Jakie opony do skutera?

Wyświetla 1 wpisów z $
  • Autor
    Wpisy
  • #726138
    baca
    Uczestnik
    • 2
    • 6Postów:

    Cześć,
    Czy doradziłby ktoś jakie opony dobrać do skutera 4T Router City line 2. Na oponie wyczytałem, że są to 3.5 – 10 TUBELESS(bezdętkowe). Nie znam się jednak na tym temacie i nie jestem pewien czy te parametry wystarczą by dobrać odpowiednie. Potrzebuje zwykłych opon do jazdy po drogach wiosna/lato/wczesna jesień. Fajnie jakby ktoś dał jakieś rady i linki do konkretnych opon.

    #726139
    Felek
    Uczestnik
    • 1
    • 123Postów:

    Ja do skutera chińskiego dobrałem opony Heidenau K54 90/90-10 albo 12 cali, bo nie pamiętam jakie to felgi ale raczej 10tki. Są one jednak szersze i wyższe niż to co było w standardzie, bo z tyłu musiałem usuwać chlapacz, koło się nie mieściło inaczej więc możliwe, że zamontowali mi koła pod 12stki bo okazało się, że będą pasować. Żeby dobrać te opony wysyłałem felgi do sklepu i tam je montowali po dobraniu odpowiednich. Osobiście mogę polecić zarówno sklep jak i montaż: https://www.motorad.pl/opony-motocyklowe,do_skuterow.html
    Nie wiem jak u nich teraz ale wtedy kiedy wymieniałem (2016/2017) to było wszystko ok, szybko i sprawnie z wysyłkami. Skontaktuj się i spróbuj.
    Heidenau to całkiem niezłe opony jak na skuter, znacznie lepsze niż chińskie standardowe + od razu ci je zamontują. Nie wiem jak one jakościowo do innych producentów ogumienia jak micheline czy pirelli albo inni, od których kupują zazwyczaj posiadacze maszyn na kat. A. Samemu montowanie tego na felgi to nie mała męczarnia i nie polecam jeśli nie masz doświadczenia.

    #726142
    baca
    Uczestnik
    • 2
    • 6Postów:

    Ale jak wybieram opony to dowolne 3.5 – 10 bezdętkowe będą pasować?

    #726149
    Wombat
    Moderator
    • 55
    • 22 505Postów:

    no nie – bo możesz sobie kupić opony od wózka widłowego. musisz kupić opony do skuterów i wtedy tak – te rozmiary są kluczowe.

    #726150
    Felek
    Uczestnik
    • 1
    • 123Postów:

    W oznaczeniach 90/90-12 chodzi o szerokość opony 90mm i profil ma 90% szerokości czyli 81mm i są na felgę 12 cali. Oczywiście po założeniu mogą mieć nieco inne wymiary, niekoniecznie dokładnie tyle ile deklarowane. Tutaj sobie zobacz, jest więcej oznaczeń na oponach: https://www.dunlop.eu/pl_pl/motorcycle/safety-and-technology/tires-explained.html
    Istotny jest indeks prędkości (do skutera 50cc wystarczy J ewentualnie L czyli 100-120km/h) indeks nośności mniej istotny bo większość takich opon i tak skuter utrzyma razem z dwójką pasażerów (moje Heidenau K54 mają chyba indeks 60 czyli 240kg).

    3.5-10 to zapewne oznaczenie w calach ale my tu w Europie mamy system metryczny i polecam korzystać z tych pierwszych. Chociaż nie wiem czy to czasem nie opony na dętki, nie pamiętam.
    Zobacz do książki serwisowej swojego skutera, o ile posiadasz, tam musi być określony wymiar opon. Większość skuterków ma przód nieco większy coś pokroju 120/80 a tył 110/70 ale z tym bywa różnie, przytaczam z pamięci. Można też montować większe ale musisz zmierzyć ile masz miejsca na szerokość, żeby opona nie ocierała się o tłumik na przykład.
    Jeśli nie jesteś pewien jaka opona Ci się tam pomieści i podpasuje do felgi to lepiej jedź z tym do kogoś kto opony motocyklowe/skuterowe sprzedaje i to zrobi za Ciebie.

    #726169
    baca
    Uczestnik
    • 2
    • 6Postów:

    Będzie jakaś zauważlana róznica podczas jazdy, jeśli przednia opona będzie taka jaką miał przy zakupie, a tył wymieniony? Czy powinniem wymienić obie? Stan przedniej całkiem niezły.

    Zobacz do książki serwisowej swojego skutera, o ile posiadasz, tam musi być określony wymiar opon.

    Instrukcje mam, ale pisze tylko 3.5-10.

    Czy taka będzie pasować:
    PIRELLI 3.50-10 TL 59J ANGEL SCOOTER Przód/Tył

    #726188
    Felek
    Uczestnik
    • 1
    • 123Postów:

    No wyglądają na niezłe opony. Jeśli książka serwisowa pisze, że taki masz rozmiar to sprawdź jeszcze oznaczenia na obecnych oponach czy się zgadzają. Czy tam też jest ten rozmiar 3.5-10 oraz jakieś inne oznaczenia, np indeksy prędkości i nośności. Te tutaj mają 59 i J, czyli na skuter spokojnie adekwatne. Tyle, że możesz ich sam nie dać rady założyć. W serwisie motocyklowym założą i jeszcze wyważą, koszt to jakieś 20-30 złotych za koło na feldze, wyważenie i wentyle, raczej nie więcej, a może nawet mniej.
    Z tego co widzę to 3.5-10 to oznaczenie w calach, to odpowiednik naszych 90/90-10 o jakich wspominałem. Także spokojnie możesz szukać opony 3.5-10 jak i również 90/90-10 jeśli byś znalazł taniej. Sprawdź jednak albo zapytaj w sklepie jaki opona ma profil przy szerokości 3.5 bo to też istotne a nie podali. Jak będzie za gruba czy też za wysoka ta opona na feldze to może o coś ocierać. Najlepiej popatrzeć na obecne oponki i wiedząc jaki mają rozmiar, możesz naocznie zobaczyć ile tam masz prześwitu i luzu między błotnikiem a profilem opony na przykład, lub między bokiem opony a tłumikiem. Suwmiarką sobie dodasz do obecnej opony np ten centymetr i widzisz ile zostaje luzu. Na tej podstawie oszacujesz jaki rozmiar opony wciśniesz. Ważne, żeby pasowała na felgi, może być szersza i grubsza niż standard – skuter będzie jeździć pod warunkiem, że nic nie ociera i się nie blokuje. Z przednim kołem może być gorzej bo jeśli znacznie zwiększasz wymiar opon to zmienia się nieco kąt zawieszenia i może się też chyba zmniejszyć zakres skrętu, także nie ma co przesadzać.

    #726195
    baca
    Uczestnik
    • 2
    • 6Postów:

    Na oponie pisze 3.5-10 51J(do 195kg/ 100km?). Sam tego nie będę próbował założyć. Tylko oponę sam chciałem wybrać. Przedniej nie będę ruszał wygląda przyzwoicie. Chyba, że ma to znaczenie? Po sprawdzam jakby to miało wyglądać. Czy się zmieści itd. Ale nie mam teraz za wiele czasu by to zrobić. Ogólnie dzięki Ci za pomoc i pozostałym także. Jak bym miał jakieś jeszcze pytania to tu wróce.

    #726197
    Wombat
    Moderator
    • 55
    • 22 505Postów:

    wygląd wyglądem ale jak ma 5-6 lat to guma jest tak stara że to koło nie trzyma jak powinno na drodze. wiec stan opony to jedno ale data produkcji na niej to drugie

    #726255
    Felek
    Uczestnik
    • 1
    • 123Postów:

    Jest jeszcze możliwość przełożenia opon i zamiany ich miejscami. Przy oponach markowych niektórzy tak robią, bo tył już się nieco zjechał ale często przód przy tym samym dystansie ma prawie nieruszony bieżnik. Wtedy powiedźmy, że trochę się oszczędza, bo przedłużasz czas eksploatacji. No ale to można zrobić tylko wtedy kiedy opony rzeczywiście nie są za stare, nie mają przede wszystkim spękań na bokach ani nierównomiernie startego bieżnika. Przód zużywa się generalnie wolniej i w mniejszym stopniu niż koło tylne, które jest ciągle napędzane. Przód nie przenosi takich obciążeń, bardziej mogą się zużywać krawędzie profilu opony. Trzeba tylko zwrócić uwagę na kierunek toczenia opon, żeby sobie nie zrobić problemu dodatkowego i założyć odwrotnie. Różnice w bieżniku między kołami są widoczne nawet gołym okiem. Sam planuje tak zrobić bo obecne heidenau k54 mają może z 8000 km przejechane, a w następnych latach nie planuję dużo jeździć, bieżnika jeszcze mają na co najmniej 2 razy tyle, szczególnie po przekładce. Więc to na pewno lepsze niż wydać sto pare złotych za nową oponę, której będę mało używać. Czy warto tak zrobić przy oponach, które masz obecnie, to już kwestia Twojej własnej oceny. Ja chińskie opony wywaliłem po paru tysiącach bo regularnie traciły powietrze w ekspresowym tempie i przestało to być bezpieczne do użytku.

    #726269
    Wombat
    Moderator
    • 55
    • 22 505Postów:

    Jest jeszcze możliwość przełożenia opon i zamiany ich miejscami.

    Tak. Ale tylko w samochodzie. W motocyklu opona przednia i tylna sie różnią bo pracują innymi powierzchniami.
    Przykłady:
    eef

    sdd

    im te opony bardziej markowe tym jest większa ta róznica. Chyba tylko tanie chinolki nie rozrózniają opon przód-tył. Michelin, Pirelli, Meltzer..itd mają wyraźnie opisane gumy jako przednie i tylne.

Wyświetla 1 wpisów z $
  • Musisz się zalogować, żeby odpowiedzieć w tym temacie.
Back to top button