Gaźnik czy wtrysk? Co lepsze dla motocykla lub skutera? #3 Mechanik Jednoślad.pl

Jak wiecie z Jednoślad.pl – wkrótce nie będzie można kupić nowego motocykla posiadającego gaźnik. Dziś w kolejnym odcinku naszego “Mechanika” opowiadamy o wadach i zaletach gaźnika oraz elektronicznego wtrysku.

To na co zwracamy uwagę to fakt, że przede wszystkim wtrysk w porównaniu z gaźnikiem jest droższy w zakupie. Ciężko szacować o ile dokładnie analogiczny model będzie droższy. Orientacyjnie jednak można przyjąć, że motocyklista zapłaci około 600-1000 zł więcej. Jednak tutaj zalety gaźnika się kończą. Dlaczego?

Przede wszystkim ze względu na bezobsługowość układu elektronicznego. Niezwykle rzadko zdarzają się awarie wymagające nakładów finansowych czy dodatkowej atencji mechanika motocyklowego.

Wtrysk to także niższe koszty eksploatacji jednośladu – to głównie dzięki mniejszemu spalaniu. Optymalna mieszanka poprawia efektywność silnika, przez co jego apetyt zdecydowanie spada, przy jednoczesnym wzroście momentu obrotowego oraz mocy.

Elektronika to też brak kłopotów z uruchamianiem zimnego motocykla czy motoroweru. Wtrysk samodzielnie dobiera skład mieszanki (ssanie) na każdym etapie pracy jednostki napędowej.

Po kolejne, jednak najmniej istotne – wtrysk pomaga utrzymywać czystość spalin w ryzach. Podczas prób wdrażania norm Euro 4 dla jednośladów okazało się, że silniki większych pojemności nie są w stanie zachować określonych przez ekologów norm posiadając gaźnik. Stąd konieczne okazało się zastosowanie sondy Lambda w połączeniu z elektronicznym systemem zasilania w paliwo.

Cześć, witam was serdecznie. Damian Śmigielski, jednoślad.pl. To już trzeci odcinek naszej superprodukcji “mechanik jednośladowy”. Czekam na maile z waszymi pytaniami pod adresem [email protected]. Mam nadzieję, że będzie ich dużo, mam nadzieje, że o wszystkich pytaniach będziemy mogli rozmawiać. Pamiętajcie, żeby komentować też pod filmami, każdy lajk się liczy i każdy komentarz. Dzisiaj chciałem porozmawiać o ekologii, bo o 2018 roku motocykle będą niestety, ale musiały być wyposażone tylko u wyłączenie wtrysk paliwa. Nie wiem dlaczego mówię, że niestety, bo to jest akurat dobre rozwiązanie. Ja jestem na takim etapie swojego życia motocyklowego, że uważam, że nic lepszego od wtrysku nie ma. Wtrysk paliwa zapewnia nam zawsze odpowiednią mieszankę, zawsze motocykl zapala na zimno, pali niewielkie ilości paliwa i wtrysk jest przede wszystkim bezobsługowy, nie muszę się nim w ogóle martwić, mam tylko lać paliwo i jeździć. Oczywiście wielu z was powie, że gaźnik jest lepszy, bo w gaźniku można zmienić dysze paliwowe, zmienić skład mieszanki, wtedy skuter nie będzie się rozpędzał 1.5h, tylko 1.15h do setki, oczywiście drę łacha i sobie żartuje, ale uwierzcie mi, że wtrysk paliwa to nie jest diabeł wcielony. Jest to rozwiązanie dużo lepsze od gaźnika, jest precyzyjniejszy, jest bezobsługowy i pozwala nam się cieszyć bezawaryjną jazdą. W gaźniku mamy wiele elementów, które wymagają obsługi. Silnikach jednocylindrowych musimy pamiętać o tym, żeby nie zostawiać w komorze pływakowej paliwa na zimę. Oczywiście tutaj są dwie szkoły, jedni mówią żeby spuścić, drudzy żeby zostawić. Gaźnik też po jakimś czasie wymaga doregulowania, mycia, czasem wymiany membrany, a jeżeli mamy silnik wielocylindrowy, to tutaj dochodzi nam jeszcze kwestia synchronizacji tych gaźników. W przypadku wtrysku paliwa nie robimy kompletnie z tym wtryskiem nic. Mamy dbać tylko o to, żeby było zalane dobre paliwo i żeby filtr paliwa był w układzie, żeby zanieczyszczenia nie dostawały się do wtryskiwarki i do pompy i to praktycznie wszystko. Więc jeżeli chodzi o ekologię to jestem za, jednak gdybyśmy teraz we wszystkich samochodach, które jeżdżą po ulicach, zamiast wtrysku paliwa wsadzili gaźniki, wycieli katalizatory to myślę, że przy obecnym natężeniu ruchu większość z nas podusiłaby się w miastach, więc stawiamy na wtrysk. A jeżeli chodzi o gaźniki to pamiętajcie, że można przyjąć, że coś takiego jak regulacja gaźnika nie istnieje. Bardzo często w ogłoszeniach widzicie, że ktoś napisał: gaźniki po regulacji. Co chcecie regulować w gaźnikach, skład mieszanki? Jeżeli silnik jest w dobrej kondycji, nie powinno się ruszać nastawów fabrycznych, a poza tym już praktycznie nic nie podlega regulacji w gaźnikach. Poziom paliwa w komorze pływakowej jest stały, pływaki są plastikowe z odpowiednim ustawieniem. Wszystko jest precyzyjnie wykonane, jedyne co w gaźniku możemy robi to tak, jak wspomniałem, umyć go, przeczyścić, ale też motocykl sezon zimowy spędza w odpowiednich warunkach i jeżeli dbamy o to, żeby lać paliwo dobrej jakości, to w tym gaźniku praktycznie przez większą część eksploatacji nie odkładają się żadne zanieczyszczenia. To już wszystko co miałem dzisiaj do powiedzenia na temat wyższości wtrysku nad gaźnikiem. Zapraszam was do oglądania innych filmów, tych poprzednich i tych przyszłych, które nakręcimy mówiąc o kwestiach mechanicznych. Czekam na wasze pytania pod adresem [email protected] Do zobaczenia.

Ciąg dalszy pod materiałem wideo

Leszek Śledziński

Emerytowany dziennikarz motoryzacyjny portalu Jednoślad.pl

Inne publikacje na ten temat:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button