Skuter 2t dużo pali i pluje olejem z wydechu

Skuter 2t potrafi mi spalić koło 10L/100km. Podczas jazdy strasznie pluje olejem z wydechu. Dzisiaj odkręciłem świecę i była cała zawalona olejem prawdopodobnie. Duża warstwa nagaru, czarnego oleju. Wyczyściłem wkręciłem i po 10km świeca wygląda tak samo.

A jaki masz stosunek oleju do paliwa ? jakie proporcje 1:50 ?

Szczerze nie wiem, mam dozownik oleju i nie wiem jak sprawdzić jaka dawka jest.

Czemu tak się dzieje? Jak to naprawić?

zmierz kompresje

Dodam jeszcze, że po odpaleniu podczas jechania pierwszego kilometra strasznie dymi wali olejem z wydechu i przerywa jakby za dużo oleju dostawał a za mało paliwa (tak mi to wygląda ale nie znam się za bardzo) i mniej więcej po tym jednym kilometrze zaczyna lepiej jechać szybciej nie przerywa nie dymi.

Kolega wyżej napisał Ci abyś zmierzył kompresję, Barometr na allegro kosztuje 30 zł, na jeden raz Ci wystarczy. Wygląda to na kończący się cylinder…ale spokojnie… nowy cylinder 70ccm China kosztuje 100 zł a coś bardziej markowego jak cylinder RMS 50ccm 250 zł

A jeśli bym zmieniał cylinder głowicę i tłok na 70ccm to korbę bym też musiał zmienić czy mogę zostawić serie? Musiałbym coś zrobić z mieszanką olej paliwo, np więcej oleju czy jak? I jak regulować gaźnik po zmianie na wyższą pojemność? A tą kompresję postaram się jutro sprawdzić.

na wszystkie twoje pytanie odpowiedź brzmi: to zależy.

Zalezy głównie od kluczowej informacji której nie podałeś - czyli co to za sprzęt.
Korba jest cześcią wału korbowego i samej korby nie zmienisz. To czy musisz zmienić wał zalezy od tego czy to markowa (potencjalnie solidniejsza jeżeli nie ma już na karku 15 lat) konstrukcja czy chińczyk.
Jeżeli to chińczyk to zależy od tego na jaki cylinder 70 zmienisz. Zmienisz na tani z allego - wał wytrzyma ale i wielkich zmian nie bedzie.
Zmienisz na porządny cylinder - musisz zmieniać wał, łozyska, wydech, zapewne i gaźnik. A żeby z tej mocy dobrze skorzystać to jeszcze wariator.