Płyny eksploatacyjne.

Witam. Przepraszam jeśli jest gdzieś taki temat ale nie znalazłem takiego. Odrazu mówię że w tym temacie jestem ciemny dlatego pytam. Do rozpoczęcia sezonu zostało już niedługo a ja siedząc i grzebiąc przy skuterze coraz częściej myślę nad tym jakich olejów użyć na początku sezonu. Silnik to chińskie 139QMB jego przebieg to 1700km. Jaki polecacie olej silnikowy do takiej konstrukcji ? Co do oleju przekładniowego czytałem że olej Motul w takiej pomarańczowej tubce jest najlepszy. Co jakby kupić olej silnikowy tej samej marki czy taki w ogóle jest ? Tylko nie wiem i proszę o pomoc w dobraniu odpowiednich oznaczeń 10w40 będzie odpowiedni ? Wyczytałem coś takiego w instrukcji ale nie zawsze wierze instrukcjom obsługi bo często się zdaża że są lepsze rozwiązania niż w niej zawarte. I pytanie w jakich sklepach można dostać oleje marki Motul ? Oglądałem w hipermarketach i nie ma marki Motul. Z góry dziękuje za odpowiedzi.

Motul jest najlepszy. Ja do silnika leje elf moto 4 hp eco 10W40. Nie jest drogi. Kosztuje ok.40 zł.

Syntetyczny: http://automarkt.bazarek.pl/opis/1673485/motul-7100-4t-10w-40-1l---poznan-i.html

Półsyntetyczny: http://automarkt.bazarek.pl/opis/1673480/motul-5100-4t-10w50-1l---poznan-i.html

Specjalnie do skuterów: http://automarkt.bazarek.pl/opis/1673363/motul-scooter-expert-4t-10w-40-1l---poznan-i.html

Więc najlepszy będzie ten ostatni ? Specjalnie do skuterów ?

Zdecydowanie najlepszy. W mojej okolicy nie ma dużego wyboru olejów, więc musze się zadowolić tym co jest.

Wszystkie będą dobre,a który wybierzesz to już zależy od zasobności Twojego portfela i upodobań. Podane oleje są tylko przykładem.

Zwykły skuter zadowoli się olejem samochodowym. A dedykowane dla skuterów oleje mają lepkość 5W40 ;). Takie oleje robi Repsol, Bel-Ray, Motul.

http://chudzikj.republika.pl/Technika/Olej/olej.htm

http://chudzikj.republika.pl/Technika/Olej/produkty.htm

Tu jest trochę przydatnych informacji.

http://www.scigacz.pl/Olej,motocyklowy,od,narodzin,do,recyklingu,13592.html

Sorki za PPP.

MichalWujak napisał:

Zwykły skuter zadowoli się olejem samochodowym. A dedykowane dla skuterów oleje mają lepkość 5W40 ;). Takie oleje robi Repsol, Bel-Ray, Motul.

Mój ojciec leje Elfa 5w40 do samochodu więc jest on dobry i do skutera ?

Lepszy będzie półsyntetyk.

kustosz napisał:

Motul jest najlepszy. Ja do silnika leje elf moto 4 hp eco 10W40. Nie jest drogi. Kosztuje ok.40 zł.

gdybyś jeszcze potrzebował ten olej (elf moto 4 hp eco 10W40) mam go w sprzedaży po 28 zł/litr

Kapuchon napisał:

MichalWujak napisał:
Zwykły skuter zadowoli się olejem samochodowym. A dedykowane dla skuterów oleje mają lepkość 5W40 ;). Takie oleje robi Repsol, Bel-Ray, Motul.

Mój ojciec leje Elfa 5w40 do samochodu więc jest on dobry i do skutera ?

Wszystko zależy od tego jak jest rozwiązana kwestia sprzęgła, jeżeli sprzęgło w danym modelu jest tzw mokre (w oleju) to olej samochodowy będzie powodował poślizgi i stratę mocy. Oznaczenie 10w40, 5w40 itp nie mówi o przeznaczeniu oleju lecz o jego właściwościach fizycznych. Polecam stosować oleje w zależności od przeznaczenia tj samochodowe do samochodów a motocyklowe do motocykli. Do niedawna mała ilość motocykli na naszych drogach w stosunku do samochodów powodowała że produkty im dedykowane były bardzo drogie, sytuacja się zmieniła i teraz oleje do motocykli są cenowo porównywalne z olejami do samochodów. Olej w motocyklu (wyższa temperatura, wyższe obroty, gwałtowne skoki temperatury podczas przyśpieszania) pracuje w innych warunkach niż olej w samochodzie stąd różne produkty do tych pojazdów. Przykładowe ceny olejów dedykowanych specjalnie do skuterów:
Castrol scooter 2T 30 zł/litr, Motul scooter expert 2T - 31 zł/litr, Elf sooter 2T raibow - 28zł/litr
do 4 suwów np motul 5100 10w40 bańka 4 litry - 94 zł

O olejach tyle już było pisane.. Nie lejcie do skutera samochodowego syntetyku 5W40, chyba że nie chcecie nim długo pojeździć, olej taki ma małą lepkość i dużo dodatków i absolutnie nie nadaje się do jakiegokolwiek skutera, nie wspominając o motocyklu! Do chińczyka 4T olej powinien być MINERALNY 15W40 w klasie jakości SF do SG nie wyższej.

10W40 powinien być pół lub full syntetyk.
Możesz mi wytłumaczyć czemu powinien być najgorszy olej? Zawsze lepszy można wlać niż zaleca producent.

Do silników 4T z chłodzeniem powietrznym najlepszy olej to mineralny 15W40, 20W40 lub 20W50 w klasie SF do SG, dlatego że:

-silnik chłodzony powietrzem ma większy luz tłoka z cylindrem, żeby się nie zatarł, stąd gęsty olej-(duża lepkość), nie 5W40 i 10W40
-oleje w klasie jakości SF i SG nie mają tyle dodatków myjących co oleje wyższych klas, a jak wiadomo w małym silniku 4T nie ma filtra oleju typu motocyklowego czy w samochodowego i wszelkie nieczystości, szlamy i opiłki krążą w całym układzie smarowania niszcząc silnik zamiast go smarować. Dlatego lepszy w tym wypadku jest gorszy, a "gorszy" lepszy.

W Tesco jest olej 20W50 po 50 zł za 5 litrów. Ale nie wiem czy go można polecić :D

Nie polecam. Lepiej wydać troche więcej i cieszyć się bezawaryjną eksploatacją.

Jak najbardziej można go polecić, zwłaszcza na dalekie trasy i upały. Oraz do silników z dużym przebiegiem.

Pietro napisał:

Do silników 4T z chłodzeniem powietrznym najlepszy olej to mineralny 15W40, 20W40 lub 20W50 w klasie SF do SG, dlatego że:
-silnik chłodzony powietrzem ma większy luz tłoka z cylindrem, żeby się nie zatarł, stąd gęsty olej-(duża lepkość), nie 5W40 i 10W40

Ciekawe...
Ostatnio przeprowadziłem pewien test, a mianowicie to: teraz mam przebieg cylindra niecałe 1400km ale pierwsze 1000km jeździłem na oleju 10w40 a 400km na mineralnym. >Cyl był nowy sam go zakładałem < ale po zmianie oleju po tym pierwszym tysiącu był sprawdzany <stan idealny> potem zmieniłem olej na mineralny i nabiłem może z 400km Aż nagle się zatarł < stan oleju był sprawdzany systematycznie, sitko olejowe było dokładnie wyczyszczone po zmianie oleju < skuter to inca sprint a oleje to w obydwu przypadkach firma MOTUL. więc nie gadaj że mineralne są najlepsze...