Opinie: Kto może jeździć i jakim motocyklem 125 na kat. B?

Dodaj nowy temat na forum

! Forum Wasze Opinie Opinie: Kto może jeździć i jakim motocyklem 125 na kat. B?

Ten temat zawiera 3 odpowiedzi, ma 2 głosy i był aktualizowany ostatnio przez Zdjęcie profilowe Evert Evert 5 lata, 9 miesiące temu.

Oglądasz 4 posty - 1 przez 4 (z 4 łącznie)
  • Autor
    Wpisy
  • #166504
    Zdjęcie profilowe Leszek Śledziński
    Leszek Śledziński
    Jednoślad.pl
    • Postów: 2 361

    Tak przy okazji: 20 maja 2014 r. czyli w dniu dzisiejszym ma obradować komisja w Senacie nad ustawą o kierujących pojazdami. http://www.senat.gov.pl/download/gfx/senat/pl/senatdruki/5707/druk/638.pdf Ciekawe jakich poprawek można się spodziewać, skoro w senacie nie ma nawet wyspecjalizowanej komisji infrastruktury czy transportu. Ustawę ma rozpatrywać Komisja Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej. http://www.senat.gov.pl/prace/komisje-senackie/posiedzenia,10,1,komisja-samorzadu-terytorialnego-i-administracji-panstwowej.html Najbliższe posiedzenia (poza jutrzejszym) senatu odbędą się w dniach 5-6 czerwca oraz 11-12 czerwca. Na razie nie ma jeszcze planu posiedzeń i nie wiadomo, jakie ustawy będą w dalszej kolejności rozpatrywane. http://www.senat.gov.pl/prace/senat/posiedzenia/planowane,1.html

    Testuję nowy Sklep Jednoślad.pl. https://sklep.jednoslad.pl
    #166564
    Zdjęcie profilowe Evert
    Evert
    Użytkownik
    • Postów: 239

    Senacka Komisja Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej skończyła obradowanie nad ustawą o zmianie ustawy o kierujących pojazdami. Żadnych poprawek dotyczących uprawnień kat. B na motocykle 125 nie zgłoszono, czyli wszystko wskazuje, że jej brzmienie pozostanie bez zmian. Przed nami jeszcze posiedzenie senatu i głosowanie poprawek lub zgłoszenie wniosku o odrzucenie ustawy.

     
    Czytaj
    REKLAMA

    Pokochaj całą rodzinę Suzuki GSX-S

    Sezon w Suzuki trwa przez cały rok. Dlatego już teraz skorzystaj z wyjątkowej oferty na zakup dowolnego motocykla z rodziny GSX-S z rabatem do 5000 zł!Przyjmij zaproszenie do naszego grona dzięki GSX-S 125 na prawo jazdy B. Polub inspirowanego sportowymi emocjami GSX-S 750. Pokochaj bezkompromisowego GSX-S 1000.Advertisement
    #167018
    Zdjęcie profilowe bethlehem
    bethlehem
    Użytkownik
    • Postów: 14

    szkoda, że nie zezwolono na wszystkie motocykle 125 ccm, łącznie z manualną skrzynią biegów 🙁

    #167725
    Zdjęcie profilowe Evert
    Evert
    Użytkownik
    • Postów: 239

    Jeszcze co do tej definicji pojazdu z automatyczną skrzynią biegów, na temat której była długa dyskusja. Otóż zapis z cytowanego wyżej rozporządzenia wykonawczego – jak się okazuje – nie stanowi „widzimisię” wydającego go ministra transportu i jego urzędników, ale ma swoje umocowanie w prawodawstwie unijnym. Zgodnie z Dyrektywą nr 2008/65/WE z 27 czerwca 2008 r.: „Pojazd z automatyczną skrzynią biegów« oznacza pojazd, w którym nie ma pedału sprzęgła (albo dźwigni ręcznej dla kategorii A i A1).” http://www.nettax.pl/serwis/imgpub/duuel/2008/168/l_16820080628pl00360037.pdf Wszystko byłoby pięknie, gdyby nie jedno małe „ale”. Otóż przytaczana dyrektywa odnosiła się do poprzedniej dyrektywy EWG z 1991 r. dotyczącej praw jazdy, która została de facto uchylona w styczniu 2013 r., kiedy to weszły przepisy dotyczące prawa jazdy AM i A2. Rzecz w tym, że w nowej dyrektywie nr 2006/126/WE z dnia 20 grudnia 2006 r. w sprawie praw jazdy jest wyraźnie zapisane, iż wszelkie odniesienia do uchylonej dyrektywy powinny być odnoszone do nowej dyrektywy. W niej zaś pojazd z automatyczną skrzynią biegów definiowany jest następująco: „Termin „pojazd wyposażony w automatyczną przekładnię” oznacza pojazd, w którym przełożenie biegów między silnikiem i kołami może być zmieniane wyłącznie przez naciśnięcie pedału przyspieszenia lub hamulca” http://www.nzzk.nw.pl/pdf/L40320061230PL.pdf A to zmienia jednak postać rzeczy, bo półautomat nie mieści się już w tej definicji. Trzeba wziąć pod uwagę, że Minister Transportu, wydając w 2012 r. rozporządzenie wykonawcze, robił to w oparciu o obowiązujące jeszcze przepisy unijne. Teraz, w związku z tak radykalną zmianą ustawy, prawie na pewno będzie musiało zostać wydane do niej nowe rozporządzenie wykonawcze. Z drugiej strony przytoczona definicja jest mniej precyzyjna od poprzedniej, bo przecież motocykle nie mają pedału przyspieszenia. Mało tego, nowa dyrektywa została wydana w 2006 r., a obowiązuje od 2013 r., natomiast dyrektywa zmieniająca starą dyrektywę z 1991 r. wydana została w 2008 r., przez co nie widnieje na liście aktów uchylonych (załącznik VIII dyrektywy z 2006 r.). No i powstała przez to wszystko mała zagwozdka… Wygląda jednak na to, że unijni urzędnicy dostrzegli ten problem i aktualnie konsultowany jest projekt dyrektywy, w którym mowa o przeniesieniu zapisów dot. szkoleń z dyrektywy 2008/65/WEW do dyrektywy 2006/126/WE. W takim układzie jest szansa, że półautomaty się zachowają. Projekt dyrektywy można przeczytać tu: http://ec.europa.eu/transparency/regcomitology/index.cfm?do=Search.getPDF&vLeXQqD5zmbMAYQ40V8kcfKXlCehQ/lDyyJa1wPw+JK5SVAw47eF02NzJJLXFBE77kGvLzo2Pu5uyjPyPE0HGhn1Yyu8a5hceFqN5ixnqYI= Mimo wszystko, moim zdaniem, należałoby poczekać z interpretacją zakresu uprawnień kat. B na motocykle-automaty 125 do momentu wydania nowego rozporządzenia wykonawczego przez Ministra Infrastruktury i Rozwoju, bądź też uzyskania oficjalnego stanowiska rządu. Producenci i importerzy szczególnie powinni zabiegać o uzyskanie takiej oficjalnej informacji. Istnieje duża szansa, że dotychczasowe przepisy wprowadzone dyrektywą z 2008 r. nie ulegną zmianie, wziąwszy pod uwagę trwające konsultacje na szczeblu unijnym. Oby ministerstwo wzięło to pod uwagę przy wydawaniu nowego rozporządzenia.

Oglądasz 4 posty - 1 przez 4 (z 4 łącznie)

Ups... Musisz się zalogować, lub zarejestrować żeby odpowiedzieć w tym temacie.
Przejdź do Rejestracja lub Logowanie