Aktualnie czytasz:
Tuning: 65% Skuterzystów Łamie Przepisy?

Według ankiety Skuterowo.com dwa na trzy spotykane na drogach skutery (motorowery) są odblokowane rozwijając prędkość większą niż 50 km/h. Sprawdzimy przyczyny tego zjawiska i zweryfikujemy główne motywy jakimi kierują się użytkownicy pięćdziesiątek.

Martwe prawo. W Polsce do kontroli motorowerów pod kątem rozwijanych prędkości dochodzi niezwykle rzadko. W środowisku istnieje przekonanie właścicieli małych jednośladów,  że przez Policję są traktowani mniej priorytetowo. Nie ma się co dziwić. Dla stróżów prawa o wiele ważniejsze jest skupienie się na piratach pędzących 100 km/h w terenie zabudowanym, niż na skuterze przekraczającym prędkość o 10 czy 15 km/h. Jeśli dochodzi już do kontroli to głównie ze względu na rażące naruszenia i przekroczenia ograniczeń. Słowem, trzeba się nieco postarać.

[poll id=”7″]

 
Czytaj
REKLAMA

Przetestuj wymarzony motocykl na TRIUMPH MOTORCYCLES FESTIVAL 2019

Atrakcje Triumph Motorcycle Festival 2019:

  • 19 i 20.09.2019 – Motowycieczki (cena: 299 zł)
  • 21.09.2019 – Triumph Motorcycle Festival:
    • jazdy testowe Triumph
    • grill
    • 20% rabatu na odzież

Prędkość pół biedy. Pojemność naraża na konsekwencje. W gorszej sytuacji są skuterowcy, którzy trwale zmieniają specyfikację jednostki napędowej. Zwiększanie pojemności ponad ustawowe 50 ccm jest bardzo łatwe do udowodnienia, zwłaszcza w przypadku badania pojazdu po spowodowaniu kolizji drogowej. Wówczas właściciel/kierowca może liczyć się z sankcjami w postaci podstępowania zwrotnego ze strony ubezpieczyciela. Co to takiego? To żądanie zwrotu poniesionych kosztów. Z jakiego tytułu? Z tytułu niespełnienia warunków umowy ubezpieczenia OC. Deklarowaliśmy, że pojazd spełnia wymagania w zakresie typu określanym mianem „motorower”. Jednak w chwili zdarzenia nasz skuter był w świetle przepisów motocyklem.

 
Czytaj
REKLAMA

WYPRZEDAŻ! SHELL ADVANCE AX7 4T 10W 40 teraz za 25,90 PLN

Zapewnia doskonałe smarowanie w najbardziej ekstremalnych warunkach pracy. Doskonała czystość tłoków. Wysoka ochrona silników i skrzyń biegów. Przewyższa specyfikacje: API - SM i JASO MA2.

Odblokowany = bezpieczniejszy? W niektórych sytuacjach tak, o czym pisało Skuterowo.com na swoich stronach przed rokiem. Z licznych doświadczeń użytkowników skuterów wynika, że większa rezerwa mocy pod prawą ręką często sprawiała, że cało wychodziło się z opresji. Sam niejednokrotnie przekonałem się o tym, że zapas energii ukryty w skuterze może pomóc uniknąć niebezpiecznych sytuacji.

Prawo do zmiany? Jeśli nie istnieje możliwość skutecznego egzekwowania postanowień prawa o ruchu drogowym to powinno się znowelizować przepisy. Wśród propozycji padały rozwiązania znoszące limit 45 km/h dla użytkowników skuterów powyżej 25 roku życia, którzy wedle statystyk KGP powodują o wiele mniej zdarzeń drogowych, niż ich młodsi kierowcy. Czy poparłbyś takie kompromisowe rozwiązanie?

Jaka jest Twoja reakcja?
Super!
67%
Interesujące
33%
heh...
0%
Że co?
0%
Grrrr!
0%
Smutne
0%
60 Komentarze
1 2 3 4 6
  • Zdjęcie profilowe clsamg63
    1 listopada 2011 at 22:51

    żal d… ściska z takimi tematami…

    skuterowo z dnia na dzień się pogrąża i podupada… a szkoda…
    administarot czy tam moderator wogóle nie nawiązuje dialogu i nie ma na niego jakiegokolwiek wpływu… powstaje pewna skrajność, a do podtrzymania strony wymyślane sa takie tematy… zaraz jeszcze nas posądzą (nas czyli 50cm ale 50km/h+) o to, że działamy wbrew prawu i tak jak na podstawie filmów z youtub’a z v-maxami będą nas karali.

    specjalne pozdrowienia dla administratora strony.

  • Zdjęcie profilowe dostawcy
    1 listopada 2011 at 23:36

    clsamg63 przesadzasz, ja uważam, że temat jest bardzo ważny bo przed odblokowaniem skutera ze względu na niską prędkość miałem baaardzo dużo niebezpiecznych sytuacji. Wiązały się głównie z wyprzedzaniem, które odbywało się nie o przepisowy metr ale o 30-20 czy 10 cm, co mi groziła z grubsza śmiercią. Kiedy zacząłem jeździć 55-60 ilość wyprzedzających spadła o 90%. Nikt, nawet skuterowcy w aucie, nie chce jechać za odkurzaczem 40 km/h, dlatego wyprzedza. Sam to przetestowałem jadąc za skutem. Gdy jechał te 40-45 musiałem go wyprzedzić, jak sunął te 55-60 nie widziałem takiej potrzeby. Nie wspomnę o podjazdach gdzie na blokadzie prędkość spadała do 30-35 km/h, a auta wyprzedzały mnie z prędkością 80-100 km/h. W takich przypadkach jeździłem chodnikiem, nie jestem samobójcą.
    Różnica niewielka ale zapewne nie jednemu z nas uratuje życie.
    Dlatego uważam, iż to świetna inicjatywa i chętnie podpisze się pod obywatelskim projektem ustawy.

  • Zdjęcie profilowe pasek888
    2 listopada 2011 at 00:36

    I tak większość skuterów z blokadami jedzie więcej niż 45km/h…

  • Zdjęcie profilowe
    2 listopada 2011 at 05:04

    dokładnie tak – popieram to co pisze „dostawcy” zapas mocy jest bardzo przydatny, nie musimy poruszać się z wiekszymi prętkościami na codzień ale zapas mocy jest wskazany przy wszekliego rodzaju manewrach …

  • Zdjęcie profilowe sszz
    2 listopada 2011 at 10:28

    Zgadzam się z „dostawcy” – odblokowanym skuterem jeździ się o wiele bezpieczniej. Szczególnie jak mam np zawrócić na agrafce na 2-3 pasmówce.
    Prawo w tym zakresie jest niedobre i udawanie, że takiego faktu nie ma jest idiotyczne.
    A moim zdaniem sprawa jest bardzo prosta – skoro skuterem mozna jeździć tylko na dowód osobisty (nawet nie znając przepisów ruchu drogowego) to wystarczy pozwolic jeździć odblokowanym skuterem tym, którzy posiadają prawo jazdy jakiejkolwiek kategorii – oni przynajmniej znają przepisy i wiedza jak sie poruszac po drogach (np po rondzie).
    A limit 50cm3 powinien być utrzymany i pilnowany – zmieniasz pojemnosc, to masz motocykl – trudno.

  • Zdjęcie profilowe Whistler
    2 listopada 2011 at 11:59

    Może zawiążmy lokalne komitety w dużych miastach i pytajmy kierowców czy chcieli by aby sokowirówki mogły jeździć po naszych drogach szybciej? 🙂 Potrzebny był by projekt nowelizacji i jakaś koordynacja zbierania podpisów, ale mogło by się udać. Wsparcie mass mediów pewnie też by się przydało – w każdym razie raczej by nie zaszkodziło.

    Ja popieram wariant przedstawiony przez sszz. Niemcy zdaje się mają takie prawo, że jeżeli posiada się prawko B, to można jeździć normalnie motocyklem do pojemności 125 ccm (zasłyszane gdzieś). I tak mogło by być też u nas. Ze swojej strony społeczność w internecie mogła by stworzyć jakiś poradnik np. w formie obrazu płyty z poradami dotyczącymi techniki jazdy i obsługi motoroweru/motocykla dla nowicjuszy. Większość ludzi przecież chce jeździć bezpiecznie, ale wiedza na ten temat jest bardzo rozproszona. Dowodem na to są niemal codziennie powtarzające się te same pytania na forum.

    @clsamg63 A nie działamy wbrew prawu? Działamy. Oprócz tego dyskutujemy nad pomyłką (w naszym przekonaniu) ustawodawcy i zastanawiamy się co możemy z tym zrobić. Bo w razie wypadku ubezpieczenie może okazać się nie warte funta kłaków. Ten temat pojawiał się wielokrotnie na łamach skuterowo.com i powinien nadal się pojawiać.

  • Zdjęcie profilowe domo1293
    2 listopada 2011 at 14:48

    clsamg63 Masz całkowitą rację Skuterowo jest coraz gorsze już nie dajecie testów wideo a jak już są one beznadziejne mam nadzieje Leszku że weźmiesz to pod uwagę i się poprawicie i kiedy będzie ten Test wideo Ferro ??

  • Zdjęcie profilowe marcin_wlkp
    2 listopada 2011 at 19:42

    popieram troche zapasu mocy sie przyda.to chore ze mamy ograniczenie do 50km/h a biorąc pod uwage przyzwolenie na małe przekroczenie prędkości to uwazam ze skutery są pokrzywdzone ustawowo i dyskryminowane pod tym wzgledem .dlaczego mamy byc gorsi i snuć się blisko krawęznika te 45km/h co zagraża nam i innym stwazając duzo chorych sytuacji…pozdrawiam.jestem za zmianą przepisów

  • Zdjęcie profilowe TheKwiatek96
    2 listopada 2011 at 22:57

    Ale dlaczego od 25 lat ja mam 15 lat i żadnej kolizji z odblokowanym jeżdżę codziennie przez pół warszawy w godz szczytu

  • Zdjęcie profilowe gregorkin
    3 listopada 2011 at 13:36

    kto pisze takie bzdurne artykuły na tym całym skuterowie?? to już nie pierwszy taki napisany niczym wypociny małolata odblokowany bezpieczniejszy ? zapas mocy ??!! dziecko drogie o czym ty piszesz ??!! jaki zapas mocy ??!!! jakie wychodzenie z opresji ??!! że co że rozpędzisz bzyczka o 20km więcej żyłując silnik na maksa na odcinku 5km ??!! i co ?? cudem unikniesz wyprzedzenia przez traktor (czyt. wyjdziesz z opresji)?? o zapasie mocy dziecko drogie możemy mówić w sytuacji gdzie mamy z 50-100 koników dodatkowych do dyspozycji w kilka sekund od0 do 100km/h.