Które paliwo lepsze?

Witam. Chciałbym wiedziec co sie stanie jakbym wlał do skutera paliwo 98 zamiast 95.I czy mozna wlac 98 gdy jeszcze jest w baku 95? Jakie sa tego plusy 98?

98 zatrze ci silnik bo za dobra jest.lej 95 tańsza i pewniejsza

Ja osobiście leje 98 i jest dobrze :D 95 jeszcze nie próbowałem

Ja lałem po zakupie mojego torosa 98 ale potem dla testu zalałem 95 i jestem miło zaskoczony bo na 95 się trochę lepiej zbiera a tak to samo spalanie itp więc nie ma co przepłacać :P

Degename udzielił tutaj dość wyczerpującej odpowiedzi z zakresu stosowania paliw, zarówno w silnikach 2T, jak i 4T, o tutaj jest jego wpis (i szacunek za konkretną wypowiedź):

http://www.skuterowo.com/forums/topic/paliwo-98

Jak zbudowałeś sobie już jednak tę pojemność, wyregulowałeś prawidłowo gaźnik i masz też inne modyfikacje jednostki spalinowej (brak blokad, moduł, przeniesienie napędu, wydech, etc.), to ja, Metros, ze swoim dłubniętym 4T 139 QMB z Tesco, stwierdzam, że na 98-oktanowym paliwie lata to lepiej i pali... nieco mniej, ale tutaj i teraz, to każdy z Was młodych może mieć nawet odmienne zdanie, wolno Wam przecież. Ja dokładam jednak te 20 groszy na litrze tankowanego do baku skutera paliwa (na orlenowskiej Bliskiej) i cześć. :P

Lisu7, a powiedz, jak prawidłowo zatrzeć jednocylindrowy silnik 4T na paliwie 98 oktanów, znasz może taki przypadek z najbliższego otoczenia, to wklej tutaj linka, jak ktoś tam, tak oto wylewa swoje żale, że na tej 98-ce zatarł silnik i była to wyłącznie wina takiego paliwa (chętnie to poczytam).

Przy zupełnie nie ruszanych motorowerach 4T proponuję zasadniczo jednak lać te 95 oktanów, bo to w zupełności większości z Was wystarczy.

98 zawiera więcej utleniaczy, co nie jest dobre dla tego typu silników.
Ja osobiście tankuje zawsze 95, raz czy dwa zatankowałem 98 (nie miałem na co wydać kasy xD )i różnica nie była porażająca jak dla mnie. Te same osiągi no może jechał 2 czy 3 km/h szybciej, ale czy to ma jakieś znaczenie...
Zdecydowanie polecam 95, mniej oktanów, mniej utleniaczy, ale za to silnik mniej cierpi, a to najważniejsze ;)

Dobra, ja tam się nic nie znam. :P

Poczytajcie sobie może ten tam artykuł i wpisy innych na tej stronie (konkluzję proponuję zostawić sobie tutaj na sam koniec tych wszystkich wypowiedzi, jeżeli jeszcze jednak ktoś, czegoś tam nie zrozumie):

http://autokult.pl/2011/06/02/liczba-oktanowa-a-moc-silnika

Dla tych jednak bardziej dociekliwych i zainteresowanych tematem paliw, mam też to:

http://www.scigacz.pl/Benzyna,a,osiagi,lepsza,E95,czy,E98,16094.html

Mariusz954, wyższą temperaturę spalania to ma też np. gaz LPG (instalacje gazowe) i co realnie wynika z tego dla silnika w dłuższym okresie jego eksploatacji, przeprowadzisz jakiś może, sensowny wywód tutaj z tego zagadnienia, wkleisz może jakiegoś przydatnego linka? Czekam z niecierpliwością.:D
To w lecie (bo gorąco bywa), mam lać tylko 95-kę, ale już wiosną i jesienią (chłodniej przecież jest) to mogę już lać tę 98-kę? :DDD

bartek7104 napisał:

Witam. Chciałbym wiedziec co sie stanie jakbym wlał do skutera paliwo 98 zamiast 95.I czy mozna wlac 98 gdy jeszcze jest w baku 95? Jakie sa tego plusy 98?

jaja sobie robisz jak 98 zatrze silnik ... leje już od 2 lat 98 do swojego skutera i jakoś nigdy nic się nie działo,w moim przypadku skuter wkręcał się lepiej na obroty ale to tylko moja uwaga. i nie pisz takich bzdur bo to nie prawda !

98 ma większą temperaturę spalania co nie jest dobre dla silników chłodzonych powietrzem taka mała ciekawostka :P

Najpierw odpowiem autorowi tematu:
Liczba oktanów oznacza odporność na spalanie stukowe (detonacyjne) paliwa. Czysta benzyna 98 oktanowa może być niemal identyczna z benzyną 95 oktanową zrobioną z tej samej partii ropy. Za to dla samego silnika skład benzyny jest mniej ważny, ważne są parametry które oprócz liczby oktanowej zmieniają się nie zauważalnie. Żeby można było ustalić czy warto lać benzynę 98 oktanową trzeba wziąć pod uwagę:
~stopień kompresji,
~użytkowe obroty silnika,
~wysilenie jednostki napędowej,
~obciążenie silnika w okolicy obrotów maksymalnych.
Dla silnika 139QMB nie warto lać benzyn 98 oktanowych. Dla silników 2T liczba oktanów jest inaczej rozpatrywana.

Co do temp spalania:
98 z racji swoich parametrów nie może mieć zauważalnie większej temperatury spalania od benzyny 95 oktanowej. W większości rafinerii do benzyny 98 dodaje się więcej substancji chemiczny które mają za zadanie opóźnić reakcję spalania (bardziej rozłożona w czasie, mniejsza temp. spalania) lub rozcieńcza się ją substancjami które zapalają się w niższej niż temperatura samozapłonu benzyny.

No i te nieszczęsne utleniacze:
Co do utleniaczy to one mają łączyć się z węglowodorami zawartymi w benzynie zanim same zapalą się. Sprawia to że mieszanka spala się łagodniej, utleniacze nie mają wpływu na korozję i zużycie silnika. Niespalone utleniacze dopalają się w spalinach gdy dolatują do katalizatora. Inaczej tworzyłyby się mocno toksyczne związki.

Warto zalać uszlachetnioną benzynę wysokooktanową gdy zamierzamy korzystać z maksymalnej mocy silnika (wyścigi, stunt), nie zaszkodzi a może pomóc.