Co wybrać? Skuter czy Motorower

Kupując jednoślad do miasta można wybrać motorower zamiast skutera. Co przemawia na korzyść jednych i drugich konstrukcji i która filozofia mikro-moto jest dla Ciebie najodpowiedniejsza?

Chyba większości osób poprzez pojęcie skutera rozumie pojazd na małych kołach, na którym pozycja jeźdźca zbliżona jest do siedzenia na krześle, natomiast motorower przypomina – jak sama nazwa wskazuje – rower z zamontowanym silnikiem. O ile prawo nie rozróżnia tych dwóch podziałów, o tyle w salonie możemy dokonać wyboru, który może zaważyć na tym, czy będziemy zadowoleni z nowego nabytku. Jako właściciel obu rodzajów pojazdów z silnikami 4T postaram się wam pokazać plusy i minus motorowerów i skuterów.

Skuter w porównaniu do motoroweru, czy motocykla prowadzi się dużo łatwiej.
Skuter w porównaniu do motoroweru prowadzi się bardzo łatwo

Skuter:
Plus. Twist & go – czyli specyfika prowadzenia skutera, która polega tylko na operowaniu manetką gazu – resztę wykonuje przekładnia bezstopniowa – chyba największa zaleta jazdy skuterem po mieście.

Plus. Łatwość prowadzenia – mało absorbująca obsługa pojazdu sprawia, że kierujący może się w pełni skupić na drodze i przepisach.

Plus. Oba hamulce przy kierownicy – jak w rowerze, tylko na odwrót – przedni i tylny hamulec uruchamiane są za pomocą klamek, dozowalność siły hamowania jest łatwa do kontrolowania.

Plus. Zazwyczaj szerokie ogumienie – doskonale spełnia swoją rolę podczas pochylania skutera w zakrętach, często jedynym ogranicznikiem przechyłu jest stopka centralna lub strach kierującego. Wbrew pozorom powierzchnia styku szerokiej opony z asfaltem jest taka sama jak wąskiej.

Plus. Wielkość idealna do miasta – skutery są krótkie, mają mały rozstaw kół, dzięki czemu nadają się do pomykania między samochodami w zatłoczonym ruchu miejskim, ciasnych nawrotów i szybkich manewrów.

Plus. Dużo części tuningowych – do popularnych skuterowych silników, takich jak 139QMB, Minarelli, P/G dostępnych jest więcej części zamiennych i tuningowych, niż wielu przeciętnych użytkowników potrzebuje. Dzięki temu można łatwo spersonalizować swój pierdzik.

Plus. Bagażnik. W przeciwieństwie do większości motorowerów wszystkie skutery posiadają różnego rodzaju schowki i bagażnik pod kanapą.

Ciąg dalszy pod materiałem wideo

Plus. Duży wybór marek i modeli – tutaj nie ma czego wyjaśniać, po prostu modeli skuterów jest tyle, że każdy znajdzie coś, co mu się spodoba i zazwyczaj nie będzie to tylko jeden skuter.

Przekładnia bezstopniowa CVT

Minus. Straty energii na przekładni CVT – w porównaniu do motorowerów silniki skuterów są zazwyczaj nieco mocniejsze, choć osiągi są porównywalne. Powodem takiego stanu rzeczy jest sposób przeniesienia napędu, który powoduje straty – wynikają one m.in. z przenoszenia napędu paskiem i specyfiki budowy wariatora.

Minus. Jeden niekończący się bieg – szczególnie dokuczliwy w głośnych silnikach dwusuwowych. Wynika on z faktu, że za przyspieszanie nie odpowiada sam silnik, tylko przekładnia. W efekcie silnik pracuje cały czas na maksymalnych obrotach, co niekiedy może przypominać przykaszanie trawy lub ścinanie drzewa.

Minus. Słaba elastyczność – niewątpliwy minus, dotkliwy podczas jazdy w mieście. Dojeżdżając do skrzyżowania włączasz kierunkowskaz, zwalniasz z 50km/h do ok 20, bierzesz zakręt i odkręcasz gaz, aby znowu przyspieszyć. Niestety, kiepska elastyczność sprawia, iż skuter nie rozpędza się tak żwawo, jak podczas startu zatrzymanego. Podczas startu spod świateł obroty natychmiast pną się w górę, a rozpędzaniem zajmuje się trio przeniesienia napędu: wariator, pasek, sprzęgło.
Przyspieszanie jest wynikiem zmiany proporcji obrotów silnika do obrotów tylnego koła (w uproszczeniu). Gdy przyspieszamy podczas powolnej jazdy, silnik nie wkręca się na wysokie obroty, gdyż jest osłabiany przez pracującą przekładnię CVT. Obroty rosną powoli, prędkość tak samo.

Pęknięcie pasa napędoweg to następsta zaniedbań i/lub słabej jakości tego elementu
Pęknięcie pasa to zazwyczaj wynik zaniedbań i słabej jakości tego elementu

Minus. Pasek napędowy – ryzyko pęknięcia podczas jazdy nie raz przechodzi przez myśl jeżdżącym skuterami, zwłaszcza gdy pasek nie był dawno wymieniany lub jest takiej sobie jakości. Szybka wymiana na poboczu? Nawet w razie posiadania wszystkich niezbędnych narzędzi niemożliwa, gdyż rozgrzane części silnika uniemożliwiają odkręcenie wariatora.

Minus. Zazwyczaj kiepski dla dwóch osób

Często dopiero skutery klasy maxi są zdolne wygodnie przewieźć dwie osoby
Często dopiero skutery klasy maxi są w stanie wygodnie przewieźć dwie osoby

abstrahując od tego, że najmniejsze skutery raczej nie pozwalają dosiąść się drugiej osobie, to obciążenie skutera masą ok 140kg nierzadko skutkuje tendencją do gubienia przyczepności przez przednie koło, a niekiedy nawet wykonania mimowolnego wheelie. Przyczynami są m.in. rozstaw kół i ich wielkość – obie za małe. Poza tym przy jeździe we dwie osoby prędkość 20-30km/h nie jest niczym rzadkim.
Minus. Koła, niski komfort jazdy – zwłaszcza w skuterach z kołami o wielkości 13-14″ (felgi 10″) jazda po dziurach może być niebezpieczna, jeżeli trafimy na szczególnie głęboką wyrwę w nawierzchni. Ponadto małe koła wymagają użycia całkiem twardych zawieszeń, które dodatkowo potęgują wstrząsy podczas jazdy po nierównościach. Niestety, na najmniejszych kołach często pojawiają się zaciski jednotłoczkowe.

[poll id=”13″]

Motorower:

Plus. Skrzynia biegów i sprzęgło – dają komfort prowadzenia niczym w motocyklu – można jechać na przełożeniu odpowiednim do warunków, prędkości czy danej sytuacji np. na wysokim biegu by oszczędzać paliwo lub dokonać redukcji, gdy trzeba dojeżdżamy do wzniesienia. Dzięki sprzęgłu i luzowi silnik nie gaśnie, gdy są zbyt niskie obroty silnika lub jest zbyt zimno, bo można dodać gazu, który nie jest przenoszony na koło. Niekiedy można spotkać motorowery pozbawione konwencjonalnego sprzęgła – zastępuje je sprzęgło odśrodkowe.

Plus. Dobry do nauki jazdy motocyklem – wszelkie podstawy można nabyć podczas jazdy na manualu tzn. nauczyć się obsługi sprzęgła, biegów, hamulca pod prawą nogą. Dodatkowo pozycja za kierownicą powinna zadowolić osoby, które nie lubią “siedzieć na kiblu”. Jeżeli zamierzasz kiedyś zrobić prawko A, doświadczenie na małym moto na pewno zaprocentuje.

Plus. Lepsza elastyczność – gdy już ujarzmimy biegi, będziemy zadowoleni z tego, co może nam zaoferować mały piecyk. Redukcja pomoże dynamiczniej wyprzedzić wlekący się samochód czy pokonać stromy podjazd.

Łańcuch nie wymaga tak częstej wymiany jak pasek napędowy skutera.
Łańcuch nie wymaga tak częstej wymiany jak pasek napędowy skutera.

Plus. Napęd łańcuchem – tu nic nie ma prawa pęknąć! Obojętnie w jaką trasę się nie wybierzesz możesz być spokojny, że stracisz przeniesienia napędu z silnika na koła. W zamian musisz od siebie poświęcić trochę czasu co tysiąc kilometrów na napięcie łańcucha i jego nasmarowanie.

Plus. Idealny dla dwóch osób – motorower o wielkości Suzuki GS500 bez problemu przewiezie dwie osoby, dając się przy tym opanować i rozpędzając do 50km/h. Po zejściu z siedzenia nie trzeba się obawiać skoliozy, gdyż obie osoby siedzą wygodnie i w naturalnych pozycjach.

Plus. Większe koła, komfortowe zawieszenie – felgi w rozmiarze zazwyczaj 17″ dają w połączeniu z oponą koło o wielkości 21″ – większe niż w ścigaczach. Dzięki nim dziury i uszkodzona nawierzchnia nie stanowią problemu dla kierującego i pojazdu. Większe koła to także większe tarcze hamulcowe, a więc poprawa efektywności hamowania. Dwutłoczkowe zaciski nie są niczym niezwykłym, nawet na tylnej tarczy. Bardziej miękkie zawieszenie dodaje swoje trzy grosze, dzięki czemu osoby o niezbyt trwałym uzębieniu nie muszą się bać o swoje plomby.

Plus. Długie przełożenia w 4T – silniki czterosuwowe wyposażone są zazwyczaj w cztery biegi, z czego najkrótszy jest tylko pierwszy. Nie utrudnia to poruszania się po mieście, choć ma i swoją cenę – długie biegi oznaczają trochę gorsze przyspieszenia.

Skuter pod względem ochrony przed warunkami pogodowymi często kładzie motorower na łopatki
Skuter pod względem ochrony przed warunkami pogodowymi często kładzie motorower na łopatki

Minus. Brak ochrony przed warunkami atmosferycznymi. Niemal wszystkie motorowery nie zapewniają odpowiedniej ochrony przed deszczem, wodą i wiatrem. Ze względu na brak podestu często dochodzi do przemoczenia butów i spodni. Nasze kończyny ze względu na brak owiewek są narażone na wychłodzenie.

Minus. Krótkie przełożenia w 2T – silniki dwusuwowe, choć o większej mocy, zazwyczaj do sprawnego przyspieszania potrzebują sześciu biegów. Taka ilość przełożeń sprawia, iż często trzeba mieszać w skrzyni, aby jechać po japońsku, czyli “yako-tako”.  Gdy się człowiek przyzwyczai da się z tym żyć, ale częste postoje na skrzyżowaniach potrafią być nieprzyjemne.

Minus. Wymagająca oswojenia obsługa pojazdu – stosunkowo krótkie przełożenia skrzyni biegów (w porównaniu do motocykli, gdzie np. na 1 biegu można osiągnąć 100km/h) wymuszają obycia i umiejętności intuicyjnej ich zmiany, bez której z pewnością nie jeden znak zdarzy się przegapić. Dlatego zapuszczanie się w godzinach szczytu na ruchliwe ulice nie jest tym, na co pozwolić może sobie motorowerowy żółtodziób.

Minus. Sprzęgło, hamulec nożny – to co jest plusem, może być też minusem – w tym przypadku należy się przyzwyczaić, że pod lewą dłonią mamy sprzęgło, a tylny hamulec obsługujemy pedałem. Dla niektórych wyczucie odpowiedniej siły hamowania może być trudniejsze, niż analogiczna czynność wykonana na tradycyjnej klamce.

Motorower to cieńkie opony, za to większa ich średnica
Motorower to cienkie opony, za to większa ich średnica

Minus. Zazwyczaj cienkie, rowerowe opony – obecne zazwyczaj w 4T, ograniczające opory toczenia cienkie opony poza nikłymi walorami estetycznymi również w prowadzeniu nie pomagają. Jazda po frezach nie należy do najprzyjemniejszych, a głębokie składanie się w zakrętach jest zwyczajnie niemożliwe. Trzeba nauczyć się wyczuwać, kiedy tylna opona przesuwa się ku krawędzi – tej metaforycznej i rzeczywistej – by nie zaliczyć gleby przy szybko pokonywanych zakrętach.

Minus. Mało części tuningowych – miłośnicy przeróbek i customów muszą się z tym pogodzić – części będzie mało. W zamian mają dostęp do akcesoriów motocyklowych, które przy odrobinie szczęścia można zamontować do motoroweru, jednak te potrafią mieć swoją cenę.

Minus. Stosunkowo mały wybór modeli – rynek motorowerów traktowany jest po macoszemu, a w ziązku z czym wybór modeli jest bardzo ograniczony. Oznacza to, iż zazwyczaj “gdy się nie ma, co się lubi, to się lubi co się ma”.

To tyle jeśli chodzi o analizę wad i zalet poszczególnych typów pojazdów.

Osiągi? W 4T i skutery i motorowery osiągają seryjnie podobne prędkości ok. 65km/h. Przyspieszenie ze startu również jest mniej więcej takie same i wynosi ok 10 sekund. Inaczej natomiast ma się kwestia spalania, gdy skuter potrzebuje 2,5-2,8L w mieście i 2,2 L poza miastem na 100km, motorower zadowoli się ok 2,3-2,5L w mieście i 2L poza miastem – a więc bardzo mało.

Aprilia RS 50
Aprilia RS

Mam nadzieję, że osoby zastanawiające się nad wyborem pomiędzy małymi a większymi kółkami podejmą świadomą decyzję dzięki tej publikacji Skuterowo.com. Co prawda suche fakty nie są tak dobre jak empiryczne poznanie tematu, jednak osoby szukające prostego środka lokomocji zapewne po przeanalizowaniu powyższego wybiorą skuter, a chcący poczuć namiastkę motocyklowego życia – motorower.

Dla zainteresowanych tematem lista niektórych motorowerów dostępnych w Polsce:
Aprilia RS, Derbi Senda, Honda NSR, Keeway X-Ray, Kingway Chopper, Naked, Kymco Activ, Nexxon, Peugeot XPS, Rieju Tango, RS2, NKD, Romet Ogar 900, ZetKa, Yamaha TZR, DT 50, Zipp Salmo, Shock.

Fot.: Skuterowo.com/Michał Wujak/Aprilia

Inne publikacje na ten temat:

20 opinii

  1. hiroshi doskonałe wyłożenie tematu. ja sam śmigam incą na 13″ kolkach i wydaje mi się że rekompensuje szerokością brak 17″(a cienkich)

  2. Ja mam Routera A500. Motorower z biegami. ;p Pojeździło się jakieś 2 dni po bezdrożach, nabiło 50km i już się oswoiło z biegami i pojazdem. Nic trudnego tak na prawdę…

  3. Eh, skuterów jest dużo ale gdyby tak się nad tym zastanowić to mamy kilkanaście klonów Zipp’a Vapora, Quantuma i dzięki temu ta liczba rośnie mimo że to wciąż ten sam skuter. I tylko 8 silników sprzedawanych w tych chińskich skuterach. Więc o części nie trzeba się martwić. Sam mam starego mopeda i powiem wam że jakość wykonania mojego Romka bije obecne Romety. Niestety choć ostatnio poprawili się z jakością.

    A mnie uderzyło stwierdzenie że skuterem łatwo się przeciskać między samochodami. Jeździłem Romkiem i Peda Via Warrior 50. Bałem się przeciskać skuterkiem między samochodami. Skuter był dłuższy i szerszy od Romka i miał na innej wysokości zamontowaną kierownicę – mój ma dużo wyższą więc może dlatego lepiej mi było jeździć tym w korkach ale i tak jest o 10 cm węższa.

    “Zazwyczaj cienkie, rowerowe opony – obecne zazwyczaj w 4T” opony w motorowerach są dużo szersze niż rowerowe a dzięki temu że są dość wysokie w stosunku do szerokości łatwo się deformują dzięki czemu są bardzo przyczepne przy pochyleniu moto. Seryjne opony w motorowerach i te tanie w sklepach mają wątpliwe właściwości jezdne, osobiście znalazłem idealne ich zastosowanie – mały wózek na śmieci, piach itp.

    A tak w ogóle to chyba Ogar nie jest dobrym przykładem motoroweru.

  4. KrzysiekP, jeżeli ktoś chce mieć duże i zarazem szerokie koła (opony) to warto się zainteresować moto 2T, one mają zazwyczaj laczki tak szerokie jak w skuterach.

    Bubles, ja na początku miałem problemy z wyczuciem kiedy zmienić bieg na niższy, żeby wszedł – przy zbyt wysokich obrotach silnika nie wchodziły biegi (zabezpieczenie). No i na początku nieświadome przeciąganie na biegach było normą, później już bardziej świadomie po to sięgałem. No i trzeba było się nauczyć szybkiej zmiany biegów ;).

  5. degename, wszystko piszę w oparciu o to czym jeździłem, Ferro 604-4 i Kymco Nexxon i moje subiektywne i obiektywne odczucia ;).

    Akurat Kymco ma koła szerokości 2″ i 2,5″, czyli 5 i 6cm – tyle co w rowerze MTB. Do tego tylna opona ma kwadratowy profil i przy złożeniu ok 40-45 stopni czuć, że jedzie się na granicy koła. Szersze opony i inny profil na pewno wpływają na prowadzenie, ale mało kto o tym myśli kupując nowy pojazd. Jeśli chcesz dokładniej wiedzieć o co mi chodzi spójrz na ten rysunek: http://www.motocykl-online.pl/img/testy/11-2006/szkola-jazdy/szkola-jazdy-1024-05.jpg

    Ogar? A co jest dobrym przykładem? Wiesz, ile ludzi tyle opinii ;).

  6. Faktycznie są tak szerokie opony do MTB ale seryjne opony rowerowe to maks 1,8″. Niestety do takich małych motorowerów dobierają cieńsze opony których profil jest moim zdaniem źle dobrany. Ja dobierałem do mojego Ogara 200 opony pasujące do felgi (która sama ma 2″) i wybrałem bardziej trójkątne opony które trzeba mocno pompować i nie nadają się do felg które wymagają dętek. Te opony stały się bardziej okrągłe gdy założyłem je na felgi i napompowałem dętki. Dzięki temu można się bardzo pochylać w zakrętach bo taka opona bardzo dobrze się dopasowuje do asfaltu. Niestety by bezpiecznie wejść w zakręt przy dużym pochyleniu koniecznie trzeba mieć zapas mocy pod ręką – inaczej przy pochyleniu spotka nas niespodzianka. Kto będzie wiedział dlaczego tak się dzieje na pewno jest dobrym kierowcą.
    Pisząc Ogar 900 miałem na myśli go i jego klony zbudowane na tej ramie – Kymco Nexon jest najlepiej wykonanym klonem, jeśli jest twoją maszyną gratuluje wyboru. Nie mniej jednak brakuje mu trochę do motoroweru – choćby baku między nogami który pomaga się położyć na zakręcie. Inny jest też rozkład masy. Ale mniejsza o to.

    Zgadza się. Choć na innym forum osoby które jeździły sportami (inaczej ścigaczami) dość ryzykownie i szybko nie lubiły skuterów – źle im się jeździło. Osoby które jeździły głównie po szosach coraz częściej zastanawiały się czy nie kupić sobie jakiś skuter – pisali o wygodzie i lepszym skupieniu na jeździe. Jeden motocyklista przesiadł się z Suzuki SV650 na Malagutti Madison 250. I cieszy się z tego. Chyba teraz ubolewa nad końcem sezonu i korzysta z ostatnich dni bo mało go na forum widzę. 🙂

    A poradnik napisany jest bardzo dobrze.

    Mógłbym wiedzieć dlaczego napisałeś że motorowery z silnikami 2T potrzebują większej ilości biegów?

  7. Pewnie chodziło Ci o efekt żyroskopowy, moment prostujący kół, siły działające na przednie i tylne zawieszenia i całą resztę fizyki jazdy na oo? 😉

    Co do baku pomiędzy nogami, to na wszelakich sportach, nakedach itp. sprzętach siedzi się dosiadem, czyli kolanami trzymając się baku, nogi ugięte w kolanach. Pozycja ta ułatwia przesuwanie ciężaru ciała w zakrętach, gdyż zawsze jedno kolano opiera się o bak i uniemożliwia spadnięcie z motocykla. Ponadto miejsce umieszczenia baku sprawia, że środek ciężkości jest wyżej, a to umożliwia większe złożenia w zakrętach. Wyjątkami od tych reguł są choppery, które mają nisko położony środek ciężkości, zupełnie inną geometrię zawieszenia i na których nie siedzi się dosiadem tylko bardziej swobodnie.

    Co do 2T to osobiście nigdy nie jechałem, więc mogę napisać tylko połowicznie z tego, co słyszałem od osób jeżdżących dwusuwami. Z tego co kojarzę to w porównaniu do 4T mają większą moc, ale z oddawaniem momentu obrotowego jest inaczej. Może chodzi o to, że 4T wolniej wchodzą na obroty, a 2T szybciej i wcześniej kończą się biegi. Ogólnie wszystkie AM6 mają po 6 biegów, Rotaxy w Apkach chyba też, a np. Cagiva Mito ma 7 biegów :). Dokładnie nie powiem, bo jak pisałem, nie miałem osobiście kontaktu z 2T.

    Dobra, koniec offtopu. Można zawsze założyć temat na forum ;).

  8. Właśnie przez moment obrotowy silnik AM6 i podobne potrzebują więcej biegów by dobrze przyspieszać. Mój silnik ma tylko 3,5 KM i dobrze wykorzystuje 3 biegi dzięki małym obrotom maksymalnym i długiemu dolotowi które w połączeniu ze sobą dały duży moment obrotowy. Dlatego tylko 3 biegi a prędkość maksymalna na poziomie 70 km/h.

    Mam nadzieję że wkrótce znów przeczytam artykuł Twojego autorstwa 🙂

  9. Kupując skuter nawet nie wiedziałem, że są teraz na rynku motorowery ale gdybym wiedział to pewnie bym brał manuala. Ale ze skutera też jestem zadowolony. Tylko motorower pewnie jest droższy?
    Swoją drogą dobry art.

  10. Kisiu, ceny zależą od modelu i tak np:
    Romet Ogar 900 – od 3300zł do 3600zł
    Kymco Active/Nexxon – od 3900zł do 4200zł
    Keeway X-Ray – ok 6500zł
    Rieju – od 7500zł wzwyż…
    Derbi Senda – od 9500zł wzwyż…
    Yamaha TZR – od 12000zł wzwyż…
    Aprilia RS50 – od 15000zł wzwyż…

    Pierwsze dwa to 4T, reszta 2T chłodzone cieczą.

  11. Aprilia RS, Derbi Senda, Honda NSR, Keeway X-Ray, Kingway Chopper, Naked, Kymco Activ, Nexxon, Peugeot XPS, Rieju Tango, RS2, NKD, Romet Ogar 900, ZetKa, Yamaha TZR, DT 50, Zipp Salmo, Shock.

    Kilka tylko nie Chińczyków reszta to śmira .

  12. Mam już od dwóch lat Nexxona.Wybór padł na ten pojazd z wielu powodów: 1.pierwsze swoje motoryzacyjne kroki stawiałem na starym Komarku. 2.następne pojazdy to była Jawa-skuter,Romet Ogar i wynalazek rodem z ZSRR czyli Delta coś tam coś tam czyli wszystkie pojazdy z manualną skrzynią biegów. 3.był krótki i burzliwy romans z wyrobem rodem z Chin czyli typowy klon Kymco Filly oczywiście automat. 4.Nexxon to pojazd prosty,dobrze wykonany,dobrze się prowadzący,ekonomiczny i łatwy do opanowania i przede wszystkim łatwy do samodzielnego podłubania przy nim.Taka jest moja skromna opinia.

  13. Jeśli teraz bym miał kupować pojazd to tylko motorower. Mam skutera i koledzy się cały czas śmieją i mówią że jest “pedalski”.

  14. Ja osobiście wolę motorower. Chciałem skuter, ale rodzice odwiedli mnie od tego pomysłu (dzięki im za to) i od 3 lat jeżdżę Simsonem S51. Z perspektywy czasu wiem, że jedyny skuter, jaki bym kupił, to Simson SR50 lub KR51.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button