125 ccm
Aktualnie czytasz:
Wymiana cylindra z 50 na 125 ccm i konsekwencje: Social 4 Skuterowo.com
0

Po raz kolejny rozwiewamy Wasze wątpliwości, które przesyłacie na faq@skuterowo.com. Dziś dwa dość podobne zagadnienia dotyczące wymiany cylindra w motorowerze/motocyklu na większy. Odpowiemy czy warto to zrobić i co nam grozi.

Dziś poruszamy następujące wątpliwości:

Adam: Co mi grozi jak jeżdżę skuterem o pojemności 125 a w papierach mam wpisane 50 ccm i tak też został on zarejestrowany. Bardzo proszę o odpowiedź.  Z góry dziękuje

Bartosz: Chciałbym 250 ccm zarejestrować na 125 ccm. Jakie są szanse, że policja się nie zorientuje?

Antonio: Czy motorowerem, albo skuterem można jeździć drogą ekspresową S8?

Leszek: No pogoda nas nie rozpieszcza. Jak zrobiło się ciepło tak zaczął padać deszcz, dlatego dzisiaj znów biurowo witamy was w FAQ’u Skuterowo.com podczas to którego odpowiadamy na wasze pytania, które zadajecie na FAQ@Skuterowo.com

Dzisiaj tak znowu się zrobiło nieco prawniczo, dużo zagadnień dotyczy ruchu drogowego i pewnych rzeczy, które są związane z takimi zagadnieniami administracyjnymi. Wybraliśmy trzy pytania spośród tych, które najczęściej pojawiały się na naszej skrzynce FAQ@Skuterowo.com .

Adam napisał do nas takiego maila: Co grozi jak jeżdżę skuterem o pojemności 125 cm3, a w papierach wpisane mam 50? Tak też został on zarejestrowany. Bardzo proszę o odpowiedź. Z góry dziękuję.
Kwestia dotyczy tak naprawdę dwóch aspektów. Pierwsza to kwestie mandatowe związane z kontrolą policyjną. Wówczas możesz dostać mandat, że poruszasz się danym pojazdem bez uprawnień, czyli tak naprawdę Twój motorower w papierach nie jest motorowerem, a jest motocyklem wówczas taki pojazd może być również odholowany ze względu na to, że nie posiadasz tych uprawnień, a po drugie ze względu na to, że jego stan techniczny nie jest zgodny z tym, który znajduje się w dokumentach. Tak też policjant skieruje Ciebie na badania do stacji diagnostycznej, albo dowód rejestracyjny zostanie zabrany oraz może zostać orzeczony zakaz dalszej jazdy. To tyle jeżeli chodzi o kwestie spotkania ze stróżami prawa. Druga kwestia to taka, którą omawialiśmy przed tygodniem, czyli jazda bez uprawnień. W sytuacji kiedy na takim motorowerze, który jest 125 będziesz uczestniczył w wypadku wówczas Twoje ubezpieczenie znów nie zadziała ze względu na to, że ubezpieczony został motorower, a nie motocykl, którym się w rzeczywistości poruszałeś. Ponadto właśnie rzeczoznawca, który jest powoływany przez ubezpieczyciela może stwierdzić ten fakt i może dodatkowo również wykazać w dokumentacji to, że jeździłeś w chwili zdarzenia bez uprawnień. W związku z czym zostaną wypłacone odszkodowania poszkodowanym osobom i ich mieniu, jednakże będzie wytoczony wobec Ciebie regres ubezpieczeniowy w związku z czym wszystkie te koszty będziesz musiał zwrócić towarzystwu ubezpieczeniowemu.

Bartosz, bardzo podobne pytanie: Chciałbym 250 cm3 zarejestrować na 125’tkę. Jakie są szanse, że policja się nie zorientuje? Teraz znowu jest pytanie, czy zmieniając pojemność to znaczy, że masz uprawnienia na kategorię A, czy masz kat. Jedynie B do poruszania się danym motocyklem? Jeżeli nie posiadasz prawa jazdy kat. A wówczas znów poruszasz się bez uprawnień podobnie jakby to miało miejsce w przypadku Adama. Czyli jeździsz motocyklem powyżej 125 cm3 do prowadzenia którego wymagane jest A. W związku z czym poruszasz się znów z tym samym ryzykiem, że jeśli coś się stanie to możesz zostać posądzony, i słusznie, o jazdę w chwili zdarzenia bez uprawnień oraz ze wszystkimi tego konsekwencjami. Inne konsekwencje jakie spoczywają na nas to w razie kontroli policyjnej właśnie zabranie dowodu osobistego i być może zakaz dalszej jazdy, a reszta zależy od tego jakiego rodzaju mamy uprawnienia. Myślę, że policjant nie jest w stanie uwierzyć,że 125 cm3 czterosuwowa leci 160, czy 130 km/h. Jest to to raczej rzadko spotykane, a polskie prawo nie pozwala nawet na zastosowanie 125’tki z silnikiem dwusuwowym, który być może byłby w stanie rozwijać tego typu prędkości. Dlatego też uwierz mi, policjanci znają się na rzeczy i są w stanie zorientować się, jeżeli taka 125’tka jest 250’tką. Moim prywatnym zdaniem po prostu nie warto. Jeżeli masz uprawnienia A kup te 250’stkę w pełni legalną w sensie jeżeli chodzi o dowód rejestracyjny. Jeżeli nie masz uprawnień to po prostu odpuść sobie zwiększenie 125’tki. To się po prostu w przyszłości może nie kalkulować, lepiej jeździć ze spokojnym sumieniem.

Antonio troszeczkę inny temat chce poruszyć. Chodzi tutaj o jazdę motorowerem na drodze ekspresowej. Takie właśnie pytanie pojawiło się kilkakrotnie na FAQ@Skuterowo.com i odpowiedź jest na nie dosyć prosta, ponieważ motorower wbrew pozorom nie jest pojazdem silnikowym w sensie kwalifikacji prawnej, a nic co nie jest pojazdem silnikowym, albo samochodowym nie ma prawa wjazdu ani na drogę ekspresową ani na autostradę. W związku z czym, jeżeli zdarzy się taka sytuacja, że zostaniemy zatrzymani przez policję – na pewno nie pozwoli nam kontynuować tej jazdy i wydaję mi się, że w takiej sytuacji będziemy mieli do czynienia z lawetą. Inne kwestie to jest taki zdrowy rozsądek, czy mały motorowerowej na drodze ekspresowej, albo autostradzie faktycznie jest bezpiecznym środkiem do przemieszczania się? Wydaję mi się, że nie. Te dysproporcje i ten kontrast chociażby wynikający z samych prędkości, masy, powiewu mocnego wiatru na skutek wyprzedzania nas przez tiry… Moim zdaniem to stwarza ryzyko nawet jeśli podróżujemy pasem awaryjnym, już nie mówiąc o jeździe zwykłym pasem prawym, czy już broń boże lewym na autostradzie w sytuacji, gdy inne samochody mogą pruć nawet 140, czy 120 km/h. Wydaję mi się, że warto jest nadłożyć troszkę drogi i jechać w miarę spokojny sposób. Pamiętajcie, że drogi ekspresowe i autostrady w Polsce są dosyć bacznie monitorowane. W sensie chodzi tutaj o monitoring video. Jeżeli obsługa takiej autostrady zobaczy tego typu pojazd na autostradzie, nawet jeśli poruszamy się odblokowanym sprzętem z prędkością 60 km/h może wszcząć alarm i odpowiednie służby usuną nas z tej drogi na nasz koszt. To tyle jeżeli chodzi o dzisiejszy FAQ Skuterowo. Nie będziemy przedłużać. Przez cały czas czekamy na wasze pytania FAQ@Skuterowo.com i pewnie zobaczymy się za tydzień, dlatego subskrybujcie ten kanał i zadawajcie pytania na które naprawdę czekamy. Dzięki bardzo jeszcze raz!

Zobacz także:
Jaka jest Twoja reakcja?
Super!
0%
Interesujące
0%
heh...
0%
Że co?
0%
Grrrr!
0%
Smutne
0%
O autorze
Zdjęcie profilowe Leszek Śledziński
Leszek Śledziński
Zaczynałem jak każdy. Od Komara przez Simsona, chiński skuter... aż do spełniania swoich marzeń. W Jednoślad.pl Tworze swoje moto vlogi, testuje motocykle i motorowery oraz informuję o najważniejszych zmianach w prawie.