Olej silnikowy 4t 139QMB

Witam :slight_smile:
Chciałbym z góry powiedzieć abyście powstrzymali się od komentarzy typu “to na rzepakowym nawet pojedzie” bo to mnie nie interesuję.Przybieram się do wymiany oleju i chciałbym zmienić swój olej na coś lepszego np. jakiś syntetyk.Do tej pory znalazłem tylko motula,castrola,bel-ray’a i valvoline 10w40.Wiem, że może ciężko jest odpowiedzieć na takie pytanie ale czy te oleje mogą się czymś różnić jeśli mają te same oznaczenia (klasy api itp.) i niektóry syntetyk kosztuję 50zł a inny już 70zł ?
Pozdrawiam :wink:

Kiedyś tu na forum Chinol zamieścił artykuł z testem oleju valvoline w porównaniu do innych i powiem ci, że było to przekonujące. Przekop, poszukaj, może znajdziesz to poczytaj, albo uśmiechnij się do ZOWa, może wklei ponownie :slight_smile:
Mimo opisanej wyższości valvoline, ja stosowałem motula z czystego lenistwa - po prostu jest go najłatwiej kupić i ma go każdy serwis. Raczej bym pilnował terminu wymian olej/filtr, niż kombinował z różnicą w jakości między markowymi syntetykami. W swoim miałem gwarancyjne co 5K km, a w połowie tego dystansu sam zmieniałem (+ czyszczenie filtra siateczkowego i wymiana filtra powietrza).

Do skutera polecam dedykowany olej Bel-Ray https://static3.car.gr/13752556_0_z.jpg

Przy wymianie oleju w 139QMB należy pamiętać o tym, że do spuszczania oleju służy śruba po lewej stronie silnika. Później odkręcamy tę po prawej stronie z filtrem siatkowym i czyścimy go. Ta kolejność jest ważna, ponieważ spuszczając olej tylko otworem filtra siatkowego nie pozbywamy się większości oleju, a tym bardziej tego bardziej zasyfionego, gdyż przed filtrem siatkowym jest próg i tam zatrzymują się zanieczyszczenia. Sprawdzone i potwierdzone przy rozbiórce wielu silników, w których właściciele spuszczali olej tylko poprzez filtr siatkowy. Najgorsze jest to, że zanieczyszczenia z oleju osiadają wewnątrz blachy/odrzutniku podającym olej do łożyska korbowodu i potrafią go zatkać. To oczywiście skrajne przypadki, ale zdarzają się.

Z tym olejem to fakt przy remoncie skutera to zauważyłem i będę teraz tylko tak olej wymieniał.Ten motul niby też jest dobry tylko zamiast skutera na butelce jest motocykl.Czy to jaką wybierze się markę będzie miało duży wpływ ?

Oczywiście, że może być olej “motocyklowy”. Tylko trzymaj się parametrów 10W i 5W. Nie polecam olejów 15W, 20W, ponieważ są zbyt gęste na zimnym silniku, a silnik skutera zazwyczaj po uruchomieniu wskakuje na wysokie obroty, i tak też jest eksploatowany z uwagi na przekładnie CVT. Niektórzy leją też popularnego Lotosa samochodowego semi 10W-40 i sprzęty śmigają. Ważne, żeby wymieniać olej co te 2-2,5 tyś km bez przeciągania tego przebiegu, bo to co później się odkłada w tym silniku, to już sobie krąży w nim i będzie ciężko usunąć ten syf bez rozbiórki silnika.

A jeżeli chodzi o główną zasadę to zawszę po literce W musi być 40 bo tak kazał producent ?

nie. bo taki mamy klimat. W30 i W40 to “nasz” przedział temperaturowy

To ja już chyba się zgubiłem czytając o klasie lepkości oleju.Podobno jeśli lepkość jest W40 to nie można jej zmienić na W50 bo tak zaprojektowany jest dany silnik i ma takie luzy montażowe itd.

“10” lepkość w temp. ujemnych (zimowa klasa lepkości), a to “40” dotyczy klas temp. letnich:
www.autosalwator.pl/article,1,9.html
A tu masz coś o “lepkościach”, żeby jeszcze mocniej namieszać Ci w głowie:
youtu.be/tQTwoEcWz0U

Oglądałem ten filmik już i gość zalecał stosowanie takiego jak pisze producent.A jak by się miało to gdyby silnik doznał oleju 10w50 na lato ?

Wydaje mi się, że poszerzanie skali temperaturowej jest dla silnika nieszkodliwe, pod warunkiem pilnowania się klasy lepkości. Ten silnik to nie jest jakiś wysilony i przekombinowany cud techniki, żeby wymagał nietypowego oleju. Jak pisali J23 i Nasz Dziadek z Kielc (oraz jeszcze kilku kolegów) półsyntetyk Lotos 10W40 jest aż za dobry. Zamiast przepłacać za olej, wymieniaj go częściej i czyść filtr.

podepnę się do tematu oleju zalałem 5w40 orlenowski silnik 139qmb 72cc"dłubnięty" i po ostrzejszej jeżdzie dymi z odmy na zimnym ani przy spokojnej jeżdzie nic takiego nie ma miejsca wszystko dobrze wyregulowana myślę że olej nie daje rady (maszyna generuje dość sporą temperaturę tłumik pokrył się fioletową patyną) ktoś miał taki przypadek? i jaki olej byście doradzili coś typu racing?

nie. wyregulowc gaxnik. to nie F1 zeby olej nie dał rady

dzięki za odpowiedz jutro zweryfikuje

No to LU jeżeli dobrze zrozumiałem to nie mogę zmienić lepkości W40 na inną tak ?

Możesz, pytanie tylko: “po co?”.
Pilnuj, żeby od zalecanej normy API nie odskoczyć dalej, niż jedna w górę (w stronę lepszego).

O normie API niestety nie znalazłem ale obecnie mam olej o normie API SM

Czyli stosujesz jak chce producent SM lub max SN. Wyżej lepiej już nie.

Kill by kill :wink:

Tyle mówi teoria, a w paktyce, to ja np. do kosy (silnik 4T) i do agregatu prądotwórczego stosowałem: oryginalny makity HD30, briggs&stratton SAE 30 SJ, elfa 5W30 SL i nawet omawianego lotosa - i nie widzę różnicy. Sprzęty chodziły dobrze na każdym, większe znaczenie miała częsta wymiana.