Wymiana Oleju 4T

Otagowano: 

Oglądasz 61 odpowiedzi wątku
  • Autor
    Wpisy
    • #1638 Odpowiedz
      Gorzki
      Członek
      • Postów: 84

      Cześć koledzy!

      Mam do wszystkich posiadaczy 4T jedno istotne pytanie. Jak często wymieniacie olej. Np. co ile km. Albo co ile miesięcy. Ja narazie to wymianiałem tak:

      0-300(docieranie)
      301-1000
      1000-???

      No i pytanie co ile wymieniać. Pozdro 😉

      [img]http://img7.imageshack.us/img7/9475/top3skut.gif[/img]

      [b] ;)) [/b]

    • #1640 Odpowiedz
      qazwsxedc
      Członek
      • Postów: 3 026

      w literaturze można znaleźć, że po dotarciu olej warto wymieniać między 1000 a 2000km. Osobiście sugerowałbym robić to co 1500km- to takie bezpieczne optimum.

      _____________________________________________
      KYMCO New Dink 200i
      [URL=http://www.motostat.pl/vehicle-stats/22807] [IMG]http://www.motostat.pl/user_images/22807/icon3.png[/IMG][/URL]

      [URL=http://www.motostat.pl/vehicle-stats/22806] [IMG]http://www.motostat.pl/user_images/22806/icon4.png[/IMG][/URL]

    • #1643 Odpowiedz
      Gorzki
      Członek
      • Postów: 84

      I jeszcze jedno. Jaki olej najlepszy?

      [img]http://img7.imageshack.us/img7/9475/top3skut.gif[/img]

      [b] ;)) [/b]

    • #1644 Odpowiedz
      qazwsxedc
      Członek
      • Postów: 3 026

      Spokojnie możesz lać Castrol GPS, bardzo dobry półsyntetyk- sam go używam i jestem bardzo zadowolony:)

      _____________________________________________
      KYMCO New Dink 200i
      [URL=http://www.motostat.pl/vehicle-stats/22807] [IMG]http://www.motostat.pl/user_images/22807/icon3.png[/IMG][/URL]

      [URL=http://www.motostat.pl/vehicle-stats/22806] [IMG]http://www.motostat.pl/user_images/22806/icon4.png[/IMG][/URL]

    • #1650 Odpowiedz
      Leszek Śledziński
      Keymaster
      • Postów: 2 361

      Gorzki wrote:

      Cześć koledzy!
      Mam do wszystkich posiadaczy 4T jedno istotne pytanie. Jak często wymieniacie olej. Np. co ile km. Albo co ile miesięcy. Ja narazie to wymianiałem tak:
      0-300(docieranie)
      301-1000
      1000-???
      No i pytanie co ile wymieniać. Pozdro 😉

      Moja literatura sugeruje 2000. To też optimum, zależy w jakich warunkach pojazd jest eksploatowany.

      Jeśli jest duża wilgotność otoczenia, albo zapylenie lepiej wymieniać wówczas wcześniej.

      Testuję nowy Sklep Jednoślad.pl. https://sklep.jednoslad.pl
    • #1652 Odpowiedz
      qazwsxedc
      Członek
      • Postów: 3 026

      Mi się wydaje, że jak stosujesz dobry olej to nawet po 3000km nic mu za bardzo nie będzie, ale zawsze dla własnego świętego spokoju, lepiej wymienic go wcześniej, tymbardziej, że koszt jest stosunkowo mały.

      _____________________________________________
      KYMCO New Dink 200i
      [URL=http://www.motostat.pl/vehicle-stats/22807] [IMG]http://www.motostat.pl/user_images/22807/icon3.png[/IMG][/URL]

      [URL=http://www.motostat.pl/vehicle-stats/22806] [IMG]http://www.motostat.pl/user_images/22806/icon4.png[/IMG][/URL]

    • #1665 Odpowiedz
      Gorzki
      Członek
      • Postów: 84

      Co do eksploatacji to jeżdzi on po drogach asfaltowych^^ No i tak tygodniowo z 150 będzie,

      [img]http://img7.imageshack.us/img7/9475/top3skut.gif[/img]

      [b] ;)) [/b]

    • #1667 Odpowiedz
      qazwsxedc
      Członek
      • Postów: 3 026

      No to spokojnie możesz wymienić dopiero po 2000km.

      _____________________________________________
      KYMCO New Dink 200i
      [URL=http://www.motostat.pl/vehicle-stats/22807] [IMG]http://www.motostat.pl/user_images/22807/icon3.png[/IMG][/URL]

      [URL=http://www.motostat.pl/vehicle-stats/22806] [IMG]http://www.motostat.pl/user_images/22806/icon4.png[/IMG][/URL]

    • #1930 Odpowiedz
      Anonim
      Nieaktywny
      • Postów: 191

      Częstotliwość wymiany oleju w chinolach została skrócona do 2000km, ponieważ chinole zwłaszcza w klasie 50ccm nie mają prawdziwych filtrów oleju, tylko siatkę która przepuszcza drobne zanieczyszczenia i krążą one w całym obiegu smarowania. Nie zalecane są więc oleje półsyntetyczne z dużą zawartością dodatków myjących silnik, których nie wyłapie pseudo filtr oleju-siatkowy. Do tego typu silników polecam oleje starszej generacji o lepkości 15W40 w klasie jakości API-SG, czyli olej bardziej gęsty od 10W40, z mniejszą zawartością dodatków. W takim wypadku w procesie degradacji oleju powstają szlamy które zatrzymuje owa siatka. Polecam samochodowy Castrol o lepkości 15W40 w klasie jakości SG, cena ok.20zł/litr.

    • #2074 Odpowiedz
      kuszi1111
      Członek
      • Postów: 14

      U mnie w instrukcji jest wymiana przy 2000km. Ja wymieniam na Castrol.
      Pozdro.

      Paweł
    • #2089 Odpowiedz
      TomekMk
      Członek
      • Postów: 48

      Czołem,
      jestem tu nowy, witam kolegów i zaczynam serię naiwnych pytań: jaki olej polecacie do kymco agility 4T? I jeszcze: czy ten model ma filtr paliwa, oraz jak go może wymienić?
      Tomek 🙂

      kymco agility 50
    • #2094 Odpowiedz
      Leszek Śledziński
      Keymaster
      • Postów: 2 361

      Hej. Z tego co wiem to Kymco Polska zaleca Shell Advance.
      Tak, ma filtr paliwa, jak każdy. Wymiana prosta. Filtr podpięty jest do przewodu paliwowego pomiędzy bakiem, a gaźnikiem. Zamocowany jest na takie druciane spinacze. Wystarczy je z dwóch stron ścisnąć, a filtr zostanie oswobodzony. Przygotuj się jednak wcześniej na to, że może dość do niewielkiego wycieku paliwa – pozostałości z przewodu i filtra. Nowy filtr to koszt 7-15 PLN.

      Testuję nowy Sklep Jednoślad.pl. https://sklep.jednoslad.pl
    • #2096 Odpowiedz
      Anonim
      Nieaktywny
      • Postów: 191

      Do Agility 4T zalecają Shell Advance 15W40 w klasie jakości API-SG. Osobiście polecam tańszy a równie dobry samochodowy Castrol 15W40/SG. Można lać samochodowy np. LUBRO 15W40/SG ponieważ skuter w przeciwieństwie do niektórych motocykli nie ma smarowania tym samym olejem silnikowym skrzyni biegów, bo jej nie posiada, oraz mokrego sprzęgła, więc odpada poślizg tarcz sprzęgłowych, poza tym ciśnienie, obroty silnika i temperatura w jakich pracuje silnik skutera są podobne do tych w samochodzie np. Polski Fiat 126p jak wiadomo chłodzony również powietrzem, dlatego uważam że nie ma sensu przepłacać na jakieś drogie oleje motocyklowe, tym bardziej że okresy między wymianami oleju skrócono do 2000km.

    • #2104 Odpowiedz
      TomekMk
      Członek
      • Postów: 48

      Dziex 🙂 Jeszcze tylko musze znaleźć wlew i spust oleju 😀

      kymco agility 50
    • #2106 Odpowiedz
      Anonim
      Nieaktywny
      • Postów: 191

      Wlew oleju znajduje się obok wlotu powietrza do chłodzenia silnika, dokładnie otworem gdzie wkręca się miarkę-bagnet do spr.poziomu oleju, spust na dole z boku silnika, lub na samym spodzie tam gdzie filtr siatkowy 😉

    • #2108 Odpowiedz
      92krystian
      Członek
      • Postów: 71

      ile powinno sie wlewac oleju?

    • #2112 Odpowiedz
      TomekMk
      Członek
      • Postów: 48

      A jeszcze dopytam: przy wymianie oleju w agility 4t trzeba też zmienić jakiś filtr oleju? powietrza? cokolwiek innego się wymienia przy tym tzw. małym przeglądzie? albo np. czyści się ten filtr siatkowy?

      kymco agility 50
    • #2117 Odpowiedz
      Raf
      Członek
      • Postów: 269

      @Piotr – szczerze to ja bym się bał stosowania olejów samochodowych do silników motocyklowych.
      Teoretycznie niby co niektórzy tak robią i twierdzą, że „motor jeździ ok” – z 2giej strony słychać jest głosy w stylu „przecież silniki samochodów nie osiągają takich obrotów,nie są przystosowane to takich obciążeń, itp” i osobiście skłaniam się za tym 2gim twierdzeniem, gdyż jakoś nie widziałem jeszcze samochodu, który praktycznie non stop ma 8 do 9 tyś. obr. podczas jazdy.

      W sumie ciężko jest tu udowodnić, czy faktycznie jest różnica w stosowaniu oleju do moto czy do samochodu, bo prawdą jest że ktoś musiałby zrobić dłuższe doświadczenie – chociażby na takiej 50ce ok 10 tyś km.

      Ja osobiście jednak w każdym bądź razie nie zaryzykowałem, bo nie uważam wydatku rzędu 30 zł/l (a przy kupnie 4l opakowania 25zł/l) w przypadku Motul 5100 za ogromny.

      Szczerze – nie robię takich doświadczeń i jak na razie jest 11tyś nabite i jedyne co było wymieniane w moto to tylko olej i świece – po przeglądzie jaki miałem po 10tyś, gostek powiedział że bez problemu przejadę dalsze 10 tyś, bo silnik jest w stanie idealnym.

      Przyznaje jednak racje, że w 50cm3 w większości tych moto, filtr oleju to po prostu fikcja – albo jest siatkowy, albo w niektórych moto ich nie ma w ogóle – tu sytuacja w braciach 150 i więcej jest po prostu lepsza i stąd też jest wymagana mniejsza częstotliwość takiej wymiany… warto sobie chociażby porównać filtr oleju NewDink 50, a 200i – 200tka ma prawdziwy filtr oleju… w przypadku 50ki go praktycznie nie ma (siatkowy jest, który tak naprawdę nie spełnia swojej roli).

      Jeszcze apropo zdania „Częstotliwość wymiany oleju w chinolach została skrócona do 2000km” – hm yamaha Neos ma wymianę co 3000 tyś, piaggio liberty czy piaggo zip podobnie, ba nawet Majesty YP125 ma 3tyś – więc owe 2tyś do 3tyś to nie tylko domena chińskich czy tajwańskich skuterów, ale ogólnie 50cm 4t, czy niektórych 125cm3 – bo chyba nie porównywałeś ilości km do 4T 500 czy 1000 cm3 ;), gdzie faktycznie przebieg od wymiany do wymiany jest większy… ale także i tak samo jest przecież w 250/.300/500 kymco czy innych… więc co za porównanie – porównujmy skoro to już robimy, do 50cm3 4t… jak już zresztą napisałem – dużą role odgrywa tu filtr oleju, których w 50 praktycznie nie ma, lub tylko producent udaje że jest (siatkowy).

      @TomekMk
      Ogólnie to ja nigdy nie miałem jeszcze wymienianego ani filtru oleju, ani powietrza – dopiero zapowiedziano mi u mechanika, że będę miał zmieniony filtr powietrza przy następnym przeglądzie (12tys) – do 10 tyś miałem tylko wszystkie filtry czyszczone – sadze więc że w przypadku Agility będzie tak samo jak w przypadku NewDink.

    • #2118 Odpowiedz
      Leszek Śledziński
      Keymaster
      • Postów: 2 361

      TomekMk wrote:

      A jeszcze dopytam: przy wymianie oleju w agility 4t trzeba też zmienić jakiś filtr oleju? powietrza? cokolwiek innego się wymienia przy tym tzw. małym przeglądzie? albo np. czyści się ten filtr siatkowy?

      Tutaj możesz sobie trochę na ten temat przeczytać:
      http://www.skuterowo.com/duze-spalanie-slabe-osiagi-sam-dokonaj-przegladu-poradnik/

      Testuję nowy Sklep Jednoślad.pl. https://sklep.jednoslad.pl
    • #2127 Odpowiedz
      Anonim
      Nieaktywny
      • Postów: 191

      Co do oleju samochodowego, faktycznie mało samochodów osiąga obroty silnika na poziomie 8-9tyś ale skuter też tyle nie osiąga i w przypadku samochodów wymianę oleju przewidziano co 15-20 tyś.km, a w skuterach właśnie z powodu przyspieszonej degradacji oleju co 2 tyś.km a różnica 1000km wcześniej z wymianą oleju w skuterach bez prawdziwego filtra oleju to b.dużo ponieważ tak jak już pisałem w takich silnikach wszystkie zanieczyszczenia krążą z olejem w całym obiegu smarowania. Zrobiłem na samochodowym oleju 4200km i silnik chodzi jak marzenie 🙂

    • #2128 Odpowiedz
      Anonim
      Nieaktywny
      • Postów: 191

      TomekMK filtra oleju nie musisz zmieniać bo go tam nie ma, jest tylko siatka którą należy wymyć w benzynie co 2 wymianę oleju. Filtr powietrza jeśli jest papierowy czyści się sprężonym powietrzem lub wymienia na nowy, natomiast gąbkowy myje się specjalnym środkiem i nasącza olejem do filtrów lub silnikowym-tym samym który wlewasz do silnika.

    • #2131 Odpowiedz
      Raf
      Członek
      • Postów: 269

      hm – oszczędność rzędu 10 zł / litr? Podziękuje – silnik kosztuje od 4 do 5 tyś. (tyle sobie jakby co za kymco wołają – niestety prawdą jest, że taniej jest kupić następny moto, a stary mieć na części, niż dokupować takowe osobno), a chinczka za 1500 w zamian kymco mi się nie chce wsadzać.
      Co do tej ilości obrotów – hm, to zależy Piotrze – nie zapominaj że niektórzy mogą mieć obroty 8 czy 9 tyś 😉 (stuningowany z odblokowanym CDI) , a przy robieniu w 1 ciągu na takowych 20 do 50 km wole jednak nie oszczędzać.

      Zresztą ja wolę wymienić za często olej, niż pozornie oszczędzić i wylewać zasyfiały… no ale jak ktoś woli oszczędzić 10 zł, to jego sprawa.

      Ja już swego czasu miałem przykre doświadczenia z simsonem, czy innymi – wiadomo za komuny jak się miało 13 lat, nie miało się za bardzo pieniędzy, zresztą i możliwości „wlewania czegoś porządnego” ograniczały się do tego co było w CPN – a więc byle jakie oleje, jak i ogólnie byle jakie części – silnik zarżnięty miałem po 8tyś, właśnie poprzez pozorną oszczędność.

      2gi simsonek był już jeżdżony na „elf” oraz „Shell”, przeznaczonych do moto 2t, przy takim samym stylu jeżdżenia – ten mimo tej samej konstrukcji przecież, wyjeździł sporo km.

      Tak więc osobiście po prostu nie wierzę w ten brak różnicy „co się leje”, a także w fakt, że (jako niektórzy twierdzą na rożnych forach) „wymiana oleju nie jest potrzebna, wystarczy dolewanie” (ostatnio tak stwierdził były dyrektor jakiegoś koncernu naftowego, co wywołało dosyć sporawą dyskusje zwolenników i przeciwników tej teorii).

      Podsumowując – może i na takie doświadczenia bym sobie i pozwolił przy moto z biedronki za 2 tyś, ale nie na moto, który po prostu ma mi służyć niezawodnie i codziennie, robiąc od 50 do 100 km dziennie (a nawet kilka razy w miesiącu do 200 dziennie).

    • #2148 Odpowiedz
      Anonim
      Nieaktywny
      • Postów: 191

      Raf, też jeździłem simsonami na zwykłym Mixolu i o dziwo gdy zmieniałem cylinder na 60ccm, stary po przebiegu 17tyś.km był jak nowy, bez najmniejszych śladów użycia w postaci rys czy progu.. Co do oleju silnikowego Kymco 4T i podobnych, w instrukcji jest napisane: zalecany olej Shell Advance 15W40/SG czy to jest olej motocyklowy??? Wymianę oleju przewidziano co 2tyś.km dlatego że nie ma skutecznego filtra oraz z uwagi na te wyższe obroty, przez co olej ulega szybszej degradacji w porównaniu do samochodów gdzie wymiana jest co 15-20 tyś.km lub w motocyklach na typowo motocyklowych olejach z wymianą co 6-10 tyś.km. Olej LUBRO 15W40/SG kupisz za 9zł więc oszczędność ok.20zł, nie 10 jak napisałeś. Silnik od 4 do 5 tyś?? to już przegięcie bo cały skuter K.Agility nowy kupisz za 3,8tyś.zł. zresztą co tu mówić o cenie silnika, olej samochodowy do skutera jest dobry i już, a kto słucha lobby olejowego i lubi przepłacać niech przepłaca, ja za to 20zł wolę zatankować pod korek i śmigać 😉

    • #2152 Odpowiedz
      TomekMk
      Członek
      • Postów: 48

      Przepraszam że się wtrącam, ale chłopaki – nieporozumienie się pogłębia chyba dlatego, że mówicie o dwóch różnych rzeczach: Raf pisze o olejach do 2t, Piotr do 4t. To chyba spora różnica, nie?
      Ja zamierzam w ogóle kupić do swojego skuterka olej licky moly – taka nieduża firma niemiecka, która zajmuje się specjalnymi olejami i dodatkami ktore regeneruja i przedłużają żywotność silników. Jak się pogada ze sprzedawcą, to oni potrafią polecić coś naprawdę dobrego. To starej toyoty, która paliła olej jak smok polecili mi dodatek za 70 zł – byłem sceptyczny, ale zainwestowałem i auto zaczęło się zachowywać jak nowe, tzn. między wymianami w ogóle nie było ubytku oleju. Znajomy jeżdzi z kolei na jakimś ich oleju z dodatkiem molibdenu i to mu zlikwidowało luzy na korbowodzie i wale korbowym – a już groził remont silnika.
      Taka to trochę magia, ale z moich doświadczeń wynika że działa.

      kymco agility 50
    • #2157 Odpowiedz
      Anonim
      Nieaktywny
      • Postów: 191

      TomekMK, Raf robił porównanie jak to kiedyś jeździł simsonem na lepszym oleju, ale cały czas jest mowa o olejach do 4T 😉 Uważam że bez sensu jest lać taki sam olej do skutera 4T 50ccm, za cenę ok.45zł/l jak do ścigacza który uzyskuje moc 150KM z pojemności 600ccm, tym bardziej że wymiany oleju w skuterach 4T skrócono do 2tyś km właśnie z powodu szybszej degradacji tańszego oleju używanego w skuterach, byłby sens gdyby wymieniać droższy olej np. co 4tyś km, ale czy nie lepiej zmieniać co 2tyś i mieć świeży olej w silniku a nie smolę? zwłaszcza że brak filtra powoduje obieg zanieczyszczeń po całym silniku…

    • #2192 Odpowiedz
      Raf
      Członek
      • Postów: 269

      a ten luboro to nie jest czasami olej mineralny?
      Takich raczej nie zaleca się do stosowania do nowych silników (co innego stary który jeździł na mineralnym, wtedy wręcz nie wolno zamiennie stosować półsyntetyka czy sysntetyka) – przynajmniej kymco zaleca stosowanie półsyntetycznych, taki jest w nowo kupionym moto i takie należy lać.

      Co niektórzy owszem z czasem zmieniają na mineralny, ale w momencie jak silnik ma już objawy zarznięcia (mineralka daje efekt „lepszej pracy” takiego zarzniętego i starego silnika) – z 2giej strony na odwrót – czyli z pół lub syntetyka na mineralke, da objawy takie że silnikowi powiemy po prostu papa.

      Ogólna opinia jest jasna – nie można mieszać czy zamieniać rodzajów olejów różnych klas od tak sobie.

      Co do oleju jaki Piotrze wymieniłeś Shella jako zalecany przez Kymco, co miałoby niby przemawiać (w zdaniu „Shell Advance 15W40/SG czy to jest olej motocyklowy??? ” ) – to odpowiem, że właśnie to jest olej motocyklowy – bo dokładnie zalecany jest Shell Advance 10W40 VSX4 (tak mam w instrukcji), a renomowane autoryzowane stacje stosują ewentualnie w zastępstwie Motul 5100 10W40 (za zezwoleniem właściciela moto).

      hm – jeszcze apropo oleju Luboro – może doświadczenia nie mam, ale znajomy mający zabytkowy moto, stwierdził – daj luz, to przecież ma konsystencje wody po nagrzaniu…

      Osobiście ani mnie to ziębi, ani chłodzi kto co leje – tylko należy pamiętać, że każdy z Was ryzykuje swoim silnikiem.

    • #2212 Odpowiedz
      TomekMk
      Członek
      • Postów: 48

      Bardzo ciekawe te Wasze rozważania o olejach i róznicach między mineralnym a półsyntetykiem i syntetykiem. I ciekawa teoria, że do silnika bez prawdziwego filtra lepiej lat najtańszy mineralny i często go zmieniać, bo filtr siatkowy jako tako wyłapuje szlamy, ale w ogóle nie wyłapuje wymytych zanieczyszczeń z półsyntetyka.
      Jako laik podrzucę jeszcze jedną kwestię: mój sąsiad, inżynier mechanik tłumaczył mi kiedyś, że zużycie silnika jest generowane generalnie nie w czasie jego normalnej pracy, ale w trakcie kolejnych uruchomień. Bierze się to stąd, że po zatrzymaniu silnika olej scieka do miski olejowej, Jak silnik wystygnie, to wszystkie elementy: tłok, cylinder, pierscienie, panewki, korbowód – sa kompletnie suche i przez pierwszych kilka sekund trze goły metal o metal, bez żadnego smarowania. Dopiero po chwili olej jest rozprowadzony po całym układzie.
      Półsyntetyki i syntetyki są tak zrobione, żeby właśnie po wyłączeniu silnika na całym układzie, w każdym zakamarku zostawała cienka warstwa oleju, taki bardzo lepki film, który smaruje układ w momencie rozruchu. Właśnie ten przełom spowodował, że TIRy bez remontu kapitalnego przejeżdżają milion kilometrów, a zwykle osobowe auta też mają dużo większe przebiegi.
      Silniki skuterków 50 też się na pewno stosunkowo szybko zużywają, choćby z powodu wyjątkowo wysokich obrotów na jakich pracują, braku filtra oraz tego, że to nie są pojazdy długodystansowe tak jak TIRy, tylko używane w ruchu miejskim są często gaszone i odpalane.
      Pytanie za 100 punktów – lepiej w takim razie dawać do nich półsyntetyk albo syntetyk (będzie lepsze smarowanie, ale więcej zanieczyszczeń) czy lepiej mineralny, ale częściej zmieniać (będzie mniej zanieczyszczeń, ale gorsze będzie smarowanie na starcie)???

      kymco agility 50
    • #2218 Odpowiedz
      Anonim
      Nieaktywny
      • Postów: 191

      Ja mam w instrukcji Kymco Agility zalecony olej Shell Advance 15W40 w klasie jakości API-SG, czyli jest to olej MINERALNY o tych samych właściwościach co Lubro, podejrzewam że ten zalecany Shell też jest olejem samochodowym. Jeżeli silnik nie ma wydajnego filtra oleju to trzeba lać tylko mineralny w niskiej klasie jakości, czyli z małą ilością dodatków m.inn. myjących które jak już kilka krotnie pisałem rozpuszczają szlamy i krążą w całym obiegu smarowania robiąć więcej szkody niż pożytku. Oleje półsyntetyczne i syntetyczne mają dużą ilość dodatków i nie nadają się do chińskich 50-ek, poza tym oleje te mają niższą lepkość 10W40, czyli powłoka „filmu olejowego” jest cieńsza i w ekstremalnie wysokich temperaturach może dojść do zatarcia silnika.

    • #2227 Odpowiedz
      TomekMk
      Członek
      • Postów: 48

      No i mnie przekonałeś 🙂 Ale pogadam jeszcze z moim inżynierem, jak się na niego w czasie spaceru z psem napatoczę 😀

      kymco agility 50
    • #2234 Odpowiedz
      Anonim
      Nieaktywny
      • Postów: 191

      Ja jestem przekonany na 100%, interesowałem się tym zagadnieniem i przeczytałem dużo artykułów na ten temat… Polski Fiat 126p jeździł na gorszym oleju API SE, bo w latach 70-tych poza olejami z Pewexu nic lepszego nie było (teraz najtańsze krajowe są lepsze od tamtych Pewexowskich) a Maluch jeździł, też miał chłodzenie powietrzne i brak filtra oleju przy podobnych ciśnieniach, obrotach i temperaturze silnika, z tym że wymieniało się co 5tyś a nie jak w przypadku skuterów co 2tyś.

    • #2244 Odpowiedz
      Raf
      Członek
      • Postów: 269

      To co Piotrze, jam am inny silnik niż Ty? Nie wydaje mi się aby były różne 50cm3 w kymco.
      U mnie jak byk jest w instrukcji, że półsyntetyk… ok mniejsza z tym, jak napisałem – mnie to rybka kto co leje.

    • #2246 Odpowiedz
      Anonim
      Nieaktywny
      • Postów: 191

      Wiesz gdzie drukują polskie wersje instrukcji? Sprzedaż oleju nakręcają..

    • #2247 Odpowiedz
      Raf
      Członek
      • Postów: 269

      Piotrze ja bym jednak nie przesadzał z tymi teoriami spiskowymi.
      Zresztą identyko jest instrukcja eng – oryginalna (można zresztą sobie łatwo też ściągnąć zarówno instrukcje użytkowników jak i dokładne techniczne, dla mechaników w necie – tak swoją drogą takowa potrafi być ciekawą lekturą, bo są wymienione wszystkie bebechy / części, oraz co jak robić – co może być przydatne przy własnych próbach robienia moto).

    • #2248 Odpowiedz
      Anonim
      Nieaktywny
      • Postów: 191

      W mojej oryginalnej jest 15W40/SG 😉

    • #2250 Odpowiedz
      Anonim
      Nieaktywny
      • Postów: 191

      Raf, Maluchami kiedyś jeździło się na SELEKTOLU 15W40/SE i było dobrze, teraz jak ktoś chce też może jeździć na półsyntetyku 10W40/SL tylko pytanie PO CO? to samo tyczy skutera.

    • #2251 Odpowiedz
      Raf
      Członek
      • Postów: 269

      eh – Piotrze od samego początku podkreślam jedno – istotne jest to jaki olej był oryginalnie (w sensie półsyntetyk, syntetyk czy mineralny) i taki olej należy lać.

      Maluchy jeździły na mineralkach, nasze moto mają półsyntetyczny od początku (kymco – bo nie wiem co leją chińskim oryginalnie, bo dla mnie to woda jest).

      W starych moto stosuje się mineralne (wspomniałem o znajomym z zabytkowym moto wcześniej) i nie należy zmieniać na półsyntetyk – podobne doświadczenia nie są wskazane na odwrót.

      Mnie to naprawdę rybka czy ktoś chce oszczędzać i będzie lał samochodowy odpowiednik – ale na pewno jestem przeciwnikiem mieszania typów oleju – mówiąc krótko – należy lać to co było (syntetyk, półsyntetyk, mineralny).

    • #2254 Odpowiedz
      Anonim
      Nieaktywny
      • Postów: 191

      W mojej instrukcji Kymco Agility 2008r. zalecany jest olej mineralny 15W40/SG. Po drugie po co w naszej strefie klimatycznej lać rzadki olej 10W40, jaki w tym cel? bo chyba nie będziesz jeździł skuterem zimą przy temperaturze -20st? Bez sensu.

    • #2255 Odpowiedz
      Raf
      Członek
      • Postów: 269

      Piotrze ja jeżdżę zimą przy takiej temperaturze 😉 , jak już wspomniałem wcześniej co miesiąc robię dużo km i nie mam przestojów w stylu „bo pogoda jest zła”.
      Jedynie co mnie zatrzymało w zimie (wyjątkowo w tym roku tak było – swoją drogą przez tą temperature ponad -20 mój akumulator na tym trochę ucierpiał podczas tej zimy), to nie temperatura, ale śliska nawierzchnia i to tylko do czasu. aż sobie z takową drogowcy nie poradzili.

      Dla mnie nie ma pojęcia „zła pogoda na moto” – co najwyżej może być tylko nieodpowiednio ubrany motocyklista – tak więc podsumowując – jeżdżę dużo jak na 50 cm3 i w ekstremalnych (jak dla innych) warunkach i dlatego nie lubię bawić się w doświadczenia tego typu jakie proponujesz.

      hm w sumie można by porównać, że mój moto tyle „przeżył” w tych ekstremalnych warunkach po 10 tyś, co co niektóre „wyjmowane tylko przy ładnej pogodzie” po 20 tyś km – więc jak dla mnie na plus wychodzi fakt, że mechanik mi powiedział, że silnik jest idealny – dla mnie to przy okazji dobra rekomendacja oleju między innymi jaki stosuje – więc pozwolisz, że zostanę przy oleju półsyntetycznym motul 5100 😉 .

    • #2256 Odpowiedz
      Anonim
      Nieaktywny
      • Postów: 191

      Ja na zimę mam skutera na 4 kołach 😉 a z tym olejem to żadne eksperymentowanie, tylko normalna oszczędna eksploatacja, bez niepotrzebnego przepłacania na drogie motocyklowe oleje.

    • #2257 Odpowiedz
      Raf
      Członek
      • Postów: 269

      Ja też mam 4 kółka, ale wole moto – kwestia co się lubi (moja żona np woli samochody).
      Samochodem jeździłem tylko po tym jak mi padł simson i jeszcze nie kupiłem kymco – dla mnie to była męczarnia (wiem dla kogoś może być to dziwne że wole jeździć moto zimą niż samochodem – ale już tak mam 😉 ).

      Samochód tylko jak jest ślisko, bo niestety do moto bym musiał chyba narty podczepić albo gąsienice 😉 bo się po prostu nie da jechać (czego bardzo żałuje zawsze wsiadając w samochód).

    • #2259 Odpowiedz
      Anonim
      Nieaktywny
      • Postów: 191

      Też wolę jeździć skuterem, ale w moim wypadku jazda zimą odpada z powodu częstych dalszych wyjazdów przez małe miejscowości, a zimy w naszym pięknym kraju są takie że autem nie zawsze da się przejechać a co dopiero skuterem…w Wawie co innego 😉

    • #22085 Odpowiedz
      uzytkownick
      Członek
      • Postów: 24

      hello,
      w angielskojęzycznej instrukcji Kymco Super 8 4T jest napisane, że należy stosować olej silnikowy wyłącznie o lepkości SAE 15w/40 i jakości API SF.

    • #24108 Odpowiedz
      Pietro
      Członek
      • Postów: 3 294

      uzytkownick, 15W40 API SF to olej mineralny i klasę gorszy od API SG..tu jest przykład że miałem rację w dyskusjach pod nikiem Piotr i późniejszej, z aktualnym nikiem Pietro 😉

    • #24136 Odpowiedz
      Suawek
      Członek
      • Postów: 888

      A potrafisz uzasadnić dlaczego inżynierowie tworzący jakąś konstrukcje celowo skracaliby jej żywotność? Chyba że posiadasz wiedzę nie dostępną dla nich.

    • #24156 Odpowiedz
      Pietro
      Członek
      • Postów: 3 294

      Suawek, skąd Ci do głowy przyszło skracanie żywotności??? silniki 4T, bez papierowego wkładu filtra oleju, chłodzone powietrzem-(duży luz tłoka z cylindrem), to stare konstrukcje i olej ma mieć takie parametry lepkościowe i jakościowe jakie zaleca PRODUCENT 😉

    • #52218 Odpowiedz
      makos
      Członek
      • Postów: 6

      To wkońcu Panowie jaki mamy lać ten olej do naszych agilitek? ten co jest podany w książce producenta czy jakiś np.(castrol 10w40 4t) ?

    • #52219 Odpowiedz
      madi
      Participant
      • Postów: 5 788

      Ale odkop 😀 A olej masz lać wg parametrów a producent to sprawa drugorzędna, jak podali 10W40 to taki ma być a czy będzie Orlena, Moula czy innego to nie ma znaczenia

      Router WS 50 2013
    • #52235 Odpowiedz
      makos
      Członek
      • Postów: 6

      He he sory za ten odkop ale przedwczoraj kupiłem agilitke dla laski i wszyscy znajomi mi mowią lej półsyntetyk kiedy ja w serwisówce mam podany mineral. przejechane jest 2000 km

    • #52240 Odpowiedz
      Maniek_smolarek
      Członek
      • Postów: 559

      Ja do każdego skutera lałem 10W40 Motula 😉 Bardzo Sobie chwale ten olej, może drogi trochę ale naprawdę jest porządny 🙂

      -_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_-_
      Kymco NewDink 200i
    • #52453 Odpowiedz
      arekde
      Participant
      • Postów: 55

      Ważne żeby był 4T, lepiej nie ryzykować z samochodowym. Do skuterów 10W40 są i mineralne i półsyntetyczne (sam miałem problem w sklepie ale w końcu wziąłem półsyntetyczny).

    • #52959 Odpowiedz
      marbryl1
      Członek
      • Postów: 180

      Czytam i zastanawiam sie czy macie Panowie racje.Wasze jednostki 4T maja jakies wysokie obroty.Zalać olej o wartosciach podanych przez producenta, proponuje dodać Militec bardzo dobry dodatek sprawdzony.

    • #52966 Odpowiedz
      Michalk001
      Participant
      • Postów: 1 646

      Fakt – Militeca wlałem 500km temu i zauważam znaczącą poprawę pracy silnika i skrzyni biegów. Zobaczymy co będzie po 2000km kiedy warstwa ochronna w pełni się wytworzy.

      Zipp Salmo: przebieg 57459km: sezon 2010 – 3321km, sezon 2011 – 6870km, sezon 2012 – 7467km, sezon 2013 – 8130km, sezon-2014 – 8840km, sezon 2015 – 6887km, sezon-2016 – 7081km. sezon 2017 – 3855km. sezon 2018 – 3991km. sezon 2019 – 1007km.
    • #52969 Odpowiedz
      bitronxp1
      Członek
      • Postów: 399

      ja mam w instrukcji 10w40 4t pół syntetyk i chciałem dobry olej w tym sklepie co kupiłem skuter i gosciu wiecie co mi wcisnoł mineralny 20w50 bo lepiej chłodzi silnik tak mi powiedział a ze sie nie za bardzo znałem to go zalałem i co wy na to?

    • #53498 Odpowiedz
      Jackobson
      Członek
      • Postów: 21

      świeżutki jestem tutaj , conieco poczytałem ale co do techniki ( nawet skuterowej 🙂 ) to czym sprawa wydawałoby sie prostsza to wiecej problemów stwarza ( żeby nie powiedzieć „paniki” ). Wpadł mi w ręce nowiutki Router MetroCity od Rometa. gdybym miał kupić pewnie bym nie kupił ale ” danemu koniowi się w zęby nie zagląda” dlatego nie wybrzydzam. Sęk w tym, że przy zaledwie niespełna 100 km przebiegu i przy 2-osobowym obciążeniu widzialem „siódme poty” mojego wszędołaza. Zastanawiam się czy nie wymienić mu oleju jeszcze przed oficjalem 300 km ( łatwo sie domyśleć co tam sie kisi w silniku przy docieraniu. Proszę dlatego o opinię grona kolegów-fachowców …

      … aha … zaledwie 100 km przebiegu a chyba mi zeskoczyła linka od licznika bo ani przebiegu ani wskazań prędkości …

      z góry wielkie dzięki za HELP …

      … od czegoś trzeba zacząć … ROUTER MetroCity 50 … docieranko 🙂
    • #53499 Odpowiedz
      Raf
      Członek
      • Postów: 269

      @marbryl1 – dlaczego za wysokie obroty niby nasz moto mają?
      Ty masz 250 cm3, więc to inna bajka u Ciebie.

      7 do 7,5 tyś to są normalne obroty max na Gy6, 139 qmb na 50 cm3 nietuningowanym.
      ok 8 do 9 tyś to normalne obroty na 139 FMB nietuningowanym.
      W 2 T natomiast są przypadki co standardem jest 10 tyś.

      Motorowery przerobione (odblokowane na CDI) potrafią mieć 8 do 9 tyś… a ekstremalne przypadki (ostry tuning) ok 10 tyś w 4T.

      Weź pod uwagę, że na takiej 50 czy 80, jedziesz przeważnie na max… to nie 250, czy 500 / 1000, że spokojnie sobie przez większość trasy jedziesz, chcąc uzyskać głupie „spacerowe” 60 czty 70 km/h.

      Mało tego – jak moto jest pod obciążeniem (pasażer / obładowany / ciężki kierowca / opór powietrza) to i nawet przy 50 km/h go „żyłujesz na max”.

      Sorki, ale te pojemności w cm3 co nasze motorowery, to mają lepsze kosiarki do trawy… to jest sporo wysiłku na taki silniczek (waga moto od 80 do 130 kg, waga kierowcy 60 do 120, waga pasażera podobnie, obładowanie moto, opór powierza jak wieje dobrze… to wszystko ma wpływ na „wyżyłowanie silnika na max).

      Chcąc uzyskać tą prędkość w motorowerach, niestety je żyłujesz przez większość trasy, właśnie na max. obrotach.
      Przez to i mniejsza żywotność i ogólnie są opinie, że nie ma co oszczędzać na oleju, bo to co oszczędzisz, to wydasz szybciej, właśnie przez zużycie szybsze.

      Nie wiem na ile w tym prawdy (z tym że lepiej nie lać samochodowego) – ja w każdym bądź razie po małym doświadczeniu na takowym, wole nie ryzykować, bo różnica 10 zł na 1 L mnie nie zbawi…. w każdym bądź razie mnie nie ucieszyło na samochodówce ani to, że robiła się piana, ani to że miało to konsystencje wody mimo że tak samo był to 10W40… wole lać już Motula lub Castrola przeznaczonych do moto naszych, bo tak się nie zachowują.

      Po za tym należy nie zapominać, że motorowery mają „guzik” a nie filtr oleju… w większych moto jest filtr, a u nas tylko siateczka udająca takowy… dodatkowo pojemność (leje sie 0,7 do 0,8 L tylko i wszystko się tam „kotłuje” / grzeje strasznie) dlatego taka, a nie inna częstotliwość wymiany (co 2 tyś km).

      @Jackobson
      Jeszcze nikomu nie zaszkodziła za częsta wymiana oleju… jak nie jesteś go pewny (jak i prawdziwego przebiegu ze względu na tą linkę) to wymień.
      Lepiej wymienić za wcześniej, niż za późno.

      Ja znam takich co 1szy olej wymieniają już po 100 km, nastąpmy 300, później 1000 (przy agresywnej metodzie docierania) – a więc robią 3 wymiany, a nie 2 wg. 300 / 1000 przy docieraniu.

      Po tych 100 km głupich, też syf straszny już leci (opiłki widać).

      [quote]Sęk w tym, że przy zaledwie niespełna 100 km przebiegu i przy 2-osobowym obciążeniu widzialem „siódme poty” mojego wszędołaza.[/quote]

      Tak na dotarciu dopiero co?
      Chociaż są rożne szkoły…

      Ja raczej też agresywnie docieram zawsze (jakoś z pasażerem nie docierałem, aczkolwiek pewnie ten sam efekt jak jazda na max. dla silnika)… aczkolwiek miało to czasami rożne rezultaty 🙂
      Ogólnie poczytaj o docieraniu i porównaj 2 szkoły docierania… tą spokojną i tą agresywną… w agresywnej też nie można przesadzić.
      Przy agresywnym docieraniu lepiej wcześniej niż przy 300 wymienić (tak jak powyżej napisałem 100 / 300 / 1000 i później co 2 tyś) i liczy się pierwsze 30 km podobno przy tej metodzie (o ile pamiętam dobrze)… można uznać, że Ty wybrałeś taką metodę.

      Tak jak postępowałeś przy tych 1szych km, tak będziesz miał… ogólnie pic polega w tej metodzie, aby go trochę żyłować (30 do 70km, czy 80 na maksa żyłować silnik poprzez naprzemienne przyspieszanie i zwalnianie, ale nie cały czas ciągiem).

      Ja docieram zawsze tą metodą…. nie wiem czy nie skracam żywotności przez to, ale nie jest muł później.

    • #53604 Odpowiedz
      zaczek
      Członek
      • Postów: 5

      Witam wszystkich,

      Niewiem czy dobrze zrobiłem, ale w swojego po 120 km wymieniłem olej na nowy i wlałem ELF 4xT 10W50, który okazał się w 100% syntetykiem. Narazie jezdże do pierwszego przeglądu (po 300 km), a później znowu wymiana. I tutaj mam pytanie: Czy zostawić ten olej czy może zmienić na jakiś inny?? C Dodam, że skuter jest nowy, silnik 139QMB, marka BENDA Hunter, a w instrukcji pisali o oleju SAE 15W40 i taki fabrycznie był wlany. Wymieniłem zaraz po zakupie tłok na 80, pierścieniami i rolkami wariatora tzn. serwis mi wymienił

    • #53700 Odpowiedz
      zaczek
      Członek
      • Postów: 5

      Witam wszystkich,

      Niewiem czy dobrze zrobiłem, ale do swojego skutera po 120 km wymieniłem olej na nowy i wlałem ELF 4xT 10W50, który okazał się w 100% syntetykiem. Narazie jezdże do pierwszego przeglądu (po 300 km), a później znowu wymiana. I tutaj mam pytanie: Czy zostawić ten olej czy może zmienić na jakiś inny?? C Dodam, że skuter jest nowy, silnik 139QMB, marka BENDA Hunter, a w instrukcji pisali o oleju SAE 15W40 i taki fabrycznie był wlany. Wymieniłem zaraz po zakupie tłok na 80, pierścieniami i rolkami wariatora tzn. serwis mi wymienił.

      Pozdrawiam

    • #57808 Odpowiedz
      peru
      Członek
      • Postów: 5

      Syntetyk ok

      3lata jeździłem na 5w40 total 9000 moim kymco- quest, ostatnimi czasy został sprzedany – na chodzie w dobrej kondycji (rocznik 2006)
      Teraz mam nówkę romet router city line, pierwsze 300, było na fabrycznym, wymienione na 15w40 orlen clasic (dla dobrego dotarcia). Kiedy dojdzie do 1000, robię płukankę liqui molly i nalewam total 5w40 sm/cf, taki zostaje mi zawsze po wymianie oleju w aucie.
      po moich doświadczeniach jestem spokojny o silnik, któremu zawsze lżej na nowoczesnym oleju, jeżeli chodzi o syntetyki to jest tylko jedno zagrożenie, silniki np maluch, polonez nie miały uszczelek tolerujących agresywne oleje, pojazdy po 99r produkcji nie powinny mieć problemów.

      Jeżeli chodzi o wymianę oleju mam tylko jedną wątpliwość:

      1. – wymieniać na początku sezonu (pozwolić żeby stary korodował silnik przez zimę) ?
      2. – wlać nowy (czy nie postarzeje się przez zimę, zmieszany z pozostałościami starego oleju, osadów) ?

    • #150836 Odpowiedz
      nanook
      Członek
      • Postów: 30

      Witam
      Odkopuję temat 😉 bo sprawa oleju jest ciągle dla mnie niejasna. Mam Piaggio Fly 4T 50ccm i w instrukcji napisane jest by wymianę oleju robić co 6000km. Filtr mam siatkowy. Zbliżam się do 13kkm, więc szykuje się kolejna wymiana. W instrukcji zalecają olej 5W-50 Mobil1 Rally formula (syntetyk).
      W piaście wymiana wg instrukcji ma następować co 24tys.km. Nie sądzicie, że to duże rozbieżności z tym, co pisaliście w tym wątku? Z czego to wynika? Myślicie, że dobrze jest lać 5W50 syntetyk przy każdym przebiegu (np. powyżej 20tys)?

    • #150863 Odpowiedz
      szef_ff
      Członek
      • Postów: 104

      nanook, jak widac olej to temat rzeka. Jedni leją taki drudzy sraki… Wymieniają co 1000,2000,3000 a ci bardziej nadgorliwi to pewnie co tydzień.
      Były posty RAFa który uporczywie trzyma(trzymał) sie zaleceń producenta.
      Odstępy miedzy wymianami uzależanione są od klasy oleju który jest wlany do silnika. Jeżeli w Twoim Fly’u makaroniarz zalecił pełny syntetyk to znaczy ze jakość cześci jest wysoka i ta „woda” nie ucieknie przez pierścienie. Tym samym olej syntetyczny ma bardzo dobre właściwości czyszczące silnik z nagaru. Jeżeli nagar sie nie odkłada to pierścienie się nie zapiekają i nie zużywają szybciej. Skoro się nie zużywają a pozostałe elementy silnika są czyste to olej nie jest zabrudzony metalowymi opiłkami. Dlatego mimo ze będzie czarny niczym smoła jest on bezpieczny i ma swoje właściwości przez 6000km.

      A z mojego doświadczenia to wcale nie trzeba w chinolu zmieniać oleju. Jedynie kontolować jego stan. Można zalać 10W40 Castrola albo Motula, jak i zalać go SELEKTOLEM do Ursusa. Na obu pojedzie i nic mu sie nie stanie.
      W 50 4T nie ma łożysk ślizgowych (panewek) na wale. Występują tylko łożyska toczne i jedno samosmarujące na sworzniu tłoka, które jest na tyle luźno spasowane że na maśle by to się nie zatarło.

    • #617366 Odpowiedz
      Jarosław Suski
      Participant
      • Postów: 2

      Ja czytałem że w trakcie docierania wymienić olej po przejechaniu pierwszych 30 km.

    • #617370 Odpowiedz
      Jarosław Suski
      Participant
      • Postów: 2

      A czy wobec tego jest możliwość wymiany tego filtra na lepszy? Dodam że zakupiłem właśnie romet rxl50

Oglądasz 61 odpowiedzi wątku
Odpowiedz na: Wymiana Oleju 4T
Twoje dane:




Back to top button