Pytania od nowicjusza

Witam. Nigdy nawet nie siedziałem na motorze, więc jestem kompletnym nowicjuszem. Będe kupował motorower , no i dobrze przed zaczęciem nauki jeżdżenia i wprawiania się to znać teorię. Kilka rzeczy mnie ciekawi i nie znalazłem tego w google:

1. Hamulec tylni jest pod prawą nogą, a hamuję się naciskając tą odnóżkę w dół? Nie w górę?
2. Pierwszy bieg jest na dole, a czwarty na górze w nowych motorowerach, a bieg neutralny gdzie jest? Czy jest pod jedynką?
3. W prawej rączce jest dodawanie gazu, a w lewej nic nie ma?
4. Do czego służy przełącznik, który znajduję się pomiędzy wł/wył. świateł a przyciskiem elektrycznego uruchamiania silnika?
5. Dlaczego należy najpierw dotrzeć motorower żeby go odblokować, a nie można go odblokować zaraz po kupnie? Czy chodzi o to, że bez dotarcia to będzie wolniej jechał albo będzie słabszy?
6. Można uruchomić motorower elektrycznie i nożnie. Na czym polega nożne uruchomienie?

1,2,3,4,6 Poczytaj isntrukcje motoroweru gdy go zakupisz wtedy się wszystkiego dowiesz
5 należy dotrzeć silnik aby miał moc na kolene lata można go do razu odblokować lecz nie poleca się tego odblokuj po ok 1000km

Ale mnie już wszystko ciekawi. No, ale ok. To będe musiał czekać na motorower i instrukcję obsługi. A ta instrukcja obsługi do używanych motorowerów jest zawsze dawana?

to już zależy od właśiciciela al zazwyczaj jest

Jeśli nikt mi nie odpowie na moje pytania to będe musiał szukać motoroweru też podług tego czy instrukcja jest czy nie. No nieźle. :P

To wszystko zależy jaki to ma być sprzęt ? Masz coś konkretnego na oku ? Skuter czy motorower ?

Trololol :)

1. Hamulec tylni jest pod prawą stopą i trzeba wcisnąć go stopą w dół by hamował. Jak wyobrażasz sobie awaryjne hamowanie gdyby było odwrotnie? ;)
2. Luz jest tak jakby pomiędzy jedynką a dwójką. Trzeba albo lekko zrzucić z dwójki, albo lekko wbić z jedynki w górę.
3. Lewa służy jedynie do trzymania ;).
4. Nie wiem o który przełącznik chodzi.
5. Lepiej jest najpierw dotrzeć a potem odblokować. Jak masz zablokowany silnik to nie możesz go wysoko kręcić na obrtach bo to nic nie daje bo leci max 45 km/h i kręci się max do bodajże 8 tyś obrotów. Jak go oblokujesz będzie kręcił się się do jakichś 10 tyś, a jadąc z takimi obrotami przy docieraniu zatarł byś silnik. Jak będziesz go docierał to pamiętaj by robić sobie częste przerwy i go nie katować. Jakiś 40 km/h i przerwy co 15 min by sie nie przegrzał.
6. Uruchomienie kickstarterem czyli kopką polega na:
1. Rozłożeniu kopki
2. Kopnięcie w kopke dodając troche gazu
3. Jeśli nie odpali ci za pierwszym to próbuj ponownie,energicznie, mocno, zdecydowanie. Takie jebnięcie.

1. No byłem prawie pewny, że naciska się w dół, ale wolałem mieć pewność.
2. No chyba trochę bez sensu to, że luz jest pomiędzy pierwszym, a drugim biegiem, czy to ma czemuś służyć?
4. Na prawej rączce jest czerwony przełącznik do włączenia świateł zanim uruchamia się silnik, a na dole jest przycisk do elektrycznego uruchamiania silnika. Pomiędzy nimi coś jest, co?
5. No ja mam do pracy 15 km, więc raczej nie przegrzeję. ;) A jadąc 40km/h to tylko kierowców samochodów będzie się wnerwiać i siebie :P Ale trudno. Myślę, że w niecały miesiąc zrobię te 1000 km żeby motorower potem odblokować.

Sa jeszcze motorki z układem biegów N-1-2-3-4 a nie tradycyjnym 1-N-2-3-4 z tym że jest ich mniej. Jak dla mnie bez sensu są te pierwsze skrzynie.

@TheMiqlaq, dlaczego te pierwsze skrzynie są bez sensu? No ja myślę, że np łatwiej luz wtedy wrzucić i biegi gdy jest taki układ N-1-2-3-4. :)

Na pewno jest jakiś powód dlaczego jest taki mieszany układ 1-N-2-3-4, bo przecież nie jest to tylko wymysł jakiegoś człowieka.

Bo jak zejdziesz do końca w dół, to wiesz, że masz jedynkę a nie luz wbił się przypadkowo. Łatwiej ruszać.

Jak nie będzie instrukcji, to poprzedni właściciel powinien wiedzieć co i jak jest w danym modelu. Bo z motorowerami bywa różnie. Niektóre mają automatyczne sprzęgło, inne biegi w niestandardowej kolejności. Weź kogoś kto umie już jeździć, jeżeli nie będziesz miał możliwości przetransportowania pojazdu na przyczepce czy busem. I zanim wyjedziesz na drogi publiczne, to przestudiuj kodeks drogowy i rozporządzenie o obowiązkowym wyposażeniu motoroweru.

Oznaczenia i emblematy na przełącznikach są uniwersalne i bardzo podobne we wszystkich pojazdach i dzięki nim poznasz który do czego jest:

Grafika pochodzi ze strony http://mazdacars.w.interia.pl/

Łatwiej ruszyć, ale i trudniej złapać luz. Pomysłowość ludzka nie zna granic... :P Trzeba będzie nie tylko nauczyć się płynnego szybkiego zmieniania biegów, ale też wyczucia gdzie jest luz, w takim nierównym układzie. Dobrze, że nie wymyślono układu 4-N-1-2-3, bo to już by była tragedia. :P

Ja chodziłem na prawko B i bardzo dobrze znam okolice gdzie bym jeździł, ale przepisy ruchu drogowego i tak będzie trzeba sobie przypomnieć. Myślę, że każdy przed rozpoczęciem jeżdzenia motorem po drogach to powinien przestudiować zasady jazdy na ulicach. Cóż, wielu nieletnich i wielu tych co jeździ skuterami, to tego wcale nie robi. Dostają skutera na komunię i to frajda i chcą szybko ino szarżować motorkiem. Co dorosły człowiek, dojrzały, to mądrzej myśli. ;)

proponuję najpierw zrobić PJ, wszystko na kursie pokażą a dopiero później uczyć się jeździć na motocyklu.

to nie był żart, PJ zrobiłem po 10latach jazdy, w tym 6lat startów w imprezach offroad, na egzamin musiałem się zachowania od nowa uczyć :)

barteklodz, gdyby miało się normalną pensję, to bym juz dawno poszedł na PJ i nawet gdybym miał zawsze jeździć motorowerem. No cóż życie nie jest piękne i będzie coraz gorsze i tak będzie zawsze.

Wciaż nie rozumiem tego układu 1-N-2-3-4. Gdyby chodziło o to, że jak wciśnię się całkiem na dół że zawsze się ruszy to co to ma dać...? Bezpieczeństwo, nie szybka jazda to przecież najwazniejsze na drodze, więc nie rozumiem tego kto wymyślił ten układ skrzyni biegów. Z resztą to jak w sejmie - coś wymyślają byle było coś robione, nieważne czy z głową czy bez, ale ważne że coś jest robione. Brak słów. :)

ten przełącznik miedzy starterem a swiatlami to włącznik/wyłącznik zapłonu. Czyli przekrecasz kluczik dajesz przelacznik na dol chyba i odpalasz. nie wiem dokladnie bo mam skuter ale chyba dobrze mowie

No ja mam akurat układ N-1-2-3-4 i zdecydowanie wolę to rozwiązanie - nigdy nie muszę "szukać" luzu - poza tym w tych nowych motorowerach jest wyświetlacz biegów który ułatwia jazdę. W prawej manetce poza "gazem" masz włącznik zapłonu (na samej górze czerwony) niżej włącznik świateł i najniżej włącznik rozrusznika. Czyli wszystko po prawej włączamy przed jazdą - hebel,starter i na końcu światła.

Hmmm... ja na filmikach na youtube zawsze widzę jak ktoś uruchamia silnik to robi tak - przekręcenie kluczy, włączenie świateł i starter. A ten zapłon nie jest ruszany.

http://www.youtube.com/watch?v=Ri17ZgbC4bs&feature=related
Np tutaj w czasie 0:29. Czy ten gościu już miał ten zapłon przedtem włączony (ten przełącznik przesunięty na prawą stronę)?

No przecierz jak byk widac ze włączył zapłon kciukiem dokiłanie w 0:28. ten czerwony przełącznik dał na dół. I o to ci chyba chodzi.

Włączać silnik na wyłączonym zaplonie? :D Powodzenia.

Zapłon to ten czerwony przełącznik po prawej stronie kierownicy.