Zakaz jazdy na 2T, testy Junak RS Pro, Romet RXC i skąd mamy motocykle: #24 Social Jednoślad.pl

Skąd macie motocykle i dlaczego każdy ma tablice z innych regionów Polski. Dodatkowo o motocyklach i motorowerach z silnikami dwusuwowymi. Co z nimi będzie po 2018 roku, kiedy wejdą nowe normy emisji spalin. Odpowiadamy na Wasze pytania w ramach serii Social. Na Jednoślad.pl oraz YouTube. Dodatkowo wyjaśniam losy testów Rometa RXC 125 oraz nowego Junaka RS 125 Pro.

Poza tym o wymianie oleju podczas docierania. Po jakim przebiegu warto zrobić serwis oraz wymienić filtr? Wyjaśniam jakie jest moje zdanie odnośnie

Michal: Cześć Leszku, a jak z wymianą oleju podczas docierania? W moim przypadku producent zaleca pierwszą wymianę po 1000km,czy należy wykonać ją wcześniej? Boję się najbardziej o opiłki które powstają podczas docierania, ale chyba filtr oleju powinien sobie z tym poradzić, więc nie powinienem się spisać,co ty o tym sądzisz??? pozdrawiam

ARO: Odnośnie wejścia od 2018 roku przepisów o zakazie sprzedaży 2T. Kupiłem w tym roku Aprilie RS 125, czy jak wejdzie to prawo to aprilia do wyrzucenia bo nie bd mógł jeździć? czy jak

Grinch94: Cześć 🙂 Czy planujecie przetestować Rometa RXC 125? Widziałem go ostatnio w sklepie motocyklowym i wizualnie prezentuje się naprawdę fajnie. Ciekaw jestem jak sprawuje się podczas jazdy. Pozdrawiam.

Michu K: Cześć Leszek kiedy test Junaka rs 125 pro? Pozdrawiam.

Cześć, tutaj Leszek. Witajcie w Jednoślad.pl w kolejnym odcinku Social, w którym to odpowiadamy na wasze pytania – [email protected] albo komentarze poniżej są do waszej dyspozycji.

Często w komentarzach pytacie nas o testówki, dlaczego pojawia się na przykład ten model, a nie inny, dlaczego jest to biegówka, a nie automat itd. Chciałbym wam powiedzieć, że to nie do końca jest zależne od nas co akurat testujemy, bo pojazdy testowe, które się u nas znajdują, to są pojazdy najczęściej modele testowe konkretnych importerów, czy producentów. Oni mają odpowiedni grafik. Redakcje poszczególne zapisują się w kolejkach i tak naprawdę to wynika tylko i wyłącznie z tego. Bierzemy to, co akurat jest wolne, zapisujemy się na to, co tylko jest możliwe, żeby nam konkretna marka udostępniła i według tego harmonogramu pojawiają się poszczególne modele, a jest ich w ciągu roku ponad 40, więc naprawdę sporo maszyn, więc dlatego warto subskrybować Jednoślad.pl na YouTube i często zaglądać na Jednoślad.pl.

Drugie pytanie z cyklu tych ogólnych, ująłem sobie je w taki sposób, dlaczego co chwilę macie inne tablice, np. WW, WY, WK, WX, RDE, CIN. Na kogo to wszystko rejestrujecie? Odpowiedź na to pytanie jest bardzo prosta. To nie są nasze pojazdy. My, jeżeli coś kręcimy albo testujemy to nie kupujemy tego typu sprzętu, bo rocznie musielibyśmy wydać na to 2 000 000 złotych, a potem jeszcze to odsprzedawać na rynku wtórnym i zrobić to tylko po to, żebyśmy przejechali przeciętnie 100-200 km na takiej jednej testówce. Te tablice rejestracyjne, które są, to są tablice rejestracyjne poszczególnych importerów i w zależności, gdzie znajduję się siedziba danego producenta, stamtąd też pochodzą te tablice. Nie ma za co!

Ciąg dalszy pod materiałem wideo

Michał:”Cześć Leszku. A jak z wymianą oleju podczas docierania? W moim przypadku producent zaleca pierwszą wymianę po tysiącu, czy należy wykonać ją wcześniej? Boję się, że opiłki, które powstają podczas docierania nie zostaną wyłapane przez filtr oleju.”

Mówiłem wam w filmie o docieraniu już poprzednio. Jeżeli producent zaleca pierwszą wymianę po tysiącu, ja bym ją zrobił po 300 km, zwłaszcza jeżeli nie posiadacie takiego normalnego filtra oleju. Bardzo często w 50’tkach zamiast tradycyjnego filtru takiego wykręcanego, bardzo podobnego do samochodowego, stosuje się tak zwany filtr siatkowy, opadowy, do którego teoretycznie powinny wędrować te cięższe frakcje olejowe, w którym są zwarte między innymi opiłki metalu. Jednakże ja na tym filtrze w 100 % nie polegam i stąd też ja bym serdecznie rekomendowałbym po pierwszych 300 kilometrach zmienić olej. Okej, jest w przypadku 50’tek dosyć często, że właśnie w instrukcjach obsługi możecie przeczytać, że pierwszy przegląd powinno się zrobić przy 300 km i właśnie wtedy wybierzcie się na serwis olejowy. W przypadku większych pojemności zaleca się 1000 km. Tak często jest 125’tkach i większych maszynach. Nie czekajcie do tego tysiąca. To jest moje, osobiste zdanie. Warto zrobić to wcześniej, nawet we własnym zakresie. Wymienić ten filtr, ewentualnie go oczyścić, jeżeli jest on siateczkowy i nalać bardzo dobry olej, który będzie wymieniony w miejsce tego, który pochodzi z fabryki. Jeżeli macie więcej pytań na temat docierania, zapraszam do komentarzy oraz zapraszam na naszą skrzynkę mailową.

Użytkownik Aro odnośnie wejścia od 2018 roku przepisów o zakazie sprzedaży dwusuwów w Polsce. Aro pyta:”kupiłem w tym roku Aprilię RS 125. Czy jak wejdzie to prawo – Aprilia jest do wyrzucenia, czy będę mógł nią jeździć?” To też podkreślałem wam podczas kręcenia video o tych nowych przepisach. Przypomnę, że Unia Europejska wprowadza nowe normy emisji spalin na motorowery i na motocykle. W związku z tym silniki dwusuwowe nie będą mogły być oferowane w sprzedaży, nie będą mogły być oferowane na terenie Unii Europejskiej, w tym Polski. Ale dotyczy to tylko i wyłącznie nowych jednośladów fabrycznie nowych, z salonu. Jeżeli chodzi o używki, absolutnie nic się nie zmienia. Nikt nie przyjdzie z dnia na dzień i o 6 rano z ekipą antyterrorystyczną nie odbierze wam dwusuwa. Jeżeli motocykl został zarejestrowany przed określoną datą, czyli na przykład przed tym 2018 rokiem to wtedy może on się poruszać będąc dwusuwem po polskich, czy europejskich drogach do końca swojego życia. Nikt wam absolutnie nie zabierze sprzętu i nie zakaże jazdy na nim.

Użytkownik Green394:” Cześć! Czy planujecie przetestować Rometa RX 125? Widziałem go ostatnio w sklepie motocyklowym i wizualnie prezentuje się fajnie. Ciekaw jestem, jak sprawuje się podczas jazdy, pozdrawiam.”

Nie chcę wam obiecywać konkretnie terminu. Jesteśmy na niego zapisani, jeżeli chodzi o test tej maszyny. Jeżeli nie pojawi się w lipcu, to na pewno pojawi się w sierpniu i sam jestem ciekaw tego, w jaki sposób ten motocykl, ta 125’tka dedykowana dla wysokich osób będzie się sprawdzać podczas mojego osobistego testu, a mam 185 cm, więc pewnie też zaspokoję waszą ciekawość, jeżeli chodzi o wybór motocykla nieco bardziej rozrośniętego.

MichuK5:”Cześć Leszek. Kiedy test Junaka RS 125 Pro? Pozdrawiam.”

To jest identycznie ta sama sytuacja. Jak pamiętacie, miałem okazję jeździć bardzo krótką chwilę, co się źle skończyło. Wtedy dopadła mnie potężna ulewa, które z resztą w Polsce ostatnio goszczą często nad czym serdecznie ubolewam i z tego względu spotykamy się ostatnio częściej nieco w garażu, niż w plenerze. Na Pro przejechałem może jakieś 20 km. Nie miałem za bardzo czasu, żeby zrobić wam takie szczegółowe video na temat moich opinii z eksploatacji tego motocykla. Powiem wam tylko tyle, że rozpędziłem się do bodajże 115 km/h, kiedy jeszcze sprzęt był na dotarciu, czego oczywiście nie zalecam wam robić w przypadku użytkowania swojego nowego motocykla, takiego w pełni prywatnego, jednak z mojego dziennikarskiego obowiązku – musiałem to sprawdzić. Jeżeli już na dotarciu sprzęt podchodzi pod 110, 115 km/h to wydaję się, że po przejechaniu tych 300, 400, czy 1000 km będzie on cieszyć się naprawdę niezłą dynamiką. Nowy RS został zmieniony w sposób wizualnie praktycznie niezauważalnie. Pojawił się nowy wydech, ale myślę, że nie jest to tylko zabieg stylistyczny, ale też dużo lepsze brzmienie. Do tego są inne kierunkowskazy, które teraz nie są białe, tylko są pomarańczowe. O ile dobrze mi się wydaję, w zwykłym RS’ie były one przeźroczyste i nieco lepiej wyglądały. Jeżeli chodzi o zmianę techniczną to tutaj dzieje się dużo więcej, bo jak wiecie doskonale, zostało wprowadzone chłodzenie cieszą. Został także wprowadzony na tyle hamulec tarczowy, chociaż muszę wam powiedzieć, że ten bębnowy też nie był najgorszy, jeżeli chodzi o zwykłą odmianę RS’a. Wracając do pytania Michała, to RS Pro pojawi się, myślę, gdzieś w sierpniu. Czekamy jeszcze na testówkę grzecznie w kolejce. Jak ona się tylko pojawi to na pewno nakręcę wam dwa filmy video. Jeden to będzie najzwyczajniejsze w świecie wrażenia z jazdy, czyli pewnie na jakieś 15-20 minut wspólnie razem z kamerą wybierzemy się w jakiś plener, na przykład miejski, choć niekoniecznie, a potem pokolei pokażę wam wszystkie detale i pokażę też szczegółowe dane i parametry, które tyczą się nowego Junaka RS Pro.

Dzięki wielkie za dzisiejszy Social, który tworzymy wspólnie. Do zobaczenia już za tydzień w tej serii. Pamiętajcie o subach, o zaglądanie na naszego Facebooka oraz na Jednoślad.pl. Dzięki wielkie, kłaniam się nisko, miłego tygodnia, bezpiecznego tygodnia. Cześć!

Leszek Śledziński

Emerytowany dziennikarz motoryzacyjny portalu Jednoślad.pl

Inne publikacje na ten temat:

1 opinia

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button