Tuning: 4 rzeczy, które musisz wiedzieć przed zwiększeniem pojemności 50 ccm #58 Social Jednoślad.pl

Z dwusuwa o wiele prościej wycisnąć dodatkowe konie. Z kolei tuning 4T to temat mało wdzięczny. Najczęściej okazuje się, że najprostszy jest po prostu zakup kitu cylindrowego 70 czy 80 ccm i jego swap. Dzisiaj 4 rzeczy, które musisz wiedzieć przez zwiększeniem pojemności w 50 ccm.

  1. Pamiętaj, że wszystko robisz na własną odpowiedzialność. Po zamontowaniu cylindra typu 80 ccm teoretycznie nie masz prawa wyjechać do drogi publiczne.
  2. Nie obawiaj się drakońskiego wzrostu spalania. 100 ccm nie pali dwukrotnie więcej od 50 ccm. Apetyt na paliwo nie wzrasta wprost proporcjonalnie do pojemności. Może się okazać, że 80 ccm pali tyle samo, a setka tylko nieznacznie więcej, niż pięćdziesiątka. Warunkiem jest oczywiście prawidłowa regulacja gaźnika oraz zaworów.
  3. Wybierz zaufanego mechanika, a jeśli decydujesz się na samodzielny montaż kitu cylindrowego to przygotuj się merytorycznie. Pożycz odpowiednie narzędzia (np klucz dynamometryczny i szczelinomierz). Dowiedz się z jakim momentem dokręcać poszczególne elementy, sprawdź jak wyregulować zawory i gaźnik. Sprawdź też czy nie będzie konieczna wymiana dyszy w gaźniku. Pamiętaj, że byle jaki montaż może się dosadnie zemścić. Nie rzadko dochodzi do zatarcia, ogromnego spadku mocy czy wydmuchania uszczelki.
  4. Dobór podzespołów. Nie patrz na cenę, a na stosunek jakości do ceny. Jeśli chcesz zaoszczędzić to zdecyduj się na gotowy zestaw (kit). Dostajesz cylinder z tłokiem, pierścieniami, kompletem uszczelek i sworzniem. Unikaj słabej jakości, najtańszych komponentów, a tym bardziej używek. To się potem mści w najmniej spodziewanym momencie.

Leszek Śledziński

Emerytowany dziennikarz motoryzacyjny portalu Jednoślad.pl

Inne publikacje na ten temat:

2 opinii

  1. Leszku materiał fajny, ale 5lat temu. Obecnie adresatem może być tylko młodzież posiadająca AM, Ci starsi kupią 125 i nie będą się bawić w podkręcanie 50-ki.
    Natomiast ciekawe jak podejdzie policja do posiadacza B dłużej niż 3 lata, jeśli będzie pomykał 50-ką szybciej niż 45km/h. Teoretycznie jedyne co mogą się czepić to niespełnienie przez motorower wymagań co do prędkości i na tej podstawie zabrać dowód, bo uprawnienia kierowca ma.

  2. Czy szlif cylindra też podchodzi pod tuning? Zakładając że nominalny cylinder ma 49cc, to po pierwszym szlifie będzie już powyżej 50. Jak na to patrzą ubezpieczyciele?

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Back to top button