie:

  • egzamin teoretyczny na wszystkie kategorie – 30 zł
  • egzamin praktyczny na prawo jazdy kategorii AM – 140 zł
  • egzamin praktyczny na prawo jazdy kategorii A1 – 180 zł
  • egzamin praktyczny na prawo jazdy kategorii B1 – 170 zł

Opłata za wydanie prawa jazdy – 100 zł 50 gr

Kto nie musi poddawać się tym mękom i wydatkom?

Ci, którzy posiadali kartę motorowerową przed 19 stycznia 2013 r., mogli ją wymienić na prawo jazdy kat. AM, płacąc za wydanie tego dokumentu. Z kolei osoby, które przed 19 stycznia ukończyły 18 lat, mogą jeździć motorowerami i skuterami (ale nie quadami) bez konieczności uzyskania uprawnień. Wszyscy inni muszą liczyć się z poważnym wydatkiem.

Jakoś nie przekonują mnie zapewnienia polityków, że z jednej strony chodzi o bezpieczeństwo, zaś z drugiej że daje się możliwości młodym. Dlaczego?

Nie należę do najmłodszych osób, ale doskonale pamiętam, że kartę motorowerową można było na początku lat ’90 wyrobić w wieku 13 lat. Osobie dorosłej do kierowania motorowerem lub skuterem wystarczył dowód osobisty. Zaś prawo jazdy kat. B, które uprawniało do kierowania każdym samochodem osobowym można było wyrobić za zgodą rodziców już w wieku lat 16.

Karta motorowerowa kosztowała około 50 zł. Dziś nastolatkowie będą szczęśliwi jeśli uda im się zamknąć w kwocie 1000 złotych.

Teraz nie dość, że uprawnienia są o wiele bardziej ograniczone, to jeszcze ich koszty są 20-krotnie wyższe. I jak można być tak bezczelnym, żeby jeszcze kłamać prosto w oczy, że wcale nie chodzi o pieniądze?

[trending]

 

Inne publikacje na ten temat:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button