Lżejsze rolki - mniejsza prędkość max ?

Witam

Może ktoś wyjaśnić dlaczego lżejsze rolki mają niby powodować mniejszą
możliwą do osiągnięcia prędkość maksymalną?

Z czego wynika to twierdzenie ?
Pytam, bo raczej nie zgadzam się z tą teorią, na przykładzie własnego skutera.

nie jest to regułą ale tak najczęściej bywa jak sie z tym obniżaniem masy rolek przesadzi.
Wynika to z tego że mniejsza masa rolek nie pozwala wygenerować nimi takiej siły żeby przeciwstawić się sprezynie centralnej i do końca otworzyć wariator.
Wiec jak masz fart i lekko przyciężkie rolki i je zmianisz na lżejsze to bywa że silnik zakręci sie wyżej lub przy wyższym przełożeniu bedzie pracował - co sie przekłada na wzrost osiągów (i spalania). Ale docierasz do punktu granicznego z ta masą i potem jest tyko gorzej. Tzn to gorzej to też jest względne. Niektórzy nie chcą prędkości tylko bardzo dużo momentu obrotowego na kole żeby łatwo przód wstawał (np stunterzy na pokazach) i im pasi taki setup. i To że wyjąc silnikiem mają max 40km/h ich nie obchodzi

Tak obrazowo - kluczem przywiązanym na sznurku możesz kręcić nad głową swobodnie i bardzo szybko. Jak zamiast tego klucza przywiążesz coś lekkiego (np kulke z waty) to już sobie tak nie zakręcisz… masa tego układu jest tak niska że “nie ma energii”

Super, dzięki za wyjaśnienie.
Czyli reasumując, jak się trafi z odpowiednim ciężarem rolek to można
poprawić dynamikę, w zasadzie bez straty vmax. Jak się przesadzi z ciężarem w dół, to tak
jak piszesz…

jak przesadzisz w obie strony to tak jest

Jednym słowem:

  • lżejszymi rolkami podniesiesz osiągi na małych szybkościach i jest duże prawdopodobieństwo, że te rolki nie otworzą wariatora ile by mógł czyli straciłeś na szybkości.
  • cięższymi rolkami powodujesz, że wariator za wcześnie zaczyna się otwierać podczas gdy silnik jeszcze nie osiągnął swojej mocy/momentu. W efekcie na małych szybkościach nie masz wyników (tzw. muł) ale w końcu się rozpędzisz.
  • Cięższe rolki nie zwiększą Ci szybkości maksymalnej, bo przełożenie wariator-pas-korektor jest już wyliczone i nie da się tego przełożenia zwiększyć.

Analogicznie do roweru z przerzutkami:

  • lżejsze rolki to ruszanie rowerem z miejsca na przełożeniach z przodu mała, z tyłu duża. Pedałujesz szybko, masz kopa tylko że się za bardzo nie rozpędzisz.
  • cięższe rolki to próba sportowego ruszenia rowerem gdy z przodu masz łańcuch już na dużej tarczy a z tyłu na małej koronce. Ciężko będzie ruszyć ale w końcu się rozpędzisz.
  • Z przełożeniem z przodu największa tarcza z tyłu najmniejsza koronka nie pojedziesz szybciej niż to producent zaprojektował z założeniem że nie będziesz szybciej pedałować (bo silnik tez ma ograniczenie że “więcej nie może kręcić”).

Mam nadzieję że się rozjaśniło.

Oczywiście macie koledzy rację :slight_smile:
Dzięki :slight_smile: