Docieranie nowego motocykla 125 ccm: 5 zasad, których warto przestrzegać

Czy docieranie skutera/motocykla 125 ccm różni się czymś od np. 50 ccm czy 300? Różnice nie są aż tak duże, bowiem zasady obchodzenia się z nowym sprzętem pozostają te same, jednak inna jest ich skala. Przypomnijmy dzisiaj podstawowe wskazówki.

1. Pokora i cierpliwość. Bez względu na pojemność i ilość kół/cylindrów/zaworów. Stosuj się do zapisów instrukcji obsługi oraz harmonogramu wymiany oleju. Pamiętaj o delikatnym traktowaniu silnika manetką gazu. To samo tyczy się sprzęgła, hamulców i opon. Cierpliwie przejedź pierwsze 1000 km przy ograniczonym korzystaniu z mocy motocykla czy skutera.

2. Nie jest prawdą, że współczesne silniki są docierane w fabrykach. To mit w którym jest jednak ziarno prawdy. To skrót myślowy mówiący o tym, że współczesna technologia pozwala tworzyć elementy silnika oraz jego osprzętu z tak dużą precyzją, że wewnątrz jednostki nie powstają tak duże siły tarcia. To nie zwalnia nas z rozsądnego traktowania nowego serca jednośladu.

3. Te same proporcje. Zalecenia producentów jednośladów “z grubsza” brzmią podobnie: Przez pierwsze 1000 km nie odkręcaj gazu do końca, używaj tylko 2/3 mocy silnika. To prawda – gwałtowne przyśpieszanie, albo jazda z prędkością maksymalną nie jest najlepszym sposobem na powitanie nowej maszyny w swojej stajni. Tyczy to zwłaszcza silników 125 ccm chłodzonych powietrzem. Tutaj niezwykle łatwo, zwłaszcza latem podgotować nowy silnik. Jednostka na dotarciu jest bardzo wrażliwa na zbyt wysokie temperatury. W 50 ccm zdecydowanie łatwiej jest zdiagnozować przegrzanie serca pojazdu, bowiem wszelkie utraty mocy drastycznie wpływają na osiągi. W mocniejszych jednostkach efekt ten jest mniej wyraźny.

4. Unikaj pracy na postoju, jeśli Twój motocykl, albo skuter 125 jest chłodzony powietrzem. Większy silnik i moc to większa produkcja ciepła, nawet na wolnych obrotach. Poprzez brak ruchu powietrza trudno jest odprowadzać nadmiar gorąca na zewnątrz. W pojazdach z klasyczną chłodnicą układ może nas zaalarmować zawczasu – kontrolką, wskaźnikiem temperatury cieczy, albo włączeniem wentylatora.

5. Kontroluj stan techniczny nowej maszyny. Rozkręcanie się osprzętu i wyposażenia nowego moto to nie tylko domena najtańszych sprzętów. Również i te markowe po kilkudziesięciu kilometrach będą wymagały dokręcenia czy regulacji poszczególnych elementów – w końcu muszą się one ułożyć. To samo dotyczy płynów eksploatacyjnych. Nic nie stoi na przeszkodzie, aby w początkowej fazie eksploatacji sprawdzać olej/płyn hamulcowy czy chłodzący co 100 km.

Inne publikacje na ten temat:

1 opinia

  1. A co z jazdą w dwie osoby? Można to robić na dotarciu? Jak wtedy traktować manetkę motocykla? Od ilu kilometrów na liczniku można to robić?

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button