Gaźnik - regulacja gaźnika: Jak optymalnie wyregulować

Jaki kolor powinna mieć świeca po dobrej regulacji gaźnika?

W skrócie
  • Przeprowadzamy regulację w oparciu o ocenę składu mieszanki
  • Weryfikujemy świece zapłonowe
  • Krok po kroku dokonujemy regulacji gaźnika
  • Mówimy jaki powinien być prawidłowy kolor świecy

Jak regulować gaźnik? Na co zwrócić uwagę? Jakie są oznaki nieprawidłowej obsługi tego urządzenia? O tym dziś w Jednoślad.pl. Zatem jak krok po kroku zabrać się za regulację gaźnika?

Regulacja gaźnika wbrew pozorom nie jest trudna, wystarczy pamiętać o kilku zasadach. Na samym początku należy zaznaczyć, że jeśli Twój skuter, motocykl bądź motorower zaniemógł bez zdradzania wcześniejszych objawów, nie wkręca się na obroty, dusi się, strzela lub prycha, albo po prostu zaczął falować obrotami, to na najprawdopodobniej na nic zda się regulacja gaźnika. Zacznijmy od jego wyczyszczenia, sprawdzenia drożności dysz itd. dopiero kolejnym krokiem niech będzie regulacja. Warto jeszcze zanim weźmiemy się za optymalne wyregulowanie gaźnika zajrzeć do filtra powietrza i filtra paliwa. Być może powodem pogorszenia się parametrów silnika jest właśnie zapchany filtr? Jeśli mamy pewność, że wszystko jest czyste, a w dyszach nie ma brudu, zaczynamy regulację gaźnika.

Pamiętaj, że zanim zaczniesz regulować skład mieszanki czy wolne obroty, Twój jednoślad musi się nagrzać. To niezwykle ważne dla efektów regulacji gaźnika.

Jak to zrobić? Czyszczenie i regulacja gaźnika 2T i 4T (skutery i motocykle)

Jak wyregulować gaźnik? Podpowiadamy:

1. Stawiamy skuter na nóżce centralnej, uwaga: na płaskiej powierzchni.
2. Zakręcasz śrubkę od regulacji mieszanki (ulokowana jest ona z boku gaźnika).
3. Uruchamiasz jednostkę napędową.
4. Wykręcasz śrubkę od regulacji mieszanki do momentu aż skuter zacznie się dławić (przelewać - więc robisz to powoli) i wracasz z powrotem kawałek, żeby się nie dławił.
5. Potem śrubką od regulacji obrotów wkręcasz ją aby skuter złapał większe obroty
6. Wkręcasz o ok. 1/4-1/2 to zależy śrubkę od regulacji mieszanki i patrzysz jak skuter się zachowuje (obroty powinny spaść)
7. Jeżeli tak się dzieje – wyłączasz skuter, zdejmujesz fajkę z przewodem wysokiego napięcia, wykręcasz świecę i sprawdzasz jej kolor.

REKLAMA

RZUĆ WYZWANIE MIASTU Z BMW G 310 R

Obudź się z uśmiechem na twarzy bo każdy dzień z BMW G 310 R to szansa na spróbowanie czegoś nowego. Kompletny pakiet ma wszystko, czego potrzebujesz – w tym nowoczesne światło do jazdy dziennej. Dzięki zoptymalizowanemu silnikowi z Ride by Wire i sprzęgłem z funkcją Anti-Hopping pojazdem jeździ się intuicyjnie i zwinnie, niezależnie od tego, czy wybierasz się do pracy, na randkę czy poza miasto. Przekonaj się o zwrotności, łatwości obsługi i sportowym charakterze G 310 R i każdego dnia stawiaj sobie nowe, większe wyzwania.

Regulacja gaźnika w motorowerze. Jak poprawnie ustawić wysokość iglicy?

8. Jeżeli świeca ma kolor kawy z mlekiem – wszystko w porządku. Jeżeli jest czarna – należy wkręcić mieszankę jeszcze bardziej. Jeżeli zbyt jasna – należy odrobinę odkręcić.
9. Po założeniu świecy i podłączeniu przewodu uruchamiasz skuter i wykręcasz silnik na maksymalne obroty, po czym gwałtownie odpuszczasz. Jeżeli po spadku obrotów koło nadal się kręci, a świeca ma kolor kawy z mlekiem – mieszanka jest w porządku.
10. Obroty śrubką od regulacji obrotów powinny być tak wyregulowane, żeby tylne koło na niskich obrotach się nie kręciło. Kiedy już mamy tak ustawiony gaźnik należy ponownie wykręcić silnik na maksymalne obroty i odpuścić - koło powinno się kręcić, a skuter nie powinien gasnąć, lecz silnik powinien cicho i regularnie pracować. Jeżeli tak się nie dzieje, to należy przystąpić do dalszej regulacji przy użyciu śrubki od regulacji mieszanki. Z doświadczenia wiem, że dobrze jest tę czynność powtórzyć około pięciu razy. Dzięki temu nie mam później problemów z zalewaniem silnika, gaśnięciem etc.

Jaki kolor powinna mieć świeca po regulacji gaźnika?

Poniżej zamieszczam analizę wyglądu świec pod względem regulacji mieszanki.

Analiza świec pod kątem składu mieszanki gaźnikowej. Kliknij, aby powiększyć.

1-2. Izolator ma szarawy lub brązowawy nalot. Spalanie w normie (prawidłowe). Świeca o dobrze dobranej wartości cieplnej.

3-4. Świece zakopcone. Mieszanka paliwowo-powietrzna wytwarzana w układzie dolotowym, jest zbyt bogata lub świeca nie oczyszcza się samoczynnie, bo jej wartość cieplna jest zbyt niska.

5-6. Świece zaolejone. Silnik czterosuwowy wymaga remontu, gdyż olej przedostaje się przez pierścienie lub prowadnice zaworowe do komory spalania. Silnik dwusuwowy jest zasilany mieszanką zbyt bogatą w olej.

7-10. Zeszkliwione w wyniku działania temperatury, dodatki uszlachetniające do benzyny, pokryły izolator. Głównie chodzi tu o związki ołowiu. Powstałe szkliwo dopomaga w upływaniu iskry po izolatorze. Świece do wymiany.

11-12. Osady popiołu pochodzącego ze spalonych dodatków zawartych w oleju i paliwie.

13-14. Stopiona elektroda centralna na skutek ciągłego przegrzewania silnika. Powodem przegrzewania może być paliwo o zbyt niskiej liczbie oktanowej lub zbyt wczesny zapłon spowodowany złą regulacją, wypaleniem zaworu wylotowego czy nagarem w komorze spalania.

15. Zespawanie elektrod z przyczyn wymienionych w pkt 13 i 14 przy zwiększonym udziale nagaru.

16-17. Świece zużyte, elektrody wypalone. Świeca nr. 16 pracowała zbyt długo w silniku całkowicie sprawnym, a świeca nr. 17 pracowała w silniku zużytym.

18. Mechaniczne uszkodzenie izolatora podczas montażu lub podczas pracy świecy w cylindrze.

Fot.: SXC/Kosik

 

Inne publikacje na ten temat:

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Back to top button