Wskrzeszenie dawnej prędkości Junak 901

Witam
Posiadam Junaka 901 w podstawowej wersji (silnik 139fmb z cylidrem 49-50cc), po okresie gwarancyjnym postanowiłem na zwiększenie mocy motoroweru(z uwagi na jego i moją masę 90kg :slight_smile: ). Zmieniłem cylinder na 110cc, mocy zauważalnie przybyło (nie wymieniałem gaźnika, ani nie zmieniałem wydechu). Jednak prędkość maksymalna znacząco zmalała.
Prędkość Vmax przed zmianą to ok 70 km/h. Po zmianie zaś coś ok 40-45km/h przy 7000 obr/min (wiecej nie da się).
Aby szybko zażegnać problem zmieniłem zębatki łańcucha z 14/41 na 17/38 zębów, jednak zabieg ten zwiększył prędkość na 50-55km/h. Przy nadal zadowalającej mocy. Wiem że tak tylko leczę objawy a nie skutki problemu, dlatego też proszę o pomoc.
Czytałem na kilku forach że problemem może być właśnie- nie wymieniony gaźnik.
I tu moje pytanie czy gaźnik mógłby sprawić że prędkość spadła do 40km/h na 7tys?
Czy może to prędzej rozrząd albo luzy?
I może trochę głupie pytanie ale- Czy podczas składania na 110cc mogłem pomylić wałek główny i wałek zdawczy? i czy to mogło by powodować ten problem?

Dodam że po złożeniu, zacząłem słyszeć “rzeczenie” (jakby delikatnie, krańce kół zębatych szlifowały się :slight_smile: ), efekt ustępuję po dociśnięciu wałka kopniak. Przejechałem już kilkaset km, wszystko niby chodzi dobrze, olej czysty (bez opiłek), kopnik chodzi.

Jaki według was powinien być pierwszy krok naprawczy? (nie chciałbym od razu wydawać pieniędzy na nowy gaźnik ale ,jeżeli to nieuniknione to ok)

Jestem nowy na forum, z góry przepraszam, za ewentualne naruszenia regulaminu, i dziękuje za okazaną pomoc.

czy zmieniłes na kompletny zestaw z głowica i wszystkim z jednego pudełka czy na jakiś składkowy zestaw z fabryczną głowicą…itd?
a gaźnik to na 100% jeden z powodów. tam trzeba co najmniej dysze główną wymienić i zdjąc wszelkie restrykcje z dolotu

Wszystko było z jednego zestawu- cylinder, tłok, wał korbowy, wałek rozrządu z zaworami i łańcuszkiem itd.

Czyli jednak :slight_smile: tak myślałem, że najlepiej będzie od wiadomej przyczyny zacząć.

W przypadku wyboru- czy gaźnik, czy dysza. macie jakieś typy? w sensie modele? co do gaźników orientowałem się, że dobrze sprawuje PZ22 (forum), ale na allegro są np PZ19 do 110cc a nawet 125cc(tańsze). Poradzicie coś? Co do dysz to w ogóle nie mam wiedzy nawet na jakim gwincie mam owe ustrojstwo. Jest sens iść w pół środki? jeżeli tak to o jakich wymiarach dobrać dyszę?

Co do wydechu to na szczęście EGR miałem zastosowany wewnątrz w starej głowicy wałka rozrządu. Także na nowym tłoku już go nie mam. Co do średnic przelotowych nie mam wiedzy, czy one mi go nie dławią. Z tego co się orientowałem to żadnych blokad na wydechu nie ma, ale dla 50cc. Spróbuję pomierzyć i porównywać średnicę wylotu spalin z głowicy z średnicami wydechu. Ale jak co to nowy wydech zostawię na koniec. Ewentualnie wiertarkę wykorzystam, jak się da :).

Przypomnę się
dodatkowo dodam, że odpowiedziałem sobie na jedno z pytań, z pierwszego postu, o możliwości zamiany wałka zdawczego i głównego w skrzyni. Odpowiedź to:nie mogłem zamienić tych wałków ponieważ (nie wiem czy się da czy nie ) jak bym je zamienił to nie jechał bym maks 40km/h tylko 20km/h (zrobiłem rachunek obrotów-przełożeń-prędkości {i kto powiedział że szkoła się do niczego nie przyda :slight_smile: } )
ale w związku z tym nasuwa się kolejne pytanie co może mi żęczeć ?(opisałem w pierwszym poście jak )

Witam ponownie, pomierzyłem, posprawdzałem i tak mam: gaźnik PZ 20 z dyszą k70 (M4) wnioskuje że jest to 0,7mm.
zakupiłem dyszę: 0,8 , 0,85 , 0,9mm- próbowałem 0,9 i 0,85. Na większej kaszlał na czarno i trudno mu było w ogóle się wkręcić na obroty przy szybkim ruchu manetką. Przy 0,85 nie dało się wyregulować gaźnika- bardzo szybko wkręcał się na obroty nawet przy delikatnym ruchu manetki. Sprawdzałem na stożkowym (zbrojonym) filtrze powietrza z uwagi na lepszy przepływ powietrza.

Na dyszę 0,8 zabrakło dnia, dokopałem się że w niektórych jednostkach chyba “sport” są dyszę 0,78 i one się najlepiej się sprawują.

i tu pytania:
Która dysza daje leprze rezultaty 0,78 czy 0,8mm, ma ktoś doświadczenie z tym związane?
i jak szybko ustawić gaźnik przy takiej dyszy?

da ta lepsze rezultaty co da lepsze :). silniki nie sa identyczne i tu nie ma “przepisu na sukces” gotowego.
tu sie nie da szybko i na skróty - procedura jest zawsze taka sama

Po przeprowadzeniu dokładniejszego poszukiwania rozwiązania problemu- która dysza będzie lepiej pracować. Zauważyłem że było tylko jedno źródło w którym pisało że najlepsza jest dysza 0,78 zaś w innych że ponad nawet powyżej 0,9 co dało mi do myślenia.

Problemem okazał się filtr powietrza. Zmieniłem do regulacji na filtr stożkowy zbrojony siatką stalową. Po jego ściągnięciu dało się ekspresowo wyregulować obroty.

Ps. Dodatkowo miałem zaklinowany kołnierz linki gazu :slight_smile: zbyt zmęczony nie zauważyłem. Dzisiaj już bezpośrednio na linkę podkręcałem obroty, przy gaźniku.