Eksploatacja 2t

Jakie różnice są w eksploatacji 2 od 4t ?

Z góry dzięki

W 2T lejesz olej do zbiorniczka pod siedzeniem, a nie do silnika jak w 4T. W ten sposób problem zużytego oleju znika:-)

Przy 2T może płacisz trochę więcej na stacji benzynowej niż przy 4T ale za to naprawy są o wiele prostsze, bo masz mniej elementów niż w 4T.

2T ma lepsze przyspieszenie niż 4T choć jest odrobinę głośniejszy na wolnych obrotach.

2T robi brymbymbymbym, a 4T wwrrrrrrrr.

trzeba lać olej do dozownika co ok 500km

A najlepiej mieć stale w miarę pełny zbiorniczek - dolewać co 200 - 300 km. Wtedy jest największa pewność, że będzie dobre smarowanie. Zwłaszcza w chińskich produkcjach.

albo zapętlić pompę i lać mieszankę

Dobrze jak 2T rozgrzejesz trochę przed ruszeniem, 4T woli jak od razu po odpaleniu ruszasz.

2T wymaga wlewania oleju do zbiornika, 4T wymaga kontroli oleju między wymianami.

2T szybciej się rozpędza i lubi wyższe obroty, 4T ma bardziej płaską charakterystykę silnika przez co właściwie wymagają innego strojenia rolkami, sprzęgłem, sprężyną...

Spaliny 2T pachną charakterystycznie, 4T nie dymi i nie ma takiego zapachu ale potrzebuje dodatkowej dawki powietrza by działał tam katalizator.

do tego skutery 2t mają z reguły niższą żywotność niż 4t,
4t wymagają regulacji co pewien czas - ale ciężej je zatrzeć
2t ewentualnie regulujesz najwyżej przy tuningu i zapominasz o regulacji dopóki coś się nie zacznie dziać, ale o zatarcie 2t nietrudno - przy wymianie cylindra nie poniesiesz dawki oleju i już po tłoku i cylindrze
4t chodzi na niższych obrotach 2t na wyższych
nowy silnik 2t jest o wiele tańszy od nowego 4t ( a ceny chińskich skuterów są na odwrót- 4t tańsze ,2t droższe - jest to taka mała zmowa cenowa, o której ludzie nie muszą wiedzieć)

W 2T jeśli zatrzesz silnik to kupujesz nawet kit za 100 zł i samemu go zakładasz no i jeździsz dalej, a w 4T w takim przypadku jest ciężko i o wiele bardziej kosztownie...

2T ma na zimno smarowanie od razu, a 4T musi parę sekund pochodzić zanim olej zacznie w miarę krążyć.

Poza tym w 4T trzeba zmieniać łańcuszek rozrządu (nawet nie wiem czy nie co 4000 km), a w 2T nie.

degename napisał:

Dobrze jak 2T rozgrzejesz trochę przed ruszeniem, 4T woli jak od razu po odpaleniu ruszasz.

Odwrotnie raczej :)

łańcuszek zmienia się rzadziej - co 20 tys wystarczy , no chyba że palisz laka co kilometr a kity cylinder + tłok+pierścienie i uszczelniacze do 4t są od 70 zł wzwyż do około 800 zł za sety z polini

sam cylinder i tłok do 4t są tańsze - ale niekiedy wymiany wymaga także głowica - co jest rzadsze ale niekiedy się zdarza - 200 zł do tyłu

Z łańcuszkiem to tylko tak słyszałem - więc nie wiem, bo nie używałem nigdy 4T. Choć te nowe czterosuwy wydają się być coraz lepsze... Może kiedyś sma się skuszę... Może. Zobaczymy...

axyt - poczytaj sobie o pompie oleju to zrozumiesz dlaczego tak się dzieje.

Też mi się kiedyś wydawało że odwrotnie. Pompa oleju przeciśnie olej przez każdą szczelinę pod warunkiem odpowiednich obrotów.

Ceny skuterów 4T i 2T są podobne, 2T może kosztować więcej z racji bardziej skomplikowanego wydechu (jeśli wydech jest dedykowany dla silnika 2T), zbiornika oleju i kontroli jego stanu. Dodatkowo 2T ma inną linkę do gazu (całość jest droższa). Z małej różnicy dolicza się cło (przy ściąganiu części jak również całego skutera), podatek i marżę a to wszystko przy dodawaniu do siebie powoduje zwiększanie się ceny. Interesowałem się kiedyś jak wygląda sprowadzanie aut i przy okazji sprawdziłem jak to wygląda z motorowerem. Nie ma tu zmowy cenowej.

ale podliczmy cenę samego silnika nowy 2t na allegro 300 zł , a 4t co najmniej 700 zł - raczej do tych 2t to sportowych naraku nie dają ??? - a kontrola oleju u nich to 10 zł, dobra jeszcze można doliczyć 50 zł na ten zbiornik , ale czy to tłumaczy około 1000 zł różnicy w cenie????

Nie znalazłem nowego silnika 2T do skutera za 300 zł.

I nie znalazłem takiej różnicy między wersją 2T i 4T u jednego producenta. Pokaż mi konkretny przykład bo jakoś go znaleźć nie mogę :(

suma sumarum koszty są podobne pod warunkiem że nic nie wyskoczy niespodziewanie

w 2T części tańsze ale koszty eksploatacyjne wyższe
w 4t części droższe, koszty utrzymania niższe

degename napisał:

Dobrze jak 2T rozgrzejesz trochę przed ruszeniem, 4T woli jak od razu po odpaleniu ruszasz.

zimny zweitakt po prostu nie przepala mieszanki i nie ważne ile dasz mu gazu po prostu wyżej niż jest zdolny przepalić paliwo się nie wkręci. więc nie ma obaw że się "zakatuje" zimny silnik

4T potrzebuje wyższych wolnych obrotów z powodu konstrukcji, ma krótki tłok który się przekasza przy zbyt niskich obrotach, zwłaszcza na zimnym
rozgrzany olej i rozszerzalność alu "dopasowują" go do cylindra

http://allegro.pl/silnik-skuter-50-cm3-2t-nowy-wyprzedaz-i2497293247.html - sprzedaż jest chwilowo zakończona, ale gość ciągle powraca

http://allegro.pl/silnik-4t-50cc-80cc-skutery-chinskie-i-inne-i2609314121.html - a tu najtańszy 4t - mamy 300 zł różnicy

a teraz cennik znanego i cenionego piaggio http://www.piaggio.com.pl/piaggio/extra_files/cennik_piaggio_2012.pdf

porównujcie sobie ceny skuterów 2t i 4t - zawsze 4t jest droższy o około 300- 500 zł

http://www.motors.romet.pl/pl/oferta/skutery/2012/art2119.html
http://www.motors.romet.pl/pl/oferta/skutery/2012/art2118.html

tu mamy słabe porównanie w wypadku 747 rometa a teraz zipp

http://www.zipp.pl/produkty.php?dokument=10&pierwszy=1
http://www.zipp.pl/produkty.php?dokument=73&pierwszy=1

200 zł różnicy

fakt ta różnica ostatnio zmalała , ale nadal jest w nie tą stronę co by powinna być

a ferro i seria 100 to jedno wielkie nieporozumienie względem cena/jakość

Nie widziałem jeszcze skuterka napędzanego tym silnikiem 2T ale prawda, jest tańszy. Jak tu z jakością nie wiem, dziwne że ma dolne mocowanie.

Piaggio ma już swoje fabryki w chinach? Tak z ciekawości pytam...

Teraz podlicz sobie wykonanie dobrego wydechu do 2T (żeby spełniał normy musi mieć katalizator a to w 2t nie takie proste) mieszalnika, pojemnika na olej (atesty i inne duperele) i lepsze wyciszenie bo niestety jest głośniejszy. Zaraz wychodzi ta różnica gdy liczymy cło i podatek.

A Piaggio wie że jego 2T pali więcej od 4T a osiągi ma już zbliżone do czterotaktowego brata więc musi podnieść cenę 4T żeby sprzedawać oba skutery.


mocowanie dolne jest używane we wszystkich tańszych chińczykach - więc tu nie ma co dziwić , a jakość jak w każdym chińskim silniku 2t - jak przetrwa te 2 km w fabryce to będzie dobrze - ale w chińskich 2t niektóre błędy lubią wyskakiwać po kilku km - np. spłaszczony tłok - u mojego kolegi przed końcem dotarcia wyszło na jaw że jest spłaszczony

te 2t to jakościowe dno, 4t mają to do siebie że pierwsze 1000 km przeżywają bez większych problemów - raz na 500 przypadków pęknie pasek i to tyle , po 3000 km zawory do regulacji i najwyżej sprzęgło - ten schemat dotyczy każdego chinola 4t i zawsze się sprawdza

a silniki 2t nie są, nie były i nigdy nie będą droższe od 4t, nawet z wydechem. A te wydechy to są i były słabe - może wychodzi 60 zł różnicy - ale to nie jest aż tak dużo - w 4t tez musi być katalizator i blokada - ale wydech ma tylko inny kształt z zewnątrz i zależnie od typu silnika komorę rezonansową, lub jej brak - a jakość tych wydechów do 2t to można opisać na najniższą z możliwych.

Po prostu wyliczyłem sobie budowę skutera z silnikiem 2t i z 4t i 2t wychodzi mi około 300 zł taniej - co w połączeniu z różnicą cen 200 zł daje dodatkowe 500 zł do kieszeni importera.

niestety, ale tak wygląda sytuacja ,a tak poza tym 4t z turbo by wyeliminował 2t

Aha .Wielkie dzięki ÷)