Co ile wymieniać olej w motocyklu 125? Jak sprawdzić jego poziom i ocenić stopień zużycia?

Olej w Twoim motocyklu odpowiada za prawidłową pracę silnika, regulację jego temperatury oraz ma wpływ na sprawność jednostki napędowej. Z tego powodu warto kontrolować poziom i zużycie oleju silnikowego. Sprawdź jak to zrobić w prosty sposób.

Konsekwencje przegapienia okresu wymiany oleju silnikowego w motocyklu 125 czy skuterze 125 będą przede wszystkim kosztowne. Zakres funkcji jakie spełnia olej w silnik jest szeroki, a wraz ze spadkiem właściwości oleju (wynikającym ze zużycia), spada sprawność jednostki napędowej. Zużyty olej gorzej spełnia swoje zadania, aż do momentu poważnej usterki jednostki napędowej.

Na szczęście wymiana oleju jest niedroga, a stan i zużycie możemy sprawdzić szybko nawet pod domem. 

Wymiana oleju w motocyklu 125: Nie rzadziej niż raz do roku

Olej wymieniamy nie rzadziej niż raz w roku.  Kwestię wymiany oleju można także uzależniać od przebiegu, co może być podchwytliwe w przypadku motocykli i skuterów o małej pojemności. W zależności od producenta wymiana oleju może być wymagana co 2-6 tysięcy kilometrów. Warto pamiętać jednak, że małe motocykle często nie osiągają takich przebiegów sezonie, dlatego olej wymieniamy minimum raz w roku lub częściej jeśli przekroczyliśmy interwał serwisowy. 

Dokładną informację na temat interwału serwisowego znajdziesz w książce obsługi swojego motocykla. 

Jak sprawdzić poziom oleju w motocyklu lub skuterze? 

Nie musisz być mechanikiem, aby sprawdzić poziom oleju w swoim motocyklu. Spokojnie możesz to zrobić sam, korzystając z naszych wskazówek. 

  1. Motocykl musi stać na płaskiej powierzchni oparty dwoma kołami o podłoże. 
  2. Poziom oleju sprawdzisz za pomocą wziernika (okienka z boku silnika) lub bagnetu wkręcanego/wsuwanego – w zależności od posiadanego modelu motocykla. 
  3. W silnikach z wziernikiem olej powinien być widoczny w środku okienka, najczęściej pomiędzy oznaczeniami LOW / MAX.
  4. W przypadku bagnetu wykręcamy go, wycieramy do czysta szmatką i wsuwamy z powrotem, ale już bez wkręcania. Wyciągamy i sprawdzamy poziom.
  5. Kontrolujemy poziom oleju. Jeżeli jest go za mało – uzupełniamy. O ile ubytki nie są duże to nic strasznego. WAŻNE: Uzupełnianie nie oznacza, że mamy oleju nie wymieniać!

Jak sprawdzić zużycie oleju?

Przepracowany olej zawiera zanieczyszczenia, czyli resztki paliwa, złogi czy cząsteczki siarki, które negatywnie wpływają na pracę jednostki napędowej. To czy olej jest przepracowany najlepiej ocenić wizualnie. To znaczy: sprawdzamy kolor, zapach i konsystencję. Za pomocą zapachu stwierdzisz, czy do oleju dostała się benzyna. Mówiąc kolokwialnie: gdy olej “śmierdzi” to najczęściej jest przepracowany. Dochodzi do tego specyficzna, smolista barwa i konsystencja. 

Ważna uwaga: wizualna ocena zużycia tak naprawdę może być jednoznaczna, gdy wykonują ją profesjonaliści. Dlatego najlepiej trzymać się zasady: 

  • Regularnie sprawdzam stan (co 1000 km) i przy okazji sprawdzam zużycie.
  • Wymieniam olej co określony przez producenta przebieg LUB raz do roku. 

Ciąg dalszy pod materiałem wideo

Inne publikacje na ten temat:

1 opinia

  1. Jeśli nowy na dotarciu (np.Romet) to częściej niż podaje instrukcja. Brak filtra oleju. Ten siateczkowy to pic na wodę.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button