Świeca zapłonowa Piaggio X7 EVO e.i. 125

Witam. Czy ktoś poleci mi świecę zapłonową do Piaggio X7 EVO e.i. 125 z 2010 roku? Zastanawiam się nad zakupem NGK IRIDIUM CR8EIX. Powodem wymiany jest gaśnięcie lub przygasanie silnika po gwałtownym dodaniu gazu na rozgrzanym silniku. Podobno to obecnie zamontowana świeca niedomaga po rozgrzaniu.

zainstaluj świece ngk lub denso zgodną ze specyfikacją z manuala. nie pchaj sie w wynalazki, zapewne NGK CR8EB.
w każdym razie ciepłota 8 wg tabel NGK

Dzięki. W manualu nie znalazłem rodzaju świec jaki ma być zastosowany ale przejrzę jeszcze raz dokładnie. Pytanko jeszcze już będąc przy temacie - czy objaw przygasania lub gaśnięcia silnika, który opisałem może być spowodowany złą pracą świecy (po rozgrzaniu silnika)?

Może być, ale może to być zła regulacja gaźnika, kończący się cylinder i kilka innych. Zmierz kompresję powinna być chociaż 9 BAR, jeżeli kompresja będzie w porządku to regulacja gaźnika a potem wymiana świecy. Świece irydowe są dobre gdyż generowana iskra jest zawsze w tym samym miejscu a nie skacze po całej elektrodzie.

jedyną zaletą świecy irydowej jest trwałość (tzn nie trzeba pilnować przerwy i nie trzeba jej w związku z tym wykręcać - co ma dobry wpływ na gwinty gniazda świecy w aluminiowych głowicach).
Natomiast oprócz tego ja bym to jednośladu wsadzał zwykłe.

W tym modelu Piaggio jest już wtrysk i dlatego jest kłopot ze znalezieniem przyczyny takiego zachowania się silnika. Dodam, że silnik odpala i nie przerywa i nie traci mocy nawet po rozgrzaniu. Przy powolnym ruszaniu nie gaśnie, ale jak odkręcę manetkę gwałtowniej to przygasa lub gaśnie całkiem. Jeżeli wymiana świecy nic nie pomoże to chyba bede musiał podjechać do serwisu Piaggio i zostaje podpinka pod kompa.

No to skoro gaśnie po maksymalnym otwarciu przepustnicy to od razu jedź do serwisu bo albo pada wtrysk albo padł czujnik położenia przepustnicy.

Czy jakby padał wtrysk lub uszkodzony byłby czujnik położenia przepustnicy to czy nie byłoby to odczuwalne cały czas a nie tylko po rozgrzaniu silnika? Spróbuje narazie wymienić świecę, może pomoże.

Objawy mogą się pojawiać na rozgrzanym i nie dawać oznak na zimnym. Tak już bywa.

Ok. Dziękuję za pomoc. Jak pomoże wymiana świecy to będzie super, a jak nie to opiszę historię dalszych poczynań w kierunku usunięcia “dolegliwości” (dla kolejnych pokoleń hehe). Pozdrawiam.

“podpinka do kompa”… heeeh… podoba mi się ta wiara że sie “podpina do kompa” i on zaraz pokazuje co i jak i wszystko wiadomo. Same passaty TDI dookoła… :smiley:

To tak nie działa (tzn nie zawsze i nie w prostych konstrukcjach).
“Komp” nie zobaczy więcej niż “widzi” ECU w twoim sprzęcie. Tzn jeżeli komputer skutera nie widzi błędów i nie zapala “check engine” z jakimś kodem błedu to tez nic nie zobaczy “komp” w serwisie - bo on odpytuje ecu skutera o błędy a nie diagnozuje je sam.
Po prostu komputer w serwisie jest o tyle bogatszy że z automatu pisze serwisantowi czego dotyczy błąd a nie tylko podaje jego numer.
Natomiast interpretacja tego dlaczego taki błąd - to już sprawa człowieka. Proste ECU skutera wielu parametrów nie interpretuje i nie diagnozuje. Jeżeli się mieszczą w normie wskazań to nie widzi problemów.
Np jeżeli czujnik otwarcia przepustnicy pokazuje ci cześciowe otwarcie a ty masz manete na full - to komputer nie widzi w tym nic złego bo cześciowe otwarcie to stan własciwy dla cześciowego otwarcia :).
Wiec musi podejść człowiek i wymyślić żeby sprawdzić czy jak otwiera manete na full to czujnik otwarcia przepustnicy też pokazuje że jest max. Analogicznie z czujnikami temperatur, ciśnień, podciśnień, wydajnością pompy paliwa a nawet wtryskiwaczami.
Wiec to nie jest tak że jedziesz, pan “podpina do kompa” a komputer od razu mówi “zmień świece” (zresztą akurat świecy komputer nie jest w stanie zdiagnozować… tak jak np przebicia na cewce lub na kablach WN… albo i kilku innych rzeczy).
W każdym razie diagnostyka układu wtryskowego też wymaga wiedzy i narzędzi. Sprytny skaner kodów to tylko kawałek tej ścieżki. Załatwa ci tyle że nie musisz w google szukać co oznacza dany kod błędu (albo że możesz je przynajmniej zobaczyć - bo nie każdy sprzęt “wymiguje” błedy na desce.

No właśnie u mnie nie zapala “check engine”. Trudno, wymienię świecę, a jak to nie pomoże to poszukam jakiegoś dobrego fachowca od moto i oddam sprzęta do weryfikacji (naprawy). Tak czy inaczej napiszę jak się problem rozwiąże.

Witam ponownie. Po wykręceniu świecy okazała się ona w bardzo dobrym stanie, więc nie była wymieniana :slight_smile:

Hmmmm a jak sprawdziłeś stan świecy? :open_mouth: . Świeca może ładnie wyglądać ale nie zobaczysz czy nie ma np. przebicia na izolatorze itd. Masz nową świecę to ją zamontuj.

zostawcie ta świece w spokoju.
taka reakcja na odkręcenie gwałtownie gazu to na 99,9% wina sterowania wtryskiem. wiec wszelkiej maści czujnika powietrza (maf/map) czujniki temperatur, TPS i nawet lambda a nawet ciśnienie paliwa na pompie.
I to zakładając że kompresje i stan cylindra masz ok.

Pojechałem z wykręconą świecą do serwisu po nową i jak im pokazałem starą żeby mi dali taką samą to powiedzieli, że ta jest ok. Powiedzieli żeby wyczyścić filtr powietrza bo świeca ma lekki nalot sadzy. Wyjąłem filtr i go wyczyściłem ale nie był bardzo brudny. Wyczyściłem też świecę. Wszystko zamontowałem z powrotem i dzisiaj mam zamiar sprawdzić (jak pogoda pozwoli) czy dalej będą objawy przygasania po rozgrzaniu. Sądzę, że nic się nie zmieni :frowning:

A czym wyczyściłeś filtr ?

To już chyba wolę tak jeździć bo za dużo niewiadomych :slight_smile: po prostu będę wolniej startował. Filtr wyczyściłem wodą z mydłem i wysuszyłem.

Witam ponownie. Skuter już naprawiony. Winowajcą problemów okazał się błąd którego skuter nie wyświetlał, a który ukazał się dopiero po podpięciu do komputera (został usunięty). Ponadto została wykonana kalibracja przepustnicy i usunięty niewielki luz zaworowy. Skuter już nie przygasa lub nie gaśnie całkowicie po rozgrzaniu i wszystko pracuje jak trzeba. Pozdrawiam.

czyli TPS i luzy zaworowe