Przeróbka zasilania świateł z prądnicy na zasilanie akumulatorowe

Po wielu próbach, testach, masie godzin spędzonych w garażu postanowiłem napisać ten poradnik. Widziałem wiele pytań jak przerobić instalację w skuterze aby światła świeciły po podłączeniu do akumulatora a nie z prądnicy ale bez odpowiedzi. Mi udało się to zrobić.

Poradnik ma zastosowanie w statorach z 5 przewodami. W takim statorze masa (najczęściej zielony przewód) przylutowana jest do końca uzwojenia cewek i korpusu statora. Musimy odlutować koniec uzwojenia jak i zielony przewód od korpusu statora i zaizolować(zielony przewód ma być nadal zlutowany z końcem uzwojenia ale nie z masą czyli korpusem statora). Stator mamy przygotowany. Następną częścią jest zakup takiego mostka prostowniczego :
https://allegro.pl/oferta/mostek-prostowniczy-35a-1000v-kbpc3510-7366804610
oraz takiej przetwornicy, która pozwoli nam dokładnie kontrolować prąd i napięcie :
https://allegro.pl/oferta/przetwornica-napiecia-1-2v-do-32v-step-down-lcd-cv-8392615438.

Gdy mamy już mostek prostowniczy wcześniej odmasowioną cewkę (przewód zielony) lutujemy do konektora ze znakiem " ~ " mostka, biały przewód (ładowanie) podłączamy do drugiego znaku " ~ " mostka. Do znaku + mostka lutujemy przewód o przekroju przynajmniej 1,2mm i podłączamy do wejścia "IN + " przetwornicy. Do konektora ze znakiem " - " lutujemy przewód i podłączamy do masy pojazdu. Następnie od masy pojazdu ciągniemy przewód do wejścia " IN - “. W kolejnym kroku ciągniemy przewód 1,2mm z " OUT +” do dodatniego zacisku akumulatora a " OUT - " do ujemnego zacisku. Przewód żółty- zasilający światła odcinamy przy kostce statora i nie podłączamy do niczego, przewód ma być wolny. Część żółtego przewodu od strony instalacji elektrycznej podłączamy do + po stacyjce aby światła zapalały się po przekręceniu kluczyka. Ja na przetwornicy ustawiłem napięcie 14,8 V i natężenie 6A, przy zapalonych światłach ładowanie na zaciskach akumulatora to 13.9 V i 1.2A. Akumulator nie jest przeładowywany. Koszt takiej przeróbki to ok 70 zł a komfort jazdy na światłach zasilanych z akumulatora nie do opisania.

Dodam jeszcze, że mostek prostowniczy dobrze jest zaopatrzyć w radiator, lub kawałek aluminiowej lub miedzianej blachy, która pomoże odprowadzać ciepło.

Zakaz wynoszenia na inne fora. Kopiując ten poradnik bez mojej zgody łamiesz prawa autorskie. Pozdrawiem :wink:

sa rozwiązanie prostownika od razu z przetwornicą. jednoukładowe. mozna prostowac wprost to co idzie na lapy

Być może, aczkolwiek ja przetestowałem to rozwiązanie i działa. 2 żarówki po 25 watt + tylne światło + stop + oświetlenie tablicy idzie z aku i prądnica nadal daje radę ładować aku. Oczywiście w przedstawionym rozwiązaniu całkowicie usuwamy oryginalny regulator napięcia

A czy możliwa jest przeróbka w skuterach z iskrownikiem, który posiada 4 kable wychodzące?
1 moduł
2 iskra
3 zielony (nie wiem co oznacza)
4 żółty (prawdopodobnie ładowanie)

Pokaż mi foto tego statora ale powinna być możliwa, oczywiście jeżeli skuter posiada aku :wink: Dziwne, że masz tylko żółty przewód. Bo z zasady wychodzi, że zielony to masa a żółty to światła, chyba że masz już fabrycznie światła z aku to wtedy zostaje tylko ładowanie

Najlepiej zrób foto statora tak aby było widać punkty lutownicze przy statorze albo znajdź foto w necie identycznego statora :slight_smile: Coś zaradzimy, bo wydaje mi się, że cewki masz odmasowione ale pokaż foto

Już dawno chciałem zrealizować taką przeróbkę instalacji lecz właśnie brakowało mi pomysłu na realizację regulatora napięcia, stabilizator liniowy odpadał w przedbiegach ze względu na małą sprawność. Szumek811 jak z perspektywy czasu oceniasz tą przeróbkę? Czy przetwornica nie uległa awarii? Martwię się czy np. przy wyłączonych światłach, na wysokich obrotach nie przekroczę maksymalnego napięcia wejściowego i układ pójdzie z dymem.

Z perspektywy czasu wszystko działa jak powinno. Ja świateł nie wyłączam ale można to rozwiązać za pomocą przekaźnika i rezystora. Podaj e-mail to podeślę Ci schemat komputera, który tym steruje jak i regulatora odpowiedniej konstrukcji. Nie mogę zamieścić ich na forum, gdyż właściciel nie zezwala.

O super by było. Możesz mi podesłać schemat na: endrjukapun (at) gmail . com Z góry dzięki!

U mnie niestety po przeróbce zasilania, nawet nawinięciu statora grubszym drutem patent się nie sprawdza gdyż akumulator nie jest ładowany…

Kolega w starym zipp quantum ma tak oryginalnie że wszystko działa po przekręceniu kluczyka, z tego co wiem to ma iskrownik bezmasowy i regulator ten większy 5pin.

Możesz mi podesłać schemacik z góry bende wdzieczny też przerobie

Poproszę email to podeślę.

W chwili obecnej testuję rozwiązanie z magnesami neodymowymi na kole magnesowym oraz przerobionym układzie zapłonowym z ac na dc, gdyż przy neodymkach i ac cewka zasilająca moduł strasznie się grzeje i na chwilę obecną stałe 14,4V bez względu na podłączone odbiorniki a są nimi, np. 2 żarówki 55W H4. Niestety zaszła konieczność eliminacji stratnego regulatora napięcia gdyż przy tak silnych magnesach cewki poszłyby z dymem.

Hej, jestem w trakcie modyfikacji instalacji wg. instrukcji w tym poście. Mam te same elementy elektroniki(mostek i przetwornicę) utknąłem na etapie odmasowania. Mianowicie mój stator ma 3 przewody(biały, żółty i czarno-czerwony) brak zielonego. I tu moje pytanie, w jaki sposób poprawnie podłączyć przewody aby nic nie uszkodzić.

No nie wiem… prądnica to kiepska sprawa …
Ja jestem w trakcie przerobienia z prądnicy 1 faza na 3 fazowy alternator z 12 cewkami… do tego zakupione CDI na DC czyli stały prąd. Oraz regulator z jakiejś Hondy 250ccm trójfazowy.
Skuter to typowy chinczyk na QMB139 silniku do którego bez problemu są dostępne statory w odpowiednich wymiarach. Rozstawach śrub i średnicach otworów. Przeróbka ze względu na zastosowanie żarówek LED które świecą w nocy a nie wskazują pozycję pojazdu jak zwykłe żarówki :wink: ale na zejściu z obrotów w normalnej instalacji odczepu z 6 cewek działają jak Stroboskop.
Niestety jako że internet to niewyczerpalne źródło wiedzy. Nie znalazłem żadnego filmu. Żadnej fotorelacji jak krok po kroku przerobić instalację elektryczną. Zakupiłem książkę o skuterach i naprawach. Do tego znalazłem kilka schematów el. motorów 125-250 ccm z alternatorami. I składając wiedzę do kupy wiem jak to zrobić ale ile czasu to potrwało…