Jazda skuterem / motocyklem po innych krajach a konwencja wiedeńska

Wyświetla 1 wpis z $
  • Autor
    Wpisy
  • #59033 Reply
    klekocix
    Użytkownik
    • 54
    • Postów: 431
    • Postów: 485

    Znalazłem ciekawą rzecz (chyba nie była tu jeszcze omawiana a jeśli tak to dawno) i chętnie zobaczyłbym i włączył się do dyskusji na ten temat.

    Sprawa dotyczy jazdy motorowerem (lub skuterem) oraz motocyklem po krajach, które podpisały konwencję wiedeńską.

    W niektórych krajach europejskich do prowadzenia motoroweru lub skutera wymagane jest prawo jazdy lub karta motorowerowa, w innych (tak jak w Polsce) wystarczy dowód osobisty.

    To samo z motocyklami (pojazdami powyżej 50ccm). Np. w Polsce trzeba posiadać już kategorię prawka A, a w Niemczech pojazd do pojemności 125ccm traktowany jest inaczej i do jego prowadzenia wystarczy tylko prawo jazdy kat. B.

    Czy – teoretyzując – Niemiec może jeździć po Polsce swoim skuterem 125ccm, ponieważ jego prawo na to zezwala? Czy musi dostosować się do naszego polskiego prawa mając kat. A?

    Czy – teoretyzując – jadąs moim skuterem 50ccm do Czech muszę mieć przy sobie tylko dowód osobisty (bo tego wymaga polskie prawo) czy też muszę już mieć prawko kategorii AM wymagane przez czeskie prawo?

    I Art. 1
    „m)określenie „motorower” oznacza każdy dwukołowy lub trzykołowy pojazd
    zaopatrzony w silnik spalinowy o pojemności skokowej nie
    przekraczającej 50 cm3 (3,05 cala3), którego największa szybkość
    konstrukcyjna nie przekracza 50 km (30 mil) na godzinę.
    Jednakże Umawiające się Strony stosownie do swego ustawodawstwa
    krajowego mogą nie uznać za motorowery takich pojazdów, które nie mają
    cech charakterystycznych rowerów, dotyczących możliwości ich używania,
    a w szczególności możliwości ich napędzania za pomocą pedałów, albo
    których największa szybkość konstrukcyjna, ciężar lub niektóre cechy
    charakterystyczne silnika przekraczają ustalone wielkości. Niczego w
    niniejszym określeniu nie należy interpretować jako stanowiącego
    przeszkodę do całkowitego zrównania przez Umawiające się Strony
    motorowerów z rowerami przy stosowaniu przepisów ich ustawodawstwa
    krajowego w sprawie ruchu drogowego;
    n)(2) określenie „motocykl” oznacza każdy dwukołowy pojazd, z bocznym
    wózkiem lub bez niego, zaopatrzony w silnik napędowy. Umawiające się
    Strony mogą w swoim ustawodawstwie krajowym zrównać z motocyklami
    trzykołowe pojazdy, których ciężar własny nie przekracza 400 kg (900
    funtów). Określenie „motocykl” nie obejmuje motorowerów, jednakże
    Umawiające się Strony mogą, pod warunkiem złożenia oświadczenia
    zgodnie z art. 54 ust. 2 niniejszej konwencji, zrównać motorowery z
    motocyklami w celu stosowania niniejszej konwencji; „

    I dalej:

    Art 3 ust. 5
    „5. Umawiające się Strony są obowiązane dopuścić do ruchu
    międzynarodowego na swoich terytoriach rowery i motorowery
    odpowiadające warunkom technicznym określonym w rozdziale V niniejszej
    konwencji i którymi kierujący mają swe stałe miejsce zamieszkania na
    terytorium innej Umawiającej się Strony. Żadna z Umawiających się
    Stron nie może wymagać, aby kierujący rowerami lub motorowerami w
    ruchu międzynarodowym mieli prawa jazdy; jednakże Umawiające się
    Strony, które zgodnie z ustępem 2 artykułu 54 niniejszej konwencji
    złożyły oświadczenia o zrównaniu motorowerów z motocyklami, mogą
    wymagać praw jazdy od kierujących motorowerami w ruchu
    międzynarodowym. „

    To jak to tak naprawdę jest?

Wyświetla 1 wpis z $
Odpowiedz na: Jazda skuterem / motocyklem po innych krajach a konwencja wiedeńska
Twoje informacje:




Back to top button