Witam wszystkich.Czy moglby ktos mi wytlumaczyc jaka jest róznica miedzy silnikiem z cylindrem polozonym pionowo a poziomo ? Pytam po czesci dla tego ze chcialbym kupic jakiś motorower z biegami , wiecie, typu Barton Fighter/sprint Junak 901 ,Router ws 50 czy moze Zetka 50 , który z nich ma najlepsze osiagi , który wybrac ?? :) Z góry dzieki
Jak sama nazwa wskazuje silnik z cylindrem położonym poziomo porusza się poziomo a silnik z cylinder położonym pionowo porusza się pionowo. Zazwyczaj cylindry poziomo stosuje się w motorowerach typu Barton fighter, Junak 901 itd. a pionowo w skuterach typu Router Bassa itd.
Przede wszystkim zmieniają się rozmiary silnika i środek ciężkości po zamontowaniu w ramę motoroweru. Lepiej jednak wychodzi tu Zetka ponieważ mimo troszkę większego środka ciężkości jest on przesunięty do tyłu co wbrew pozorom ułatwia prowadzenie.
Kolejną różnicą jest smarowanie silnika. Cylinder silnika pionowego jest bardziej równomiernie smarowany, choć ma mniejszą tolerancję jeśli chodzi o poziom oleju. Mniej też przeszkadza mu stawanie na koło tylne i przednie.
Silnik pionowy ma nie ma gorszego chłodzenia, jego cylinder jest chłodzony bardziej równomiernie niż cylinder silnika poziomego, dzieje się tak dlatego że powietrze opływa cylinder pionowy od strony z wydechem (cieplejszą) i wysysa tylko część powietrza ze strony gaźnika (zimniejszą), W silniku poziomym obie strony są chłodzone mniej równomiernie, dodatkowo olej chłodzi dolną stronę cylindra przy hamowaniu.
Silnik z pionowym cylindrem ma zwykle krótszy króciec dolotowy co powoduje występowanie mocy maksymalnej bliżej obrotów maksymalnych choć charakterystyka silnika wygląda bardziej liniowo.
Skrzynia, inne układy działają tak samo, tutaj nie ma co porównywać.
Do silnika pionowego masz dłuższy wydech, bardziej zagięty ale wątpię by to mu tak przeszkadzało, w końcu to 4T małej pojemności.
Jeśli chodzi Ci o to czy wybrać Zetkę czy coś w tej cenie z silnikiem pionowym wybierz Zetkę. Sam wygląd mówi za siebie. A jakość podobna, z tym że ja na przykład byłem zadowolony z jakości mojego Rometa (717 4T 2008) a nie bardzo z innych tworów chińskiej pasji klonowania.
silnik w zetce jest wg mnie lepszy w porównaniu do 139fmb , wizualnie jest fajniejszy i wygląda na lepiej wykonany , zresztą cena jest o wiele większa niż poziomy , wydaje mi się że to dobry silnik.
degename masz racje jesli chodzi o silniki ale jest jedna zasadnicza róznica z praca tłoka. W poziomym pracuje on latwiej i potrzebuje mniejszej sily do jego ruchu przez co moc generowana ze sprezania jest wieksza stad silniki typu monarelli horizontal sa silniejsze niz tradycyjne 139fqmb
minarelli horizontal(china 2T też) i 139qmb i fmb mają cylinder poziomo, minarelli vertical ma pionowy jeśli już, nie rozumiem czemu sprężanie w poziomych jest większe przecież siły gazów są na tyle duże że takie czynniki jak ułożenie tłoka praktycznie nie mają wpływu na osiągi, może ewentualnie jest jakaś różnica w napełnianiu cylindra , ale wątpię, silniki pionowe mają bardziej równomierne smarowanie, gdyż w poziomych najbardziej zużywa się tłok od góry i być może są bardziej wytrzymałe.
przecież masz szpary między cylindrem przynajmniej tak u mnie w skucie jest.Może biegówki mają pionowy bo są trochę mocniejsze od skuterów.
Gdzie Ty masz szpary w cylindrze na tyle żeby do tłoka dostawało się błoto ? ... Zapewne chodzi Ci o żeberka cylindra a to jest zastosowane w celu poprawy chłodzenia.