Czym różni się silnik poziomy od pionowego?

Cześć. Naszła mnie ochota na nowe moto. Od 2 tygodni przeglądam informacje dotyczące motorowerów ze skrzynią manualną produkcji chińskiej. Zaciekawiło mnie, czym różni się silnik zamontowany w Ogarze 202 oraz Zetce 50. Wiem, że inaczej jest schładzany cylinder. Jak jest z mocą/wytrzymałością? Ogólnie wady i zalety tych silników.

użyj szukaj?

http://www.skuterowo.com/forums/topic/silniki-pionowe-a-poziome

Chcę się tylko dowiedzieć jak jest z wytrzymałością tych dwóch silników oraz ich mocą. Który z tych silników generuje więcej mocy. Czytałem bardzo dużo na stronach rometa junaka zippa i pies wie jakiego producenta jeszcze i te wartości się różnią. Raz, że pionowy jest mocniejszy od poziomego a na innej stronie na odwrót...

bo nie ma to znaczenia. ma to wpływ tylko na zabudowe/wykorzystanie silnika w konstrukcji.
Pionowy jest krótszy wiec łatwiej go zabudować w ramie z dużymi kołami nawet przy dużych gabarytach silnika, poziomy pozwala zabudować go w podłodze i powiększyć schowki pod kanapami i obniża środek ciężkości.

Benkape z podlinkowanego wątku nie czytaj bo on coś bzdurzy o spadku mocy na potrzeby jakiejś jego aktualnej idei że jak przenieśli cylinder w poziomy do pionu to zaraz moc spadła (i to był powód).

O, dzięki CI bardzo. A to może przy okazji się zapytam od jakiego producenta zakupić pojazd? Jeśli chodzi o same wykonanie i serwis gwarancyjny jeśli już do czegoś by doszło? http://www.skuterowo.com/zipp-kup-skuter-odbierz-rower-limber-w-prezencie/ - ta oferta jest na stronie głównej. Odpowiada mi Zipp Naken. Lecz u konkurencji tj. Romet spodobała mi się Zetka oraz Ogar 202,a u Junaka wszystkie pięćdziesiątki wyglądają apetycznie.

chcesz bezsprzecznie jakości kupuj honde, vespe albo yamahe.
potem masz te mniej chińskie kymco do których kymco jeszcze wkładało silniki hondy (ale to już zaczyna być leciwe) , potem te bardziej chińskie kymco gdzie już były tylko silniki na licencji hondy.
A potem masz całą game chińczyków pozycjonowanych różnie i to niestety nie marką jako taką a modelami.

Wombat napisał:

bo nie ma to znaczenia

Parę dni temu sam zainteresowałem ów tematem. Poszperałem po kilku forach i generalnie dowiedziałem się, że ułożenie cylindra MA znaczenie. Z wiedzy, którą uzyskałem wnika, że rozchodzi się o położenie gaźnika względem silnika. Nie rozpisując się za nadto, wynikiem mam być szybsze wchodzenie na obroty silników poziomych, kosztem ich skróconej żywotności względem silników poziomych. Coś w tym jest, bo jak popatrzeć, to tylko kilka polskich produkcji, takich jak Ogar ma silniki poziome. Pozostałe zagraniczne marki zawsze stosowały silnik w pozycji pionowej (mówię tu o motocyklach i pomijam zabytki lat 60' i 70').

to bmw jest marką krajową ?

w wypadku np ogara z 50 nie ma to znaczenia bo ten silnik jest tak mały że jego ułożenie nie robi.

Panowie, to nie ma znaczenia jak jest ustawiony cylinder. Jedne mają w pionie, inne w poziomie, inne znów skosem, jeszcze inne widlaście... etc. Samochody tez mają cylindry poziomo i pionowo i silniki działają poprawnie. Ułożenie cylindrów jest uzależnione od tego ile będzie miejsca w konstrukcji pojazdu i jak robić resztę. Silnikowi jest wszystko jedno czy cyl. leży czy stoi - ma nim przesuwać tam i z powrotem i to robi. I nie ma co dywagować o wyższości Świąt ielkanocnych nad św. Bożego Narodzenia.

Berg napisał:

Ułożenie cylindrów jest uzależnione od tego ile będzie miejsca w konstrukcji pojazdu i jak robić resztę. Silnikowi jest wszystko jedno czy cyl. leży czy stoi - ma nim przesuwać tam i z powrotem i to robi. I nie ma co dywagować o wyższości Świąt ielkanocnych nad św. Bożego Narodzenia.

Ale rodzaj i ułożenie silnika może mieć znaczenie dla konstrukcji pojazdu, a tym samym jej wytrzymałości. W jednośladach z silnikiem poziomym często brakuje jednego elementu w ramie, który występuje z kolei w tych z silnikiem pionowym. Bardzo dobrze widać to chociażby na przykładzie motorowerów i 125-tek Junaka:

- pozioma 50: http://www.junak.com.pl/kolekcja/motorowery/20/Junak-902.html
- pionowa 125: http://www.junak.com.pl/kolekcja/motocykle/3/Junak-121.html

W niektórych 50-tkach z silnikiem poziomym rozwiązano to w ten sposób, że dodano wzmocnienie podwójne, pomiędzy którymi znajduje się cylinder poziomy. Tak jest chociażby w nowszych modelach Routera WS50 czy Romet Ogar Caffe 50:

https://fbcdn-sphotos-g-a.akamaihd.net/hphotos-ak-frc3/t31.0-8/10295086_807304365964120_1162612982990199852_o.jpg

http://polskajazda.pl/db/images_thumb_1072269_526_396_adaptive.jpg

Chociaż z drugiej strony stare dobre Simsony nie miały takiego dodatkowego wzmocnienia w ramie, nie ma go również Kymco K-PIPE, także w wersji 125. Zresztą ledwie od czasu pojawienia się wieści, że na kat. B będzie można jeździć także półautomatami, w sprzedaży zaczął pojawiać się kompletny silnik poziomy 139FMB 125 cm3 w półautomacie.

Dla konstrukcji ma. Dla wytrzymałości nie. Można niedoliczyć lub przeszacować ramę dla każdego typu silnika a sam silnik nie ma tu znaczenia.
Dyskusja przypomina taką czy lepszy jest dźwięk z CD z szufladą czy z napędu ze szczeliną.

Wombat napisał:

Dla konstrukcji ma. Dla wytrzymałości nie. Można niedoliczyć lub przeszacować ramę dla każdego typu silnika a sam silnik nie ma tu znaczenia.

To jest oczywiste.

Mi chodziło bardziej o sytuację typu: "nie wejdzie nam silnik poziomy, no to przytnijmy ramę". Efekt tego widać w wielu motorowerach. Swoją drogą, ciekawe jak przedstawia się wytrzymałość konstrukcji np. takiego Routera WS 50 etc. - w poprzedniej wersji bez tego wspornika i w nowej ze wspornikiem. Pytanie, czy brak tego wspornika był zrekompensowany wzmocnieniem w innym miejscu.

nie musi być wzmocnienie w innym miejscu, może jest rura o 2mm większej średnicy lub z innego materiału.
nie wiadomo też jaka jest wytrzymałość takiej ramy wzorcowej bo może jest np liczona dla 125/250... itd
Może ktoś uznał że droższe jest wykonywanie 1 operacji więcej i lepiej zamówić inny materiał.
To jest mechanika z materiałoznawstwem na raz. Braki w jednej dziedzinie można w sposób niewidoczny dla oka nadrabiać drugą. A jeszcze dochodzi sama technologia i jakość wykonania.
Ciężko wiec po wyglądzie samej ramy cokolwiek szacować. To że jest lżejsza i zawiera mniej wsporników/zastrzałów/przewiązek nie znaczy że jest słabsza.

Więc pytanie raczej pozostanie bez odpowiedzi.

Są takie wydumki, że nasze oczy tego jeszcze nie widziały i to działa jak należy. Zbiornik paliwa jest wręcz *przepastny*. Istny szał.
*
Dobra rama to wytrzymała rama.jpg