Temperatura płynu chłodzącego a temp silnika

Czy na podstawie temp plynu jestem w stanie określić temp silnika? Maksymalnie, po ostrzejszej jeździe temp plynu osiagała chyba pod 80 stopni a przy normalnej jeździe okolo 70 stopni, czy te temperatury są poprawne dla prawidłowo dzialającego silnika?

tak

A jaka jest górna granica temperatury plynu? Żeby nie przegrzać silnika? I czy to się jakoś przekłada na temp silnika? Np 70stopni plynu to 90 stopni na cylindrze, to tylko zmyślony przykład podaję.

zasadniczo około 90 stopni masz pełne otwarcie termostatu wiec to jest jakby górna granica temperatury płynu którą silnik chce utrzymać.
Wiadomo że woda wrze przy 100 stopniach no i chodzi o to żeby ta ciecz w układzie chłodzenia nie zaczęła się gazować bo przestanie być to skuteczne.
Dlatego układ pracuje pod ciśnieniem około 0.9 do 1.2bar - co pozwala podnieść tą temperature wrzenia a po drugie najcześciej to nie jest czysta woda tylko płyn chłodniczy (czyli woda ale z dodatkiem glicolu albo innych wynalazków) co powoduje że temperatura wrzenia jest jeszcze wyższa - tak 120-140 stopni.
Ale wrzenie to jedno a temperatura krytyczna to drugie. Lepiej żeby sie trzymała tych bezpiecznych 90 stopni.
No i to tylko temperatura płynu. 90 stopni płynu nie oznacza całkowitego bezpieczeństwa bo w komorze spalania masz z 800 stopni - wiec nawet 90 stopni “na płynie” nie oznacza że masz superbezpieczną mieszankę i sobie np nie stopisz świecy lub nie poupalasz zaworów…itd - jednak płyn reaguje wolniej niż elementy bezpośrednio w komorze spalania