Blokady w skuterach i motorowerach: Cała wiedza

Zawsze, gdy osiągi nowego skutera okazują się niewystarczające i odbiegają od danych innych użytkowników jako winowajców podejrzewamy blokady – i słusznie. Uporanie się z kilkoma “patentami” powinno poprawić przyspieszenie i podnieść prędkość maksymalną. Sprawdźmy jak to zrobić.

Poniżej zgromadziliśmy najczęściej stosowane blokady, podając jednocześnie miejsca ich występowania, metody usuwania, a także to jak często pojawiają się w skuterach oraz jak trudno się z nimi samodzielnie rozprawić. Rzecz jasna nie wszystkie występują w danym modelu skutera, ale sprawdzenie, czy dana blokada występuje nie jest zazwyczaj trudne.

Zwężka w filtrze powietrza – 2T, 4T

 

Blokady można spotkać po zdjęciu obudowy filtra powietrza
Blokady można spotkać po zdjęciu obudowy filtra powietrza

Zasada działania: ogranicza ilość powietrza dostającego się do filtra powietrza, a więc i możliwości tworzenia odpowiedniej mieszanki.

Umiejscowienie: jest umieszczana na drodze powietrza przed przejściem przez wkład filtracyjny, zazwyczaj w miejscu zasysania powietrza z otoczenia do wnętrza obudowy filtra.

Usuwanie: wystarczy wyjąć zwężkę z pokrywy filtra.

Występowanie: często.

Trudność: początkujący.

Ciąg dalszy pod materiałem wideo

Komentarz: po odblokowaniu konieczna jest zmiana dyszy głównej oraz regulacja gaźnika.

Filtr paliwa o małej przepustowości – 2T, 4T

Zasada działania: mały filtr podaje do kranika i gaźnika niewiele paliwa, przez co jest niewystarczający po odblokowaniu gaźnika i filtra powietrza.

Umiejscowienie: jest wpięty w przewód paliwowy pomiędzy bakiem paliwa a kranikiem podciśnieniowym, z rzadka bezpośrednio między kranikiem a gaźnikiem.

Usuwanie: wyjmujemy stary filtr paliwa zastępując go nowym o większej przepustowości.

Występowanie: średnio.

Trudność: początkujący.

Komentarz: ma szczególne znaczenie podczas zmiany cylindra na element o większej pojemności.

Blaszka w gaźniku – 4T

Zasada działania: uniemożliwia całkowite wysunięcie się iglicy z dyszy głównej, przez co hamuje przepływ benzyny przy pełnym otwarciu gazu.

Umiejscowienie: znajduje się na spodniej stronie pokrywki membrany – na górze gaźnika. Stosowana zarówno w gaźnikach z plastikową jak i metalową pokrywką.

Usuwanie: wykręcamy śrubkę mocującą blaszkę do wieczka i zdejmujemy blokadę.

Występowanie: średnio.

Trudność: początkujący.

Komentarz: zazwyczaj demontaż gaźnika ze skutera nie jest konieczny.

Zbyt mała dysza główna – 2T, 4T

Zasada działania: dysza z otworem o zbyt małej średnicy zapewnia mniejszy przepływ paliwa doprowadzanego do gardzieli gaźnika.

Umiejscowienie: znajduje się pod dolną pokrywką gaźnika w komorze pływakowej, od innych dysz wyróżnia ją największy otwór i widoczna wewnątrz niego iglica.

Usuwanie: zastępujemy oryginalną dyszę gaźnika większą o rozmiarze #75-#80 (0,75-,080 mm) – taka zazwyczaj wystarczy do 2T i 4T.

Występowanie: często.

Trudność: początkujący.

Komentarz: demontując pokrywkę komory pływakowej należy uważać, aby nie wygiąć mocowania pływaka.

Ogranicznik otwarcia przepustnicy – 2T, 4T

Zasada działania: uniemożliwia maksymalne wychylenie przepustnicy skrzydełkowej (4T) lub całkowite wysunięcie się zbyt długiej przepustnicy suwakowej (2T, niektóre 4T), ogranicza ilość dostarczanej do komory spalania mieszanki.

Umiejscowienie: znajduje się po prawej stronie gaźnika w miejscu zamocowania linki gazu (4T) lub wewnątrz gaźnika, w miejscu osadzenia linki gazu (2T).

Usuwanie: usunięcie blaszki lub nakrętki ograniczającej przesuwanie się linki gazu (4T), zmiana długiej przepustnicy (tej z miejscem na iglicę) na krótszy odpowiednik (2T).

Występowanie: rzadko.

Trudność: początkujący (4T), zaawansowany (2T).

Komentarz: najczęściej występuje w czterosuwowych motorowerach z manualną skrzynią biegów.

Króciec ssący o małej średnicy – 2T, 4T

Zasada działania: mały przekrój wewnętrzny w porównaniu do ogólnych wymiarów, nieregularny kształt kanału.

Umiejscowienie: łączy gaźnik z cylindrem.

Usuwanie: wymiana króćca na odblokowany.

Występowanie: często.

Trudność: zaawansowany.

Komentarz: szczególnie ważny w przypadku zwiększania pojemności silnika.

Podkładka przy zaworze membranowym – 2T

Zasada działania: ogranicza przepływ mieszanki przez membranę do skrzyni korbowej.

Umiejscowienie: pod króćcem ssącym.

Usuwanie: usunięcie podkładki spod króćca.

Występowanie: rzadko.

Trudność: zaawansowany.

Komentarz: króciec należy dokręcić na tyle mocno aby połączenie było szczelne, ale trzeba uważać aby nie zerwać gwintu.

 

Zawirowacz spalin - często stosowana blokada w silnikach dwusuwowych
Zawirowacz spalin - często stosowana blokada w silnikach dwusuwowych

Zawirowywacz spalin lub zwężone kolanko wydechowe – 2T, 4T

Zasada działania: ogranicza swobodę usuwania spalin z cylindra, jest niczym innym jak odchodzącą w bok rurką, w żargonie “ślepą kiszką”.

Umiejscowienie: w okolicach rury wydechowej, najczęściej tuż przy mocowaniu do cylindra.

Usuwanie: odcięcie i zaspawanie powstałej po nim dziury.

Występowanie: średnio.

Trudność: zaawansowany, serwis.

Komentarz: Jeżeli nie posiadamy spawarki lub odpowiednich umiejętności zlećmy usunięcie blokady warsztatowi.

Zablokowany dyfuzor – 2T

Zasada działania: uniemożliwia wydajne przepłukiwanie cylindra, ogranicza maksymalne obroty silnika.

Umiejscowienie: rura wydechowa, charakterystyczna, najbardziej rozszerzona część wydechu.

Usuwanie: rozcięcie i pozbycie się zbędnych elementów z wnętrza dyfuzora lub wymiana na odblokowany.

Występowanie: często.

Trudność: zaawansowany, serwis.

Komentarz: zazwyczaj bardziej opłacalny jest zakup wydechu klasy sport, gdyż jeszcze bardziej podnosi on osiągi skutera.

Pierścień dystansoway na wariatorze – 2T, 4T

 

Blokada wariatora jest powszechna. Usunięcie bardzo proste.
Blokada wariatora jest powszechna. Usunięcie bardzo proste.

Zasada działania: uniemożliwia wariatorowi przysunięcie się do przeciwtalerza, w konsekwencji czego pasek napędowy nie wchodzi na maksymalną wysokość, co ogranicza osiągi.

Umiejscowienie: wnętrze przekładni, zakładany na tuleję wariatora.

Usuwanie: wystarczy ściągnąć pierścień z tuleji.

Występowanie: często.

Trudność: początkujący.

Komentarz: dobrze jest się zaopatrzyć w odpowiedni klucz do demontażu wariatora.

Blokada obrotów – 2T, 4T

 

Odblokowanie CDI jest możliwe poprzez jego wymianę.
Odblokowanie CDI jest możliwe poprzez jego wymianę.

Zasada działania: układ elektroniczny ogranicza maksymalne obroty silnika na podstawie impulsatora.

Umiejscowienie: zaprogramowana wewnątrz modułu CDI, który znajduje się przy akumulatorze lub nad silnikiem.

Usunięcie: wymiana modułu na odblokowany.

Występowanie: średnio.

Trudność: początkujący.

Komentarz: ustawiamy skuter na centralnej podstawce, jeżeli po odkręceniu gazu na maksimum silnik będzie przerywał przy wysokich obrotach, to najprawdopodobniej moduł jest zablokowany.

Blokada prędkości maksymalnej – 2T, 4T

Zasada działania: czujnik w przekładni liczy obroty dzwonu sprzęgła na podstawie umieszczonego na nim magnesu i ogranicza w ten sposób prędkość do 45km/h.

Umiejscowienie: wnętrze przekładni.

Usuwanie: usunięcie magnesu z dzwonu sprzęgła, ewentualnie usunięcie czujnika.

Występowanie: rzadko.

Trudność: zaawansowany, serwis.

Komentarz: obecnie już raczej nie stosowana blokada, wyparta z rynku przez zablokowane moduły CDI.

Podczas odblokowywania motoroweru należy pamiętać, iż nierozerwalnie wiąże się to z kwestiami prawnymi. Usunięcie blokad ograniczających prędkość do 45km/h sprawia, że w świetle przepisów pojazd przestaje być już motorowerem, a staje się motocyklem. Decydując się na oddławienie skutera należy być świadomym konsekwencji jakie mogą nas z tego tytułu spotkać, czyli m.in.:

– możemy otrzymać mandat za prowadzenie pojazdu bez posiadania uprawnień, jeśli jedziemy ponad 45km/h,

– może  zostać zatrzymany dowód rejestracyjny, gdy zachodzi podejrzenie, iż pojazd nie spełnia warunków koniecznych do klasyfikacji jako motorower, a więc i danych zawartych w dowodzie rejestracyjnym,

– w razie kolizji lub wypadku ubezpieczyciel może wyegzekwować od nas koszty usunięcia szkód, ponieważ polisa OC została skalkulowana i zawarta na motorower, a nie motocykl.

Więcej o blokadach w skuterze.

Fot.: Skuterowo.com/Fotolia LLC

Inne publikacje na ten temat:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button