Dobór gaźnika do 2T 50cc

Tak jak w temacie.Chciałbym posłuchać fachowców co ma najbardziej wpływ na wielkość gaźnika w silniku 2T.Na pewno cylinder, podejrzewam że wydech też ale czy ilość kanałów w cylindrze itd. gra aż tak kluczową rolę ?

Na średnicę gaźnika ma wpływ przede wszystkim pojemność, do 50ccm idealny jest gaźnik 17,5 dla 70ccm od 17,5 do 21mm 70ccm racing od 21mm do 28mm. Gaźnik odpowiada za dostarczenie odpowiedniej jakości mieszanki oraz odpowiedniej ilości tej mieszanki.

tak nie do końca.
na wybór gaźnika ma wpływ głównie moc cylindra a nie pojemność. Aczkolwiek w zasadzie im wyższa pojemność tym wyższa moc. Do tego dochodzą jakieś warunki konstrukcyjne silnika (np zakładana intensywność chłodzenia paliwem - im większy gaźnik tym mocniejsze chłodzenie).
Na koniec dochodzi jakość gaźnika. Chodzi o to że 17mm gaźnik np. Dellorto (oryginalny) może podać więcej paliwa (i precyzyjniej) niż jego klon od firmy krzak.
Przykładowe Dellorto publikuje taka tabele do doboru gaźnika:
ffddf

Właśnie dlatego chciałem dopytać.Bo w skuterach były montowane gaźniki 12mm ale też i 17,5mm tak jak w moim obecnym.I o dziwo nic się nie działo na tych 12mm tyle, że nisko się kręciły i nie miały zbyt wiele mocy.Na za małym gaźniku być może będzie dobra dawka paliwa-powietrza ale nie przepłynie jej tyle co przez gaźnik 17,5mm.Moim zdaniem gaźnik powinien być jak największy do danego cylindra, aby dostarczył odpowiednią ilość paliwa-powietrza.Oczywiście nie można przesadzić i dać np. 21mm do oryginalnej 50cc bo wtedy nieważne jaką dysze byśmy wstawili to będzie źle, chociaż Prawdopodobnie kombinując z filtrem powietrza w końcu udało by się to dostroić.

Co sądzicie o takiej teorii ?

sądze że niepotrzebnie ją wymyślasz bo na ten temat wiadomo wszystko - przynajmniej na potrzeby takiej dyskusji.
Niekoniecznie największy możliwy gaźnik to najlepszy gaźnik. Zależy co się chce uzyskać.
Są pewne podstawowe zasady doboru gaźnika - co nie znaczy że pozwolą dobrać najlepszy gaźnik do naszych potrzeb. Poprawny na pewno ale czy najlepszy - to już niekoniecznie.
Dużo zmiennych w dolocie ma wpływ na prace gaźnika i na dobór gaźnika.
Masz tu podręcznik
http://www.iwt.com.au/private/Dellorto%20manual.pdf
na stronie 7 masz ten wykres co wkleiłem i obok niego takie podstawowe “prawidła”.

Według wykresu w skuterach o mocy 4-5KM były umieszczane najmniejsze gaźniki bo 12mm.Wiem, że temat jest bardzo trudny i złożony więc nie będę brnął w niego zbyt szczegółowo.Znam podstawowe zasady regulacji i chyba to powinno wystarczyć.Nie wiem jednak co dokładnie oznaczają symbole w gaźnikach Dellorto typu PHVA lub PHBN.Na jednym z forum wyczytałem, że dotyczy to ssania ale przypuszczam, że nie tylko.Czy to są te same gaźniki jedynie ze zmienionymi elementami czy może korpus też jest całkiem inny ?

VA to gaźniki z automatycznym ssaniem
BN/BG to z manualnym

musisz wybierając zwrócić uwage czy gaźnik ma doprowadzenie oleju i czy ma wyjście na podciśnienie. chyba że masz podciśnienie zaciągane z króćca (to wtedy gaźnik bez tego albo trzeba zaślepki).

Tam jest oczywiście więcej niuansów - można kupic wersje “wyścigowe” gdzie można wymienić dysze główną bez ściagania komory pływakowej (mają wielką “śrube” w dnie komory która wystarczy wykręcić żeby miec dostęp do dyszy), z przezroczystą komorą. sa iglice o różnych kształtach…itd

Czyli tak jak pisałem między “zwykłymi” dellorto nie ma raczej żadnych różnic w korpusie gaźnika, ewentualnie delikatnie inne elementy typu przepustnica,iglica itd. ? Chodzi mi o tzw. gaźniki do pojazdów cywilnych.

Czy gaźnik od Minarelli pasuje do Piaggio ? (pomińmy kwestię podciśnienia i oleju)

tak, gaźnik to gaźnik - uniwersalne stworzenie. Musi mieć odpowiednią średnice do potrzeb silnika i dopasowane mocowanie lub adapter.