Obowiązkowe wyposażenie motoroweru / motocykla oraz kilka kwestii prędkosci

Wyświetla 1 wpisy z $
  • Autor
    Wpisy
  • #723471 Reply
    radzion
    Uczestnik
    • 1
    • Postów: 0
    • Postów: 1

    Witajcie. Widze, ze podforum o prawie jest praktycznie martwe – zapytam wiec tutaj o dwie kwestie. Nigdzie nie znalazlem jasnej i precyzyjnej informacji na dwa interesujące mnie tematy.

    Mam skuter Honda Dio. To malutki 70-kilku kilogramowy skuter dwusuwowy o pojemnosci 49cm3. W papierach nie osiaga 4kW, ale ma wpis 50km/h. Papiery są niemieckie – Betriebserlaubnis.

    A zatem pytanie brzmi: zgodnie z ustawą prawo o ruchu drogowym, jego wyposazenie powinno byc takie jak motoroweru czy motocykla?
    Pytam dlatego, ze ten skuter nie jest fabrycznie wyposazony w: swiatla dlugie, swiatla awaryjne.
    Widzialem na forum, ze ktos powolywal sie na dyrektywe UE 97/24/WE, ktora mowi o tym, ze w przypadku silnikow dwusuwowych do 50cm3 predkosc nie moze przekroczyc 5km/h powyżej znamionowej predkosci zadanej / zaprojektowanej przez producenta.
    Dyrektywa mowi o przyznawaniu homologacji na dany sprzet, wiec jak mozna to podpiąć pod kwestię tego czy moj skuter jest motorowerem czy motocyklem w swietle prawa. Interesuje mnie ta kwestia gdyz wymagania co do wyposazenia motoroweru sa inne niz motocykla i to wlasnie motorower nie musi miec np. swiatel dlugich, awaryjnych a nawet kierunków.
    Proszę o rozszyfrowanie tematu.

    Drugi temat:
    Jazda skuterem z homolog 45km/h z blokadami, bez zadnych modyfikacji z predkoscia pow. 45km/h. Przykladowo, posiadam taki skuter, jest legal – 45km/h na plaskim ale przeciez ze wzniesienia pojedzie szybciej i wyciagne np. 60 (zakladajac oczywiscie ze w danym miejscu mozna tyle przepisowo jechac). Zatrzymuje mnie do kontroli patrol, sprawdza papiery i co wtedy? Skuter zablokowany, nie wymienione części a jednak pojechał szybciej bo było z górki. Czy pojazd wowczas staje sie pojazdem niedopuszczonym do ruchu? Tak jak pytał ktoś inny (i nie dostał jasnej i jednoznacznej odpowiedzi) – skutery nie maja urzadzenia ktore wyhamowuje do 45km/h jest np. z górki pojedzie szybciej. Co wowczas sie dzieje wg prawa?

    Bede wdzieczny za wyjasnienie.

    #723486 Reply
    Wombat
    Moderator
    • 55
    • Postów: 21 122
    • Postów: 21 177

    jeżeli masz 49cm pojemności i wpis o 50km/h to stanowczo jest to motorower.

    druga sprawa.
    absolutnie się nie przejmuj tym że pojazd z ograniczeniem „do 50km/h” w kwitach pojedzie szybciej bo jest z górki albo że przekroczysz nim 100km/h bo akurat wypadłeś z drogi i spadasz z nim z urwiska.
    Policjant usiłujący na podstawie pomiaru w takim miejscu nałożyć mandat lub usiłować przeforsować twierdzenie ża pojazd nie spełnia warunków technicznych bo ” z górki pojechał szybciej niż powinien” musiał by być desperatem wybitnym lub idiotą. Nie przyjmujesz takiego mandatu, prosisz o sporządzenie wniosku do sądu i przed każdym sądem wygrywasz.
    Inna sprawa ze skutery nie mają „wolnego koła” lub sprzęgła które możesz ręką rozłączyć w dowolnej chwili – wiec jeżeli byś zaczynał zjeżdżać z takiej górki na zgaszonym silniku lub na wolnych obrotach to sprzęgło nigdy by się nie spięło z dzwonem sprzęgła (czyli z kołem) i faktycznie nic by cie nie hamowało.
    Ale jeżeli byś tak proces zjazdu zaczynał na spiętym sprzęgle (czyli silnik spięty z kołem) a ograniczenie prędkości by było w module zapłonu – to normalnie by ci moduł wycinał zapłony i byś hamował silnikiem tak długo aż obroty silnika nie spadną tak nisko że rozepnie sie sprzęgło. I dopiero jak już by sie rozpięło to byś sie zaczynał dalej staczać na luzie już bez żadnych limitów

Wyświetla 1 wpisy z $
Odpowiedz na: Obowiązkowe wyposażenie motoroweru / motocykla oraz kilka kwestii prędkosci
Twoje informacje:




Back to top button