Wymiana Oleju 4T

Cześć koledzy!

Mam do wszystkich posiadaczy 4T jedno istotne pytanie. Jak często wymieniacie olej. Np. co ile km. Albo co ile miesięcy. Ja narazie to wymianiałem tak:

0-300(docieranie)
301-1000
1000-???

No i pytanie co ile wymieniać. Pozdro ;)

w literaturze można znaleźć, że po dotarciu olej warto wymieniać między 1000 a 2000km. Osobiście sugerowałbym robić to co 1500km- to takie bezpieczne optimum.

I jeszcze jedno. Jaki olej najlepszy?

Spokojnie możesz lać Castrol GPS, bardzo dobry półsyntetyk- sam go używam i jestem bardzo zadowolony:)

Gorzki wrote:

Cześć koledzy!
Mam do wszystkich posiadaczy 4T jedno istotne pytanie. Jak często wymieniacie olej. Np. co ile km. Albo co ile miesięcy. Ja narazie to wymianiałem tak:
0-300(docieranie)
301-1000
1000-???
No i pytanie co ile wymieniać. Pozdro ;)

Moja literatura sugeruje 2000. To też optimum, zależy w jakich warunkach pojazd jest eksploatowany.

Jeśli jest duża wilgotność otoczenia, albo zapylenie lepiej wymieniać wówczas wcześniej.

Mi się wydaje, że jak stosujesz dobry olej to nawet po 3000km nic mu za bardzo nie będzie, ale zawsze dla własnego świętego spokoju, lepiej wymienic go wcześniej, tymbardziej, że koszt jest stosunkowo mały.

Co do eksploatacji to jeżdzi on po drogach asfaltowych^^ No i tak tygodniowo z 150 będzie,

No to spokojnie możesz wymienić dopiero po 2000km.

Częstotliwość wymiany oleju w chinolach została skrócona do 2000km, ponieważ chinole zwłaszcza w klasie 50ccm nie mają prawdziwych filtrów oleju, tylko siatkę która przepuszcza drobne zanieczyszczenia i krążą one w całym obiegu smarowania. Nie zalecane są więc oleje półsyntetyczne z dużą zawartością dodatków myjących silnik, których nie wyłapie pseudo filtr oleju-siatkowy. Do tego typu silników polecam oleje starszej generacji o lepkości 15W40 w klasie jakości API-SG, czyli olej bardziej gęsty od 10W40, z mniejszą zawartością dodatków. W takim wypadku w procesie degradacji oleju powstają szlamy które zatrzymuje owa siatka. Polecam samochodowy Castrol o lepkości 15W40 w klasie jakości SG, cena ok.20zł/litr.

U mnie w instrukcji jest wymiana przy 2000km. Ja wymieniam na Castrol.
Pozdro.

Czołem,
jestem tu nowy, witam kolegów i zaczynam serię naiwnych pytań: jaki olej polecacie do kymco agility 4T? I jeszcze: czy ten model ma filtr paliwa, oraz jak go może wymienić?
Tomek :)

Hej. Z tego co wiem to Kymco Polska zaleca Shell Advance.
Tak, ma filtr paliwa, jak każdy. Wymiana prosta. Filtr podpięty jest do przewodu paliwowego pomiędzy bakiem, a gaźnikiem. Zamocowany jest na takie druciane spinacze. Wystarczy je z dwóch stron ścisnąć, a filtr zostanie oswobodzony. Przygotuj się jednak wcześniej na to, że może dość do niewielkiego wycieku paliwa - pozostałości z przewodu i filtra. Nowy filtr to koszt 7-15 PLN.

Do Agility 4T zalecają Shell Advance 15W40 w klasie jakości API-SG. Osobiście polecam tańszy a równie dobry samochodowy Castrol 15W40/SG. Można lać samochodowy np. LUBRO 15W40/SG ponieważ skuter w przeciwieństwie do niektórych motocykli nie ma smarowania tym samym olejem silnikowym skrzyni biegów, bo jej nie posiada, oraz mokrego sprzęgła, więc odpada poślizg tarcz sprzęgłowych, poza tym ciśnienie, obroty silnika i temperatura w jakich pracuje silnik skutera są podobne do tych w samochodzie np. Polski Fiat 126p jak wiadomo chłodzony również powietrzem, dlatego uważam że nie ma sensu przepłacać na jakieś drogie oleje motocyklowe, tym bardziej że okresy między wymianami oleju skrócono do 2000km.

Dziex :) Jeszcze tylko musze znaleźć wlew i spust oleju :D

Wlew oleju znajduje się obok wlotu powietrza do chłodzenia silnika, dokładnie otworem gdzie wkręca się miarkę-bagnet do spr.poziomu oleju, spust na dole z boku silnika, lub na samym spodzie tam gdzie filtr siatkowy ;)

ile powinno sie wlewac oleju?

A jeszcze dopytam: przy wymianie oleju w agility 4t trzeba też zmienić jakiś filtr oleju? powietrza? cokolwiek innego się wymienia przy tym tzw. małym przeglądzie? albo np. czyści się ten filtr siatkowy?

@Piotr - szczerze to ja bym się bał stosowania olejów samochodowych do silników motocyklowych.
Teoretycznie niby co niektórzy tak robią i twierdzą, że "motor jeździ ok" - z 2giej strony słychać jest głosy w stylu "przecież silniki samochodów nie osiągają takich obrotów,nie są przystosowane to takich obciążeń, itp" i osobiście skłaniam się za tym 2gim twierdzeniem, gdyż jakoś nie widziałem jeszcze samochodu, który praktycznie non stop ma 8 do 9 tyś. obr. podczas jazdy.

W sumie ciężko jest tu udowodnić, czy faktycznie jest różnica w stosowaniu oleju do moto czy do samochodu, bo prawdą jest że ktoś musiałby zrobić dłuższe doświadczenie - chociażby na takiej 50ce ok 10 tyś km.

Ja osobiście jednak w każdym bądź razie nie zaryzykowałem, bo nie uważam wydatku rzędu 30 zł/l (a przy kupnie 4l opakowania 25zł/l) w przypadku Motul 5100 za ogromny.

Szczerze - nie robię takich doświadczeń i jak na razie jest 11tyś nabite i jedyne co było wymieniane w moto to tylko olej i świece - po przeglądzie jaki miałem po 10tyś, gostek powiedział że bez problemu przejadę dalsze 10 tyś, bo silnik jest w stanie idealnym.

Przyznaje jednak racje, że w 50cm3 w większości tych moto, filtr oleju to po prostu fikcja - albo jest siatkowy, albo w niektórych moto ich nie ma w ogóle - tu sytuacja w braciach 150 i więcej jest po prostu lepsza i stąd też jest wymagana mniejsza częstotliwość takiej wymiany... warto sobie chociażby porównać filtr oleju NewDink 50, a 200i - 200tka ma prawdziwy filtr oleju... w przypadku 50ki go praktycznie nie ma (siatkowy jest, który tak naprawdę nie spełnia swojej roli).

Jeszcze apropo zdania "Częstotliwość wymiany oleju w chinolach została skrócona do 2000km" - hm yamaha Neos ma wymianę co 3000 tyś, piaggio liberty czy piaggo zip podobnie, ba nawet Majesty YP125 ma 3tyś - więc owe 2tyś do 3tyś to nie tylko domena chińskich czy tajwańskich skuterów, ale ogólnie 50cm 4t, czy niektórych 125cm3 - bo chyba nie porównywałeś ilości km do 4T 500 czy 1000 cm3 ;), gdzie faktycznie przebieg od wymiany do wymiany jest większy... ale także i tak samo jest przecież w 250/.300/500 kymco czy innych... więc co za porównanie - porównujmy skoro to już robimy, do 50cm3 4t... jak już zresztą napisałem - dużą role odgrywa tu filtr oleju, których w 50 praktycznie nie ma, lub tylko producent udaje że jest (siatkowy).

@TomekMk
Ogólnie to ja nigdy nie miałem jeszcze wymienianego ani filtru oleju, ani powietrza - dopiero zapowiedziano mi u mechanika, że będę miał zmieniony filtr powietrza przy następnym przeglądzie (12tys) - do 10 tyś miałem tylko wszystkie filtry czyszczone - sadze więc że w przypadku Agility będzie tak samo jak w przypadku NewDink.

TomekMk wrote:

A jeszcze dopytam: przy wymianie oleju w agility 4t trzeba też zmienić jakiś filtr oleju? powietrza? cokolwiek innego się wymienia przy tym tzw. małym przeglądzie? albo np. czyści się ten filtr siatkowy?

Tutaj możesz sobie trochę na ten temat przeczytać:
http://www.skuterowo.com/duze-spalanie-slabe-osiagi-sam-dokonaj-przegladu-poradnik/

Co do oleju samochodowego, faktycznie mało samochodów osiąga obroty silnika na poziomie 8-9tyś ale skuter też tyle nie osiąga i w przypadku samochodów wymianę oleju przewidziano co 15-20 tyś.km, a w skuterach właśnie z powodu przyspieszonej degradacji oleju co 2 tyś.km a różnica 1000km wcześniej z wymianą oleju w skuterach bez prawdziwego filtra oleju to b.dużo ponieważ tak jak już pisałem w takich silnikach wszystkie zanieczyszczenia krążą z olejem w całym obiegu smarowania. Zrobiłem na samochodowym oleju 4200km i silnik chodzi jak marzenie :)