Akademia Jazdy OtoMoto: Odc. 5: Ubranie na motocykl 125 i jazda w deszczu

Dzisiaj w Akademii Jazdy OtoMoto Tomasz Kulik tłumaczy rolę odpowiedniego ubrania na skuter i motocykl. Dlaczego istotny jest dobór odpowiedniej kurtki, spodni, butów czy rękawiczek? Wreszcie jak jeździć podczas złej pogody naszym jednośladem.

Ponieważ taki mamy klimat, wydawałoby się, że sezon motocyklowy jest krótki. Otóż nie! Od kiedy pojawiły się dobre ubrania motocyklowe sezon wydłużył się znacznie. Nawet do połowy grudnia. Nie ma złej pogody, obecnie są jedynie źle ubrani motocykliści, dlatego że rynek teraz oferuje ubrania wodoodporne, wiatro-szczelne, ubrania wygodne, które pozwalają zachować komfortową ciepłotę ciała, nawet gdy temperatura oscyluje niewiele powyżej zera – przekonuje Tomasz Kulik i dodaje:

Jeżeli nie ma oblodzenia, nie ma śniegu jeździmy! Są motocykliści pewnych grup zawodowych, głównie kurierzy, którzy jeżdżą nawet w ujemnych temperaturach, ale to jest mniejszość. Przeciętny obywatel jeździ, gdy jest temperatura dodatnia. Ale nawet +2 stopnie, gdy mamy dobry strój, dobrą kurtkę, dobre spodnie, dobre buty, rękawice, kiedy mamy mufki na kierownicę do skutera, kiedy mamy podgrzewane manetki w motocyklu to wszystko pozwala bardzo mocno sezon wydłużyć. Nie jest niczym nadzwyczajnym widok motocyklisty w ruchu drogowym w połowie grudnia. Jeżeli jest powyżej zera, on ubrany czemu nie. Jeździć można, jest bezpiecznie i jest przyjemnie. W tej chwili kupując ubranie motocyklowe, czy to będzie kombinezon, kurtka, spodnie osobno, czy w innej konfiguracji ubiór korzystajmy z dobrodziejstw rynku.

>>Sprawdź oferty na nowe i używane motocykle 125 ccm na OtoMoto.pl 

Możemy kupić kurtkę, która ma membranę bardzo odporną na wilgoć, a jednocześnie pozwalającą na oddychanie. Para wodna generowana przez nasze ciało wydostaje się na zewnątrz. My się nie pocimy w tej kurtce, my się w niej nie gotujemy, a deszcz jest nam niestraszny. To samo dotyczy spodni i butów. Dobre membrany są genialnym wynalazkiem ułatwiającym życie motocyklisty. Jeżeli chodzi o dobór stroju ma być wygodnie, ma być to dopasowane do naszej anatomii tak jak garnitur i każde inne ubranie i zwróćmy uwagę na buty i rękawice. Rękawice zbyt ciasne będą powodowały osłabienie krążenia w dłoniach. Jeżeli krew nie krąży odpowiednio intensywnie – dłonie zmarzną. Jeżeli buty są źle dopasowane, ucisk na stopę też pogarsza krążenie krwi – stopy marzną. Pamiętajmy o czynniku chodzenia wiatrem.

>>Zobacz oferty chopperów 125 na prawo jazdy B

Pęd powietrza powoduje, że tak naprawdę czujemy temperaturę tak jak gdyby była ona o 10-15 stopni niższa niż pokazuje nam termometr. Wszelkiej maści kominiarki, szaliki, śliniaki, pasy nerkowe, wszystko co poprawia naszą ciepłotę jest wskazane. Nie są rzeczy drogie. Możemy je kupić w wielu miejscach, przymierzyć i dopasować do siebie, a ograniczamy ryzyko przeziębienia i innych dysfunkcji związanych z poruszaniem się na motocyklu w chłodniejsze dni. Im bliżej zimy tym trudniejsze warunki pogodowe, ale dobry strój umożliwia nam jazdę. Pamiętajmy jednakże w miarę jak spada temperatura twardnieją nam opony i nadejdzie moment, kiedy motocykl należy odstawić. Jazda w temperaturach około 0 stopni nawet gdy jest sucho nie jest ani przyjemna ani bezpieczna. Rynek oferuje opony zimowe, ale w rozmiarach tylko do skuterów.

>>Szukasz taniego skutera 125? Zobacz oferty OtoMoto.pl 

Ciąg dalszy pod materiałem wideo

Patrząc na ulicę, na drogę, nawierzchnie zwracajmy uwagę po czym jedziemy. Mamy śliskie tory tramwajowe, śliskie dekle studzienek, śliskie znaki poziome wykonane farbą floro kauczukową. Omijajmy te miejsca, starajmy się na farbie nie hamować, a na torowisku pokonujemy je możliwie prostopadle, żeby uniknąć upadku. Zatem dobry strój, obserwacja drogi, przygotowanie motocykla i jazda może być bezpieczna.

Zobacz pozostałe części Akademii Jazdy OtoMoto w Skuterowo.com.

Akademia Jazdy OtoMoto z Tomaszem Kulikiem w Skuterowo.com powstaje we współpracy z serwisem ogłoszeniowym OtoMoto.pl.

Leszek Śledziński

Emerytowany dziennikarz motoryzacyjny portalu Jednoślad.pl

Inne publikacje na ten temat:

2 opinii

  1. Witam. Miałem zielone światło na wyjazdówce z Piaseczna. Na skrzyżowaniu zajechał mi drogę z lewej strony samochód prowadzony przez starszego pana bo się w końcu zdecydował. Na budziku niecałe 50, hamowanie, szlif i rozłączenie, minąłem kufer o centymetry bo na szczęście gościu się nie zatrzymał i chyba chciał zwiać ale go ludzie zablokowali.Sunąłem po asfalcie ładnych parę metrów a Zipek zatrzymał się za skrzyżowaniem .I co ? – gdyby nie kurtka motocyklowa ze wzmocnieniami i takież spodnie to dziś bym pewnie nie pisał. A tak to tylko siniaki mi wychodziły przez parę dni.I dlatego mówię gierojom w T-szertach i klapkach- zasada ograniczonego zaufania to raz ,a dwa,to czasem lepiej się spocić ale przeżyć.A Zipek o dziwo cały- szorowanie przejęły wystające nóżki- boczna i centralna.Gościu dostał mandat, a ja nauczkę. Pozdrawiam.t

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button