Nowe przepisy 2016 - auto. włącznik świateł

Cześć,

Kilka dni temu kupiłem nowy motocykl 125 Rometa. Po zakupie zadzwonił do mnie sprzedawca z info, że muszę go zarejestrować przed nowym rokiem. Od 2016 podobno nie będzie można zarejestrować jednośladu bez automatycznego włącznika świateł.

Wie ktoś coś o tym? Nie znalazłem żadnej informacji na portalach branżowych ani śledząc zmiany w prawie, mój wydział komunikacji też nic nie wie...
Czyżby plotka?

Co do takiego nowego pzepisu to nic mi nie wiadomo,ale co WK to inne reguły i inaczej rozumieją-interpretują przepisy,w Głownie nie mogłem moto zarej bo nie jestem w tamtym woj,powiecie zameldowany itd a w Łęczycy tylko oświadczenie o stalym pobycie i już rej 15min a w 14dni dowód twardy dostałem.Wracajac do pytania obiło mi sie o uszy że niektóre urzędy uznają tylko świadectwo homologacj z roku w którym pojazd był zakupiony[kupisz w 2015 a w 2016 uznaja za nieważne] choć wątpię że to prawda ale przecie to Polska Panie:D.Na wszelki wypadek zarej.

Sprzedawca ma rację. Od 2016 wymagana będzie inna homologacja, która m.in. przewiduje włączanie się świateł od razu po odpaleniu sprzętu.

A to ciekawe, czyli od 1 stycznia nie da się zarejestrować dużej części oferowanych pojazdów? Czyli importerzy zostaną stratni bo tu w kraju sprzętu nie sprzedadzą?

Dziękuję za potwierdzenie.
Czy nie odbędzie się to tak, że trzeba będzie przerobić włącznik świateł w homologowanym warsztacie i przedłożyć odpowiednie poświadczenie tegoż przy rejestracji? Brzmi to brutalnie, że nagle spora część nowych moto będzie się nadawać co najwyżej na części... :O

Producenci i sprzedawcy są bardziej lub mniej do tego przygotowani. Albo rejestrują na siebie pojazdy przed końcem roku, albo uprzedzają o tym fakcie Klientów.
@Jakub, jeśli zarejestrujesz przed 2016 to nie musisz nic przerabiać.
Jeśli się spóźnisz to nawet własna przeróbka nic tu nie da, bo konieczna byłaby zmiana całej homologacji pojazdu. Jednak z tego co wiem to od stycznia nie tylko ten włącznik jest wymagany - zmiany dotyczą także zbiorników paliwa, które muszą być bardziej rygorystycznie badane.

Artykuł by się przydal o takich zmianach w homologacji żeby nikt nie umoczył, sprzedający zawsze się wyprze że nie wiedział i napasie nieświadomych kupujących.
*
tyle znalazłem
Zmiany
Parlament Europejski poparł nowe standardy bezpieczeństwa dla motocykli, skuterów, quadów i innych pojazdów dwu i trzykołowych od 2016 r. M.in. ciężkie motocykle będą musiały być wyposażone w antypoślizgowy układ hamulcowy (ABS).
Przyjęto też obostrzenia dotyczące emisji zanieczyszczeń z takich pojazdów. By nowe formy bezpieczeństwa weszły w życie, muszą je jeszcze formalnie zatwierdzić kraje UE.
Parlament Europejski oświadczył, że nowe wymogi bezpieczeństwa są potrzebne, bo wyżej wymienione pojazdy owodują 16 proc. wypadków śmiertelnych naszych drogach.
Sprawozdawca Parlamentu Europejskiego podkreśla: "Oczywiście bezpieczeństwo w dużej mierze należy do użytkowników, ale jest wciąż pewien zakres możliwości, by uczynić motocykle bezpieczniejszymi i czystszymi".
Nowe przepisy traktują, że większe motocykle o pojemności ponad 125 cm3. będą musiały być wyposażone w antypoślizgowy układ hamulcowy (ABS), a mniejsze motocykle, w tym skutery, mogą być wyposażone w system hamulcowy CBS. Widoczność motocykli i kierowców ma być poprawiona poprzez system automatycznego włączania świateł w chwili odpalenia silnika.
Motocykle i skutery (pojazdy kategorii L) ograniczając emisję zanieczyszczeń mają spełniać normę emisji spalin* Euro 4 od 2016 r., a motorowery - od 2017r. Od 2020 r. wszystkie pojazdy dwu i trzy kołowe mają spełniać normę emisji spalin Euro 5. Zmniejszenie emisji spalin od 2020 r. w pojazdach dwu i trzykołowych ma zmniejszyć się do normy Euro 5.

* Europejski standard emisji spalin - norma dopuszczalnych emisji spalin w nowych pojazdach sprzedawanych na terenie Unii Europejskiej.
Obecnie, emisja tlenków azotu (NOx), węglowodorów (HC), tlenków węgla (CO) i cząstek stałych są uregulowane dla większości pojazdów, samochodów osobowych, ciężarówek, autobusów, pociągów, traktorów i maszyn rolniczych, barek, lecz wyłączając statki morskie i samoloty. Dla każdego typu pojazdu, stosowane są inne standardy. Spełnianie wymogów emisji jest określone przez uruchomienie silnika w standardowym testowym cyklu. Niespełniające wymogów emisji pojazdy nie mogą być sprzedawane na terenie UE.

Oto cytat z mejla od firmy Wilmat skierowana do sprzedawców detalicznych: 'Szanowni Państwo,W związku z wchodzącą w życie w dn. 1 stycznia 2016 r. zmianą przepisów dotyczącą wymagań homologacyjnych dla pojazdów dopuszczonych do ruchu na terenie Unii Europejskiej zalecamy zarejestrowanie przed 31 grudnia 2015 r. wszystkich pojazdów z naszej dystrybucji znajdujących się na Państwa stanach magazynowych. Po tej dacie zarejestrowanie pojazdów może okazać się niemożliwe ze względu na niespełnianie przez te pojazdy niektórych norm zawartych w nowych przepisach.'

Ładne :-) Ciekawe, jaką datę miał ten email...

Zulus napisał:

Ładne :-) Ciekawe, jaką datę miał ten email...

Około połowy grudnia.

Niby nieznajomość prawa szkodzi, ale to czyste chamstwo... O takich mykach sprzedawca (i klienci) powinni być GŁOŚNO & WYRAŹNIE informowani na początku sezonu (przed wprowadzeniem zmian).

Powinni, ale jak to w naszym kraju bywa oczywistym nie jest :)

Jak to mówią: szło, szło i do nas też doszło. Ale czas był, bo szło dość długo. I nieważne co to da, grunt, że jest jakaś zmiana. Zawsze na lepsze.
http://www.europarl.europa.eu/news/pl/news-room/20121116IPR55754/Nowe-przepisy-dotycz%C4%85ce-homologacji-motocykli-i-quad%C3%B3w

Ewidentnie kilku producentów/importerów na naszym rynku dało ciała (w tej sytuacji na pewno Romet) . Inni jakoś potrafili się w porę ogarnąć np. moja Apka rocznik 2014 ma tzw. automatyczny włącznik świateł czyli w skrócie nie ma możliwości wyłączenia świateł mijania.

Spoko Wodzu, nic nowego - moja (również) Apka z 2004 też to ma. Przy czym w latach kiedy miała premierę taki gadżet był postrzegany raczej jako "wymysł producenta". Podobnie zresztą, jak brak włącznika świateł awaryjnych ;)

to chyba jest tak że w kilku krajach był to lokalny wymóg od dłuższego czasu. japończycy tego nie mieli

Ale ja nie o tym. Informowanie klienta po sprzedaniu mu sprzętu, żeby się streszczał z rejestracją, bo potem już dupa to czyste chamstwo. Bym rozumiał znaczącą przecenę na wszystkie motorowery i motocykle, które po nowym roku tracą homologację i info: wietrzenie magazynu i z jakiego powodu, np. ^śpiesz się kochać 2T, tak szybko odchodzą^ :-) Sytuacja jasna i czysta, ale tak...? Chamstwo. Sprzedawcy to faktycznie inna sprawa. To ich praca, powinni byli wiedzieć i się przygotować.

Mnie się te zmiany jak najbardziej podobają a ty bardziej powinny nowym nabywcom jak nie opuściddealer ceny to zostanie z ręką w kupie a wszystkich nie zarejestruje na siebie i tu się zcaczyna pole do popisu dla twardych negocjatorow:)

Zmian jest znacznie więcej, ale danym tematem trzeba się cokolwiek interesować. Odpowiednio wcześnie oczywiście, bo to jednak nie Ameryka.
http://www.europarl.europa.eu/sides/getDoc.do?pubRef=-//EP//NONSGML+TC+P7-TC1-COD-2010-0271+0+DOC+PDF+V0//PL
Wytyczne są dość jasno określone już od 219 strony danego dokumentu. Ogólnie będzie ciekawie, zwłaszcza po nowym roku. Tym 2016, 2017. I nie tylko.

Temat chyba trochę umknął wszystkim, bo na branżowych portalach też była cisza... A materiał na artykuł - choć nienajłatwiejszy, bo niemożliwy do prostego sparafrazowania z anglojęzycznych portali ;) - potrzebny i niektórym mógłby uratować trochę tyłek.

PS. Swojego Rometa właśnie zarejestrowałem, twkże czuję się już beneficjentem tych zmian prawnych (kupiłem na solidnej promocji).