Zarząd Transportu Miejskiego zlecił Politechnice Warszawskiej przeprowadzenie badań, które mają odpowiedzieć na pytanie czy wprowadzenie motocyklistów na warszawskie buspasy jest bezpieczne. To krok w dobrym kierunku. Do tej pory ZTM informował, że rozwiązanie to nie wchodzi w rachubę.
Od kilku lat temat warszawskich buspasów wraca jak bumerang. ZTM do tej pory był nieugięty, argumentując, że buspasy są stworzone dla transportu publicznego i wprowadzenie na nie motocykli byłoby niesłuszne i niebezpieczne. Z drugiej jednak strony statystyki z innych polskich miast, np. Łodzi czy Bydgoszczy, pokazują, że motocykliści na buspasach nie są żadnym dodatkowym zagrożeniem. Takie rozwiązanie działa także w dużych aglomeracjach zachodnioeuropejskich.
Niechęć ZTM do wpuszczenia motocyklistów na buspasy nie jest zupełnie bezpodstawna. W Warszawie, jak i w kilku innych dużych miasta w Polsce, działają świetnie zorganizowane i mocne grupy nacisku reprezentujące rowerzystów. Jeśli motocykliści mieliby poruszać się po buspasach, to dlaczego nie oni? Oczywiście, powodów jest kilka: chociażby taki, że motocyklista / skuterzysta porusza się z prędkością równą prędkości autobusu czy innego pojazdu mechanicznego, rowerzysta już nie. Czytaj: motocyklista buspasa blokować nie będzie.
W ostatnich dniach pojawiło się jednak światełko w tunelu. ZTM zlecił Politechnice Warszawskiej badanie. W zależności od rezultatu, istnieje szansa, że motocykle będą mogły leganie poruszać się po buspasach w Warszawie.
Jesteśmy na ostatniej prostej. W najbliższych dniach podpiszemy umowę z Politechniką Warszawską, która sprawdzi, czy dopuszczenie jednośladów na buspasy jest możliwe i bezpieczne – informuje Wiktor Paul z ZTM w wypowiedzi dla TVN Warszawa.
W tej samej publikacji rzeczniczka PW, p. Izabela Koptoń-Ryniec, dodaje:
Instytut Dróg i Mostów prowadzi aktualnie rozmowy z Zarządem Transportu Miejskiego na wykonanie pracy, polegającej na zbadaniu i analizie zachowań motocyklistów na ulicach Warszawy, w tym rozpoznania możliwości ewentualnego dopuszczenia ich ruchu na pasach autobusowych.
Naukowcy z PW będą korzystać z kamer by zbadać zachowania motocyklistów, którzy – póki co nielegalnie – już teraz korzystają z buspasów.
Czekamy na wyniki i liczymy na to, że warszawskie buspasy w końcu zostaną otwarte dla motocyklistów.
Ciąg dalszy pod materiałem wideo