APRILIA RSV4 i RSV4 FACTORY 2021: Flagowy superbike w nowej odsłonie

Aprilia udostępniła pierwsze grafiki ukazujące najnowszą odsłonę flagowego motocykla klasy superbike, czyli modelu RSV4. Zazwyczaj to niższe pojemnościowo modele korzystają z nawiązań do flagowców. U ekipy z włoskiego Noale sytuacja przybrała inny obrót.

Patrząc na zdjęcia nowej RSV4, można się pogubić. Czy to nie jest na pewno model RS660? To właśnie z mniejszej sześćsetki duża RSV4 przejęła wygląd owiewki i przednich świateł. Nie jest to jednak żadna ujma dla flagowego okrętu, bo przecież RS660 wygląda po prostu obłędnie. Nowy design modelu RSV4 to jednak nie tylko nowe nadwozie. To także wbudowane skrzydła aerodynamiczne i zmodernizowana elektronika wraz z sercem tego dwukołowego dynamitu.

Historia Aprilii RSV4 to jedna z bardziej ciekawych opowieści w świecie motocykli sportowych. Zbudowana z myślą o wygrywaniu na torze i niezależnie od wersji zawsze potrafiła wyróżniać się wśród mocnej przecież konkurencji. W swojej najbardziej ekstremalnej wersji, RSV4 daje się poznać jako także jako mocny rywal na torach MotoGP.

Aprilia RSV4 była stale aktualizowana i udoskonalana z biegiem czasu, Nigdy nie brakowało jej sportowego charakteru i ponadprzeciętnych osiągów. Jest najlepszym przykładem tego, co można osiągnąć, wykorzystując cenne doświadczenie bojowego działu wyścigowego, takiego jak Aprilia Racing.

Nowa Aprilia Tuono 660: Sportowy naked wagi lekkiej wjeżdża na salony

Prezentowana w ramach swojej globalnej premiery online na oficjalnej stronie producenta, narodziła się nowa RSV4, gruntownie odnowiona, zaczynając od ogólnego wyglądu.

Nowy projekt jest wynikiem pracy wykonanej w zakresie aerodynamiki, co potwierdza zaangażowanie Aprilii w badanie coraz bardziej złożonych i innowacyjnych rozwiązań. Styl inspirowany modelem RS 660 oraz kształty modelowane w tunelu aerodynamicznym mają zapewnić wyjątkowo niski współczynnik oporu powietrza, co znacznie poprawia osiągi przy dużych prędkościach, a dzięki konstrukcji skrzydeł aerodynamicznych poprawia również siłę docisku.

Winglety nie są już dodatkowym elementem osłon bocznych, ale są wbudowane w owiewki. To rozwiązanie optymalizuje stabilność przy dużych prędkościach i jednocześnie poprawia chłodzenie silnika. Drodzy Państwo, skrzydlate motocykle to już norma w świecie sportu.

Potrójny przedni reflektor LED ze światłami DRL to teraz znak rozpoznawczy motocykli sportowych Aprilia udoskonalony funkcją doświetlania zakrętów poprawiającą widoczność. Aprilia RSV4 Factory 2021

Ergonomia jest całkowicie nowa i ulepszona za pomocą nowego zbiornika paliwa oraz przekonstruowanego siodła. Ma to zapewnić lepsze dopasowanie kierowcy do owiewek i poprawić czucie maszyny. Ma więcej miejsca oraz bardziej naturalną i zrelaksowaną pozycję do jazdy. Nowe są również przełączniki do sterowania elektroniką. Teraz są bardziej funkcjonalne i intuicyjne, a nowy wyświetlacz TFT jest większy i dysponuje większą ilością informacji. Nowy system ECU Marelli 11MP wraz z nową sześcioosiową platformą inercyjną zapewnia lepsze zarządzanie elektroniką przy użyciu Ride-by-Wire. Udoskonalono również APRC, który uzupełniony został o wielopoziomowe sterowanie siłą hamowania silnikiem. Dostępnych jest sześć trybów jazdy, trzy na tor (w tym dwa z możliwością pełnej konfiguracji) oraz trzy na drogę (w tym jeden w pełni konfigurowalny). Wystarczy wybrać jeden z nich, by automatycznie uzyskać najlepsze ustawienia pod względem kontroli trakcji, Wheelie Control, hamowania silnikiem, ABS i innych parametrów.

Ciąg dalszy pod materiałem wideo

Wyjątkowo doskonała architektura podwozia (następczyni zwycięskiej dynastii, która szczyci się 18. tytułami i 143 wyścigami GP w klasie 250) przeszła gruntowną zmianę dzięki nowemu wahaczowi, lżejszemu i wzmocnionemu dolnemu wspornikowi (zainspirowanemu z Aprilii RS-GP i stosowanemu w MotoGP). Wszystko zaprojektowano z myślą obniżenia masy i zwiększenia stabilności tylnego koła podczas przyspieszania. Aprilia RSV4 Factory 2021

Pomimo ograniczeń związanych z wprowadzeniem normy Euro 5, dzięki konkretnym zabiegom technicznym, inżynierom Aprilii udało się uzyskać większy moment obrotowy oraz zachować dotychczasową moc – bagatela 217KM. Zabiegi te obejmują modernizacje związane z układem wydechowym oraz zwiększoną pojemność z 1077cm3 do 1099cm3. Teraz RSV4 to już pełnokrwisty “1100”.

Dostępne będą dwie wersje: podstawowa RSV4 (tylko w kolorze Dark Losail) oraz RSV4 Factory (w dwóch malowaniach: Aprilia Black i Lava Red). Obie wersje są napędzane zmodernizowanym silnikiem V4 o pojemności 1099cm3, ale można je rozróżnić standardowym wyposażeniem, które w przypadku Factory obejmuje kute aluminiowe felgi, półaktywny układ zawieszenia Öhlins Smart EC 2.0 oraz zaciski hamulcowe Brembo Stylema.

Przemysław Borkowski

Kocha wszystko co ma dwa koła i silnik - nawet ten elektryczny. Gdyby wiertarka miała koła, też by na niej jeździł. Prywatnie fan dobrego rockowego brzmienia i kultur orientalnych.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button