125 ccm
Aktualnie czytasz:
125 cm3 na kat. B: Straszenie ludzi nowymi przepisami

Poszli艣my za zachodnim przyk艂adem. Tak, jak np. w聽Czechach, W艂oszech, Niemczech, Francji, Hiszpanii w Polsce po 24.08.2014 b臋dzie mo偶na je藕dzi膰 motocyklem 125 cm3 posiadaj膮c jedynie kat. B. Po kraju przelewa si臋 fala zachwytu oraz fala grozy.

Dzi艣 o drugiej w kolejno艣ci wymienionej fali. Fali grozy, straszenia, wyra偶ania prognoz m贸wi膮cych jak to zaczn膮 si臋 ludzie zabija膰 na motocyklach 125. Spora cz臋艣膰 argument贸w mnie po prostu 艣mieszy, inna przera偶a bezmy艣lno艣ci膮 i populizmem.

Kierowcy posiadaj膮cy kategori臋 B prawa jazdy wsi膮d膮 na motocykle 125 cm3 i teraz si臋 zacznie. Wzro艣nie liczba wypadk贸w z udzia艂em motocyklist贸w.

Cytat z losowo wybranego artyku艂u prasowego. Jego autor zapomnia艂 o prawie skalowalno艣ci. Je偶eli w Polsce b臋dzie wi臋cej motocykli no to jasne, 偶e proporcjonalnie wzro艣nie liczba wypadk贸w. To dok艂adnie jakby powiedzie膰, 偶e w 1910 roku w Polsce nie gin臋艂o tylu ludzi na drogach... To mo偶e wr贸cimy do furmanek?

 
Czytaj
REKLAMA

Poznaj Junaka M12 Vintage 125 na prawo jazdy B

B膮d藕 oryginalny i wyr贸偶nij si臋 na drodze z Junakiem M12 Vintage 125. Niezawodny silnik z wtryskiem paliwa. Szprychowe, du偶e ko艂a. System hamulcowy CBS. Do tego matowe malowanie i pot臋偶na doza komfortu zar贸wno podczas jazdy po mie艣cie, jak r贸wnie偶 wsz臋dzie tam, gdzie poniesie wzrok. Spe艂nij swoje marzenia o nowym Junaku. Ju偶 za 9 199 PLN.

Kierowcy z kat. B, kt贸rzy nigdy nie posiadali motocykla z manualn膮 skrzyni膮 bieg贸w zaczn膮 je藕dzi膰 bez przygotowania. B臋dziecie odpowiada膰 za 艣mier膰 setek ludzi.

To z kolei wypowied藕 jednego z pos艂贸w opozycyjnie nastawionego do zmian w przepisach. To jakby kwestia zmiany bieg贸w mia艂a najwi臋kszy udzia艂 w bezpiecze艅stwie jazdy. A jak by艂o z Komarami, Ogarami, motorynkami? Ka偶dy gdzie艣 musia艂 si臋 tego samodzielnie nauczy膰. Wiem, pami臋tam o r贸偶nicy pojemno艣ci, ale z drugiej strony te偶 jestem 艣wiadomy, 偶e nowe prawo nie wypuszcza na drogi na motocyklach 125 kompletnych idiot贸w, tylko dojrza艂ych ludzi, kt贸rzy ju偶 wiedz膮 jak si臋 na drogach zachowywa膰. To w艂a艣nie do艣wiadczenie zdobywane przez 3 lata na ulicach ma niejako stanowi膰 gwarancj臋 zaufania Pa艅stwa wzgl臋dem obywatela. Kierowca samochodu osobowego zna przepisy, wie kiedy zmienia膰 biegi. Peda艂 sprz臋g艂a zamienia si臋 jemu na klamk臋 przy manetce. Rozs膮dny cz艂owiek na pustej drodze prze膰wiczy sobie obs艂ug臋 tych mechanizm贸w, nim wyjedzie na miasto.

 
Czytaj
REKLAMA

Poznaj Gara偶 BMW pe艂en motocykli gotowych do odbioru.

W ofercie Gara偶 BMW odnajdziesz fabrycznie nowy b膮d藕 u偶ywany motocykl w doskona艂ym stanie. Wejd藕 i sprawd藕 jak blisko jest Tw贸j wymarzony motocykl BMW.Skorzystaj z atrakcyjnego finansowania w programie BMW 3asy ride

Po wt贸re - zak艂adam, 偶e nowi kierowcy motocykli 125 wsiada膰 b臋d膮 na dwa k贸艂ka przede wszystkim ze wzgl臋du na pasj臋 - albo je藕dzili wcze艣niej 50 ccm, albo w inny spos贸b sprawdzali swoje umiej臋tno艣ci. Ka偶dy odpowiedzialny cz艂owiek da sobie wcze艣niej na wstrzymanie i spokojnie b臋dzie si臋 z zami艂owaniem do sprz臋tu wdra偶a膰 do jazdy po szosach publicznych. Potraktuje to bardziej jak hobby. Ka偶dy od czego艣 musia艂 zaczyna膰. Dobrze, 偶e od 50 czy 125 cm3, a nie 1 000 jak to bywa w wielu przypadkach.

Zaroi si臋 od morderc贸w je偶d偶膮cych 200 km/h przy szko艂ach, przedszkolach i przej艣ciach dla pieszych. Czemu nikt nie my艣li o naszych dzieciach wracaj膮cych do dom贸w!

To komentarz na jednym z serwis贸w spo艂eczno艣ciowych na kt贸rym udziela si臋 Skuterowo.com. Pierwsze pytanie - sk膮d si臋 Pani wzi臋艂o 200 km/h? Widzia艂a Pani cho膰by raz na oczy jak wygl膮da skuter albo motocykl 125? On z za艂o偶enia rzadko przekracza w spos贸b znacz膮cy 100 km/h. Z drugiej strony co jest lepsze - potr膮cenie dziecka na pasach przy pr臋dko艣ci 100 km/h samochodem czy motocyklem? Ja wola艂bym zosta膰 potr膮cony jednak jedno艣ladem.

Z za艂o偶enia ca艂a fala krytyki p艂ynie, albo od populist贸w, albo od ignorant贸w (nie widzia艂 motocykla 125 na oczy, nigdy nie prowadzi艂 偶adnego pojazdu), b膮d藕 te偶 od ludzi, kt贸rzy maj膮 partykularny interes w tym, aby nowe przepisy nie wesz艂y w 偶ycie. Mam tu na my艣li WORDy, przedstawicieli OSK i instytucje zwi膮zane z przemys艂em samochodowym. To prawo na zachodzie ju偶 dzia艂a i nikt nie zg艂asza z tego tytu艂u wi臋kszych zastrze偶e艅. W Polsce mamy odruch traktowania innych rodak贸w jak idiot贸w. Owszem w艣r贸d nas ich nie brakuje i trzeba przewidzie膰, 偶e na 125 ccm wsi膮dzie r贸wnie偶 i grupa ludzi o ma艂ym ilorazie inteligencji. To jednak moim zdaniem nisza. Zaufajmy tak, jak zaufa艂 Polakom ustawodawca, zliberalizujmy nieco prawo, dajmy spo艂ecze艅stwu i gospodarce jaki艣 pozytywny impuls.

Przy ca艂ym tym zamieszaniu zapomina si臋 o jednym fakcie - ponad 30% kierowc贸w motocykli w Polsce je藕dzi bez prawa jazdy A, A1 czy A2. Z czego 10% nie posiada 偶adnej(!) innej kategorii. Ich nie dotycz膮 偶adne limity pojemno艣ci. Nie brakuje takich, o czym wspomnia艂em wy偶ej, kt贸rzy na pierwsze moto bez 偶adnych, kompletnie 偶adnych uprawnie艅 wybieraj膮 litrowe szlifiery. Czemu nad tym nikt si臋 nie pochyli? To ju偶 chyba lepiej dopu艣ci膰 艣wiadomego kierowc臋, kt贸ry ma co najmniej 3 lata prawo jazdy B do jazdy na motocyklu 125, ni偶 tolerowa膰 osiemnastoletniego dresiarza na litrowym przecinaku. Prawda?

Jaka jest Twoja reakcja?
0%
0%
0%
25 Komentarze
1 2 3
  • Zdj臋cie profilowe
    26 lipca 2014 at 21:24

    wojtek_pl napisa艂:

    Do wszystkich panikarzy. Ju偶 teraz ka偶dy pe艂noletni mo偶e bez 呕ADNYCH uprawnie艅 wsi膮艣膰 na motorower i je藕dzi膰 po drogach

    To nie do ko艅ca prawda. Pe艂noletni ale do 18 stycznia 2013, osoby kt贸re uko艅czy艂y 18 lat p贸藕niej obowi膮zuje posiadanie prawa jazdy AM.

  • Zdj臋cie profilowe wojtek_pl
    26 lipca 2014 at 22:57

    Do wszystkich panikarzy. Ju偶 teraz ka偶dy pe艂noletni mo偶e bez 呕ADNYCH uprawnie艅 wsi膮艣膰 na motorower i je藕dzi膰 po drogach. Nie musi nawet w minimalnym stopniu zna膰 przepis贸w ruchu drogowego. I co? I nic. Jako艣 ludzie 偶yj膮. (chocia偶 ja bym jednak wola艂a aby KA呕DY poruszaj膮cy si臋 po drodze zna艂 przepisy i musia艂 zda膰 egzamin, nawet uproszczony, ale jednak). Nowe przepisy IMHO poprawi膮 bezpiecze艅stwo. B臋dzie mo偶na jecha膰 szybciej, z pr臋dko艣ci膮 zbli偶on膮 do samochod贸w a nie 45km/h tam gdzie samochody jad膮 80+ .

  • Zdj臋cie profilowe elloco
    26 lipca 2014 at 22:47

    Raven ale tak by艂o , wsiadali ludzie maj膮cy zerowe poj臋cie o przepisach i nikt z tego wielkiego szumu nie robi艂 pomimo 偶e wi臋kszo艣膰 z nich zapewne do dzisiaj nie zasi臋gn臋艂o chocia偶by podstaw zasad.

  • Zdj臋cie profilowe
    27 lipca 2014 at 00:00

    Ja akurat jestem zwolennikiem tej ustawy i nikogo nie skre艣lam. Nie uwa偶am 偶eby jazda na 2oo by艂a specjalnie skomplikowana, ale r贸偶ni si臋 od prowadzenia 4oo. Nie ka偶dy jest w stanie od razu przesi膮艣膰 si臋 na tylni nap臋d, u偶ywa膰 r臋cznego sprz臋g艂a,i no偶nej zmianym bieg贸w, czy zrozumie膰 fakt, 偶e na 2oo np skuteczniej skr臋ca si臋 w prawo, kr臋c膮c kierownic膮 w lewo i odwrotnie.
    Jako kierowca 4oo i 2oo z w艂asnego do艣wiadczenia mog臋 te偶 stwierdzi膰, 偶e je偶d偶膮c 4oo nie zwraca艂em uwagi na wiele rzeczy, kt贸re przy je藕dzie na 2oo sta艂y s矛臋 istotne.
    Mog臋 艣mia艂o stwierdzi膰, 偶e jazd臋 na prostej na 2oo mo偶na opanowa膰 niemal od razu (szczeg贸lnie automatem), ale co do reszty to trzeba troch臋 zmieni膰 wyrobione w 4oo nawyki.

    Znajomo艣膰 przepis贸w jest wa偶na, ale raczej drugorz臋dna w tym wypadku, bo znam takich co je znaj膮,, ale przyzwoicie je藕dzi膰 si臋 chyba nigdy nie naucz膮 i takich co je z premedytacj膮 艂ami膮.
    Co do ostatniego to mam wra偶enie, 偶e jestmtomwprost proporcjonalne do sta偶u na drodze 馃檪

    Ja widz臋 jeden niepokoj膮cy aspekt w ca艂ej sprawie, kt贸rego chyba nikt nie zauwa偶y艂. Wiele os贸b nie przechodzi bada艅 na kat AM, A1, A2, A bo nie ma obuocznego widzenia przestrzennego i nie mog膮 je藕dzi膰 na 2oo, na kat. B wystarczy mie膰 jednooczne widzenie przestrzenne, czyli dopuszczamy na 2oo tych, kt贸rych z powodu zdrowia normalnie nie dopu艣cimy na….. 2oo.
    Nie wiem na ile to widzenie obuoczne jest wa偶ne, ale za艂贸偶my 偶e to co艣 istotnego, wi臋c potencjalnie cz臋艣膰 posiadaczy kat. B mo偶e stanowi膰 jakie艣 zagro偶enie gdy przesi膮d膮 si臋 na 2oo.

  • Zdj臋cie profilowe elloco
    27 lipca 2014 at 13:04

    Jakby艣my r贸wnie偶 za艂o偶yli 偶e wi臋kszo艣膰 motocyklist贸w stosowa艂aby si臋 do ogranicze艅 pr臋dko艣ci w danym obszarze to by艂oby mo偶e mniej 艣miertelnych wypadk贸w z udzia艂em jedno艣lad贸w. Narazie to \”gdybamy\” , czas zweryfikuje na ile ta ustawa pomog艂a lub te偶 pogorszy艂a.
    Trzeba doda膰 偶e s膮 tak偶e plusy, mianowicie b臋d膮 mniejsze korki , bo o tym wszyscy zapominaj膮. Oczywi艣cie spora cz臋艣膰 z was podr贸偶uje tylko jedno艣ladami ale cz臋艣膰 takich ludzi jak chocia偶by ja b臋dzie zadowolonych 偶e troszk臋 mniej zakorkowane miasto jest 馃檪