Chłodzenie silnika 139qmb trochę inaczej

Wyświetla 1 wpisów z $
  • Autor
    Wpisy
  • #32340
    degename
    Uczestnik
    • 8
    • 988Postów:

    Od kilku dni myślę jak wybierać się na wycieczki w upalne dni bez obawy że mój skuter wytrzyma podróż. Dodatkowo planuję zmianę cylindra na 80 cm3 bo większość opinii przekonywała do tego zabiegu. Jednak 80 cm3 to moc 3,5 kW (wg różnych źródeł, wybrałem średnią najbardziej prawdopodobną) czyli dwa razy więcej niż oryginalnie. Zatem ciepła do odprowadzenia będzie więcej niż przy standardowym silniku (2,2 kW – 2,7 kW).

    Przede wszystkim zacząłem od poprawy chłodzenia przekładni. Przejrzałem wszystkie dostępne sposoby i postanowiłem że zbuduję taki lej który będzie tłoczył powietrze do przekładni. Proste i nie inwazyjne. Oczywiście dojdzie też dopieszczanie tego usprawnienia przez np założenie lepszego wiatraka na talerz wariatora, zmianę dzwonu sprzęgła, na takie które chłodzi sprzęgło (upatrzyłem ładny dzwon WM Motor) i najprawdopodobniej wyżłobię na nim lekkie rowki tak by zwiększyć powierzchnię oddawania ciepła. Przyda się w mieście na krótkich ulicach.

    Drugim etapem będzie dorobienie chwytaka powietrza. Mam już upatrzony i przygotowany plastik do tego, będę wycinał go z dużego arkusza a potem wyginał ogrzewając tak by po wystudzeniu miał odpowiedni kształt.

    Zainstaluję też coś w rodzaju spojlera przed silnikiem, będzie kierował powietrze na pokrywę zaworów gdzie będą przymocowane małe radiatory. Zawsze się przyda, nie zaszkodzi. Jeśli będzie stawiał duży opór powietrza to zdemontuje go.

    I na koniec najbardziej trudny plan do zrealizowania. Chłodzenie oleju. Tu się rozpisze bardziej.
    a) Dlaczego? Bo olej smaruje wszystkie części silnika trochę go chłodząc. Za gorący olej przepływa jak woda i nie smaruje zbyt dobrze ruchomych części silnika. Zwłaszcza zaworów które są bezpośrednio narażone na ciepło spalania benzyny.
    b) Ale jak? Oczywiście aktywnie pompując olej z silnika do chłodnicy a potem w okolice smoka pompy olejowej. Niech od razu chłodniejszy olej pompuje.
    c) No ale czym? Pompą oleju, taką samą jak znajduje się w silniku. Ma ona tą zaletę że jest szczelna, w jej otworach, zasysającym i tłoczącym można umieścić wyprowadzenia na węże a sama pompa jest napędzana przez koło zębate. I teraz mam lekki problem bo nie wiem skąd brać moc dla pompy.
    – Opcja pierwsza: Instalacja koła gumowego na pompie i dociskanie jej do magneta.
    – Opcja druga: napęd linką (jak mechaniczny obrotomierz) z wentylatora.
    – Opcja trzecia: napędzanie silnikiem elektrycznym 20W.
    d) Chłodnica oleju z drugim obiegiem ma to do siebie że nie musi wytrzymać ani dużego ciśnienia ani nie być szczególnie wydajna jeśli jest pojemna. Szczególnie jeśli używałbym silnika elektrycznego który pracowałby tylko gdy temperatura oleju będzie odpowiednia – po co chłodzić chłodny i gęsty olej.

    e) Umiejscowienie całości. Chłodnica znajdzie się pod sinikiem, pompa jeśli zajdzie taka potrzeba pod owiewkami razem z silnikiem elektrycznym.

    Plusy:
    – Chłodniejszy olej będzie lepiej chronił silnik i ochłodzi cylinder (tak olej przepływa przez cylinder blisko komory spalania) który pomimo troszkę lepszych żeberek będzie miał dużo więcej ciepła do odprowadzenia (planowana wymiana cylindra).
    – W takim układzie może zostać zamontowany filtr oleju co przedłuży czas między wymianami i dzięki temu zlikwiduje dodatkowy koszt w postaci większej ilości oleju potrzebnej do wymiany.

    Minusy:
    – Trzeba wymieniać więcej oleju.
    – Waga całości i opór aerodynamiczny chłodnicy.
    – To przedsięwzięcie to test i nie wiadomo czy się powiedzie i da pozytywne efekty.

    Czekam na wasze pomysły i opinie – także te krytyczne 🙂

    #32670
    Cionek1
    Użytkownik
    • 10
    • 144Postów:

    Po pierwsze leja do przekładni bym nie robił bo będzie tylko większy syf do niej leciał a więc lepiej założyć nowy lepszy wiatrak i chłodzący dzwon. Co do piłowania dzwonu to odradzam bo zmienisz gdzieniegdzie wagę i będzie bił.

    Co do chłodzenia pokrywy zaworów to dobry pomysł tylko że radiatory trzeba będzie przykleić na klej termoprzewodzący.

    Czerpak powietrza…. ja zrobiłem go z aluminiowej rury do pieców CWU. 100mm i pomalowane na czarny mat. Do tego dwa cybanty po 80mm i gra gitara. Mniej się grzeje i w ogóle jakoś mi komfort jazdy skoczył do góry. W moim motostat jest w galerii jak to wygląda!

    Chłodzenie oleju to może nie kombinuj tylko kup gotowy zestaw
    http://www.scooter-center.com/scoweb/pages/productdetail.grid?product=288621638937760&category1=A&category2=CAT&lang=en

    http://www.alibaba.com/product-free/111592600/GY6_Performance_and_Racing_Oil_Cooler.html

    http://www.mbemotorsports.com/catalog/product/view/id/1007/s/ncy-gy6-oil-cooler/category/141/

    A tu kit 100cm bo jak iść na całość to po bandzie trzeba
    http://www.alibaba.com/product-gs/276667076/100cc_Performence_Kit_for_139QMB_50cc/showimage.html

    A do kontrolowania temperatury zwykły i prosty termometr
    http://allegro.pl/termometr-tablicowy-z-alarmem-50c-do-150c-i1654814681.html

    #32713
    degename
    Uczestnik
    • 8
    • 988Postów:

    Nie miałem pojęcia że są takie zestawy. Niestety te mają wadę o której wspomniałem – pracuje cały czas i obciąża pompę oleju zmniejszając ciśnienie w magistrali. W zimny dzień lub noc może nadmiernie wychłodzić olej. Poza tym chciałbym zrobić to najmniejszym kosztem. Ale jednak warto by się zastanowić nad tym rozwiązaniem bo w sumie to odpadłby problem z wieloma częściami. Jeszcze zobaczę.

    Co do piłowania dzwonu to akurat będę to robił na maszynie która przy okazji toczenia będzie dbała o wyważenie. W zasadzie jest przystosowana do zmniejszania mas kół zamachowych.

    Szkoda że ten kit kosztuje w dolarach plus przesyłka. Mogłoby być ciekawie 😉 Najszybszy chińczyk 4T xD

    Ale rozwiązał mi się przy okazji problem paska. Jakoś źle zmierzyłem wtedy, oryginalny miał 17,5 mm, teraz ma 17 mm. Prędkość przelotowa spadła, obroty przy których jeździł poszły w górę. Wsadziłem podkładkę na wał, jest między wałem a wariatorem. I powiem że skuter… Zmienił się nie do poznania. Jeździ maks 55 km/h ale nie zwalnia pod górki. Ma wysokie obroty i niestety dużo pali. Nie wiem co teraz zrobić. Niby jest fajnie, ale jednak nie to co było. Będę myślał jeszcze nad tym. Wstawiłem pompkę przyspieszającą bo nie była zamontowana gdy kupiłem skuter.
    Ech, jeszcze pomyślę co zrobić 🙂

    #32722
    Cionek1
    Użytkownik
    • 10
    • 144Postów:

    O co to za pompka przyśpieszająca? Do paliwa? Oleju?

    #36699
    degename
    Uczestnik
    • 8
    • 988Postów:

    Pompka ta wstrzykuje dodatkową dawkę paliwa prosto do gaźnika podczas szybkiego otwarcia przepustnicy.

Wyświetla 1 wpisów z $
  • Musisz się zalogować, żeby odpowiedzieć w tym temacie.
Back to top button