Zestawy cylindrowe lepszej jakości

Wyświetla 1 wpisów z $
  • Autor
    Wpisy
  • #151587
    J23
    Uczestnik
    • 2
    • 412Postów:

    Jak wiemy, chińskie zamienniki cylindrów mogą sprawiać kłopoty. Z własnego doświadczenia warsztatowego – a także opinii innych użytkowników – wynika, że głównym problemem jest jakość tłoka i pierścieni. Tłoki puchną, pierścienie szybko puszczają olej, zabezpieczenie sworznia lubi wyskoczyć, itp. Same cylindry do 4T nie są tragiczne. Do 2T wymagają poprawek krawędzi kanałów i czasami korekcji ich kształtu. Ale do rzeczy.
    Mam możliwość doboru do chińskich cylindrów lepszych zestawów tłokowych, a konkretnie są to doskonałej jakości tłoki Naraku. Same cylindry też są lepszej jakości, niż te najtańsze na znanym portalu aukcyjnym.

    http://www.racing-planet.pl/tuning-skutera-zestaw-tlokowy-naraku-72cc-4700mm-139qmbqma-p-2574-1.html?sessID=66b383e513768ffe2655f7f2cea13902

    Tłoki są kompletne, tj. tłok, pierścienie, sworzeń i zabezpieczenia sworznia. Na razie chciałbym się skupić na zestawach do 4T w trzech wariantach:
    1. Zestaw 50ccm – chiński cylinder plus tłok Naraku
    2. Zestaw 72ccm – chiński cylinder plus tłok Naraku
    3. Zestaw 72ccm z głowicą – chiński cylinder, głowica i wałek rozrządu plus tłok Naraku

    Cena samego tłoka Naraku w hurcie jest dwukrotnie wyższa niż cylindra chińskiego, więc koszt zestawu może nie jest niski, ale z drugiej strony niższy od całego markowego kompletu, a skok jakościowy duży. Ze wstępnych wyliczeń wychodzi, że cena cylindra z tłokiem 50/72 wyniosłaby ok. 180-190 zł plus wysyłka. Zestaw z głowicą i wałkiem rozrządu ok. 280 zł.

    Czy ktoś byłby zainteresowany?

    #151589
    guliwer55
    Użytkownik
    • 28
    • 746Postów:

    Jesteś w błędzie bo Chińczycy produkują wszystko od skuterów do odzieży i części dla wszystkich , wszystko zależy od ceny jaką płacą zleceniodawcy niska cena mówią gorsza wartość ,wyższa cena lepsza jakość ,czasami trafi się nawet tańszy i dobry ja sam kupiłem tańszy zestaw cylindra i 3 rok latam i jest super

    #151592
    szef_ff
    Użytkownik
    • 5
    • 104Postów:

    J23- a chiński zestaw na necie kosztuje 50 zł. Za cenę Twojego lepszego zestawu mogę kupić 4 najtańsze zestawy. Przy założeniu że chiński zestaw wytrzyma 2 lata (7-8kkm)to mamy na jakieś 30kkm jazdy. Podejrzewam ze chiński cylinder zedrze się z na pierścionkach Naraku wcześniej niż 20kkm. Osobiście i tak zakładałbym najtańsze chińskie zestawy. Trzeba brać pod uwagę że i tak po 20kkm trzeba będzie rozebrać silnik i wymienić wał. Przy okazji każdorazowej wymiany zestawu możemy sobie wymienić albo podocierać zawory , wymienić uszczelniacze zaworowe, o-ringi pod króćcem gaźnika. Silniki GY-6 są tanie i robienie z nich majstersztyku to sztuka dla sztuki 🙂

    #151597
    Anonim
    Nieaktywny
    • 180
    • 3 133Postów:

    „Ze wstępnych wyliczeń wychodzi, że cena cylindra z tłokiem 50/72 wyniosłaby ok. 180-190 zł plus wysyłka.”

    Szukasz frajera/jelenia, czy masz coś nie tak z głową?

    Cena chińskiego pełnego zestawu = ~50 zł
    Cena samego tłoka na racing-planet.pl = 112,91 zł
    Czyli wychodzi 50 zł + 112,91 zł = 162,91 zł
    A Ty chcesz to opchnąć za 180-190 zł, dodatkowo bez chińskiego zestawu tłokowego dostarczonego z chińskim cylindrem za 50 zł.

    Powodzenia, i życzę przyjemnych transakcji 😉

    #151599
    eadem
    Uczestnik
    • 11
    • 2 328Postów:

    Wał to najlepiej wymienić na markowy i wtedy nie trzeba się martwić co 10k km o niego. Wówczas takie eksperymentowanie z cylindrami/tłokami ma sens.

    #151600
    Anonim
    Nieaktywny
    • 180
    • 3 133Postów:

    eadem napisał:

    Wał to najlepiej wymienić na markowy i wtedy nie trzeba się martwić co 10k km o niego. Wówczas takie eksperymentowanie z cylindrami/tłokami ma sens.

    Z racji, że co sezon robię 10tys. km, a w następnym sezonie mam zamiar zrobić co najmniej 12 tys. (wyprawa dookoła Polski), oraz przez zimę będę zmieniał cały zestaw cylindrowy na naraku, to nie zmienię go bez zmiany wału, bo dobrze sobie zdaje sprawę, że seryjny wał chociaż jest sprawny długo jeszcze nie potrzyma.
    Wszystkim innym radzę to samo – zmiana cylindra na firmowy opłaci się w przebytych km, pod warunkiem wcześniejszej zmiany wału, też na firmowy. Jaki jest sens wymiany cylindra na firmowy, jeżeli jak padnie wał to jest pewne w 50%, że uszkodzi on przy okazji tłok, i cylinder 😉 ??

    #151603
    szef_ff
    Użytkownik
    • 5
    • 104Postów:

    eadem- nie ma sensu. Przerobiłem dziesiątki a może nawet blisko setki sqterów i nigdy nie ma sensu wpychać siana w chińczyka. Wał na zestawie 80ccm wytrzyma około 15kkm. choć zawsze to loteria. Jeszcze ŻADEN klient nie poprosił mnie po wyliczeniu kosztów na markowych częściach żeby robić mu na nich remont. Zawsze jest jeden i ten sam tekst- Panie zrób Pan, żeby to tylko jeździło… (jakby wcześniej skuter potrafił jeszcze latać, pływać i robić loda…)

    #151605
    Anonim
    Nieaktywny
    • 180
    • 3 133Postów:

    Jak ktoś jeździ skuterem tylko do sklepu 3 km co dziennie, to mu tam wszystko jedno kiedy wał padnie – w najgorszym wypadku popcha go przez 2-3 km 😉
    Jeżeli jednak ktoś jeździ chińskim skuterem wszędzie, oraz wybiera się na wycieczki ponad 200 km, to mu nie jest wszystko jedno, czy chiński wał padnie przy 50 km, czy przy 100 km. Koszty przetransportowania skutera przez 200 km będą wyższe, niż ten wał firmowy za 350 zł. Po drugie – Jak ktoś lubi wymieniać co max 2000 km cylinder, bo chińskie gówno się przeciera, to niech sobie zmienia – mi już się tego odechciało, i chce włożyć raz, a porządnie.

    #151606
    Anonim
    Nieaktywny
    • 27
    • 2 984Postów:

    Jak pracujesz z najtańszymi markami to nie ma co się dziwić 🙂

    #151609
    szef_ff
    Użytkownik
    • 5
    • 104Postów:

    chiński skuter do wycieczek po kraju? Podziwiam każdego takiego podróżnika. Nie wiem jakie części kupujesz że tłok wytrzymuje 2kkm. Po moich remontach bez problemu przejeżdża 8kkm- nigdy jeszcze nie rozpuścił mi się tłok, nie pękły pierścienie ani nie wypadło zabezpieczenie. Prawda jest taka ze 9-10 użyszkodników nie sprawdza poziomu oleju w silniku. A na pytanie: Czy jest olej w silniku, odpowiadają ze CHYBA jest. Chyba, bo nigdy nie sprawdzali…

    #151610
    Anonim
    Nieaktywny
    • 180
    • 3 133Postów:

    Normalne CHIŃSKIE części kupowałem. Myślisz, że jeżdżę nim max 60km/h przez 3 km? Często moja jazda – najczęściej przez 8 km do szkoły jest przy najwyższych obrotach (70km/h -75km/h), i tutaj właśnie zestaw cylindrowy za 50 zł wymięka. 😉

    Pierścienie pękły, 3 cylindry się przytarły, w sumie 5 tłoków przytartych. Olej jest.
    Ja obwiniam kiepską jakość wykonania cylindrów, oraz olej samochodowy LOTOS’a.

    #151618
    Chinol_180
    Uczestnik
    • 2
    • 638Postów:

    Młody, kup sobie jakąś Yamahę (Kymco nawet) i daj już sobie spokój z tymi chińskimi cylindrami, wariatorami z Wilmatu, olejem z Lotosa i paliwem z Orlenu (wszyscy tutaj obecni, zapewne odetchną z wielką ulgą).
    Chiński produkt, jak widać, nie jest jeszcze dla Ciebie. 😀

    #151619
    Anonim
    Nieaktywny
    • 180
    • 3 133Postów:

    Na nową Yamahe ile wydam? A na nowe części naraku ile?
    Wolę zapłacić te 1000 zł, założyć najlepsze, nowe, firmowe części, i mieć spokój na bardzo długo.

    #151622
    Kristop
    Uczestnik
    • 38
    • 1 164Postów:

    Tylko naraku też produkują w chinach:)

    #151626
    Lukario
    Użytkownik
    • 7
    • 1 187Postów:

    izdebski12 napisał:

    Na nową Yamahe ile wydam? A na nowe części naraku ile?
    Wolę zapłacić te 1000 zł, założyć najlepsze, nowe, firmowe części, i mieć spokój na bardzo długo.

    silnik to nie wszystko. mój baotian mimo że przejechał około 20tysi i raz tłok zmieniłem to nic nie musiałem przy nim robić, ale ten skuter nie nadaje się już do jazdy amortyzatory nie chodzą. silnik rusza się na boki i jest krzywo w stosunku do ramy i plastiki też po kilku latach są jak z papieru. nie radzę ci inwestować w chińczyka bo się rozpadnie dosłownie prędzej czy później. to skuter na 20- 30 tysięcy km potem już tylko złom

    #151630
    guliwer55
    Użytkownik
    • 28
    • 746Postów:

    Co prawda to prawda to są jednorazówki

    #151638
    J23
    Uczestnik
    • 2
    • 412Postów:

    Wał korbowy lepszej jakości w rozsądnej cenie? Nie ma problemu. Są wały tajwan oem, czyli części używane na pierwszy montaż do skuterów nie tylko tajwańskich, ale innych 'wiodących’ marek. Taki wał kosztuje w granicach 200-250 zł, a jest na pewno mocniejszy od pseudo wzmacnianych tanich zamienników. Poza tym lepsze części to nie tylko większa niezawodność, ale i lepsza jakość pracy silnika. Nie raz miałem okazje porównać pracę silnika złożonego na częściach jakości WM, z silnikiem na częściach, np. Naraku i różnica jest widoczna. Zwłaszcza po dobrym rozgrzaniu jednostki. W silnikach 2T tanie zestawy cylindrowe, to już w ogóle rosyjska ruletka.

    Co do zarzutu o ceny, to należy jeszcze doliczyć koszty przesyłek oraz trzeba wiedzieć, jakiego sortu część zamówić, bo nawet tanie chińskie zamienniki są w 2-3 klasach jakościowych, ale ja nikogo do niczego nie zmuszam, a tylko zwracam uwagę, że jest możliwość zastosowania lepszych jakościowo podzespołów w rozsądnych cenach. Przykładowo za niecałe 500 zł, można mieć dobrej jakości tajwański wał plus zestaw 72 z głowicą na tłoku Naraku i po prawidłowym montażu mamy na prawdę pewny silnik. Na szczęście coraz więcej ludzi przekonuje się, że lepiej dołożyć trochę złotówek do remontu, niż później mieć problemy.

    Do tematu wrócę ok. środy, gdy to dojadą do mnie dostawy towaru.

    #151659
    eadem
    Uczestnik
    • 11
    • 2 328Postów:

    Chiński czy nie chiński, na pewno zawsze się zyskuje na trwałości odpowiednią konserwacją i serwisowaniem. Ja akurat jestem detalistą i dobrze na tym wychodzę. Wiadomo, że jakość markowego sprzętu jest na lata, niemarkowego na krócej. Przy czym zależy od przeznaczenia. Jeśli ktoś chce robić kilometry, lepiej inwestować w jakość. Do niedzielnego jeżdżenia nie ma takiej potrzeby.
    Osobiście zdecydowałem się na nowego chińczyka z 4 powodów:
    1. Kupuję pojazd nowy i znam jego całą historię
    2. Mam wpływ od samego początku na to, w jakim stanie wizualnym jest ten pojazd
    3. W dużej ramie (2 osoby bez problemu) przy cenie 3000zł nie znalazłem w okolicy niczego markowego w dobrym stanie
    4. Tarcza hamulcowa przód i tył

    Gwoli ciekawostki, mam zamiar zainwestować na wiosnę w silnik (napęd już wymieniony) i zrobić go bardzo przyzwoicie. Jak się będzie sprawował zestaw zobaczymy.

    #152625
    J23
    Uczestnik
    • 2
    • 412Postów:

    Odświeżam temat,

    Zestawy cylindrowe do 4T gotowe. Dwa komplety 72 już napędzają skutery. Poniżej link:

    http://www.scooterparts.republika.pl/cylindry.html

    Wkrótce wały korbowe produkcji Tajwan oem, czyli części używane na pierwszy montaż. Jakościowo dużo lepsze od tanich zamienników i tych pseudo wzmacnianych.

    #152627
    Chinol_180
    Uczestnik
    • 2
    • 638Postów:

    OK, kolego J23, dajesz nam już jakiś wybór, odnośnie tego, co sobie można kupić do moto, np. na Gwiazdkę. 😀

    Do takiego zestawu wypada też dorzucić (np. jako gratis), dedykowaną dyszę główną paliwa.
    Unikniesz zarzutów, że ktoś to sobie założył, a silnik jednak nie rozwija pełnej mocy. Co Ty na to?

    #152666
    eadem
    Uczestnik
    • 11
    • 2 328Postów:

    I koniecznie naklejki! +10 do „przyśpiechy” i speeda

    #152682
    J23
    Uczestnik
    • 2
    • 412Postów:

    Powiem szczerze, że te zestawy cylindrowe zostały wręcz wymuszone sytuacją. Zajmuję się sprzedażą/serwisem skuterów i moto, ale nie chcę tutaj podawać szczegółów, żeby nie być posądzonym o reklamę. Chodzi o to, że często, gdy przychodzi do remontów silników popularnych skuterów, to jest problem z przekonaniem klienta do zainwestowania w lepsze części. Ludki zazwyczaj udają się do zwykłego sklepu lub przeszukują znany portal aukcyjny, kupują tanie wynalazki, przynoszą do mnie i chcą, żeby im to zamontować. Dla nich jakość to ładnie świecący tłok, a nie materiał z jakiego jest wykonany. Przez moje ręce przeszła masa zestawów cylindrowych i niektóre prezentowały tak niski poziom, że po prostu szkoda czasu na montaż. Zwłaszcza ja nie mogę sobie pozwolić na takie manewry, bo wystarczy, że kilku klientom padnie szybko sinik i pójdzie fama, że odwalam fuszerkę. Rozumiem, że nie każdego stać na w pełni markowe części, ale wtedy proponuję coś z palety Tajwan oem lub tańszy cylinder plus lepszy tłok. Chociaż przyznam, że zestawy Tajwańskie oem do 2T też nie są idealne. O ile cylindry są dobrze wykonane, to już tłoki nie wzbudzają zaufania, dlatego wkrótce zacznę kompletować zestawy do 2T na bazie oryginalnych tłoków Meteor lun Naraku. Wiem, wiem lepsze są tłoki Wossnera, czy Vertexa, ale ich cena jest tak wysoka, że mija się z ideą dobrego zestawu do skutera w przystępnej cenie, a poza tym w mniejszych pojemnościach Meteor też daje radę. Oczywiście oryginalny, a nie podróbka.

    Co do gratisów, to zawsze dorzucam jakiś drobiazg do paczki. Z naklejkami mocy trzeba uważać, bo w czasie kontroli drogowej może nakierować pana policjanta na niewłaściwy tor myślenia 🙂

    #152684
    Anonim
    Nieaktywny
    • 180
    • 3 133Postów:

    Ja Panu dobrze tam policzyłem, i wyszło, że nie opłaca się kupować od Pana, tylko samemu pełny chiński zestaw na allegro za 50-60 zł + sam tłok na racing-planet.pl . Więcej dostaniemy, mniej zapłacimy.

    #152688
    Kisiu1981
    Użytkownik
    • 77
    • 4 647Postów:

    Ja już kupiłem do mojego 2T zestaw tłok plus cylinder marki Almot za 130 zł. Miałem go wczesniej. Pojeżdzę na tym i gdy zajdzie potrzeba zmiany tłoka to wrzucę Meteora za 78 zł. Na pewno pojeździ.

    A tego czegoś: http://sklep.motor-land.com.pl/p-4156-cylinder-cpi-keeway-a-c-40mm/ to nie polecam nikomu… 30 zł róznicy, a jakość zupełnie inna.

    J23 – na Twojej stronie dostrzegłem błąd. W dziale olejów do 2T – Els Scooter City Jumper nie jest olejem półsyntetycznym tylko mineralnym. Ja kupowałem go po 23 zł. Poza tym piszesz, że wkładasz ludziom dobre części, a sprzedajesz moduły zapłonowe WM Motor. Miałem to coś nie tylko ja ale i moi koledzy i żaden nie wytrzymał dłużej niż dwa miesiące.

    #152692
    J23
    Uczestnik
    • 2
    • 412Postów:

    izdebski12 napisał:

    Ja Panu dobrze tam policzyłem, i wyszło, że nie opłaca się kupować od Pana, tylko samemu pełny chiński zestaw na allegro za 50-60 zł + sam tłok na racing-planet.pl . Więcej dostaniemy, mniej zapłacimy.

    Sam tłok Naraku 72 kosztuje 112 zł plus koszty wysyłki.

    http://www.racing-planet.pl/tuning-skutera-zestaw-tlokowy-naraku-72cc-4700mm-139qmbqma-p-2574-1.html?sessID=aa224813240999d268d504b1618d70ec

    Do tego potrzebujemy jeszcze cylinder, kpl głowicę i wałek rozrządu. Oczywiście można kupić jakiś tani zestaw, ale to na prawdę loteria. Sprowadziłem kilka takich zestawów i jakość poszczególnych części była taka, że albo były krzywo osadzone prowadnice zaworowe, albo po zmontowaniu były prześwity na zaworach, albo na powierzchni krzywek wałka rozrządu były złuszczenia. Nie wspominam już o jakości tłoków i pierścieniach.

    Nie zarabiam wcale wielkich kokosów na takim zestawie, a zanim mi się zwrócą pieniążki za te części, które sprowadziłem do sprawdzenia, to będę musiał sprzedać trochę zestawów. Jednak mam bazę na przyszłość i ciekawą ofertę dla klienta, który pojawi się z silnikiem do remontu.

    Elf Scooter City Jumper zasadniczo jest olejem półsyntetycznym, tylko oczywiście jak każdy półsyntetyk jego bazę stanowi olej mineralny. Możliwe, że w błąd wprowadza opis na opakowaniu \\\’selected mineral bases\\\’, co niektórzy interpretują jako olej czysto mineralny. Co do ceny, to wiem, że nie jest najniższa, ale biorę małe partie towaru, stąd taka cena. Po prostu jeżeli ktoś dołączy taki olej do zamówienia, to ok, jeżeli nie, to nie musi specjalnie zamawiać.

    Jeżeli chodzi o moduły WM do 2T \\\’złote\\\’, to zamontowałem kilkanaście i nie było żadnych reklamacji. Owszem w 2-3 przypadkach były problemy, ale po sprawdzeniu okazało się, że winna była fajka świecy, a w innym masa idąca na moduł. Mam jeszcze 2 typy modułów do 2T, tzw. czarne kostki z luźnymi kabelkami, ale muszę je sprawdzić, ponieważ jeden z nich na pewno jest zblokowany.

    Dziękuję za wszelkie uwagi. Zwłaszcza dot. modułów. Jeżeli było tyle przypadków z nimi, to widocznie ja sprowadziłem \\\’szczęśliwą\\\’ partię. Jednak zapoznam się, co w tym temacie oferuje Tajwan.

    #152699
    Kisiu1981
    Użytkownik
    • 77
    • 4 647Postów:

    Ja miałem ten olej i naprawdę jest mineralny. Wiem jak mój silnik chodzi na takim oleju. Ale to nic.

    Co do modułu to może też loteria? Akurat mój wytrzymał krótko. Też podejrzewałem fajkę ale po zmianie modułu na oryginalny duszenie i gaśnięcie przeszło jak ręką odjał.

    #152705
    Chinol_180
    Uczestnik
    • 2
    • 638Postów:

    J23, początki są zawsze trudne, działaj, a uwagi tych potencjalnych odbiorców produktu, zawsze warto brać pod uwagę. 😀
    Niestety, ale wszystkim tutaj nie dogodzisz. ;P

    #152708
    DamianRysiekSr
    Użytkownik
    • 10
    • 323Postów:

    Ale cylindrów do silników „markowych” typu Franco Morini już nie ma?
    Szkoda 🙁 Jak nie sprzedam swojego skuterka do wiosny, to może coś pokombinuję z cylindrem, ale… Szkoda mi wywalać 700-800 zł na sam cylinder od Polini z tłokiem, wiadomo jakość będzie kosmiczna, wszystko będzie super, ale ta cena…

    #152738
    J23
    Uczestnik
    • 2
    • 412Postów:

    Kisiu1981 napisał:

    Ja miałem ten olej i naprawdę jest mineralny. Wiem jak mój silnik chodzi na takim oleju. Ale to nic.
    Co do modułu to może też loteria? Akurat mój wytrzymał krótko. Też podejrzewałem fajkę ale po zmianie modułu na oryginalny duszenie i gaśnięcie przeszło jak ręką odjał.

    Oleje to temat rzeka, ale przerabiałem to na własnej skórze, a raczej motocyklach i autach. Być może ELF poszedł w ślady taniego samochodowego Castrola, tzn. markowe opakowanie, a olej nie wiadomo skąd. Wracając do Elfa scooter 2 city jumper 2t, to jeżeli weźmie się większą ilość tego oleju z hurtowni, to można go sprzedawać po ok. 23-25 zł. Przychodzi klient do sklepu, patrzy na ceny i przykładowo widzi Platinum Moto 2T za 25 zł, Bel-Raya za 35 zł i Elfa za 25. Co kupi?
    Ale ok. Liczę się ze zdaniem użytkownika. Poza tym Elfa i tak mam drogo w zakupie, a zleżałym towarem nie zamierzam handlować. Zamiast Elfa będzie Platinum Moto 2T, a później BEL-RAY lub Mobil. Moduł WM złoty został mi tylko jeden, to też go zdejmę z oferty, a do ewentualnej nowej dostawy podejdę z ostrożnością i na razie pozostanę przy sprzedaży warsztatowej. Jak będą siadać, to wymienię od ręki lub zwrócę pieniążki.

    Przy okazji zapytam o doświadczenia z nowymi świecami NGK. Podobno obecne dostawy na Polskę to świece z Francji. Wszystko byłoby ok, tylko, że miałem przypadki szybkiego padnięcia dwóch nowych świec NGK do 4T. Oczywiście były wygrzane po pierwszym montażu, a padły w różnych skuterach po przejechaniu kilkudziesięciu kilometrów.

    #152739
    Chinol_180
    Uczestnik
    • 2
    • 638Postów:

    Możecie mnie tutaj nawet i zastrzelić, ale ja nadal bazuję na produktach z oferty Wilmatu i nadal jestem zadowolony.
    J23, odpal mi ten złoty moduł CDI do GY6-4T po kosztach (przetestuję
    go już u siebie) i będziesz miał problem z głowy. 😀
    Oleje, jak to oleje, tak, to temat rzeka jest.

    Z nowymi świecami NGK nie miałem ostatnio styczności (w Audi mam już kilkuletnie, trójelektrodowe świece NGK, są idealne do instalacji gazu LPG), ale wzorem, np. Boscha, to i księgowi z NGK, coś tam obecnie zapewne *udoskonalili* (tańsze miejsce produkcji), a takie coś, co jest nowym z miejsca pochodzenia, zawsze rodzi się w bólach i może kosztować trochę nerwów, zanim jakość osiągnie przynajmniej porównywalny poziom.
    Osobiście, bazuję na świecach irydowych Awina (zamiennik NGK), bo jest to jednak dobra, trwała i tania alternatywa.

Wyświetla 1 wpisów z $
  • Musisz się zalogować, żeby odpowiedzieć w tym temacie.
Back to top button