Yamaha YZF-R1 – jest to motocykl klasy superbike wyprodukowany przez japońską firmę Yamaha. Po raz pierwszy zaprezentowany został na targach EICMA w Mediolanie w 1997 roku (oficjalna produkcja rozpoczęła się rok później). Celem producenta było zastąpienie nie cieszącego się sławą poprzednika jednośladu – Yamaha YZF 1000 R Thunderace oraz bezkompromisowe podbicie rynku motocykli sportowych. Z założenia miał być to motocykl mocny oraz nietypowo lekki, co w połączeniu z ulepszoną aerodynamiką miało skutkować możliwością osiągania dużych, jak na tamte czasy prędkości.
Wersja z 1998 roku wyposażona została, ze względu na wysunięty do przodu środek masy, w silnik rzędowy R4, ważący 63,5 kg. Osiągnięto cel – skonstruowano ekstremalny motocykl o osiągach, którym nie dorównywał wówczas żaden inny jednoślad. W 2015 roku na rynek wypuszczono 13-tą generację tego modelu, która od pierwszej tak naprawdę różniła się wszystkim – prócz nazwy.
Nowa wersja to czysto sportowy motocykl z przeznaczeniem na tor wyścigowy. Wyposażony został m.in. w technologię typu Moto GP (najnowocześniejsza technologia elektronicznego sterowania), niewielki, rzędowy, 4-cylindrowy i 4-zaworowy silnik crossplane oraz 6-osiowy inercyjny moduł pomiarowy. Dodatkowo krótki rozstaw osi – 1405 mm, waga 199 km w stanie gotowym do jazdy oraz moc 200 KM obrazują potencjał wyścigowy motocykla Yamaha YZF-R1. Jest to maszyna nowej generacji, niewątpliwie rewolucjonizująca rynek motocyklowy.
Yamaha YZF-R1: Dane techniczne
Dane techniczne: Yamaha YZF-R1 | |
Marka | YAMAHA |
Model | YZF-R1 |
Pojemność | 998 cm3 |
Silnik | Czterosuwowy |
Przeniesienie napędu | łańcuch |
maksymalna moc | 200 KM |
Rozruch | elektryczny |
Hamulec przód/tył | tarczowy/tarczowy |
Liczba miejsc | 2 |
wymiary | 2055/690/1150 mm |
Pojemność zbiornika paliwa (litry) | 17 litrów |
Masa własna | 199 kg |