Zimowanie skutera, motocykla i motoroweru: Poradnik

Mróz, śnieg i woda to niekorzystne dla skutera warunki kilku zimowych miesięcy. To czas, w którym trzeba przygotować pojazd do “zimowania”. Czas “odpoczynku” trzeba wykorzystać na odpowiednie przygotowanie sprzętu do sezonu letniego.

Przygotowanie to zazwyczaj wymaga większych lub mniejszych napraw oraz regulacji. Skuter i motocykl z uwagi na swoją konstrukcję, aby był bezpieczny, musi mieć sprawne wszystkie układy odpowiedzialne za prowadzenie. O ile w samochodzie niewielkie luzy w układzie kierowniczym nie powodują aż takiego zagrożenia, o tyle w skuterze może być przyczyną poważnego wypadku. Przygotowanie i obsługa skutera polega m.in. na wymianie płynów, klocków hamulcowych, czasem paska i opon. Pasek i “koła zębate” nie mają wpływu na moc silnika, ale wpływają znacznie na osiągi maszyny.

Jeśli są zużyte i tylnie koło obraca się z wyraźnym oporem, skuter nie osiągnie zakładanej prędkości. Będzie miał również gorsze przyspieszenie. Na osiąganą moc wpływ ma również stan tłumika. Pokrywa się on od wewnątrz nagarem. Zmniejszenie średnic przelotowych ogranicza osiągi pojazdu. Zazwyczaj pomaga dokładne oczyszczenie tylnej wkładki, dającej się demontować w niektórych typach tłumików. Jednak gdy jest on mocno zatkany nagarem i nie można go oczyścić, pozostaje tylko wymiana na nowy. Przed ustawieniem skutera w garażu, powinien być dokładnie umyty i wysuszony. Zwłaszcza z błota, ponieważ to ono doskonale magazynuje wilgoć.

Po umyciu i wysuszeniu powinniśmy nasmarować wszystkie ruchome elementy. Zwykle są to: linki, dźwignie hamulców itp. Jeżeli mamy metalowy bak i chcemy go uchronić przed korozją trzeba zatankować go do pełna. Wszystkie elementy lakierowane można zabezpieczyć specjalnie do tego celu produkowanymi środkami, które chronią lakier przed wilgocią. Powinniśmy też wlać przez otwór na świecę po kilka centymetrów sześciennych oleju silnikowego do komór spalania. Najlepiej do tego użyć strzykawkę. Po wlaniu oleju trzeba wykonać kilka obrotów wałem. Uchroni to gładzie cylindrów. Tłumiki również wymagają zabezpieczenia przed wilgocią, na przykład przez założenie na końcówkę wydechu foliowych torebek i “złapanie” ich gumkami recepturkami. Po tych czynnościach pozostaje tylko spuszczenie powietrza z opon do 1 ciśnienia zalecanego w instrukcji skutera. Najlepiej jak skuter będzie spoczywał na centralnej podstawce, tak by kółka nie stykały się z ziemią. Dodatkowo pod koła można podłożyć kawałki desek lub styropianu jako izolację. Na zimę odłączamy też akumulator i co 4 – 5 tygodni podładowujemy go. Miejsce garażowania powinno być w miarę możliwości szczelne i ciepłe. W żadnym wypadku nie powinniśmy owijać skutera folią, ponieważ będzie się pod nią zbierać wilgoć.

Archiwum Jednoślad.pl

Archiwum portalu Jednoślad.pl 2005-2010.

Inne publikacje na ten temat:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button